Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2008, 19:00   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS Oslo-Bristol-Oslo

Oslo-Bristol-Oslo med SAS Norge
25. mai 2008: SK4661 Oslo (OSL)–Bristol (BRS), Boeing 737-700
27. mai 2008: SK4662 Bristol (BRS)–Oslo (OSL), Boeing 737-500

SAS åpnet 29. mars i år en ny rute til Bristol sørvest i England. Ruten flys på tirsdager, torsdager og søndager. 27. juni gjenåpner SAS dessuten ruten Stockholm-Bristol, som flys på fredager og mandager. SAS’ nye rute passet bra siden jeg skulle på konferanse i Bristol 26. og 27. mai. På denne ruten tilbyr SAS Business Class, Economy Extra Class og Economy Class. Jeg bestilte billetter i sistnevnte klasse og betalte 696 kroner for en tur/retur-reise med full EuroBonus-opptjening (2400 poeng).

25. mai 2008, kl. 16.55:
SK4661 Oslo (OSL)–Bristol (BRS)
Boeing 737-700

Jeg sjekket inn på nettet kvelden i forveien og valgte sete 4F. Det var mye folk på Gardermoen denne søndag ettermiddagen, men med tilgang til Business Class-innsjekk gikk innsjekkingen fort unna. Etter et stopp på Pizza Hut gikk jeg videre mot non-Schengen-området og viste pass og ombordstigningskort. Det var i overkant mye folk i Schengen-området, men desto færre i non-Schengen, og det var derfor behagelig å kunne roe ned med flytitting og kaffe i en omtrent folketom terminal. Det var da litt over en time til avgang, og overraskende nok takset maskinen til gate akkurat i det samme jeg satte meg ned. Ble litt overrasket over hvor tidlig flyet kom inn da en skulle tro at SAS på en travel søndag ikke skulle ha kapasitet til å la fly stå ved gate så lenge før en avgang. Det passerte en god del maskiner forbi, og jeg tok bilder av noen av dem gjennom et skittent vindu:

Air Berlin-maskinen fløy charter, mens Norwegians nye Boeing 737-800W-maskin erstattet en MD-80 på Oslo-Stockholm-ruten. Det står for øvrig norwegian.no på winglet'ene på flyet, og norwegian.se på flykroppen. LN-TUJ er den første av SAS’ ”gamle” 737-700 som har fått winglets.

Ombordstigningen startet først ti minutter før flyavgang, noe jeg syntes var litt rart da maskinen jo hadde stått der i nesten en time. Det var LN-TUD, Margrete Skulesdatter, som var satt opp på avgangen. Dette flyet ble levert til det gamle Braathens i 1998 og har fortsatt de gamle Braathens-fargene. Fløy det samme flyet mellom Kristiansand og Oslo i mars i år.

Fant meg til rette i sete 4F og registrerte med glede benplassen som overgår alle andre SAS kort- og mellomdistansefly. Jeg fikk dessuten hele raden for meg selv da flyet vel ikke hadde mer enn 40 prosent kabinfaktor. De tre første radene var reservert til Business Class, men det satt ingen der – og der var heller ingen som hadde bestilt plass i Economy Extra Class.

Vi tok av fra 01L femten minutter etter rutetid, og tok en brå sving sørover like etter.

I kabinen var det to damer og en mann som alle bidrog til vanlig og god SAS-service. Jeg kjøpte en cola og en muffins til 35 kr.

Kapteinen kom på høyttaleren to ganger og ga god informasjon. Vi fløy ned mot Kristiansand, over Nordsjøen, over London og landet med stor fart i Bristol etter to timer i luften. Det var for så vidt greie flyforhold, men mye skyer og en god del turbulens under nedstigningen mot Bristol.

Flyplassen i Bristol har ingen flybroer, men flyene parkerer såpass nærme terminalbygget at vi kunne gå rett inn, vise pass og hente bagasje svært raskt. Jeg tok flybussen inn til byen og deretter drosje til Best Western Victoria Square Hotel.

27. mai 2008, kl. 20.55:
SK4662 Bristol (BRS)–Oslo (OSL)
Boeing 737-500

Etter to meget utbytterike konferansedager i Bristol, og en liten snartur innom Bath, var det på tide å reise hjem igjen. Selv om SAS bare har tre ukentlige avganger på denne ruten, passet tidene perfekt for meg. Prøvde å sjekke inn på nettet samme dag som jeg skulle reise, men det så ikke ut til å fungere. Tror ikke SAS har internettinnsjekk fra Bristol.

Ankom flyplassen to timer før avgang og handlingagenten (Servisair) gikk i gang med innsjekkingen akkurat idet jeg ankom. Prøvde meg på en såkalt fellesautomat, men det fungerte dårlig og jeg stilte meg i kø. Det gikk ikke akkurat radig og etter hvert ble køen riktig så lang. Var redd jeg skulle få et like dårlig sete som sist jeg reiste fra England til Norge, men handlingagenten ga meg sete 9D og jeg var fornøyd.

Flyplassen i Bristol er ikke av de verste, med innsjekkingsområdet og ankomsthall i første etasje og sikkerhetskontroll og avgangshall i andre etasje. easyJet er den største operatøren på Bristol med ruter ut i hele Europa, og en masse oransje propaganda rundt om på flyplassen. Continental flyr direkte fra Bristol til Newark, og til tross for at de kun har en rute, er de ikke mye dårligere enn easyJet hva gjelder reklameskilt, tepper, køsystemer og elite ditt og elite datt. Nest største operatør er Ryanair, og utover dette flyr blant andre Lufthansa, Brussels Airlines, Swiss, KLM og Air France på flyplassen sammen med en rekke mindre britiske selskaper.

I alle fall, sikkerhetskontrollen gikk meget rakst, og jeg hadde godt over en time på meg før avgangen. Kjøpte en kaffe fra Starbucks og fulgte med på den noe begrensede flytrafikken. Avgangen ble etter hvert 30 minutter forsinket, men Boeing 737-500-maskinen i Braathens-dekor landet i god tid før opprinnelig avgangstid. Gatene på denne flyplassen blir først offentliggjort idet ombordstigningen starter. Det er da en pre-boarding videre til et svært lite lokale før vi blir fulgt ut til flyet. Det var ikke mange som skulle med denne avgangen, i underkant av 50 passasjerer. Også på denne turen var det mange briter – og ingen som hadde bestilt billett i Business Class eller Economy Extra Class.

Det var LN-BRX, Sigurd Munn, som var satt opp på avgangen. Dette flyet ble levert til Braathens i 1992 og flyr som sagt fortsatt rundt i Braathens-farger. Hadde ikke fløyet denne maskinen siden 1999 og da på distansen Sandefjord-Bergen. Setene er av det gode gamle 737-500-slaget, og setet jeg fikk tildelt (9D) var slettes ikke verst – i den første nødutgangsraden (som kun har 2+2 seating). Kabinbesetningen var også på denne turen hyggelig, selv om jeg synes det er unødvendig at de skal sitte sammen og lese Se og Hør på deler av turen. Kjøpte meg en øl og jobbet på PC-en frem mot landing på 01R.

Distansen mellom Bristol og Oslo er på 1302 km., og flyturen tok to timer og ti minutter. Vi landet med et brak like over midnatt og bagasjen kom rullende rundt klokken 00.30.

Konklusjon:
Mye reise og mange EuroBonus-poeng for pengene. Hyggelig service, selv om SAS uten tvil burde servert gratis drikke om bord på alle flygninger.

Last edited by FlightDeck; 05-06-2008 at 10:18.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 19:05   #2
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: Oslo-Bristol-Oslo

Fin rapport!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 19:30   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Vi landet med et brak like over midnatt ............
Skvatt litt der - hørtes jo ut som dere hold på å ødelegge maskinen

Flott rapport - Bristol kan jo være et greit utgangspunkt for en Englandstur, så får vi se om ruten holder så lange at anledningen byr seg
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 19:56   #4
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Fin rapport , men belegget var ikke så mye å skryte av kanskje. Kun 40 %. Hvordan var belegget på hjemturen?
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 20:09   #5
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg vil vel anta at belegget her viser at "leisure"-satsningen neppe blir langvarig...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 21:30   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Skvatt litt der - hørtes jo ut som dere hold på å ødelegge maskinen
Neida, det gikk veldig bra - men det er ikke alle landinger som er like silkelette, vet du...

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Flott rapport - Bristol kan jo være et greit utgangspunkt for en Englandstur, så får vi se om ruten holder så lange at anledningen byr seg
Ja, Bristol er et flott utgangspunkt for reiser i sørvest i England - og også til Cardiff. Dette er en nydelig del av England - annerledes fra London så vel som fra Nord-England.

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Fin rapport , men belegget var ikke så mye å skryte av kanskje. Kun 40 %. Hvordan var belegget på hjemturen?
Belegget var vel på cirka 40 prosent på hjemveien også - en Boeing 737-500 i SAS-konfigurasjon har jo 120 seter og vi var cirka 50 ombord. Dårlig belegg begge veier, altså, men jeg regner med at avgangene med utreise fra Norge på torsdager og hjemreise fra Bristol på søndager oppnår høyere kabinfaktor.

Jeg vet ikke om denne ruten er planlagt som helårsrute, men jeg tror absolutt det er marked for den i sommermånedene. Det er mulig at SAS Norge rett og slett startet for tidlig og at tilbudet SAS har mellom Stockholm og Bristol er mer realistisk. Denne går på sommeren og bare på fredager og mandager. Da mister man samtidig business-segmentet som SAS prøver å få inn på denne ruten, blant annet gjennom å tilby flere avganger og Business Class. Jeg har tidligere lest at næringslivet i Bristol har presset på for å få til denne ruten, men som dere skjønner var det ikke mange representanter fra britisk næringsliv ombord da jeg reiste...
Old 08-06-2008, 07:45   #7
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Morsomt med rapport fra en av de nye rytene til SAS.
EB is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2008, 13:26   #8
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Takk for flott rapport. Synd mange Englandruter forsvinner omtrent like fort som de startes opp.
Har sterling avsluttet sin aktivitet til England utenom LGW?
Lurer på om SAS har fått bra respons på sine Polen/Øst Europa ruter? Synes Norwegian har fått et bra tak på det markedet.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2008, 14:10   #9
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Sterling flyr fremdeles til EMA, men spørs hvor lenge den ruten opprettholdes. Noen som vet belegg på OSL-EMA ruten? Så har Sterling også rutene ARN-EDI og CPH-EDI, men det er jo i Skottland.

Last edited by LN-AØR; 08-06-2008 at 14:25.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 04:04   #10
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

synd om den blir borte. mange pax både fra UK og Skandinavia som trygler om at ruten fortsetter.

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules