Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-07-2011, 22:08   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
OBB 19 Sydney–Cairns–Gold Coast / Brisbane–Sydney

Sydney–Cairns–Gold Coast / Brisbane–Sydney



Reiserute:
20. april 2011: Jetstar Airways JQ954 Sydney (SYD)–Cairns (CNS), Airbus A320-200
24. april 2011: Jetstar Airways JQ967 Cairns (CNS)–Gold Coast (OOL), Airbus A320-200
29. april 2011: Qantas Airways QF513 Brisbane (BNE)–Sydney (SYD), Boeing 767-300ER

Jeg har tidligere beskrevet reisen med Lufthansa, SAS og Thai til Australia i påsken. I denne rapporten kan du lese mer om innenriksflyvningene vi hadde i Australia. Planen var egentlig å fly de tre selskapene Virgin Blue/Virgin Australia, Jetstar og Qantas, men det endte opp med at pris og flytider ble avgjørende og derfor ble det i stedet to turer med Jetstar og en med Qantas.

Last edited by FlightDeck; 05-07-2011 at 22:40.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 22:10   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Sydney–Cairns–Gold Coast / Brisbane–Sydney

20. april 2011, kl. 11.15:
Jetstar Airways
JQ954 Sydney (SYD)–Cairns (CNS)
Airbus A320-200



Det er alltid spennende å prøve nye flyselskaper, spesielt i markeder du ellers ikke reiser i. Uavhengig av hva man reiser med og hvor man reiser, ønsker man en effektiv og behagelig reiseopplevelse. På Kingsford Smith-flyplassen var det imidlertid komplett kaos den dagen vi skulle reise, med en innsjekkingskø på over hundre meter. Jeg skjønte raskt at vi ikke ville rekke flyet om vi stilte oss i den lange køen, og da en rekke passasjerer ble dirigert over i en slags emergency-kø for innsjekk til avganger om under 30 minutter, oppstod det et stort hull i køen og vi kunne snike oss foran og sjekke inn på under 20 minutter. Ingen innsjekkingsautomater var i drift.



Det var en egen sluse ved hver innsjekkingsskranke som ledet en videre til sikkerhetskontrollen, som var nesten like uorganisert som innsjekkingen, men uten en tilsvarende lang kø.



Vi rakk kaffe og lett frokost før avgang – og en liten tur til enden av piren, der det var store panoramavinduer og flott utsikt mot en av rullebanene.



Vår avgang av satt opp med VH-JQL som faktisk var Jetstars andre av i alt 44 A320-200-maskiner, levert ny i 2004.



Ombordstigningen ble gjennomført etter seterad og var ganske effektiv til tross for at avgangen var helt fullsatt. En stor fordel med Jetstar er at man kan velge sete gratis ved bestilling, riktignok må man betale ekstra for å sitte på visse seterader.



Vi slo oss ned på høyre del av rad 8 og merket raskt at benplassen ikke var den beste, kanskje ikke så rart når setene er så store og klumpete.



Kabinen var imidlertid ganske fresh og fin, ikke noe reklame, og den litt skrikende oransje fargen var heldigvis tonet ned. Etter en serie med ferdiginnspilte meldinger, ga kapteinen informasjon om flyvningen og beregnet flytiden til 2 timer og 50 minutter. Distansen mellom Sydney og Cairns er 1975 kilometer.







Vi hadde en fin overflyvning over innenriksterminalen på flyplassen og deretter flott utsikt mot byen.



Jetstar hadde et greit utvalg av mat og drikke, og jeg kjøpte en wrap sammen med mineralvann til 40 kroner. Måltidet smakte ganske bra og de ansatte var veldig hyggelige og serviceinnstilte.







Utsikten over New South Wales og Queensland var ganske lik, med store slettelandskaper. Vi så først kysten da vi nådde Cairns, som også var omringet av flere mellomstore fjell.



På flyplassen stod sikkert over 100 småfly parkert. Vi parkerte ved siden av Australian Air Express’ fire 737-300-maskiner.



Vi gikk gjennom en flybro, ut i det som fremstod som en høyst provisorisk gang av betonggulv og lettvegger og videre gjennom avgangshallen og ut i ankomsthallen.



Bagasjen kom raskt på båndet og vi ble deretter hentet av et utleiebilfirma, som kjørte oss til vår ventende leiebil i Cairns sentrum.

Last edited by FlightDeck; 05-07-2011 at 22:22.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 22:10   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Sydney–Cairns–Gold Coast / Brisbane–Sydney

Cairns og Great Barrier Reef



Vi reiste nordover til blant annet Port Douglas, en hyggelig liten by øverst ved Great Barrier Reef, som hadde en flott strand og hyggelig uteliv.



Høydepunktet var likevel øyene i Great Barrier Reef, her representert ved Green Island.



Dette var et fantastisk område for dykking og snorkling.



… og for båtturer. Temperaturen her oppe lå mellom 25 og 35 grader, mot om lag 15–20 grader i Sydney.



Kuranda Scenic Railway som går mellom Cairns og Kuranda - "the village in the rainforest".





Vi tok også Skyrail Rainforest Cableway, som går samme distanse, men over regnskogen. Den tar halvannen time og har to stopp i regnskogen.

Last edited by FlightDeck; 05-07-2011 at 22:24.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 22:12   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Sydney–Cairns–Gold Coast / Brisbane–Sydney

24. april 2011, kl. 12:05:
Jetstar Airways
JQ967 Cairns (CNS)–Gold Coast (OOL)
Airbus A320-200

Etter fire fine dager i Port Douglas og Cairns var planen å fortsette sørover i Queensland til Gold Coast. Vi tenkte i utgangspunktet å fly til Brisbane, som er den største destinasjonen fra Cairns, med Virgin Blue eller Qantas, men vi fant i stedet en billigere direkteavgang til Gold Coast. Denne ruten flys bare av Jetstar og går bare en gang daglig.

Billeieselskapet kjørte oss direkte til den søndagsstille flyplassen. Vi prøvde også her å sjekke inn på automatene, men heller ikke her så de ut til å fungere. Det var uansett lite kø – ja, situasjonen var en helt annen enn på Kingsford Smith fire dager tidligere – og den hyggelige agenten kommenterte at hun syntes vi reiste lett, til tross for at koffertene var overvektige.



Vi slo oss ned på Skybury Coffee, som serverer kaffe fra sin lokale plantasje. Flyplassen har en innenriksterminal med fem flybroer og en utenriksterminal med seks flybroer. 3,5 millioner passasjerer reiste gjennom flyplassen i 2010, i overkant av en million av dem til Brisbane og i underkant av en million til Sydney.



Det skulle vise seg at avgangen vår ville bli fullsatt, og det etablerte seg en lang kø ved utgangen. Vi gikk enda en gang gjennom den provisoriske gangen opp til flybroen og om bord i VH-JQX, en A320-200 levert som den tredje i flåten i 2004.



Flytiden ble beregnet til 2 timer og 10 minutter med en distanse på 1487 kilometer.



Vi tok av fra den 3200 meter lange rullebanen, roterte sørover og fikk fin utsikt over flyplassen, som også har en 900 meter lang bane som ble brukt av småflyene frem til den ble stengt i april i år.



Jetstar Airways ble for øvrig startet i 2003 av Qantas, som en respons til det nystartede Virgin Blue (nå Virgin Australia). Selskapet har i dag 44 Airbus A320-200, seks A321-100 og ni A330-300.



Selskapet åpnet i 2004 intrakontinentale ruter under singaporeregistrerte Jetstar Asia og flyr i dag 12 A320-200. I 2007 ble vietnamesiske innenriksruter en del av Jetstar-porteføljen ved oppkjøpet av et vietnamesisk selskap og oppstart av Jetstar Pacific, et selskap som i dag har to A320-200 og fem Boeing 737-400. Jetstar tok i 2009 også over innenriksrutene på New Zealand fra Jetconnect, Qantas’ New Zealand-baserte selskap.



Utsikten på denne turen var mer spektakulær med delvis overflyvning over kysten og de mange øyene langs Queensland og Great Barrier Reef. Besetningen omtalte for øvrig destinasjonen konsekvent som Coolangatta, flyplassens tidligere navn, og ikke Gold Coast.



Det ble en rolig og behagelig flyvning, uten irriterende meldinger på høyttalerne om salg av alt mulig man ikke har bruk for. Gold Coast-flyplassen ligger 100 kilometer fra Brisbane i nord og 25 kilometer fra Surfers Paradise i sør. Rullebanen går gjennom både Queensland og New South Wales, som om sommeren ligger i to forskjellige tidssoner. Flyplassen er i ferd med å passere Cairns i antall passasjerer og nådde i fjor 5,4 millioner passasjerer. Av disse fløy halvparten til Sydney.



Flyplassen ga en skikkelig lavprisfølelse, med et terminalbygg som liknet på et shoppingsenter, både inni og utenpå. Det er da også en av få flyplasser i landet som ikke trafikkeres av Qantas, men bare lavprisselskaper som Jetstar, Virgin Australia og Tiger Airways, i tillegg til Air Asia X og Air New Zealand.

Gold Coast





I Gold Coast var det surfing og strand som gjaldt. Jeg opplevde byen Surfers Paradise som en kombinasjon av Dubai og Kanariøyene, verken spesielt interessant eller vakkert, men den hadde i det minste et bra utvalg av restauranter og utesteder.

Brisbane



Utsikt fra leiligheten vår i 212 Margaret Street, som er en del av Oaks-kjeden. Stor leilighet til liten pris – moderne og meget høy standard til 700 kr. natten.



Selv om noen ”holdeplasser” var ødelagt i flommen, var vannveien en praktisk og morsom måte å bevege seg rundt i byen på.



I South Brisbane var det et spennende område med flere gode museer, gallerier og bibliotek.



Kopi av James Cooks skip Endeavour. Om man vil lære en del om denne delen av verden, gir historiene om hans oppdagelser en god innføring.



Omvisning og ølsmaking på det lokale bryggeriet XXXX.

Last edited by FlightDeck; 05-07-2011 at 22:28.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 22:13   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Sydney–Cairns–Gold Coast / Brisbane–Sydney

29. april 2011, kl. 09.15:
Qantas Airways
QF513 Brisbane (BNE)–Sydney (SYD)
Economy Class
Boeing 767-300ER

Etter to litt kjedelige flyreiser, så jeg frem til å returnere til Sydney med Qantas. Den gode følelsen av å fly et ordentlig selskap kom straks vi gikk inn dørene på Brisbane-flyplassen. Innsjekkingen var like effektiv som agenten var hyggelig – og jeg fikk til og med registrert EuroBonus-kortet mitt – med BU-prefiks – bare to dager før Qantas gikk ut av EuroBonus.





Vi fant oss en kafé for frokost og tok deretter en runde i terminalen, som minnet om amerikanske flyplasser slik de fremstilles i Hjemme alene-filmene.

Det hele føltes som et skikkelig samlebånd – med avganger hvert 30. minutt til Sydney med 254 seter store Boeing 767-300ER-maskiner. Selskapet har i dag 27 slike i flåten, og de skal etter hvert erstattes med nye 787. Vår maskin (VH-OGT) var malt om de i nye fargene og ble levert som en av de siste i 1998.

Ombordstigningen var godt organisert og på vei inn i flyet fikk vi utdelt et sett med hodetelefoner.



Det ble benyttet en dør og vi gikk gjennom business-kabinen, som avhengig av konfigurasjon har 20 eller 30 seter. Førstnevnte har faktisk 1-2-2-oppsett, mens sistnevnte har det mer vanlige 2-2-2-oppsettet.



De to Economy-kabinene var innredet med 2-3-2-konfigurasjon. Jeg prøvde å sjekke inn på nettet dagen i forveien, og klarte det for så vidt også, men det var ikke mulig å endre våre på forhånd tildelte seter, som var den neste siste raden med midtseter i Economy Class. Våre plasser ga i det minste god oversikt over kabinen, som fremstod ganske umoderne, med lave seter trukket over med et blått setetrekk, som må ha vært minst en størrelse for stor. Likevel føltes det bra å sitte i en 767-maskin på en av landets travleste ruter.



Benplassen var som forventet ikke den beste bakerst i 767-maskinen, som Qantas bruker på innenriksflyvninger, til New Zealand og til Asia. Flytiden ble beregnet til 1 time og 10 minutter over en distanse på 752 kilometer. Avgangen var så å si fullsatt.



Besetningen ga meget god informasjon om flyvningen, vær og servering om bord. De informerte også om ”underholdningtilbudet” om bord, men med takskjermer like små som på en iPhone og kvalitet på linje med MS-DOS, var det selvsagt en real bløff.



Serveringen bestod av to kjeks, i tillegg til fritt valg av kaffe, te og mineralvann. Besetningen hadde også grønne epler i en fruktkurv på trallen, en ganske stilig touch. Vi fikk servert kjeksen sammen med en pose hvor vi kunne samle avfallet, også det en ganske stilig touch.

Det ble en behagelig tur med landing noe etter rutetid i Sydney. Vi satte oss deretter på toget i retning Blue Mountains.

Blue Mountains



Vi tok verdens bratteste jernbane ned i regnskolen, som er listet på UNESCOs verdensarvliste.



Vi hadde en flott tur i regnskogen og deretter to turer i taubane over regnskolen.



Berømte Three Sisters var egentlig umulig å se i tåken, men plutselig dukket de frem og var synlig i drøyt 30 sekunder.



Fra hovedgaten i den koselige byen Leura, ikke langt fra Blue Mountains.

Last edited by FlightDeck; 05-07-2011 at 22:35.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 22:16   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Sydney–Cairns–Gold Coast / Brisbane–Sydney



Konklusjon:
Det er alltid interessant å prøve nye selskaper og ruter, og selv om alle tre flyvninger var rolige og effektive, er det rart hvordan tradisjonelle selskaper som Qantas gir meg en følelse av å få mye mer igjen for å fly med dem.

Tidligere rapporter:

Last edited by FlightDeck; 05-07-2011 at 22:37.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 23:15   #7
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: Sydney–Cairns–Gold Coast / Brisbane–Sydney

Takk for flott innenriks rapport fra Australia FlightDeck! Flere interessante innenriks destinasjoner du dekker her, og jeg håper jeg får muligheten til Australia i fremtiden selv. Forøvrig treffer konklusjonen din godt ift. min egen oppfatning av flyselskap. Dog er det jo alltids interessant å prøve noe nytt som du selv sier..... Igjen takk!
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2011, 17:29   #8
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Sydney–Cairns–Gold Coast / Brisbane–Sydney

Spennende å se en rapport innenriks fra andre siden av kloden Krydder i tilværelsen med nytt flyselskap på listen... Men jeg støtter deg 100 % i at de tradisjonelle selskapene ofte gir deg meg.. Håper å se flere rapporter fra deg !!
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2011, 07:17   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,435
Default Re: Sydney–Cairns–Gold Coast / Brisbane–Sydney

Nok engang en bra rapport og denne gangen med selskaper man horer lite om her inne. Passe mengde med bilder fra baade flyturen og destinasjon
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sydney-tråden Someone Reiseforum 40 26-09-2016 14:28
Nyttårsaften Sydney ! SQ 777 Reiseforum 6 28-09-2009 17:17
Pris Osl-Sydney? OslLonghaul Flyforum 19 03-06-2008 23:27
A380 i Sydney LN-REF Flyforum 0 24-01-2006 19:17


All times are GMT +2. The time now is 06:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.