Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-10-2011, 10:55   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Sverige Rygge–Stavanger

Rygge–Stavanger

Reiserute:
30. september 2011: City Airline CF174 Rygge (RYG)–Stavanger (SVG), Embraer 145



Da muligheten for å fly et svensk nisjeselskap med et merkenavn som snart forsvinner og en aldrende flyflåte med brasilianske regionalfly fra Rygge til Stavanger, var det ingen grunn til ikke å slå til.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2011, 10:56   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Rygge–Stavanger

30. september 2011, kl. 14:05:
City Airline
CF174 Rygge (RYG)–Stavanger (SVG)
Embraer 145



City Airline åpnet 9. mai en ny rute mellom Stavanger og Rygge med en daglig avgang på ukedagene. City Airline hadde neppe startet sin første norske innenriksrute om de ikke allerede fløy fra Göteborg til Stavanger og så muligheten til å utnytte flykapasiteten midt på dagen med en forbindelse videre til Rygge. Med avgang kl. 12.40 fra Stavanger og kl. 14.05 fra Rygge er ruten verken tilpasset forretnignsreisende på dagstur eller fritidsreisende som skal reise etter jobb eller i forbindelse med helg.

”Historisk har det varit en bra flyglinje” uttalte flyselskapet da ruten ble lansert, uten at jeg helt forstår hvor de har det fra. Rygge er for det første bare fire år – det er få ting som har satt historiske spor ennå – og for det andre la selskapet som tidligere trafikkerte linjen den ned. Det er derfor ikke overraskende at Flyprat-gjengen fikk rett og at City Airline tok feil: Ruten ble ingen suksess og den legges ned 28. oktober.

Nedleggelsen trenger riktignok ikke bare å handle om dårlig etterspørsel etter flyreiser med dårlige rutetider på en distanse som i utgangspunktet har begrenset trafikk, men også om at City Airline har blitt kjøpt opp av Skyways. Stavanger-Rygge passer slik jeg ser det ikke inn i Skyways strategi med fokus på regionalruter fra svenske byer, riktignok flyr de også ruter som Berlin-Genève, så strategien deres er neppe helt konsekvent.



Rygge har etter hvert blitt en travel flyplass, og det var mye folk i køene for innsjekking hos Ryanair og charterselskapene denne tidlige ettermiddagen. Ikke overraskende var City Airline-skranken folketom og jeg kunne sjekke inn raskt og effektivt hos den unge agenten fra Norport. Jeg fikk utdelt et ombordstigningskort med Norport-logoen trykket feil vei og sete 14A påskrevet.

Det var 40 stykker foran meg i sikkerhetskontrollen og da det endelig var min tur snek en Ryanair-passasjer foran meg – og det pep da hun gikk gjennom, men kontrollørene fulgte ikke med og hun ble ikke sjekket. Betryggende.



Innenlandsdelen på Rygge har to utganger og ligger umiddelbart etter sikkerhetskontrollen. Det første som møter en er skiltet ”Picnic har åpent. Gå rett frem og la deg friste”.



Jeg fulgte oppfordringen, men så straks at hyllene med varer og kassen var omringet av et gjerde med påskriften ”Alarm”. Passe uprofesjonelt å reklamere for at kafeen er åpen når den faktisk er stengt.



Tre Ryanair-maskiner stod parkert på flyplassen og det kom hele tiden beskjeder over høyttaleren med en lettere irritert undertone, for eksempel denne: ”We repeat, once again, this is not the gate for passengers going to Kaunas”. Den blågule dominansen ble plutselig brutt da en Airbus A320-200-maskin fra Dubrovnik Airline, som skulle fly til Las Palmas på vegne av Orbest, kom taksende.



Avgangen var satt opp med en Embraer 135, som City Airline har to eksemplarer av, men overraskende nok var det en Embraer 145 i fargene til flyselskapet Dniproavia som landet, riktignok uten titler. 16 passasjerer gikk av og vi var 20 stykker som stilte oss i kø da en Norport-jente med utseendet til en sekstenåring startet ombordstigning 20 minutter før avgangstid.



Maskinen med registrering SE-RAF ble bygget i 2000 til Alitalia Express og satt på bakken i 2008 før den i 2010 gikk videre til Dniproavia. Etter at Manswell Enterprises kom inn på eiersiden i Skyways overførte de to 145-maskiner fra Dniproavia til City Airline, som altså eies av Skyways. Flyet var også omtalt i City Airline-magasinet.



Vi ble ønsket velkommen av en blond svensk flyvertinne, noe uengasjert skulle det vise seg, og jeg fant meg til rette på 14A. På seteryggene var det informasjon om at City Airline snart skulle bli Skyways. Kapteinen beregnet flytiden til 45 minutter og med bra trykk i motorene var vi i luften presis kl. 14.05.





Flyet hadde 1-2-setekonfigurasjon og jeg ble positivt overrasket over de mørkeblå skinnsetene som var freshe og behagelig å sitte i. Det var god plass om bord og jeg flyttet meg etter hvert over fra venstre til høyre side.



Panelene var ikke helt moderne, men kabinen tok seg egentlig bra ut. Merk at det bare er hyller på høyre side.



Om det er noe jeg i det hele tatt liker veldig godt med Rygge, så er det utsikten over Oslofjorden og byene i både Østfold og Vestfold.



Rygge-Stavanger er jo en relativt sørlig rute, så utsikten blir ikke like imponerende som på ruter som involverer Bergen.



Plassen føltes litt bedre på høyre side med sine to seter. Merk at Newsweek ligger i hver setelomme.



Flyvertinnen beklaget at de dessverre ikke hadde servering på denne ruten, men gikk likevel i gang med servering av jus på boks og sjokolade like etterpå. Det var også tilbud om vann. Jeg vet ikke hva slags servicekonsept City Airline egentlig har – noe sier meg at de selger mat og drikke på MD-87-flyvningene, som de nå skal legge ned, og at de har gratis servering på Embraer-flyvningene.





Innflyvningen startet relativt brått, maskinen virkelig suste nedover, roterte først sørover og deretter østover og vi fikk en flott innflyvning fra vest mot øst over Solastranda med ankomst ti minutter før oppsatt tid.





Vi parkerte ved utenlandspiren, hvor SAS Ground Services og en buss ventet på oss.
__________________

Last edited by FlightDeck; 01-10-2011 at 12:24.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2011, 10:57   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Sverige Re: Rygge–Stavanger

Konklusjon:
Selv om verken flyplassen Rygge, flyruten fra Rygge til Stavanger, flyselskapet City Airline eller flypodusenten Embraer er spesielt spennende i seg selv, synes jeg kombinasjonen var såpass kuriøs at det hele ble ganske moro.

Tidligere rapporter:

Last edited by FlightDeck; 01-10-2011 at 11:13.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2011, 11:54   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,389
Default Re: Rygge–Stavanger

En små eksotisk rapport for en innenlands flight. Og er vel første og siste rapport her på forumet med det selskapet på den ruten
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2011, 12:04   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Rygge–Stavanger

Godt noen passer på å teste ut døgnfluene. Takk for skrivelsen.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2011, 12:19   #6
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,179
Default Re: Rygge–Stavanger

Ja, kjekt med rapporter av en annerledes karakter enn vi er vant med her på Flyprat.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2011, 12:56   #7
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Flott og interessant rapport!
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2011, 17:58   #8
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Rygge–Stavanger

Flott rapport dette, ikke ofte det er TR fra Hovedflyplassen i Østfold
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2011, 12:08   #9
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: Rygge–Stavanger

Quote:
Det var 40 stykker foran meg i sikkerhetskontrollen og da det endelig var min tur snek en Ryanair-passasjer foran meg – og det pep da hun gikk gjennom, men kontrollørene fulgte ikke med og hun ble ikke sjekket. Betryggende...
Hmm...ikke bra...

Ellers takk for en fin rapport FlightDeck!
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2011, 23:35   #10
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Rygge–Stavanger

Flott rapport dette Flightdeck. Da fikk jeg vite hvorfor jeg såg dette flyet på Sola og det hadde disse fargene. Skal si du er opptatt til alderen til de Norport ansatte på Rygge.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2011, 23:36   #11
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: Rygge–Stavanger

Takk for en grei rapport, FlightDeck.
Du kom meg vel egentlig litt i forkjøpet, jeg hadde planer om å teste denne ruta - men har rett og slett hatt lite fritid til det
Venter bare på at DAT skal starte opp - så tror jeg må teste RYG-SVG og Saab 340.

En ting jeg reagerte litt på:
Du trenger ikke å skrive "utseende til en sekstenåring". Kanskje denne personen er på dette forumet?
Det blir litt feil, synes jeg!
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2011, 03:25   #12
Tosze
ScanFlyer Blue
 
Tosze's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Location: TLL
Posts: 165
Default Re: Rygge–Stavanger

Fin rapport! Artig me noe annerledes.
__________________
Flight Diary
Tosze is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2011, 05:34   #13
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,632
Default Re: Rygge–Stavanger

Fin rapport. Det var egentlig ganske høye passasjertall du skrev om, mer enn jeg trodde det ville være på den tiden av døgnet.
__________________
Upcoming flights:
JUN WAW-VIE OS E95, VIE-OSL OS 320, OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2011, 09:21   #14
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Rygge–Stavanger

Flott rapport, heldig med flyværet også. Synes den "fraværende" serveringen slett ikke var verst.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Stavanger-London-Ottawa-St.John's-Halifax-London-Stavanger (Air Canada) zico77 TripReports 6 26-03-2012 15:05
City Airline startar Stavanger-Rygge Savipix Flyforum 55 01-09-2011 16:06
Ryanair Rygge-Gatwick-Rygge LN-CMN TripReports 1 29-06-2011 11:48
Stavanger - Amsterdam - Singapore - Kuala Lumpur - Amsterdam - Stavanger Flybird TripReports 10 26-10-2009 18:47


All times are GMT +2. The time now is 03:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.