![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Oslo–København–Vilnius–København–Oslo–København–Os lo–Bergen–Oslo–Bergen–Trondheim–Tromsø–Oslo
![]() Reiserute: 10. juni 2010: SAS SK0455 Oslo (OSL)–København (CPH), McDonnell Douglas MD-81 10. juni 2010: SAS SK1742 København (CPH)–Vilnius (VNO), Canadair Regional Jet 900 11. juni 2010: SAS SK1743 Vilnius (VNO)–København (CPH), Canadair Regional Jet 900 11. juni 2010: SAS SK0462 København (CPH)–Oslo (OSL), Airbus A321-200 16. juni 2010: SAS SK1467 Oslo (CPH)–København (CPH), Boeing 737-800W 18. juni 2010: SAS SK1466 København (CPH)–Oslo (OSL), Boeing 737-800 21. juni 2010: SAS SK0267 Oslo (OSL)–Bergen (BGO), Boeing 737-500 24. juni 2010: SAS SK0260 Bergen (BGO)–Oslo (OSL), Boeing 737-500 29. juni 2010: SAS SK0251 Oslo (OSL)–Bergen (BGO), Boeing 737-700 29. juni 2010: SAS SK4174 Bergen (BGO)–Trondheim (TRD), Boeing 737-600 29. juni 2010: SAS SK4572 Trondheim (TRD)–Tromsø (TOS), Boeing 737-600 30. juni 2010: SAS SK4417 Tromsø (TOS)–Oslo (OSL), Boeing 737-500 Velkommen til denne rapporten som dekker 12 flyvninger med SAS over en periode på tre uker. I utgangspunktet hadde jeg bare tenkt å skrive rapport om de fire første flyturene, altså rundreisen til Vilnius, men etter hvert som jeg aldri fikk publisert rapporten og det samtidig dukket opp stadig nye flyturer la jeg de like godt til i rapporten. Jeg har selvsagt ikke skrevet rapporten over et strekk, men underveis på flyturer, i lounger og på hoteller, så det er mulig at prosaen varierer noe i kvalitet. Rapporten er i utgangspunktet ikke veldig interessant, ettersom den bare dekker korte regionalruter hos SAS, et selskap de fleste allerede kjenner mer enn godt nok fra før. Likevel dekker den et bredt spekter av ruter, og jeg har også fløyet Business, Economy Extra og Economy, samt innenlands på ungdomsbilletter så vel som på full flex-billetter. Rapporten er med sine 5.000 ord stor som en semesteroppgave, komplettert med om lag 100 bilder. Alle reiser har vært i forbindelse med jobb, og reiseruten er satt opp av reisebyrået – og ikke meg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
10. juni 2010, kl. 09.15:
SAS Scandinavian Airlines SK0455 Oslo (OSL)–København (CPH) Economy McDonnell Douglas MD-81 ![]() ![]() Jeg ankom Gardermoen en times tid før avreise, og alt var forutsigbart og behagelig: innsjekk i SAS EuroBonus Gold-skranken, gjennom SAS FastTrack og opp i SAS Scandinavian Lounge for frokost, aviser og en flaske Farris. Akkurat dette må være noe av det beste jeg vet med SAS. ![]() 09.15-avgangen til København flys vanligvis med Airbus A321-200, men i dag var materiellet endret til en MD-81, nærmere bestemt LN-RMO Bergljot Viking, som har fløyet for SAS siden 1991. ![]() Vel om bord oppdaget jeg at vi stod ved siden av en MD-82, OY-KHM Mette Viking, en maskin jeg fløy med fra Stockholm til Milano i fjor sommer, og som skulle til Stockholm like før oss. To MD-80 ved siden av hverandre på Gardermoen gir assosiasjoner fra en svunnen tid! ![]() ![]() I dag satt jeg langt bak i kabinen, på nødutgangssete 22F, i en ellers nesten fullsatt maskin. Det var syv rader med Economy Extra med om lag 30 passasjerer. Vi tok av fra 01L og svingte deretter sørover mens purseren hadde en lang og fin melding med informasjon om avgangen, flytypen og serveringen om bord. ![]() Flytiden var beregnet til 55 minutter for denne 518 kilometer lange distansen. Ettersom jeg spiste i loungen kjøpte jeg ingenting om bord, men leste i stedet på saksdokumenter helt til vi parkerte ved D-gatene. ![]() Vi parkerte ved siden av en av SAS’ fire Airbus A319-100, denne på vei til Moskva. Last edited by FlightDeck; 11-07-2010 at 17:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
10. juni 2010, kl. 12.15:
SAS Scandinavian Airlines SK1742 København (CPH)–Vilnius (VNO) Economy Canadair Regional Jet 900 ![]() Fra D-gatene er veien kort til SAS-loungene, og i SAS Scandinavian Lounge ventet et utvalg danske smørbrød på meg. ![]() ![]() Med to timer til neste avgang kunne jeg legge meg til rette i liggestolene med utsikt mot en slags vinterhage så vel som atlanterhavsfarere fra bl.a. SAS og Delta. ![]() ![]() ![]() I loungen har SAS gjenskapt det berømte rom 606 på SAS Royal Hotel (nå Radisson Blu Royal Hotel), designet av Arne Jacobsen, i forbindelse med hotellets førtiårsjubileum. Vel verdt et besøk! Uansett, SAS gjenåpnet ruten mellom København og Vilnius med to daglige avganger i januar i år. I mai ble tilbudet utvidet til tre daglige avganger, altså det samme som SAS tilbyr til Palanga, på kysten av Litauen. Til begge destinasjoner går to av avgangene med SAS’ egne CRJ 900, mens den siste går med Cimbers innleide CRJ 200. ![]() Det var med berettiget glede jeg beveget meg til utgangen i SAS-terminalen (B-delen) for min første tur i SAS’ nye CRJ 900. Her stod CRJ 900-maskinene på rekke og rad, og jeg stoppet ved OY-KFA Johan Viking, som ble levert som førstemann i desember 2008. Maskinen hadde tidligere på dagen fløyet en rundtur til Warszawa, deretter denne rundturen til Vilnius før det ble nye rundturer til henholdsvis Düsseldorf og Gdansk senere på dagen. ![]() CRJ 900-maskinene har en setekapasitet på 88 passasjerer, og dagens avgang var nær sagt fullsatt, med en passasjer i Business og fire passasjerer i Econony Extra. Flytiden ble beregnet til 1 time og 15 minutter med en distanse på 810 kilometer. ![]() Jeg fant meg straks til rette i sete 4F og registrerte at benplassen var akseptabel. ![]() Det var to (overraskende) unge i kabinbesetningen, en søt dansk jente og en svensk gutt. ![]() Jeg kjøpte en pose med organisk potetgull med havsalt og en Carlsberg-øl om bord og ble imponert over hvor stillegående og behagelig det var å reise med CRJ 900. ![]() I Vilnius passerte vi en liten flykirkegård, og mest imponerende var vel Ukraine Internationals Boeing 737-300 uten haleparti og motorer. Ikke et sjakktrekk å plassere en slik maskin ved rullebanen, så alle med flyskrekk kan beskue den før avgang! Denne ble bygget i 1988 og fløy for Varig før den kom til Ukraine International i 2009. Noen som vet hva som skjedde med maskinen? Utover denne står deler av flåten til to russiske flyselskaper parkert, sammen med et par fly fra tidligere flyLAL, som nå har gjenoppstått som flyLAL Charters. ![]() Parkerte ved siden av en Fokker 50 fra airBaltic, ble busset inn til terminalen og kofferten dukket opp som den første på båndet. ![]() I Vilnius bodde vi på Scandic Neringa, som var et veldig kjedelig hotell, men med god beliggenhet. Ble oppgradert til et Superior-rom med mitt statuskort hos Scandic, uten at det rommet var noe å juble for. Hele ettermiddagen og morgenen etter gikk med til møter i Vilnius, som er den baltiske byen jeg liker best. Været var ikke det beste med temperatur opp mot 30 grader i kombinasjon med nedbør og et vanvittig uvær gjennom natten. Last edited by FlightDeck; 11-07-2010 at 17:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
11. juni 2010, kl. 15.15:
SAS Scandinavian Airlines SK1743 Vilnius (VNO)–København (CPH) Business Canadair Regional Jet 900 Det ble samme reiserute tilbake til Oslo, men denne gangen hadde jeg billett i Business – som ikke lenger heter Business Class, kanskje fordi klasse ikke er et positivt ladet begrep i Skandinavia. Vi var ferdige noe før tiden, og jeg ankom flyplassen så mye som to timer før avgang. SAS hadde da tre innsjekkingsskranker åpne, bl.a. en for Business og SAS EuroBonus Gold. Jeg fikk med meg to invitasjoner, begge stemplet med ”SAS Invites you”, til henholdsvis Fast Track og lounge. ![]() Etter den køfrie sikkerhetskontrollen tok jeg rulletrappen til loungen, som er en kontraktslounge med det enkle navnet ”Business Lounge”. Etter et døgn i glohet varme og lange møter, var det deilig å slå seg ned med et par kalde øl og nyte at det var helg. ![]() Loungen var moderne og steril, og hadde et fint utvalg med østeuropeiske øl og andre drikkevarer. Maten begrenset seg til snacks, noe som ikke gjorde noe, da jeg uansett så frem til Business-måltidet. ![]() Vilnius-flyplassen har noen få gater med brotilknytning, men disse brukes nesten ikke og det ble bussing ut til flyet. Registrerte at det var veldig mange tyskere om bord, egentlig ganske få skandinaver. ![]() Dagens maskin, LN-KFK Hardeknut Viking, startet dagen med morgenflyvningen fra Kristiansand til København og deretter en rundtur til Warszawa før Vilnius stod på programmet. Da alle passasjerer var om bord endte kabinfaktoren på 90 prosent med seks passasjerer i Economy Extra og undertegnede som eneste passasjer i Business. Det var to svenske flyvertinner i kabinen i dag, en i 20-årsalderen og en i 40-årsalderen. Sistnevnte var også purser med ansvar for passasjerer i Business og Economy Extra. Purseren var i godt humør, håndhilste på meg og spurte om jeg hadde lyst på et glass champagne, vann eller jus før avgang, noe jeg takket ja til. ![]() Etter sikkerhetsdemonstrasjonen kom hun bort med fire–fem internasjonale magasiner som jeg kunne velge mellom. Det var ellers både Dagbladet og Dagens Næringsliv om bord. ![]() Det var bare meg i Business, seks passasjerer i Economy Extra og fullsatt i Economy. Gardinet skal i utgangspunktet trekkes for mellom Business og Economy Extra, men med to halve rader Business ble gardinet trukket for mellom Economy Extra og Economy i stedet. De to første radene er altså halve rader med fire seter til venstre og toalett for Business/Economy Extra til høyre. Konfigurasjonen gjorde det veldig stille og komfortabelt foran i flyet. Benplassen i sete 1A var det heller ikke noe å si på. Vi kom raskt opp på marsjhøyde, og purseren henvendte seg til meg med en gang og spurte hva jeg ville ha å drikke, jeg svarte øl og hun spurte om jeg også ville ha et glass vann. Så kom hun tilbake med en Tuborg-øl (hvor ble det av Carsberg?) og vann i Orrefors-glass på brett. ![]() Deretter kom maten (uten plastfolie!), som var kyllingfilet med poteter og salat, i tillegg til ost. Jeg kunne velge mellom flere typer varme rundstykker, og purseren anbefalte i tillegg noen crackers til osten. Dette var rikelig med mat til en regionalrute med flytid på en drøy time. SAS’ Business-servise ble for øvrig introdusert i 2001 og heter SAS Royal Scandinavia og består av porselen fra Royal Copenhagen, bestikk fra Georg Jensen og som allerede nevnt, glass fra Orrefors. ![]() Purseren sjekket uten å si noe om ølboksen var tom, helte resten av ølet i glasset og kom tilbake med en ny øl. Hun spurte senere om jeg ville ha en øl til, noe jeg takket nei til, og da jeg hadde spist ferdig ryddet hun det raskt vekk, med unntak av kaffekoppen som hun lot stå igjen. Hun kom så med kaffekannen og en stilig SAS-serviett i skikkelig 80-tallsdesign, som hun plasserte under kaffekoppen. Hun lurte på om jeg ville ha cognac, eller noe annet, til kaffen i tillegg konfekt, som riktignok var av det litt enklere slaget enn det jeg har fått på lengre ruter i Business. Selv om Business-opplegget er litt enklere enn i større fly og på lengre ruter, synes jeg serveringen var veldig godt komponert for denne 1 time og 15 minutter lange flyvningen. De siste månedene har jeg fløyet SAS i Business fra London og Paris til Oslo, og selv om det også her var rikelig med mat og drikke, var servicen langt mer personlig på denne turen. Det kan selvsagt sees i sammenheng med at det bare var jeg i Business på denne ruten, mot 14 (pluss 18 i Economy Extra) fra London og 9 (pluss 12 i Economy Extra) fra Paris. Kvelden og natten i Vilnius var preget av et voldsomt uvær, noe som ifølge kapteinen også var merkbart på flyturen, ettersom vi opplevde mye turbulens. Før landing leste flyvertinnen opp gater for passasjerer med videreforbindelser, og her ble blant annet Milano, Hannover, Frankfurt, Hamburg, Düsseldorf, Oslo, Bergen, Stavanger og Aarhus nevnt. Ut over dette kom purseren bort til meg, studerte boardingkortet mitt og ga meg gatenummeret, selv om det altså var blitt sagt over høyttaleren. Vi landet likevel på rutetid i København, og parkerte ved siden av en bro i SAS-terminalen. Flyet skulle for øvrig videre til Göteborg. Last edited by FlightDeck; 12-07-2010 at 12:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
11. juni 2010, kl. 17.30:
SAS Scandinavian Airlines SK0462 København (CPH)–Oslo (OSL) Economy Extra Airbus A321-200 I SAS-terminalen var det boarding for en avgang til Oslo, og jeg spurte i gaten om det var mulig å komme med. Dessverre var avgangen allerede overbooket, noe som egentlig ikke var noe problem. Det er bare hyggelig å tilbringe en time eller to en fredags ettermiddag i SAS-loungen. ![]() Jeg valgte denne gangen SAS Business Lounge, ettersom det er her sportsbaren er plassert, og jeg rakk akkurat åpningskampen i VM. ![]() En dame i SAS-uniform gikk rundt med en bøtte med is og ølflasker mens gutta så på fotball. Under åpningskampen mottok jeg flere tekstmeldinger fra SAS med forsinkelse på avgangen, først på 50 minutter, deretter 40 minutter og til slutt 30 minutter. ![]() 17.30-avgangen var satt opp med en fullastet 198-seters Airbus A321-200-maskin, med om lag 70 passasjerer i Economy Extra. Ved ombordstigning ble setet mitt endret fra 8A til 3A, men det var uansett ikke snakk om å få et ledig midtsete. Heldigvis er benplassen på de første radene bedre enn lenger bak i flyet. Da boarding var fullført kom den danske kapteinen på høyttaleren med beskjed om at vi ikke kunne forlate København før om en halv time, altså totalt 1 time etter oppsatt rutetid, på grunn av værsituasjonen i Oslo. Purseren ønsket like fullt velkommen ”på vegne av den helskandinaviske besetningen”, som inkluderte medlemmer fra de tre skandinaviske landene. Ironisk nok var purseren selv fra Finland. Det ble servert et glass med vann til alle passasjerer mens vi ventet. ![]() ![]() Da luftbussen endelig hadde knirket seg opp til marsjhøyde, var måltidet i Economy Extra erstattet med en ”snack”, servert i en ny pappforpakning. Maten var imidlertid den samme som så ofte før: roastbiff og kremet potetsalat, sammen med rugbrød. ![]() Vi passerte Air Chinas Airbus A330 ved ankomst på Gardermoen, parkerte ved utgang 38 omtrent på rutetid, og jeg mottok kofferten min som en av de første etter 10 minutters venting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
16. juni 2010, kl. 12.20:
SAS Scandinavian Airlines SK1467 Oslo (CPH)–København (CPH) Economy Extra Boeing 737-800W Uken etter stod København på programmet, med avreise tidlig onsdag ettermiddag og hjemreise fredag kveld. Begynner å bli lenge siden jeg brukte en ”moderne” automat for innsjekk nå, denne gangen var ikke noe unntak. Sjekket som vanlig inn på gamlemåten i SAS EuroBonus Gold-skranken, registrerte at SAS FastTrack var stengt på grunn av vekterstreiken, men kom meg gjennom den ordinære kontrollen på et par minutter. ![]() Det var mye folk i SAS Business Lounge, men færre i SAS Scandinavian Lounge, og det ble en drøy time i loungen. Prøvde meg på den nye pastasalaten, og ellers er det jo hyggelig at de nå har dedikert et helt skap til flaskeøl, i tillegg til det ordinære ølet på fat. ![]() Ombordstigning var også denne gangen fra utgang 38, og det var LN-RRG Knut Viking, som var satt opp på denne første ettermiddagsavgangen til København. Maskinen er en av fem Boeing 737-800W som SAS fikk levert i 2008 og 2009, og tre av dem – denne inkludert – er egentlig bygget for Air Europa, med deres seter og interiør. ![]() Det ble min tredje tur med flyet, og heldigvis for meg knytter erfaringene seg utelukkende til korte turer (København–Oslo og Oslo–Bergen) ettersom benplassen er helt begrenset. Setene ser kostbare ut, men de er ikke komfortable. På veien mot rullebanen passerte vi Thais Boeing 747-400 og US Airways’ Boeing 757-200 i Star Alliance-design. Det var imponerende kraft i maskinen under take-off og fra 19L bar det rett sørover med en flytid på 50 minutter. Dagens avgang hadde 90 prosent kabinfaktor med 7 rader Economy Extra med ca. 40 passasjerer. Jeg satt på sete 3F og det var ikke snakk om noe ledig midtsete for mitt vedkommende. ![]() I Economy Extra fikk vi servert den sedvanlige matboksen, som denne gangen inneholdt velsmakende pastasalat med pesto, bacon og pinjekjerner, sammen med rugbrød. Det ble en Ramlösa til maten etterfulgt av kaffe. ![]() Det var som vanlig lang ventetid på bagasjen på Kastrup (25 minutter), men kofferten min dukket i det minste opp på båndet som en av de første. ![]() ![]() Vi bodde på Scandic Palace Hotel, et tidligere Le Merdien-hotel, og ble oppgradert til et Superior Plus-rom med balkong med utsikt mot Rådhusplassen. Last edited by FlightDeck; 11-07-2010 at 18:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
18. juni 2010, kl. 20.05:
SAS Scandinavian Airlines SK1466 København (CPH)–Oslo (OSL) Economy Extra Boeing 737-800 Etter to og en halv dag i sommerlige København var det tid for retur til Oslo. ![]() ![]() På Kastrup kom vi oss gjennom innsjekk og fast track på bare fem minutter, og det er jo også veldig praktisk at man kommer ut fra SAS FastTrack omtrent ved inngangen til SAS-loungene. ![]() Denne fredagen droppet jeg sportsbaren og konsentrerte meg heller om å smake de åtte forskjellige øltypene som var å oppdrive i loungen. Jacobsen Extra kom best ut. ![]() Dagens nest siste avgang til Oslo var satt opp med en Boeing 737-800, LN-RRU Vingolf Viking, og det ble min første tur med maskinen. Avgangen var den eneste, ved siden av 22.45-avgangen, som ikke var utsolgt denne dagen, og vi nådde vel om lag 70 prosent kabinfaktor. ![]() Det var 12 rader med Economy Extra, med om lag 30 passasjerer. ![]() Både benplass og albuerom var langt bedre enn på utreisen. SAS-interiøret er dessuten mye hyggeligere enn det anonyme Air Europa-interiøret. ![]() SAS sendte ut tre tekstmeldinger med gateskifte, og en melding med ti minutter forsinkelse, som også ble beklaget over høyttaleren. Forsinkelsen ble til slutt på 25 minutter fordi en passasjer som hadde sjekket inn bagasje ikke møtte opp ved gaten. Likevel stod vi parkert ved gate 38 (igjen!) på Gardermoen om lag 10 minutter etter rutetid, og besetningen beklaget forsinkelsen så mye som tre-fire ganger i løpet av turen. ![]() I Economy Extra fikk vi servert couscous med laks og oliven, som smakte godt. Jeg kjøpte også en flaske whisky fra tax free-trallen. ![]() Det var fredagsstemning om bord og mange som benyttet anledningen til å nyte alkoholholdige drikkevarer, deriblant en del champagne. Det syntes tydeligvis den norske besetningen var hyggelig og spurte flere ganger passasjerer om de ville ha noe mer å drikke. Synes ofte at man bare får tilbud om mer kaffe i Economy Extra, men denne turen var et hederlig unntak, der vi også fikk tilbud om annen drikke. ![]() På Gardermoen fikk jeg så vidt vinket SeatBelts CRJ 700 til Hamburg av gårde, noe du kan lese mer om i en annen rapport. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
21. juni 2010, kl. 13.40:
SAS Scandinavian Airlines SK0267 Oslo (OSL)–Bergen (BGO) Boeing 737-500 ![]() Etter en kort helg i Oslo var det på tide å bevege på seg igjen, og denne uken stod Bergen på programmet. Om ikke rapporten allerede har begynt å kjede deg, så vil nok kjedsomheten komme signede etter hvert som du leser om de neste seks flyvningene, som alle går innenriks. Om du likevel blir med videre på innenriksdelen av rapporten, så står altså SK267 med behagelig avgangstid kl. 13.40 på programmet. Ankom flyplassen så mye som halvannen time før avgang, og i SAS EuroBonus Gold-skranken sjekket jeg inn ett kolli. Avinor mener det er konkurransevridende å åpne FastTrack for innenriksreisende, og jeg måtte derfor gjennom den ordinære sikkerhetskontrollen, som uansett gikk radig. ![]() Jeg orket heller ikke denne gangen å lete etter en SAS-lounge i innenrikspiren, men slo meg i stedet ned på Café Christinia for en kopp kaffe og skrev trip report frem til avgang fra gate 15. Registrerte at tre Widerøe-fly var parkert ved de ordinære utgangene med brotilknytning mellom diverse 737-maskiner, noe som må være en konsekvens av utvidelsen av commuterloungen i enden av innenlandspiren. ![]() Det var LN-BRO Magnus Haraldsson, som skulle ta meg over fjellene i dag. Selv om Boeing 737-500 ikke er en favoritt, er det for så vidt hyggelig å reise med slike gamle Braathens SAFE-maskiner; denne bygget i 1991 og utstyrt med originale Braathens-gardiner med sølvfinnen. Jeg har fløyet maskinen en gang tidligere (Bergen–Oslo). ![]() Jeg gikk om bord som en av de siste og slo meg som vanlig ned på 1F, et sete jeg alltid velger når jeg reiser vestover. Det ble ledig midtsete på avgangen som totalt sett nådde om lag 70 prosent kabinfaktor. Vi kjørte ut 19R og kunne dermed sette kursen direkte vestover med beregnet flytid på 45 minutter. LN-BRO var da i gang med sin fjerde flytur for dagen: Den startet dagen i Ålesund med morgenavgangen til Oslo, fortsatte deretter til Tromsø og tilbake til Oslo før den altså fortsatte mot Bergen. Deretter fløy maskinen gjennom nordvestlandet til Trondheim via Ålesund og senere mot Tromsø via Bodø, en tur du kan få bli med på senere i rapporten. ![]() Det ble servert en kopp gratis kaffe, og med flotte flyforhold ble det en meget hyggelig tur over fjellene. ![]() Jeg kjenner denne ruten veldig godt, men snøsmeltingen på fjellene spilte meg et lite puss og det tok litt tid før jeg skjønte at vi faktisk hadde kommet oss opp på høyfjellet. ![]() Vi skulle lande mot nord, men hadde en ørlite mer nordlig rute enn vanlig og fikk dermed en flott overflygning over Folgefonna, som er Norges tredje største isbre. ![]() ![]() Deretter ble det en kraftig høyresving over Fitjar før vi landet ti minutter før rutetid på Flesland, noe besetningen også påpekte ved ankomst. ![]() ![]() ![]() Her er noen bilder fra Clarion Collection Hotel Havnekontoret i Bergen, åpningen av Bybanen og fra et av Bergens mange vakre smau. Last edited by FlightDeck; 11-07-2010 at 18:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
24. juni 2010, kl. 10.30:
SAS Scandinavian Airlines SK0260 Bergen (BGO)–Oslo (OSL) Boeing 737-500 ![]() Returen til Oslo drøyde helt til torsdag formiddag, og 10.30-avgangen var oppsatt med enda en Boeing 737-500. Ankom Flesland om lag 45 minutter før avgang, sjekket inn på automat og sendte bagasjen i selvbetjeningsskrankene. En del kø i sikkerhetskontrollen, og preboarding var så vidt i gang fra sedvanlige utgang 29 da jeg kom opp. ![]() Oppdaget med interesse at en ny avistralle var på plass i preboardingområdet, som gate manageren flyttet til flybroen da en del Norwegian-passasjerer fra gate 31 begynte å forsyne seg. ![]() Denne dagen fikk jeg min første flytur med LN-BRJ Magnus Barfot, en Boeing 737-500 levert til Braathens SAFE i 1991. Maskinen hadde mørkeblå gardiner, enda bedre benplass på første rad enn den forrige maskinen og en litt annen organisering av setelommene. Som vanlig når jeg reiser østover ble det sete 1A, og ellers nådde kabinfaktoren om lag 80 prosent, og ledig midtsete for min del. ![]() Den gode utsikten på utreisen ble på denne avgangen erstattet av Dagbladet sammen med en kopp kaffe. ![]() Dette var andre dag etter reintroduksjonen av gratis aviser på norsk innenriks for SAS, et tilbud som forsvant i 2004. Det var liten tvil om at aviser og kaffe var et populært tiltak for passasjerene på denne avgangen – og det blir nok ikke mindre populært nå som også Dagens Næringsliv blir tilbudt på innenriksavganger. Selv abonnerer jeg bare på aviser i helgene – Dagens Næringsliv, Morgenbladet og Klassekampen som jeg synes er en uslåelig kombinasjon! ![]() Ved ankomst på Gardermoen dukket kofferten opp som nummer åtte på båndet, og deretter gikk turen videre til Hamar og Elverum, blant annet for å delta på Volumfestivalen, som jeg legger ved et betegnende bilde fra. Last edited by FlightDeck; 11-07-2010 at 18:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
29. juni 2010, kl. 08.00:
SAS Scandinavian Airlines SK0251 Oslo (OSL)–Bergen (BGO) Boeing 737-700 Som om jeg ikke hadde reist nok de siste ukene, dukket det opp en ny tur tirsdag og onsdag, til henholdsvis Bergen og Tromsø. Tirsdag morgen bar det derfor igjen ut mot hovedflyplassen, og denne gangen for å rekke 08.00-avgangen til Bergen. Flybussekspressen var som vanlig forsinket og jeg ankom bare en halvtime før avgang. Skulle heldigvis ikke sjekke inn bagasje, men det var lang kø i sikkerhetskontrollen, med svært mange franskmenn som skulle med diverse Air Mediterranee-avganger. Det gikk imidlertid relativt radig og da jeg nådde gate 16 var ombordstigningen så vidt kommet i gang. Ved innsjekk dagen før var det satt opp en Boeing 737-400, men ved gate stod en 737-700, nærmere bestemt LN-RRM Erland Viking, som ble levert ny til SAS i 2000 og som jeg tidligere har fløyet fra Manchester til Oslo. Nappet med meg en avis fra avistrallen og slo meg ned i 1F, som i denne maskinen bare kunne by på et ”halvt” vindu, resten var vegg. Avgangen ble nesten helt fullsatt med nær 100 prosent kabinfaktor, og ikke noe ledig midtsete for mitt vedkommende. Åpenbart mange andre på jobbreise ettersom kabinbesetningen hang opp den ene dressjakken etter den andre i skapet foran i flyet. ![]() Enda en gang bar det ut på 19R med beregnet flytid på 45 minutter. Mye skyer over fjellene, men med avis, frokost, kaffe og bare et halvt vindu til disposisjon spilte det ikke så stor rolle. Frokosten ser kanskje ikke så bra ut på bildet, men pastramismørbrødet var ferskt og smakfullt. ![]() Frokost er et absolutt must på en morgenflight som dette, da jeg ikke hadde tid til å kjøpe mat på Gardermoen og ved ankomst på Flesland hoppet vi rett om bord i en maxitaxi som kjørte oss til møter i Nordhordland. Last edited by FlightDeck; 11-07-2010 at 18:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
29. juni 2010, kl. 14.55:
SAS Scandinavian Airlines SK4174 Bergen (BGO)–Trondheim (TRD) via Ålesund (AES) Boeing 737-600 Etter et tre timer langt møte ble vi transportert tilbake til Flesland, og jeg fikk så vidt hilst Bergen by god dag på veien tilbake til flyplassen. Ved ankomst var det en drøy time til avgang med SK4174 som går via Ålesund til Trondheim. Av SAS’ syv daglige avganger fra Bergen til Trondheim går to via Ålesund. Med tanke på at vi skulle helt til Tromsø, og alle fly fra Trondheim til Tromsø går via Bodø, var jeg mer en skeptisk da vi etter hvert gikk om bord vel vitende om at vi dagens reiserute ville bli Oslo–Bergen–Ålesund–Trondheim–Bodø–Tromsø. Skulle tro vi var flynerder! ![]() På Flesland var de i gang med byggingen av en kafé eller butikk mellom gatene 31 og 32. Utrolig at det skal brukes mer plass på slikt når sitteplassene på flyplassen allerede er helt begrenset. Uansett, vår avgang skulle opereres av LN-RPZ Bera Viking, levert i november 1998, som da kanskje også var SAS’ første Boeing 737-600? Jeg har fløyet den tre ganger tidligere. ![]() Jeg slo meg ned på 1F i denne nær sagt fullsatte avgangen, som skulle fly oss til Ålesund på 35 minutter med distanse på 257 kilometer. Vi tok av mot sør, svingte brått etter avgang og nådde straks marsjhøyde. ![]() Jeg kjøpte meg en muffin og Ramlösa om bord, og registrerte med undring at sidemannen kjøpte ti pilotkofferter fra Cloud Shop Store. ![]() Jeg hadde håpet på godt flyvær, men det var dessverre overskyet helt til vi nådde solkysten og Ålesund. ![]() De fleste passasjerer gikk av her, vi var vel 10–15 stykker igjen. Det tok ikke mer enn et par minutter før ombordstigningen var i gang igjen, men denne gangen nådde vi ikke mer enn 60 prosent kabinfaktor. ![]() ![]() ![]() Distansen videre til Trondheim var 263 kilometer og beregnet flytid var 30 minutter. Det ble ny sikkerhetsdemonstrasjon og på vei mot marsjhøyde kom den samme annonseringen med anbefaling av ”deilige lefser fra fjellbakeriet Lierne i Nord-Trøndelag”. Jeg begrenset meg til en kopp kaffe og straks var vi begynt nedflyvningen til Værnes. ![]() Last edited by FlightDeck; 11-07-2010 at 18:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
29. juni 2010, kl. 17.05:
SAS Scandinavian Airlines SK4572 Trondheim (TRD)–Tromsø (TOS) via Bodø (BOO) Boeing 737-600 I Trondheim rakk jeg å kjøpe en bagett på Upper Crust før det var klart for dagens tredje ombordstigning, denne gangen på SK4572. ![]() Med bare 20 minutter connectiontid regnet jeg med at det ville bli samme maskin videre nordover. Det ble det også, riktignok med ny besetning, og totalt 97 passasjerer, noe som gir en kabinfaktor på om lag 80 prosent. ![]() Flytiden til Bodø ble beregnet til 45 minutter med distanse på 454 kilometer. Vi tok av mot sør, men roterte raskt mot nord. ![]() Det klarnet opp og det var fin utsikt hele veien nordover, også denne gangen fra sete 1F. ![]() I Bodø gikk om lag 50 passasjerer av, og om lag 50 nye passasjerer kom inn i maskinen. Det stod et par Widerøe-maskiner parkert, ellers var det lite trafikk. ![]() ![]() Distansen videre til Tromsø var 326 kilometer og flytiden ble satt til 35 minutter. Også videre nordover var det flott utsikt, bl.a. over Tromsø. ![]() Vi landet 25 minutter før rutetid, noe besetningen påpekte over høyttaleren, og deretter var det bare å kaste seg i en ny maxitaxi. ![]() ![]() Vi sjekket inn på Rica Ishavshotell og spiste middag på Emmas drømmekjøkken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
30. juni 2010, kl. 14.00:
SAS Scandinavian Airlines SK4417 Tromsø (TOS)–Oslo (OSL) Boeing 737-500 Etter møter og en kjapp lunsj og bedre kaffe på den fine kaffebaren Kaffebønna på Stortorget, bar det ut til flyplassen igjen. Vi kom raskt gjennom sikkerhetskontrollen og registrerte på veien at Tromsø både kunne by på avganger til Sandefjord i sør og Murmansk i nord. Akkurat da landet en Boeing 737-500 fra Bodø – og det skulle ikke overraskende vise seg at dette ble vår transportør sørover. ![]() Mer interessant var imidlertid Nordavia Regional Airlines’ (tidligere Aeroflot Nord) Antonov An-24-maskin, ankommende fra Murmansk og Arkhangelsk. Selskapet har fire slike 48-seters maskiner med en rekkevidde på bare 990 kilometer. Flåten består i tillegg av 11 Boeing 737-500. ![]() For min del ble det et både et gjensyn med 1F i LN-BRO, samme maskin som jeg fløy Oslo–Bergen tidligere i rapporten og med purseren som fløy Bergen–Trondheim dagen før. Flytiden ble beregnet til 1 time og 50 minutter for en distanse på 1.117 kilometer, og med den vanlige routingen over til Östersund. ![]() ![]() Det var nydelig utsikt ved avgang fra Tromsø, deretter var utsikten begrenset, før vi nådde det hjemlige Østlandet. Det var i overkant av 100 passasjerer om bord på denne tidlige ettermiddagsavgangen og enda en gang endte kabinfaktoren på over 80 prosent. Overraskende mange av passasjerene var turister, som jeg synes besetningen behandlet veldig bra. En av flyvertinnene ga bl.a. restauranttips i Oslo til en passasjer, for øvrig tips etter min smak! Ellers var det stor omsetning av mat og drikke underveis, og hyggelig service. De som kjøpte mat fikk for eksempel mulighet til å få kaffen først etter at de var ferdig med å spise. Selv avsluttet jeg reisen med en pose med SAS’ organiske chips sammen med en øl. SAS’ variasjon i øltyper nådde en foreløpig topp med servering av øl fra Mariestads – som i følge boksen er «en öl man tar för att belöna sig själv», et slagord jeg syntes passet utmerket etter tre uker på farten. Slagordet er for øvrig mer enn relevant nå også - etter to timer med redigering av denne altfor lange rapporten. Skål! ![]() Last edited by FlightDeck; 11-07-2010 at 18:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Konklusjon:
Phu! 12 effektive flyvninger med SAS. Det beste med SAS er forutsigbarheten på utenlandsreiser fra min hjemflyplass – innsjekk, fast track og lounge er helt strålende. På innenlandsreiser blir det verre og jeg får faktisk ingen fordeler med SAS EuroBonus Gold-kort og C-klassebilletter, med unntak av innsjekkingsskranken på Gardermoen. SAS bør åpne en SAS EuroBonus Gold Café på Gardermoen, åpne egne skranker og fast track på de største norske flyplassene for de med gullkort/full flex-billetter, samt gi vouchere til reisende med full flex-billetter slik at man kan velge noe fra Cloud Shop-menyen uten at det koster noe. Ellers er det et problem at SAS-flyene nå er så fulle at fleksibiliteten blir lite verdt, for eksempel var det stort sett bare ventelisteplasser å velge mellom om jeg skulle booke om på de avgangene der jeg hadde fleksibel billett. I luften varierer produktene og kvaliteten altfor mye, for eksempel var Business-flighten mellom Vilnius og København veldig bra, kanskje enda bedre enn andre europeiske selskaper på en tilsvarende strekning. Economy Extra på intraskandinavisk er en trist affære med et knøttlite måltid, kjedelig presentasjon og ofte tilbakeholden service. Man får mest av alt et gjensyn med Economy-service for fem-ti år siden. Måltidet burde uten tvil vært det samme som man får i Economy Extra på europeiske ruter. SAS innenriks lever sin egen verden, med god frokost på morgenen og avis og kaffe gjennom dagen, men tilbudet på bakken er altså helt begrenset. Konklusjonen må dermed bli at SAS må bli bedre i luften på intraskandinaviske ruter – og bedre på bakken på innenriksruter. Tidligere rapporter:
Last edited by FlightDeck; 11-07-2010 at 18:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Free Luigi
|
![]()
Pft, Vilnius og København er jo dritkjedelig å lese om i forhold til über-alles-byen-Tromsø!
![]() Ka du åt hos ho Emma? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk, utmerket, som vanlig!! Må tilstå at jeg bladde litt fortere mot slutten her. Etter Vigra ser jeg at du har fått med Søvika, Bjørnøya (broa går dit) og Gamlem. Deretter et bilde av Brattvågen, der jeg måtte gikk på gymnas for altfor mange år siden.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Takk for en ny forseggjort, og ikke minst glimrende, rapport!
Ser at det ikke bare er i de forskjellige markeder SAS sliter med et ens produkt, men også innenfor det som i utgangspunktet skal være likt. Fløy SK C SVO-CPH tidligere i uken, og da var det kun plastglass og plastbestikk, og all mat var pakket fullstendig inn i plast og metallfolie. For så vidt hyggelig nok tur, men stor forskjell fra Aeroflot sitt produkt på samme strekning. Der får en 2+2 biz seter, stålbestikk, skikkelige glass og i det hele tatt veldig bra service. Kvaliteten på maten er stort sett lik. Uansett, igjen, veldig bra rapport, og takk igjen for at du tar deg tid til dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Takk for fin rapport.
Dette står nok utallige steder her... finnes business class på OSL-CPH? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Puh.. tok tid dette gitt, men takk for en flott rapport -
med mye variert!
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo | FlightDeck | TripReports | 17 | 03-07-2012 12:50 |
Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo | FlightDeck | TripReports | 19 | 15-03-2012 12:07 |
Oslo–København–Madrid–Barcelona–Tallinn–København– Oslo | FlightDeck | TripReports | 15 | 17-08-2011 16:46 |
Oslo–Frankfurt–København–Bangkok–Auckland–Bangkok– København–Oslo | FlightDeck | TripReports | 37 | 03-12-2010 14:43 |
Oslo–København–Vilnius–Tallinn–Oslo | FlightDeck | TripReports | 13 | 29-07-2010 17:05 |