Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-06-2010, 11:18   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
SAS Oslo–London–Dublin–Oslo

Oslo–London–Dublin–Oslo

Reiserute:
20. mai 2010: SK0803 Oslo (OSL)–London (LHR), Boeing 737-800
20. mai 2010: BD0123 London (LHR)–Dublin (DUB), Airbus A319-100
21. mai 2010: SK4604 Dublin (DUB)–Oslo (OSL), Boeing 737-700



Årets sommerjobb gir mange hopp rundt i Europa, bli med på det første!


20. mai 2010, kl. 07.50:
SAS Scandinavian Airlines
SK0803 Oslo (OSL)–London (LHR)
Economy Class
Boeing 737-800



Avgang kl. 07.50 er ikke en favoritt, men når solen uansett har stått opp før meg, er det egentlig ikke så ille. På Gardermoen gikk jeg rett til SAS EuroBonus Gold-skranken og fikk skrevet ut ombordstigningskort. Agenten spurte om jeg hadde registrert passet, noe jeg ikke hadde, men hun gjorde det for meg på bare noen få sekunder. Videre bar det gjennom FastTrack, med en EuroBonus Pandion-kunde før meg, og opp til SAS Scandinavian Lounge.



Det er stort sett en fornøyelse å reise utenlands med SAS fra Gardermoen, det er sjelden jeg bruker mer enn fem minutter fra jeg ankommer flyplassen til jeg sitter i loungen. Så er det selvsagt synd at OSL-administrasjonen nekter å tilby FastTrack for innenlandsreisende.



Det var LN-RPM ”Frigg Viking”, bygget og levert i 2000, som var satt opp til London-Heathrow i dag, en maskin jeg fløy med fra Oslo til Amsterdam to måneder tidligere. Det var ikke jeg som bestilte billettene, men da jeg mottok reiseruten var avgangen satt opp en Boeing 737-600 og på innsjekk dagen før var maskinen endret til en Boeing 737-700.



Kabinfaktoren lå da også på nivå med en fullsatt 120-seters 737-600, så med denne 150-seters 800-maskinen endte vi nødvendigvis på 70–80 prosent. Det var syv passasjerer i Business Class og 19 passasjerer i Econony Extra. Med tanke på at SAS priset avgangen til over 2000 kr. den siste måneden før avreise, får jeg håpe at de også tjente penger på den.



Distansen mellom Gardermoen og Heathrow er 1.206 kilometer og kapteinen beregnet en flytid på 1 time og 45 minutter. Det ble avgang fra 01L og en påfølgende brå sving mot sørvest.



På marsjhøyde kjøpte jeg den klassiske frokostpakken, og jeg forventet å få den samme frokostpakken som jeg fikk mellom København og Barcelona i februar. Purseren ga meg skuffende nok ikke en frokostboks, men en frokostpose, som det riktignok har blitt gjort noen endringer i etter at SAS skiftet cateringleverandør: Yoghurt og musli har gått ut, Actimel og frukt har kommet inn. Smørbrødet i den nye pakken var mindre og slett ikke så smakfullt som smørbrødene i de tidligere frokostpakkene. Så mens frokosten på Barcelona-flyet var en stor opptur (med varme rundstykker og diverse pålegg), var dett en skikkelig nedtur!



Kaffen smakte imidlertid bra, og jeg ble stadig tilbudt påfyll, mens jeg fortsatte avislesingen over Nordsjøen.



Vi landet som så ofte før på 27L, og parkerte ved de vanlige SAS-gatene, rett utenfor SAS Business Lounge. SAS er ganske store på Heathrow med syv daglige avganger til Stockholm, seks til København, fem til Oslo, to til Stavanger og to til Göteborg, ved siden av Blue1s to daglige til Helsinki. Parkerte ved siden av enda en SAS Boeing 737-800 ankommet fra Stockholm, en SAS MD-80 takset lenger bak, og senere dukket jammen meg en av de nye SAS Boeing 737-700 med wingslets også opp. Mer interessant var selvsagt det enorme utvalget av langdistansemaskiner.


20. mai 2010, kl. 11.10:
bmi British Midland International
BD0123 London (LHR)–Dublin (DUB)
Economy Class
Airbus A319-100

Det var om lag to timer mellom avgangene, men jeg måtte samtidig bytte fra terminal 3 til terminal 1. Det innebar en syvminutters busstur mellom terminalene, kontrollpunkt av pass, nytt kontrollpunkt med pass og fotografering, sikkerhetskontroll og kontrollpunkt av pass og ombordstigningskort. Ganske komplisert, med andre ord.



bmi-billetter i Storbritannia og Irland gir ikke adgang til den mye omtalte The Great British Lounge. Jeg trodde alternativet da var en vanlig bmi Business Lounge for Storbritannia og Irland (snork!), men jeg var tydeligvis ikke helt oppdatert siden bmi nå har åpnet The London Room for Storbritannia og Irland. Uansett, jeg besøkte i stedet Star Alliance-loungen, som ble åpnet i 2008 med bakgrunn i at en rekke Star Alliance-selskaper flyttet til Terminal 1, inkludert United, US Airways, Asiana, Air New Zealand, LOT og South African Airways. Loungen har mange dusjer, ulike sittegrupper og et greit drikkeutvalg.



Matutvalget var dessverre skuffende og det eneste som ble servert var små bagetter med bacon eller kjøttpudding – ikke særlig fristende! Jeg likte for så vidt innredningen i denne loungen, men det var mye folk, få vinduer og lavt under taket. Opplevelsen ble dermed lettere klaustrofobisk.

Jeg tok etter hvert fatt på den lange veien mot avgangsområdet for Storbritannia og Irland, og det tok vel nærmere 20 minutter før jeg nådde gaten. Etter enda en kontroll av ombordstigningskort og pass, passerte jeg Aer Lingus Gold Circle Lounge og ble sittende ved gaten og nyte avgangene fra den nesten 4000 meter lange 27R-rullebanen.



11.10-avgangen til Dublin var satt opp med G-DBCJ, som er en av 11 Airbus A319-100 i bmi-flåten, og levert ny i 2007. bmi har ellers en A330-200, åtte A321-200, åtte A320-200, en Boeing 757-200, i tillegg til 14 Embraer ERJ-145 og fire ERJ-135.



Ombordstigningsmeldingen var det man kan kalle utførlig, blant annet med referanse til alle selskaper som ruten ble operert i samarbeid med, blant annet SAS. Da jeg kom om bord ble ombordstigningskortet kontrollert og jeg satte meg på første rad bak gardinet, på sete 4F. Maskinen var ganske fresh, med røde tepper og blå skinnseter.

bmi har et veldig forvirrende produkt, med klasseinndelingen Economy Extra/Economy Class på ruter inn Storbritannia, Irland og til Hannover, med mulighet til å kjøpe mat og drikke i Economy Class. På de øvrige rutene er det Business Class og Economy Class med gratis servering også i Economy Class. bmi Regional har på sin side gratis mat på alle ruter.

bmi har ellers delvis gått tilbake til sitt gamle navn og omtaler seg nå som bmi British Midland International og bmi British Midland Regional. Lufthansa ønsker tydeligvis at selskapet skal ha en sterkere britisk profil, og de har allerede tatt en del grep ved å sparke 600 ansatte, sette ni fly på bakken og legge ned syv ruter. Dette inkluderer også nedleggelse av Dublin-basen og reduksjon fra seks til fire daglige mellom London og Dublin. bmi dekker nå i hovedsak Midtøsten og deler av Afrika, samt ruter innen Storbritannia og Irland. Tilbudet i Europa er helt begrenset og de fleste rutene er lagt ned.

Uansett – de tre radene med Economy Extra, som selges under dette navnet, men omtales om bord som Flexible Economy, ble raskt fullt opp. Vil anslå 80–90 prosent kabinfaktor i hele flyet. bmi blokkerer automatisk setet ved siden av Star Alliance Gold-innehavere, så også for meg.



På Economy Extra ble det servert gratis drikke og panini, og i Economy Class valgte jeg å stå over serveringen. Flytiden ble ikke annonsert, men det tok vel om lag en time med en distanse på 449 kilometer. Meget hyggelig og proffesjonelt crew med positive meldinger over høyttaleranlegget.

Vi parkerte ved en gate med brotilknytning, og så ble hele ettermiddagen og kvelden fylt med møter i sentrum. En lang og etter hvert krevende dag, med andre ord - jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk fly SAS' direkteavgang til Dublin. Synes nemlig ikke at det var spesielt smooth å stå opp så tidlig og reise via Heathrow.

Last edited by FlightDeck; 05-06-2010 at 11:35.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2010, 11:21   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
SAS Re: Oslo–London–Dublin–Oslo

21. mai 2010, kl. 12.10:
SAS Scandinavian Airlines
SK4604 Dublin (DUB)–Oslo (OSL)
Economy Class
Boeing 737-700



Etter møteslutt i titiden neste dag, reiste jeg rett ut til flyplassen. Det første som traff meg var Aer Lingus’ store innsjekkingsområde, med grønne automater og lange køer. Jeg orienterte meg raskt til SAS’ innsjekkingsområde, og som en konsekvens av at SAS hadde avganger til København, Oslo og Stockholm omtrent samtidig, var det også en del hø her. Heldigvis for meg var en av de fem skrankene dedikert til Business Class/SAS EuroBonus Gold, og jeg kunne dermed snike meg forbi alle andre. En meget proff agent spurte hvor jeg skulle reise i dag, stemplet det ordinære SAS-ombordstigningskortet med en stor C, fortalte hvor Fast Track var og sa at dagens lounge ville bli bmi Business Lounge.

Det var lange køer i sikkerhetskontrollen, men ingen dedikert kontroll for Fast Track. Systemet var i stedet basert på at man snek i køen, og i Dublin var det et must med mye folk, håndbagasje og mas. Flyplassen var som sist jeg var her overfylt med folk, og det er veldig tydelig at de har prioritert butikker og kafeer fremfor bredere pirer og korridorer. Selskaper som Ryanair og Aer Lingus skaper dessuten en ganske masete atmosfære.



Det var derfor en befrielse å komme meg unna folkehavet og inn i bmi Business Lounge, som ligger vis-á-vis Anna Livia-loungen, som British Airways og Air France bruker. Tiden vil vise hvor lenge bmi velger å ha en egen lounge her etter at de la ned Dublin-basen.



Loungen var heller ikke den sprekeste, interiøret var veldig 90-talls med bjørkefarger i treverket og blå og røde trekk på stoler og sofaer, alt var ganske slitt.



Matutvalget begrenset seg til diverse folieinnpakket snacks, i tillegg mineralvann, øl, vin og kaffe. Det var høyt under taket og store vinduer med begrenset utsikt mot langdistanseflyene, noe som gjorde loungen lysere enn for eksempel Star Alliance-loungen på Heathrow.



20 minitter før avgang beveget jeg meg mot gateområdet, en relativt ny pir med oppstillingsplasser uten brotilknytning.





Her fant jeg blant annet en forsinket Norwegian-avgang til København, en Airbus A330-300 fra Air Lingus og en SAS Boeing 737-600 til Stockholm. En Norwegian Boeing 737-300 til Oslo var ute på taksebanen.

Det tok sin tid før ombordstigningen kom i gang, og jeg benyttet anledningen til å kjøpe en tolvpakning med Guinness-øl. En representant fra handlingagenten ventet tydelig på signal fra besetningen i flyet, kanskje de hadde noen problemer for ombordstigningen var ikke i gang før vi var like oppunder avgangstid. En dame i full SAS-uniform hjalp til med ombordstigningen, men jeg vet ikke hvor hun kom fra – hun var i alle fall ikke flyvertinne på Oslo-avgangen.



Avgangen var satt opp med en Boeing 737-700 – helt konkret LN-TUF ”Tyra Haraldsdatter”, bygget og levert til Braathens i 1999. Det ble min andre tur med flyet. Jeg velger vanligvis nødutgangsseter eller et sete langt foran i flyet, men det er ikke nødvendigvis den beste strategien om man vil ha en rad for seg selv. Det var ganske tett med folk foran i flyet, og jeg valgte i stedet 18A ved innsjekk og fikk hele raden for meg selv.







Dagens Næringsliv og Dagbladet ble delt ut på vei mot rullebanen, og vi var i luften drøyt 20 minutter etter oppsatt avgangstid, med beregnet flytid på 1 time og 50 minutter for en distanse på 1.292 kilometer.



På dagens avgang var det 89 passasjerer om bord, blant dem en i Business Class og to i Economy Extra. Med 141 seter om bord gir det en kabinfaktor på litt over 60 prosent, noe som er greit nok på en ”motstrøms” avgang som dette.



Etter hvert som de to serveringstrallene kom rullende kjøpte jeg en meget velsmakende pastasalat. De fleste kjøpte mat og drikke, og etter hvert ble det også noe tax free-omsetning. Kapteinen kom på luren idet vi passerte Aberdeen og ga god informasjon om strekning og vær.



Jeg har ikke fløyet denne ruten før, så det var ganske morsomt å følge den, og jeg tror vi nådde norskekysten rundt Haugesund. Kapteinen var tydeligvis i godt humør, og da vi nådde Østlandet snakket han blant annet om ”snøflekkene som tviholdt på sin posisjon, men som likevel var i ferd med å tape slaget”.

Vi parkerte på rutetid, og for min del ble det bare en svipptur hjemom for å bytte koffert, før jeg satte meg i bilen i retning Haugesund. Tar med et bilde fra Haukeliseter - og av bilen (jf. en annen trip report som kombinerte SAS og BMW):




Last edited by FlightDeck; 05-06-2010 at 11:40.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2010, 11:22   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
SAS Re: Oslo–London–Dublin–Oslo

Konklusjon:
Som vanlig strålende bakkeopplevelse med SAS på Gardermoen, ellers to gode SAS-flygninger, med erfarent crew og service på det jevne. Frokostpakken var imidlertid ikke bra, pastasalaten var desto bedre. Pluss for doble EuroBonus-poeng (ekstrapoeng). bmi var et hyggelig bekjentskap, selv om jeg synes det er et snodig flyselskap, med merkelig profil, konsept, rutenettet og flyflåte. Star Alliance-loungen på Heathrow var en skuffelse, mens bmi-loungen i Dublin var like dårlig som forventet.

Tidligere rapporter:
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2010, 13:57   #4
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Oslo–London–Dublin–Oslo

Takk for nok en glimrende rapport FlightDeck Du både skriver godt og tar fine bilder, mer kan vi ikke forlange !!

Var selv på DUB i fjor høst, og det er ingen tvil om at dette er en kaotisk flyplass. Hvordan opplevde du beinplassen i LN - TUF kontra de andre maskinene på turen?
Det overrasker meg å se at frokostproduktet er så forskjellige fra dine to opplevelser. Kan det ha noe med at SAS DK opererte avgangen til Barcelona, mens dette var SAS NO ?

Uansett - måtte du dele flere av dine reiseopplevelser med oss her på forumet
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2010, 14:35   #5
RYKogREIS
ScanFlyer Blue
 
RYKogREIS's Avatar
 
Join Date: Apr 2009
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: Oslo–London–Dublin–Oslo

Var Dublin bra da?
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2010, 15:02   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Oslo–London–Dublin–Oslo

Takk for nok en flott rapport ..

Pussig når jeg drar samme flight til LHR er det 734 som så vidt jeg har lest på forumet ikke e rnevnt brukt på ruta.. ( Men det endrer seg kanskje )
SQ 777 is online now   Reply With Quote
Old 05-06-2010, 18:05   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Oslo–London–Dublin–Oslo

Takk for nok en glimrende TR FlightDeck!

Ser du sier det ikke var Fast Track i DUB. Er du sikker på det? Var selv i Dublin i fjor høst, og da hadde de en egen inngang for Fast Track, med boardingpass kontroll på utsiden. Det var en egen kø til denne i inngangen til sikkerhetskontrollen.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2010, 13:40   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Oslo–London–Dublin–Oslo

Takker for hyggelige tilbakemeldinger!

Quote:
Originally Posted by 737-405 View Post
Hvordan opplevde du beinplassen i LN - TUF kontra de andre maskinene på turen?
Det overrasker meg å se at frokostproduktet er så forskjellige fra dine to opplevelser. Kan det ha noe med at SAS DK opererte avgangen til Barcelona, mens dette var SAS NO ?
Benplassen i LN-TUF var ikke like god som i de to andre maskinene, men til gjengjeld fikk jeg jo raden for meg selv. Jeg tror kanskje frokostposene brukes på flyvninger under to timer, mens boksene brukes på flyvninger over to timer. Menyene i Danmark, Sverige og Norge er helt like, så det skal ikke ha noe med det å gjøre.

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
Var Dublin bra da?
Hele oppholdet gikk med til møter, så jeg fikk ikke sett noe av byen. Derfor ingen turistfoto i rapporten, men i stedet et reklameskilt for Guinness, som vel var den eneste attraksjonen jeg rakk

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Pussig når jeg drar samme flight til LHR er det 734 som så vidt jeg har lest på forumet ikke e rnevnt brukt på ruta.. ( Men det endrer seg kanskje )
SAS bruker mest de tre europakonfigurerte Boeing 737-800 mellom Oslo og London-Heathrow, men det benyttes også andre maskiner, inkludert Boeing 737-400.

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Ser du sier det ikke var Fast Track i DUB. Er du sikker på det? Var selv i Dublin i fjor høst, og da hadde de en egen inngang for Fast Track, med boardingpass kontroll på utsiden. Det var en egen kø til denne i inngangen til sikkerhetskontrollen.
Jeg formulerte meg uklart. Det var en Fast Track, men ikke en egen sikkerhetskontroll, slik som på f.eks. Gardermoen. I stedet "snek" man i køen og brukte sikkerhetskontrollene til de øvrige passasjerene. Det var sikkert denne du brukte.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS Plus ”Jubileum” : Oslo – London – Oslo Star Flyer TripReports 16 28-06-2014 14:21
Oslo london bosten miami new york london oslo TONROY TripReports 8 19-05-2011 21:52
Oslo-London-Dubai-Bangkok-Dubai-London-Oslo grindstein TripReports 44 10-05-2010 04:55
Oslo-London City Airport-Oslo FlightDeck TripReports 18 21-04-2009 13:39
Oslo-Wroclaw-London Stansted-London Heathrow-Oslo FlightDeck TripReports 8 01-03-2009 18:53


All times are GMT +2. The time now is 19:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.