Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-12-2008, 19:23   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Star Alliance London Heathrow-Warszawa-Wroclaw-Oslo

Reiserute:
15. desember 2008: LO280 London (LHR)–Warszawa (WAW), Boeing 737-400
15. desember 2008: LO3849 Warszawa (WAW)–Wroclaw (WAW), ATR 72
20. desember 2008: DY1019 Wroclaw (WRO)–Oslo (OSL), Boeing 737-300

Så var tiden kommet for å forlate Storbritannia for i år og reise hjem til Norge, riktignok via Polen. Reiseruten var følgende: tog fra Leeds til London (tar 2 timer og 15 minutter) og videre fra Heathrow med LOT Polish Airlines til Warszawa, deretter med Eurolot til Wroclaw. Etter en kort uke i Wroclaw videre til Oslo med Norwegians direkterute.

15. desember 2008, kl. 17.50:
LOT Polish Airlines LO280 London (LHR)–Warszawa (WAW),
Boeing 737-400


Togturen til London gikk raskt og smertefritt og etter en lunsj med en kamerat, tok jeg undergrunnen ut til flyplassen. Undergrunnen tok lenger tid enn jeg husket fra tidligere (ca. en time) og vi måtte blant annet vente åtte minutter på Terminal 4 før vi fikk kjøre videre til stasjonen for Terminal 1, 2 og 3. Siden National Express-toget fra Leeds hadde ankommet King’s Cross, og undergrunnen til Heathrow går via denne stasjonen, ville det nok uansett ikke vært så mye raskere å reise via Paddington for Heathrow Express eller Heathrow Connect.



Vel fremme på Heathrow fant jeg frem til Terminal 1, som LOT opererer sine flygninger fra. Terminalen er kanskje mest kjent for innenriksflygninger, men skiltet over viser at flere internasjonale flyselskaper også bruker denne terminalen.



Jeg hadde nesten 30 kilo bagasje, men innsjekkingsagenten sa ikke noe til det, og spurte bare hvor jeg skulle reise. Kvelden i forveien hadde jeg valgt seter på LOTs innsjekkingssystem på nettet. Designmessig var denne bedre enn SAS’ system, men ulempen var at det ikke mulig å velge seter ved nødutgang eller ved de første radene. Det var heller ikke mulig å legge inn medlemsnummer til andre bonusprogrammer enn Miles&More, som LOT er tilsluttet. Jeg fikk riktignok registrert EuroBonus-nummeret på Heathrow, men poengene har ennå ikke kommet inn, så vi får se om jeg ikke må etterregistrere. Betalte ca. 1000 kr. for billetten, men regner ikke med at jeg får mange poengene for dette.

Sikkerhetskontrollen gikk overraskende kjapt, men det er litt forvirrende at flyplasser i Storbritannia opererer med ulike regler når det gjelder PC. I Manchester må man ta opp PC-en fra sekken, i London slipper man dette. På Stansted er det en egen sjekk for sko, dette er det ikke på Heathrow.



Terminal 1 ble åpnet i 1968, men en utvidelse og totalrennovasjon ble ferdigstilt i 2005. Mange innenriksruter går fra denne terminalen, samtidig som utenriksdelen har blitt utvidet i stort omfang og fremstår relativt bra. I kjent stil har man prioritert butikk- og serveringsområdet og latt gateområder forfalle. Planen er at Terminal 1 og 2 skal omdøpes til Heathrow East og bli det nye hjemmet til selskaper i Star Alliance i løpet av de neste årene.



LOT flyr to ganger daglig mellom London Heathrow og Warszawa, primært med Boeing 737-400 og -500-maskiner. Ombordstigningen startet 40 minutter før avgangstid fra en utgang langt fra butikk- og serveringsområdet. Dette området var trangt, stygt og mørkt. Den aktuelle utgangen hadde heller ikke brotilknytning og vi måtte en kort tur ut på tarmac for å komme oss inn i det ventende Boeing 737-400-flyet.



LOT har tre Boeing 737-400-maskiner og det var SP-LLB som skulle fly oss til Warszawa. Denne maskinen ble bygget og levert i 1993 og har fløyet for LOT hele karrieren, med unntak av et kort opphold hos Aerosvit Airlines. Jeg ble overrasket over interiøret: lyseblå vindus- og midtgangsseter og mørkeblå midtseter. Alle ganske falmet og passe slitt. Likevel meget hyggelig og smilende besetning og en god bunke aviser ved inngangen.



Jeg fant meg til rette i sete 13A og fant raskt ut at dagens avgang ville bli full, med syv fulle rader Business Class. Ombordstigningen tok lang tid og jeg fikk tid til å studere LOTs inflight-magasin, der det fremkom at selskapet har hele ni flytyper, med ganske få eksemplarer av hvert: fem Boeing 767- 300ER, to Boeing 767-200ER, tre Boeing 737-400, seks Boeing 737-500, ti Embraer 170, seks Embraer 175, seks Embraer 145, åtte ATR 72 og seks ATR 42. 767-maskinene skal etter hvert erstattes av 787.

Distansen til Warszawa er 1.476 kilometer og flytiden ble beregnet til 2 timer og 15 minutter. Vi kom oss i luften etter en spennende takserunde på Heathrow og litt køståing ved 27R. 737-400-maskinen var fullastet, men vi hadde en stille og turbulensfri avgang ut av London. Det var flott flyvær over Europa og dermed lite humping og risting. Kabinpersonalet gjorde dessuten en strålende jobb om bord!



Vi fikk servert varme piroger, brødskiver med diverse pålegg, en sjokolade og fritt valg av drikke. Besetningen kom gjennom med drikkevognen to ganger og slo gjerne av en prat med passasjerene om bord.



Til tross for at vi parkerte ved en gate med brotilknytning på Frederic Chopin-flyplassen i Warszawa, måtte alle gå ut bakdøren i flyet og ut i ventende busser. Vi ble kjørt til den nye terminalen, Terminal 2, og gikk her gjennom passkontrollen. Så ble det gjennom en ny sikkerhetskontroll før jeg kunne ta rulletrappen opp til Terminal 2 og den kommende innenriksflygningen til Wroclaw.

15. desember 2008, kl. 22.40:
Eurolot LO3849 Warszawa (WAW)–Wroclaw (WAW),
ATR 72




Terminal 1 og Terminal 2 er smeltet sammen og det er mulig å besøke begge terminaler uansett om man har avgang fra 1 eller 2. Det finnes også en tredje terminal, den beryktede Etudia-terminalen, som brukes av lavprisselskaper, blant annet Norwegian. Jeg fikk tatt noen bilder fra den nye Terminal 2, som åpnet tidligere i år.









Eurolot opererer ATR-avgagene til LOT, riktignok med LOT-rutenummer, og maskinene er malt i Eurolot-farger og har egne ansatte.





Vi ble busset ut til flyet, og det var SP-LFH som skulle fly oss ned til Wroclaw. Maskinen ble bygget i 1995.



Flyet var ikke mer enn halvfullt og vi var i luften ti minutter før rutetid. Det skjer ikke ofte! ATR-maskinen var ikke spesielt stillegående, det dirret noe voldsomt, men maskinen holdt seg relativt stabil i luften.



Også interiøret i dette flyet var umoderne, men setene har visst blitt trukket om fra tøy til skinn i løpet av de siste årene. Eurolot bød på gratis te, kaffe, vann og polske avsier, men det var ikke mulighet til å kjøpe noe om bord, ikke at jeg egentlig hadde behov for det. Jeg satt alene foran i flyet, sete 2A, og hadde en hyggelig prat med flyvertinnen.



Etter 50 minutter i luften, og en distanse på 306 km., landet vi trygt i Wroclaw. Her stod det to andre ATR-maskiner fra Eurolot; den ene skulle tilbake til Warszawa allerede kl. 05.30 neste morgen, den neste til samme destinasjon kl. 06.15 og denne tredje til München kl. 07.00.

Det ble nok en busstur og bagasjen dukket opp på båndet etter kun få minutter.
__________________

Last edited by FlightDeck; 29-12-2008 at 19:55.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2008, 19:27   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: London Heathrow-Warszawa-Wroclaw-Oslo

20. desember 2008, kl. 21.20:
Norwegian DY1019 Wroclaw (WRO)–Oslo (OSL),
Boeing 737-300


Tre måneder siden forrige flight med Norwegian, og etter ganske mange dårlige opplevelser hos Kjosern, var jeg spent på hvordan dagens flight ville bli. Det var satt av to innsjekkingsskranker på flyplassen, men vi måtte stå femten minutter i kø ettersom folk ble sendt frem og tilbake for å betale for bagasje og overvekt. I stedet for å stemple ombordstigningskortet, som er vanlig praksis i Norge, måtte folk legge igjen pass i innsjekkingen og gå i en egen skranke for å betale, fylle ut skjemaer og få "nødvendige" stempler og kvitteringer. Så måtte de gå tilbake til innsjekkingen og hente pass og ombordstigningskort. Ettersom omtrent alle måtte betale for noe ble dette utrolig lite effektivt.

Det er ikke mulig å reservere seter på forhånd på Norwegians flygninger til og fra Wroclaw, men jeg ba pent om å få seter på første rad ved innsjekkingen, og det var ikke noe problem. Sikkerhetskontrollen tok lang tid og en idiot av en kontrollør skulle putte alle bagasjeenheter ned i en kontrollkasse fra Ryanair. Omtrent all bagasje var selvsagt for stor for Ryanairs begrensede mål, også vår. Jeg ble passe forbanna og påpekte at Norwegian opererte med andre mål enn Ryanair – og at det var uprofesjonelt å gjøre det på denne måten. Kontrolløren, som var kledd i militæruniform, ble litt snurt, men sa at hvis vi reiste med Norwegian, kunne vi bare gå gjennom. De hadde visst ingen begrensninger på bagasje, i følge han.



Maskinen ankom omtrent på avgangstiden, og vi ble derfor nærmere 30 minutter forsinket. Det var Norwegians første fly, LN-KKF, som skulle fly oss opp til Oslo. Dette ble min niende tur i maskinen som tidligere hadde Fritjof Nansen på halen. Maskinen ble levert til KLM i 1989 og fløy vekselvis for KLM og Transavia helt til den kom til Norwegian i 2002. Den har ikke fått nye seter, men de opprinnelige er ikke så verst og vi satt ganske komfortabelt på sete 1A og B. I dette flyet er det en vegg foran første rad, og selv om benplassen med dette blir litt dårligere, blir reisen litt roligere ettersom kabinpersonalet og folk i dokø ikke tråkker deg på føttene. Det var cirka 50 prosent fullt på denne avgangen som Norwegian for øvrig flyr på onsdager og lørdager. Det er ofte rimelige billetter på denne ruten, vi betalte 299 kr.



Det var tre hyggelige norske flyvertinner om bord, og disse gjorde alle en god jobb på denne flygningen. Gode presentasjoner over høyttaleren, flere smil og hyggelig kommunikasjon med de reisende. Norwegian har gjort flere endringer i menyen i løpet av året, og jeg kjøpte en foccacia og en cola til 60 kr. Registrerte at Norwegian har fått sin egen design på forpakningen, ikke verst! Registrerte også at foccaciaen var produksert for seks dager siden og at den skulle gå ut om to. Åtte dagers holdbarhetstid høres vel mye ut, men den smakte godt til tross for at den var litt tørr.

Det var stjerneklart og vi hadde nydelig utsikt hele veien opp til Oslo. Polske, danske og svenske byer ble passert før vi nådde Oslo og senere landet på 01L, noe som er litt uvanlig. Vi parkerte på fjernparkområdet ved innenrikspiren og ble busset inn til terminalen. Bagasjen kom etter femten minutter.

Konklusjon:
Hos LOT var både mat og smil varme og jeg hadde to hyggelige flygninger hos dem, og da særlig den første fra London til Warszawa. Norwegian-flygninger er ofte ganske like, men besetningens humør og innstilling gjorde at denne turen ble hyggelig sammenliknet med tidligere reiser med Norwegian.

Tidligere rapporter:
Manchester-København-Bergen-Oslo-Manchester
Manchester-Dublin-Wroclaw-Edinburgh
Manchester-København-Bergen-København-Manchester
Manchester-Frankfurt-Oslo-München-Manchester
Doncaster/Sheffield-Wroclaw-East Midlands
Oslo-London City Airport-Manchester
Oslo-Manchester-København-Oslo
Oslo-Wroclaw-Oslo
Oslo-London City Airport-Oslo
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp
Oslo-København-Manchester-København-Oslo
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo
Oslo-København-München-Lyon-Oslo
Oslo-Bristol-Oslo
Oslo-Barcelona-Oslo
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen
Rygge-Istanbul-Rygge
Bergen-Paris-Oslo
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen
Oslo-Madrid-Oslo
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo
Bergen-Torp-London Stansted-Torp
Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo
__________________

Last edited by FlightDeck; 29-12-2008 at 19:46.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2008, 00:21   #3
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: London Heathrow-Warszawa-Wroclaw-Oslo

"hvis vi reiste med Norwegian, kunne vi bare gå gjennom. De hadde visst ingen begrensninger på bagasje, i følge han."
Måtte flire litt av den kommentaren Bra at dere slapp Ryanair grensene da
Maten hos LOT så veldig god ut!
Bra at du fikk hyggelig crew hos DY. Var den foccaciaen varm eller kald? Jeg synes den er klart best i varm tilstand

Takk for en glimrende rapport og fine bilder
MountainDew is online now   Reply With Quote
Old 30-12-2008, 01:34   #4
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: London Heathrow-Warszawa-Wroclaw-Oslo

Flott rapport !
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2008, 08:36   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,546
Default Re: London Heathrow-Warszawa-Wroclaw-Oslo

Nok en knallrapport - morsomt å få med seg "eksotiske" selskap som LOT.
EB is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2008, 15:45   #6
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: London Heathrow-Warszawa-Wroclaw-Oslo

Kjempebra rapport!
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2008, 21:30   #7
mikro
A330
 
Join Date: Mar 2007
Location: Kristiansund
Posts: 1,002
Default Re: London Heathrow-Warszawa-Wroclaw-Oslo

En fin reiseskildring Virket som om LOT hadde et godt produkt.
__________________
JUN24: KSU-OSL-HEL-MAD-BGO-MOL | SK/SVS, AY/N7, IB, WF | E195, E190, A321, A320, DH8D
mikro is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2009, 13:09   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: London Heathrow-Warszawa-Wroclaw-Oslo

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Var den foccaciaen varm eller kald? Jeg synes den er klart best i varm tilstand
Den var kald, ble ikke tilbudt å få den varm - men kan tenke meg at den ville vært enda bedre da, særlig siden den i utgangspunktet ikke var helt fersk.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2009, 13:40   #9
oddi
Banned
 
Join Date: Nov 2008
Location: ENZV
Posts: 685
Default Re: London Heathrow-Warszawa-Wroclaw-Oslo

veldig bra rapport
oddi is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2009, 14:38   #10
afb
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Location: Bergen
Posts: 138
Default Re: London Heathrow-Warszawa-Wroclaw-Oslo

Veldig bra rapport og fin underholdning
__________________
afb is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo FlightDeck TripReports 12 04-11-2011 10:36
Oslo london bosten miami new york london oslo TONROY TripReports 8 19-05-2011 22:52
Oslo-København-Warszawa-Wroclaw-Frankfurt-Oslo FlightDeck TripReports 26 07-02-2011 23:01
Oslo-Stockholm-Düsseldorf-Wroclaw-Barcelona/Girona-Wroclaw-Frankfurt-Stockholm-Oslo FlightDeck TripReports 28 11-05-2009 23:16
Oslo-Wroclaw-London Stansted-London Heathrow-Oslo FlightDeck TripReports 8 01-03-2009 19:53


All times are GMT +2. The time now is 12:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.