Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-02-2008, 19:10   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS Bergen-Molde-Trondheim-Bergen

Routing:
SK2316 BERGEN-MOLDE-TRONDHEIM, 05.02.08, KL. 16.10 – FOKKER 50
SK4169 TRONDHEIM-BERGEN, 06.02.08, KL. 15.30 – BOEING 737-600

Ruten mellom Bergen og Trondheim var en av de rutene som Braathens i sin tid tjente mest penger på. SAS har i dag syv daglige direkteavganger mellom Bergen og Trondheim, i tillegg til to avganger som går via Ålesund og to som går via Molde. Til sammenlikning har Norwegian to daglige avganger mellom de to byene. Inntil nylig hadde de tre daglige avganger.

Direkteruten tar ca. en time, ruten via Ålesund ca. en time og 45 minutter og ruten via Molde to timer og fem minutter. Som den flyentusiasten jeg er, ville jeg selvfølgelig benytte meg av anledningen til å reise via enten Ålesund eller Molde. På utreisen valgte jeg 16.10-avgangen via Molde og på hjemreisen valgte jeg direkteruten kl. 15.30. Noe av motivasjonen for rutevalget var at SAS bruker Fokker 50 på ruten via Molde, et fly jeg ikke har prøvd tidligere.

Det er vanskelig å få tak i billige happy-billetter på denne ruten, til tross for relativt mange avganger. Jeg benyttet meg derfor av muligheten for å kjøpe ungdomsbilletter og betalte totalt 1454 kr. for reisen. Reisen ble betalt av oppdragsgiveren min, og ungdomsbilletten var billigste alternativ hos SAS. Jeg kunne fått turen for halv pris hos Norwegian, men rutetidene passet ikke.

Last edited by FlightDeck; 10-02-2008 at 20:12.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 19:20   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Bergen-Molde-Trondheim-Bergen

SK2316 BERGEN-MOLDE-TRONDHEIM, 05.02.08, KL. 16.10 – FOKKER 50
Jeg ankom Flesland 45 minutter før flyavgang og kom meg raskt gjennom sikkerhetskontrollen og ut til utgang 26. Hadde sjekket inn på nettet dagen før, og til tross for at jeg var BN1, var det jammen ikke mange seter å velge mellom. Endte opp på sete 12A, nest bakerste rad på Fokker 50-maskinen, som totalt har 14 rader (rad 13 eksisterer ikke).

20 minutter før avgang ble navnet mitt ropt opp, og ved utgangen fikk jeg beskjed om at jeg var eneste som skulle bli med videre til Trondheim på denne avgangen. Flyet til Molde var overbooket og handling agenten lurte på om jeg hadde anledning til å ta direkteavgangen kl. 17.25 i stedet. Da ville jeg ankomme Trondheim-Værnes bare ti minutter etter det jeg ellers ville gjort. Dessuten ville jeg få en matkupong og 150 euro. Fokker 50-planene mine så altså ut til å gå i vasken, men jeg gjorde meg ikke vanskeligere enn at jeg sa at jeg godt kunne vente til neste avgang. 150 euro er jo godt betalt for å vente en times tid! Likevel, det ble Fokker 50 på meg. Det var noen som ikke møtte opp, og jeg kunne gå om bord i LN-RND Inge Viking som siste person. Den hyggelige handling agenten fra SAS tok meg i hånden og takket pent for at jeg hadde stilt opp.

Vel på plass i sete 12A registrerte jeg med tilfredshet at motoren ikke var i veien for utsikten. Likevel syntes jeg vinduet var plassert veldig lavt, måtte bøye meg for å kunne se skikkelig.

Døren ble smelt igjen og etter diverse ferdiginnspilt sikkerhetsinformasjon, fremført av en dame som ikke kunne uttale l riktig, raste vi mot rullebanen. Det overrasket meg hvor raskt flyet kjørte – syntes det var et voldsomt tempo på taksingen, føltes mye raskere enn for eksempel på en Boeing 737.

Rullebanen på Flesland er 2990 meter lang, og den lille Fokkeren hadde nok klart seg på halvparten. Som vanlig tok vi av fra nord mot sør, noe som gjorde av vi måtte gjøre en brå u-sving idet vi var kommet opp i tilstrekkelig høyde.

Utsikt over Bergen Lufthavn Flesland. Vi måtte svinge nordover etter avgang.

Støynivået var som forventet, men det ble en fin tur med flott utsikt mot fjell, fjorder og kyst. Distansen mellom Bergen og Molde er 294 kilometer og flytiden til Molde endte på ca. 45 minutter. Den ene flyvertinnen om bord serverte kaffe og te, og ellers fikk vi en del informasjon fra cockpit. Det ble etter hvert ganske mye turbulens, og en gang smalt det noe voldsomt i den lille maskinen. Det var da ganske betryggende at kapteinen, en sørlending med mistenkelig lik stemme som Kåre Valebrokk, kom på og sa at alt var i orden.

På vei ut fra Bergen og Flesland.

Kyst blir etter hvert til fjell

Fjordene gjør utsikten mer spektakulær enn på ruter mellom Bergen og Oslo

Flott utsikt

Innflygning i Molde, Molde stadion og Rica Seilet Hotel er akkurat passert.

I Molde var det bare jeg som satt igjen, og jeg hadde en hyggelig samtale med flyvertinnen. De nye passasjerene begynte å komme om bord kl. 17.10, og vi var i luften igjen ca. kl. 17.30.

Setene i Fokker 50-flyet.

Fokker 50-maskinen ser bra ut til tross for at den er 18 år.

I Molde var det bare LN-RNN (Borgny Viking) som stod parket. Dette er en Boeing 737-700-maskin som ble levert til SAS i 1999. Maskinen har 140 seter og bærer enn så lenge de gamle SAS Braathens-fargene

Innen vi var kommet opp i luften igjen ble det mørkt, så det ble dessverre ingen bilder på turen mellom Molde og Trondheim. Turen var på 200 kilometer og Fokker’n unnagjorte distansen på ca. 30 minutter. Også på denne avgangen ble vi tilbudt kaffe og te. Nedstigningen mot Trondheim-Værnes var meget ubehagelig, det virket som om flyet ble kastet fra side til side. Vi raste nedover og det ble en god del humping under innflygningen. Jeg tror ikke det bare var meg som syntes det var godt å komme på bakken igjen.

Fokker 50 er kanskje en rakett på bakken, men ikke i lufta! Etter min smak litt vel mye turbulens, men ellers en veldig fin tur - og veldig hyggelig personale.

Last edited by FlightDeck; 10-02-2008 at 20:01.
Old 10-02-2008, 19:22   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SK4169 TRONDHEIM-BERGEN, 06.02.08, KL. 15.30 – BOEING 737-600
Etter å ha gjennomført tre foredrag og tatt meg en gåtur i Trondheim sentrum, tok jeg flybussen ut til Værnes. Jeg hadde sjekket inn på internett dagen før og endte også her opp på sete 12A som BN1. På Værnes var det meget rolig, og jeg var gjennom alle kontroller på fem minutter. Dermed ble det tid til litt spotting, selv om det ikke var særlig mye spennende å se.

LN-WIE (Hordaland) er en Dash 8-100-maskin med 39 seter, levert til Widerøe i januar 1994.

Norwegians LN-KKX er en Boeing 737-300-maskin, bygget i 1998 og eiet av Norwegian. Klar for en ny avgang til Oslo.

LN-WIG (Troms) er en Dash 8-100-maskin med 39 seter, levert til Widerøe i juni 1994.

Og endelig kommer LN-RPX (Nanna Viking), en Boeing 737-600, levert til SAS som SE-DNN i 1998 - altså en de første 737NG-maskinene.

Vi begynte ombordstigning ti minutter før avgangstid, og vel om bord registrerte jeg at flyet nok ikke var mer enn halvfullt. Mange ledige seter foran meg, blant annet på de fremste radene som bare har fem seter i bredden. Med ungdomsbillett blir man tydeligvis automatisk plassert langt bak.

God plass om bord hos SAS, og lite merket jeg til at flyet var ti år gammelt.

Mange om bord trodde at dette var Norwegians nye Boeing 737-800-maskin. En sa at det var denne Kjos selv hadde hentet i Seattle, en annen at denne så helt ny ut og en tredje at dette var det mest miljøvennlige flyet i verden. Uansett, Kjos har klart å markere både seg selv og det nye flyet blant folk flest.

LN-BUD (Inge Kokrygg) har parkert ved nabogaten. Boeing 737-500-maskinen ble levert til Braathens i 1996, men ser flott ut også i SAS-farger. Maskinen har 120 seter.

Bare en sving til - og så er det klart for take off.

På denne avgangen tok vi av ”riktig vei” og LN-RPX kunne derfor ta fatt på de 462 kilometerne uten den mest dramatiske rotasjonen. Vi ble servert kaffe og te av et meget hyggelig og serviceinnstilt kabinpersonale. Flyturen tok 55 minutter.

Og da var vi i luften - på rutetid.

Ikke så mye å se på turen, men idet vi nærmer oss Bergen-Flesland var det tydelig at vi igjen var på Vestlandet.

Alltid flott å lande på Bergen-Flesland.

Her kan du se filmen fra ankomsten på Bergen-Flesland.

LN-KKS, en Boeing 737-300, er parkert på Norwegians faste gate på Flesland - gate 31. Maskinen ble bygget i 1989, og Norwegian-ledelsen har stelt pent med den og gitt den sitt eget design.

Last edited by FlightDeck; 10-02-2008 at 20:06.
Old 10-02-2008, 20:14   #4
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Herlig trip-report med både bilder og filmsnutt, mer kan man i alle
fall ikke forlange!

PS: regner med du hadde en viss "trang" til å fortelle visse pax, at
B733-maskinen de så på - slett ikke var noen ny -800 maskin ja,
æsj og æsj for noen uvitende pax.. he he
Old 10-02-2008, 20:44   #5
Maltwhisky
ScanFlyer Blue

Maltwhisky's Avatar

Fin rapport, men jeg må nesten påpeke at Norwegian fortsatt flyr 3 rundturer TRD-BGO (hverdager). Det er fra 1.april at de går ned til 2 (dropper formiddagsrunden og tar kveldsrunden en time senere).
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 21:42   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Flott rapport! Hyggelig at noen lager trip reports også fra innenriksflygninger. Og med bilder og video blir jo det hele perfekt.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 22:16   #7
wf145
at your service!

wf145's Avatar

øøøøøøøy!! Bilde 4 er jo frå Ørsta!
Old 10-02-2008, 23:17   #8
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Kjempefin rapport. Synes også at Fokker 50 er et fint fly. Har hørt at turbulens kan føles ekstra kraftig i den pga den har så stive vinger.
Hvor har du oversikt over når flyene er bygget?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2008, 06:42   #9
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Hvor har du oversikt over når flyene er bygget?
det kan man enten finne på scanair.no under skandinaviske flyplasser eller diverse produksjonslister
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2008, 07:26   #10
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Absolutt en av de beste rapportene jeg har lest på forumet... Knall bra!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2008, 12:27   #11
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Flott rapport fra en strekning som jeg flyr meget ofte Senest i går. Påpeker også at DY flyr 3 rundturer TRD-BGO pr. dag bortsett fra lørdag. Morgenturen gikk ikke i januar.
Old 12-02-2008, 17:38   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Meget hyggelig underholdning! Takker for den.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 14:22   #13
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Fin rapport! Har selv fløyet BGO-MOL en del ganger så dette var trivelig mimring for min del. Og utsikta mot Ørsta er jo flott, da!
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2008, 00:23   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Jeg hadde en ny tur med Fokker 50 i dag (LN-RNC) og også denne gangen satt den hyggelige dobbeltgjengeren til Kåre Valebrokk bak spakene. Mye mindre turbulens og en mer behagelig tur i dag enn da jeg fløy Bergen-Molde-Trondheim. Dette til tross - det var ingen servering på flygningen på grunn av sterk vind - som jeg egentlig ikke merket så mye til. Reiste senere på dagen Kristiansand-Oslo med en Boeing 737-700-maskin i fulle Braathens-farger (LN-TUD), og kabinfaktoren var ikke akkurat imponerende - vi var vel ikke mer enn 20 passasjerer ombord. Så lykke til på Kjevik, Norwegian!

Posting Rules