Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-12-2007, 17:13   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
SAS Bergen-Oslo-Bodø-Oslo

I løpet av halvannet år i Bergen har det blitt mange flyturer mellom Oslo og Bergen. Jeg har fløyet mest med Norwegian, men også en del med SAS og to ganger med Widerøe. Alle turer har vært relativt hendelsesløse, men tenkte at jeg skulle dele noen erfaringer fra denne ukes reise fra Bergen til Oslo, "via" Bodø for å holde et foredrag.

4. desember 2007 kl. 09.15 SK252 Bergen-Oslo
SAS serverer frokost på fly som har avgang før klokken 09.00, og jeg gikk med dette akkurat glipp av den. Samtidig slapp jeg å stå opp så altfor tidlig. Hadde sjekket inn på internett dagen før og valgt sete 7F, som BN11. Da jeg ankom Flesland hentet jeg raskt en tag på SAS' innsjekkingsautomat og gikk rett til bag drop med kofferten. Flesland er faktisk Skandinavias fjerde største flyplass i passasjerantall, og i rushtiden blir terminalen derfor ofte ganske full og utrivelig. Til tross for at det også var mange folk her denne morgenen, var det ingen kø på bag drop hos SAS. Til stor glede kunne jeg glemme både ombordstigningskort og legitimasjon. Fingeravtrykk fungerte utmerket. Sikkerhetskontrollen på Flesland har blitt mye mer effektiv etter at de bygget om, og heller ikke her måtte jeg stå i kø.

Jeg rakk derfor en rask frokost før det ble ombordstigning på SK252, også her kunne jeg enkelt og greit bruke tommelen som kontroll ved ombordstigning. Avgangen var satt opp med Boeing 737-500, men ved gaten stod LN-BUF, som jo er en Boeing 737-400. Det tidligere Braathens-flyet var malt i nye SAS farger, noe maskinen kledde bra. Maskinen ble bygget i 1997, og bar for så vidt preg av å ha litt eldre seter og interiør, men det gjorde ingenting: benplassen var meget god. Avgangen hadde nok klart seg med en 737-500 da kabinfaktoren nok ikke var mer enn 60 prosent.

For første gang, så vidt jeg kan huske, opplevde jeg kø ved avgang i Bergen. Først måtte vi vente på at et Norwegian-fly skulle lande og deretter på en ny Norwegian-avgang. Begge deler var et morsomt syn i snøværet. Bak oss stod en Coast Air-maskin og et nytt SAS-fly. Vi måtte ikke kjøre lenge før vi var i luften. Det var flott flyvær like etter Bergen, noe som ikke alltid er en selvfølge på denne ruten. Jeg fikk sett masse over fjellene, dessverre var det ikke batteri på kameraet. Vi var litt sent ut, og kapteinen informerte utførlig om at han hadde valgt å fly litt lavere for å dekke inn forsinkelsen. Ved å fly litt lavere kunne vi nemlig henge oss på en ganske kraftig medvind som gjorde at vi landet med en flytid på kun 00:35. Han virket oppriktig interessert, hadde en behagelig og tydelig stemme og sa setninger som at "jeg vet at den flotte besetningen i kabinen vil ta godt vare på dere", osv. Turen gikk uansett så fort at kabinpersonalet ikke var ferdig med å servere te og kaffe da vi startet innflygningen til Oslo. Dette gjorde at vi stod ved gaten på rutetid, og kabinbesetningen kunne ønske oss "velkommen til Oslo i nydelig vintervær". Jeg kunne dermed gå den raske turen gjennom transit og ned i innenlandspiren. Merket meg at det var en 15-20 andre som også skulle reise videre.

4. desember 2007 kl. 10.50 SK4106 Oslo-Bodø
I forbindelse med innsjekk på den forrige avgangen, hadde jeg også sjekket inn dagen før på denne. Jeg valgte sete 8A som BN10. Fikk kjøpt meg en kaffe og lest en avis før det var tid før boarding til Bodø. Avgangen var satt opp med en Boeing 737-800, og ved gaten stod LN-RRL (bygget i 2003) - som har Star Alliance-farger. Husker jeg reiste med flyet fra Kristiansand til Oslo i 2005. Også på denne flighten kunne jeg bruke fingeravtrykk, noe som var veldig effektivt. Har alltid syntes at det har vært litt styr med ombordstigningskort, EB-kort/bizzikort og legitimasjon. Avgangen hadde nok ikke mer enn 60 prosent kabinfaktor, noe som gjorde at jeg også her fikk en rad for meg selv. Benplassen var merkbart dårligere enn på den forrige flighten, men interiøret og setetrekkene var litt nyere. På vei mot rullebanen smatt vi forbi Continentals 757-200, og vi kom oss i luften rimelig kjapt. Det var en del turbulens de ti-femten første minuttene etter avgang, og styrmannen ba oss om å bli sittende en stund. Også på denne flighten var informasjonen fra kaptein/styrmann veldig god, og bedre enn det som er standard. Virket interessert og fortalte mer enn det som er absolutt nødvendig. Det var flotte flyforhold hele veien - særlig etter at vi kom nordover. Det er alltid en flott opplevelse å reise nordover i klart vær. Vi landet etter ca. 1 time og 15 minutter i luften.

I Bodø bodde jeg på Radisson SAS-hotellet, som vel kan sies å være en skuffelse. Det var ikke jeg som betalte for reisen, men hadde jeg selv betalt for oppholdet, ville jeg nok følt meg litt lurt. Radisson SAS utgir seg for å ha veldig fine og moderne hoteller, men dette hadde fortsatt standardinteriøret som ble installert på veldig mange SAS-hoteller på midten av 1990-tallet. Til tross for at utsikten fra 10. etasje var flott, var rommet rimelig umoderne. Litt flash back etter opphold på Radisson SAS Scandinavia Hotel i Oslo og Radisson SAS Park Hotel på Fornebu. 120 og av hotellets 190 rom er riktignok under oppussing, og vil stå ferdig i februar med en egen nordisk designserie i alle rom. Jeg måtte bruke stoler deler av dagen på å forberede et foredrag til dagen ette, og det var derfor litt irriterende med alt bråket som følge av oppussingen.

5. desember 2007 kl. 17.55 DY209 Bodø-Oslo
Norwegian har tre daglige avganger mellom Oslo og Bodø, og med bare en ettermiddagsavgang fra Bodø til Oslo regnet jeg med at flyet skulle være fullt. Etter rimelig dårlig punktlighet den siste tiden, fryktet jeg dessuten at flyet skulle bli forsinket. Kom til flyplassen ca. 50 minutter før avgang, og jeg ble egentlig ikke så veldig overrasket da jeg så at avgangen var 55 minutter forsinket. Jeg sjekket inn på automat og valgte sete 10F. Ingen kø hos Røros Flyservice, men heller ingen informasjon om hvorfor flyet var forsinket. Gikk så gjennom sikkerhetskontrollen, som gikk veldig effektivt, og ble sittende å jobbe på PC-en frem mot flyavgang. Maskinen ble ytterligere 15 minutter forsinket, men vi var vel ikke i luften før kl. 19.45 - noe som totalt sett nesten er to timer etter skjema. Avgangen ble operert av LN-KKU, som er en white tail først levert til Maersk Air i 1994. Det bar også maskinen preg av gjennom de mørkeblå bagasjeoppbevaringsboksene. Ingen beklagelse for forsinkelsen, men en henstilling om at vi måtte finne plassene våre raskt slik at vi ikke ble ytterligere forsinket. Flyet var nok ikke mer fullt enn SAS-maskinen på vei opp dagen før, rundt 60 prosent her også. Kabinbesetningen hadde flertall av svensker, men alle var hyggelige og jeg hadde ingenting å utsette på dem. Turen tok en time og 35 minutter, noe som altså er 20 minutter mer enn SAS-flighten oppover dagen før. Skinnsetene til Norwegian er greie, men plassen er dårligere enn hos SAS. Interiøret bærer preg av flyets tidligere eiere, men Norwegian har for så vidt blitt bedre siden de faktisk trekker om setene - noe de ikke gjorde de første årene.

Konklusjon:
- Til tross for at jeg lenge har hatt stor sans for Norwegian, må jeg innrømme at det ga mersmak å reise med SAS - som jeg reiste mye med før. Ikke primært på grunn av forsinkelsen, men på grunn av effektiviteten, servicen og en oppriktig interesse. Hos Norwegian leses alle beskjeder opp fra et ark, hos SAS gjøres for så vidt det samme - men det legges gjerne inn noen kommentarer slik at informasjonen blir litt tilpasset. De har musikk ombord som skaper god steming, de har lavere priser ombord enn Norwegian og de har en besetning som har mer erfaring.
__________________

Last edited by FlightDeck; 08-12-2007 at 17:28.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2007, 17:36   #2
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,005
Default Re: Bergen-Oslo-Bodø-Oslo

Alltid hyggelig med en trip-rapport fra innenriks i Norge! Jeg er enig med deg i at SAS er dyktige på service ombord i flyet. Både kabinbesetning og piloter er flinke til å kemme med den lille ekstra informasjonen som gir det hele et litt mer engasjert preg. Flott rapport!
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2007, 19:28   #3
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Bergen-Oslo-Bodø-Oslo

Jeg må også si jeg leser rapporter fra flyturer i Norge med stor interesse, selv om det en opplever er aldri så banalt og hverdagslig. Dette var en fin rapport med interessante evalueringer av både SAS og Norwegian.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2007, 10:09   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Bergen-Oslo-Bodø-Oslo

Morsomt med en slik sammenligning...
EB is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2007, 23:09   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Bergen-Oslo-Bodø-Oslo

Jeg skal legge til at det var noe ironisk at Bjørn Kjos' lederartikkel i Norwegian-magasinet denne gangen handler om punktlighet. Jeg håper Kjos ser den ufattelige ironien i at han, som altså leder et selskapet som har hatt betydelige forsinkelser, sitter i det glasshuset han selv forsøker å knuse.
__________________

Last edited by FlightDeck; 10-12-2007 at 23:11.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2007, 14:35   #6
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Bergen-Oslo-Bodø-Oslo

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Konklusjon:
- Til tross for at jeg lenge har hatt stor sans for Norwegian, må jeg innrømme at det ga mersmak å reise med SAS - som jeg reiste mye med før. Ikke primært på grunn av forsinkelsen, men på grunn av effektiviteten, servicen og en oppriktig interesse. Hos Norwegian leses alle beskjeder opp fra et ark, hos SAS gjøres for så vidt det samme - men det legges gjerne inn noen kommentarer slik at informasjonen blir litt tilpasset. De har musikk ombord som skaper god steming, de har lavere priser ombord enn Norwegian og de har en besetning som har mer erfaring.

Alle kabinansatte i DY har et annonseringshefte som omhandler de fleste situasjoner og tilfeller som må annonseres. Vi som har vært i gamet noen år bruker ikke dette heftet og har vår egen "personlige" annonsering med tilpassning til situasjonen. Vi har dog med det som skal være med selvsagt. Men de som er helt nye holder seg selvsagt til teksten i heftet helt til de føler seg trygge på annonseringen.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo FlightDeck TripReports 19 15-03-2012 13:07
Oslo–København–Vilnius–København–Oslo–København–Os lo–Bergen–Oslo–Bergen–Trondheim–Tro FlightDeck TripReports 37 16-09-2011 10:30
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteboerg-Oslo FlightDeck TripReports 16 16-01-2009 14:41
3 dager med Oslo-Bergen-Oslo EB TripReports 8 28-03-2008 18:31
Oslo-Bergen-Oslo er flyselskapenes melkeku LN-HAT Flyforum 10 13-05-2006 20:40


All times are GMT +2. The time now is 20:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.