Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-06-2011, 14:42   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS Oslo–New York–Oslo

Oslo–New York–Oslo

Reiserute:
11. juni 2011: SAS SK907 Oslo (OSL)–New York (EWR), Airbus A330-300
15. juni 2011: SAS SK908 New York (EWR)–Oslo (EWR), Airbus A330-300

Så var det endelig tid for å reise med SAS’ nye direkterute mellom Oslo og New York. Ruten gjenoppstod 28. mars 2011 med en daglig avgang i hver retning i sommerprogrammet og fire i vinterprogrammet. Med utvidelsen er SAS oppe på det nivået de bør være på som Skandinavias største flyselskap: 42 enveisflyvninger mellom Skandinavia og New York i uken – 7 fra København, 7 fra Stockholm og 7 fra Oslo. Jeg skulle på konferanse i FN tirsdag og onsdag og innvilget meg selv tre feriedager i forkant.

Bildene er tatt med ulike kameraer - derfor varierer kvaliteten en del!

Last edited by FlightDeck; 21-06-2011 at 14:52.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 14:44   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS Re: Oslo–New York–Oslo

11. juni 2011, kl. 11.10:
SAS Scandinavian Airlines
SK907 Oslo (OSL)–New York (EWR)
Business
Airbus A330-300

Jeg hadde håpet på å se rekken med United/Continental Boeing 757-200, SAS Airbus A330-300 og Thai Boeing 777-200ER i enden av utenlandspiren da flybussen svingte til høyre og inn på avgangsområdet denne lørdag formiddagen. Maskinene var imidlertid spredt – Thai stod på fjernparkering og de to amerikafarerne var plassert på utgangene helt til venstre.

Innsjekkingen i SAS EuroBonus Gold-skranken var like enkel som om jeg skulle til Bergen – ingen kø og ingen spørsmål om noe som helst. Gjennom SAS Fast Track og direkte opp til SAS Scandinavian Lounge, uten det vanlige stoppet på Tanum. Jeg hadde nemlig handlet inn et par bøker da jeg fløy til Sogndal med Widerøe tre dager tidligere – og heldigvis for det. Returen fra Sogndal ble kansellert og vi måtte ta buss til Oslo i stedet – lesestoff på en busstur som er like lang som flytiden Oslo-New York var selvsagt et must.

Det ble halvannen time i SAS-loungen – et veldig bra sted å starte reisen. Selv om den ikke er så stor, er den intim, rolig og behagelig. Matutvalget er veldig enkelt, men siden jeg skulle fly Business var det ingen grunn til å spise seg mett, så det ble heller smoothie, kaffe og Farris fra flaske. På ombordstigningskortet var boarding time satt opp hele 1 time og 20 minutter før avgangstid, men den kom jo aldri i gang – det stod bare go to gate på skjermen – så da ble jeg bare sittende til personellet ba reisende på SK 907 til New York om å sette seg i bevegelse.

Etter passkontrollen var det kontroll av ombordstigningskort, pass og innreiseopplysninger, og selv om utgangen var 53, ble området rundt den senere Moskva-avgangen brukt som et slags pre-boarding-område. Jeg ble overrasket over at alle ble sendt om bord samtidig – det var ingen prioriteringer etter seterad, klasse eller kortstatus.

Vi brukte dør nummer 1 og de fleste passasjerene fikk dermed gleden av å gå gjennom både Business og Economy Extra før de kunne finne seg til rette i en ikke fullt så behagelig del av flyet. Dagens avgang ble operert av LN-RKH Emund Viking, levert ny i 2002 som den andre av i alt fire A330-300.

Jeg sjekket setekartet mens jeg satt på Flybussekspressen og så at det var tre ledige seter i Business, deriblant setet ved siden av meg. Før ombordstigningen startet ble tre passasjerer oppgradert på poeng, blant annet sidemannen som hadde United Mileage Plus Gold-kort. Jeg hadde sete 5A på nest siste rad i Business-kabinen som totalt teller 34 seter – 12 færre enn i SAS’ A340-300. Economy Extra er til gjengjeld en rad større.

Det var åpenbart flest nordmenn i besetningen – alle i cockpit var norske – men det var både svensker og dansker blant kabinbesetningen. Det ble gikk meget god informasjon før avgang og underveis - mon tro om ikke "manuset" er nyskrevet. Purseren var f.eks. en meget dyktig eldre dame, som virkelig visste hvordan ting skulle gjøres. Da den unge danske flyvertinnen serverte champagne, sa hun: ”Det der synes jeg ble litt knapt i glassene”. Så gikk hun på egenhånd rundt med champagneflasken og fylte på. ”Sånn lærer du å gjøre det hos meg”, sa hun.

Oslo-New York er SAS’ korteste langdistanserute med sine 5.939 kilometer. Flytiden ble beregnet til 7 timer og 20 minutter, med flyvning over Bergen (som kapteinen omtalte som ”Norges hovedstad” – dere kan lure på hvor han kom fra …) videre over Færøyene, Island, sørspissen av Grønland, Newfoundland, Québec og Albany før vi fikk en meget lang innflyvning til Newark-flyplassen. Flyforholdene var veldig gode – det var ingen turbulens gjennom turen, stort sett nydelig utsikt og klart vær.

Jeg fikk et glass champagne – i plastglass – før avgang, og etter avgang fra den 3600 meter 01L-rullebane fikk vi utdelt comfort cits og menyer. Deretter fulgte en pose med nøtter, nydelig røkelaks og et nytt glass med champagne. SAS serverer Piper Heidsieck før avgang og Henriot 2005 i lufta. Posen med nøtter kunne med fordel vært erstattet med noe mer ordentlig – dette er vel akkurat det samme som man får i Economy?

Forretten som bestod av en liten bit marinert lammefilet og tzatziki, en rett som ikke smakte spesielt godt, og den vanlige grønne salaten. Ostefatet bestod av ridderost og blåmandagost fra Den blinde ku, et gårdsmeieri i Ås.

Til hovedrett kunne vi velge mellom fire retter (laks, svin, pasta og kylling) som på denne avgangen var plassert på en tralle uten noen form for folie. Jeg hadde lyst på retten med laks, men denne hadde de gått tom for, så jeg tok i stedet kylling Szechuan, en litt kjedelig rett, men kyllingen var i det minste veldig mør og retten smakte bra, selv om porsjonene nok kunne vært større.

Til dessert fikk vi servert en versjon av den klassiske Fruit of the Forest Cake, som smakte veldig godt, og fremstod ikke som spesielt industriell slik denne type kaker ofte gjør.

Besetningen var svært flinke med å tilby nye runder med vin, champagne, portvin og sterkere saker, så jeg var god og brisen etter måltidet. Med unntak av at en hvitvin var byttet ut, var vinkartet akkurat det samme som da jeg fløy SAS Business på langdistanse en måned tidligere.

Lyset i kabinen ble etter hvert lett dempet, men kabinen ble ikke gjort om til sovesaler, slik Thai pleier å gjøre. Besetningen gikk rundt med drikke underveis, ellers var det bare å plinge på eller å besøke snackbaren.

Det ble noen behagelige timer over Atlanteren – med boklesing og film – og forfriskninger fra snackbaren. Kvaliteten på skjermen min var muligens enda dårligere enn normalt, med veldig mørke farger og en ”bølge” som hele tiden gikk gjennom skjermen. Med så dårlig kvalitet, bør SAS i det minste tilby AVOD i Economy.

En time og 45 minutter før ankomst fikk vi servert et smørbrød med krabbekjøtt, som smakte veldig godt sammen med en kald Carlsberg.

Det ble en lang innflyvning, med flere strafferunder.

Da vi ankom terminalen hadde SAS-maskinen fra Stockholm allerede tatt den ”beste” plassen – og vi måtte taues inn i ”skammekroken”, som kapteinen sa det.

Jeg var førstemann ut av flyet og håpet på kort prosess i immigrasjonen, men med en fullsatt Stockholm-maskin, gikk det nesten en time før jeg var gjennom. Jeg fikk 11250 EuroBonus-grunnpoeng for reisen.

Last edited by FlightDeck; 21-06-2011 at 15:02.
Old 21-06-2011, 14:46   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Oslo–New York–Oslo

New York

Jeg tar med noen glimt fra New York.

Ettersom jeg hadde ferie de første tre dagene, valgte jeg å bo billig for egen regning i Long Island City, kun ett stopp med subwayen fra Manhatten. Holiday Inn Manhatten View (www.holidayinnmanhattanview.com) lå bare 100 meter fra stoppet 39th Avenue og hadde veldig bra standard. Jeg betalte 750 kr. per natt.

Andre del av The High Line (www.thehighline.org) åpnet noen få dager før jeg var i New York, og jeg fikk dermed gått hele linjen fra Gansevoort Street til West 30th Street. Dette er deler av en gammel jernbanelinje som frem til 1980-tallet ble brukt til å frakte gods.

Times Square som den amerikanske avdelingen av norske Snøhetta skal fornye.

Copa Airlines feiret sitt femårsjubileum på NYSE den dagen jeg var innom.

Jeg hadde to møter på New York University, som har Washington Square Park som nærmeste nabo.

Jeg dro ut til forferdelige – men fascinerende – Coney Island en av dagene.

MetLife-bygget var frem til konkursen i 1991 Pan Ams hovedkontor. Bygget skal visstnok være formet som en flyvinge.

Jeg var to dager på konferanse i FN-bygget, som nå er under renovering.

Bare noen dager før oss, var det et møte om AIDS i FNs generalforsamling. De fleste møtene er imidlertid på høsten – da går de nesten uten stopp – og neste år vil generalforsamlingen mest sannsynlig flytte til midlertidige lokaler.

UN Security Council Chamber, eller Norwegian Room som det kalles i FN, er under oppussing. Dette er den midlertidige salen, med norsk kunst i midten.

Trump World Tower – en 72-etasjer høy boligblokk ikke langt fra FN-bygget.

Ingenting er som å slå seg ned i Central Park.

… eller å ta båten til Staten Island.

Et par ganger tok jeg den nye båten som går gratis fra Long Island City til Brooklyn, med diverse stopp på begge sider. Kanskje unødvendig å bemerke, men det er ikke vår båt det er bilde av ...

Last edited by FlightDeck; 21-06-2011 at 15:15.
Old 21-06-2011, 14:49   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

16. juni 2011, kl. 19.00:
SAS Scandinavian Airlines
SK908 New York (EWR)–Oslo (OSL)
Economy Extra
Airbus A330-300

Etter tre flotte feriedager i New York og to dager på konferanse i FN, var det tid for retur til Oslo. Jeg dro rett fra FN-bygget til Newark-flyplassen og på veien så jeg en stor SAS-banner med reklame for den nye direkteruten til Oslo.

Jeg sjekket enkelt inn i den dedikerte og køfrie Economy Extra/Business-skranken.

Jeg tok deretter en togtur mellom A-B-C-pirene og fikk se to SAS A330-maskiner parkert ved utgangene (LN-RKH og SE-REF) og en parkert på remote stand (SE-REE). Jeg tenkte at sistnevnte måtte være Oslo-maskinen ettersom den går henholdsvis 80 og 100 minutter etter flyene til Stockholm og København. Dette skulle imidlertid vise seg å være feil: SE-REF (Star Alliance-maskinen) gikk til Stockholm, mens SE-REE gikk til København. Jeg fikk en ny tur i LN-RKH. Siden jeg fløy med den fire dager tidligere, hadde den fløyet EWRCPHEWRARNORDARNEWR.

Vel vitende om at matutvalget etter sikkerhetskontrollen, både i og utenfor SAS-loungen, var helt begrenset, spiste jeg middag på Chilli’s Too.

Deretter gikk jeg gjennom Fast Track og ute i piren ble jeg møtt av tre SAS A330-330 parkert ved siden av hverandre. Lufthansa Boeing 747-400, LOT Polish Airlines 767-300ER og Singapore Airlines Airbus A340-500 var også representert på piren.

Et ganske fint syn da det på enkelte dager de siste årene bare har gått en SAS-maskin daglig fra New York til Skandinavia. Nå går det altså 21 hver vei i uken.

SAS-loungen hadde fire typer øl på menyen og et begrenset matutvalg, og jeg holdt meg til Samuel Adams og en bunke aviser.

Lufthansa, LOT Polish Airlines og Singapore Airlines benytter også SAS-loungen, og det ble dermed ganske fullt. Det er for øvrig også en liten Lufthansa Senator Lounge ved siden av SAS-loungen som brukes – så vidt jeg har forstått – av passasjerer i First Class og HON Circle-medlemmer hos Lufthansa.

Den dedikerte inngangen for Economy Extra/Business/EuroBonus Gold gjorde at jeg kom raskt om bord, men det føltes ikke helt bra å ikke kunne gå til venstre og inn i Business-klassen. I stedet gikk jeg til høyre og fant meg til rette i midtgangssetet på bakerste rad i Economy Extra. Grunnen til at jeg valgte dette setet var rett og slett for å få begge setene for meg selv – sjansen er liten for at vindussetet på bakerste rad blir tatt om det er noen ledige seter på flyet.

Jeg hadde heldigvis rett – Business så ut til å være fullsatt, blant annet med en av Norges mer kjente forfattere, mens Economy Extra hadde tre-fire ledige seter. I Economy var det kanskje 10-15 ledige seter, men totalt sett bra belegg på en onsdag.

Jeg hadde håpet på tidlig avgang og kort flytid, men det ble både forsinkelse og lang flytid.

Vi ble stående i kø bak 25 fly før avgang og flytiden ble satt til 7 timer. Jeg ble for øvrig litt overrasket over å se LOT Polish Airlines på EWR da jeg trodde de brukte JFK. Nærmere undersøkelser viser at de flyr to daglige fra Warszawa til New York – én til hver flyplass.

Det var bare norske kabinansatte på denne flyvningen, så vidt jeg kunne høre, men cockpit var bemannet av svensker. Besetningen gjorde en veldig god jobb og fungerte godt som team, synes jeg. Purseren hadde en informativ "velkomsttale" og jeg fikk følelsen av at dette ville bli en god flyvning.

Last edited by FlightDeck; 22-06-2011 at 21:21.
Old 21-06-2011, 14:50   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Etter en runde med varme kluter, drikke og snacks fikk vi valget mellom teriyakikylling og pasta – sistnevnte ble bare tilbudt i Economy Extra, mens kyllingen også ble servert i Economy. Jeg valgte pastaretten i troen på at den ville være bedre, men synes ikke den var mye å skryte av. Salaten var dog bedre, mens jeg hoppet over kaken og det folieinnpakkede bakverket.

Det var altså en grunn til at jeg spiste en større middag på flyplassen og heller tok noen bokser med øl og whiskey om bord.

Passasjerer i Economy Extra får en skopose (hvorfor får man ikke dette i Business?) med blant annet tannbørste og tannkrem. SAS har ellers byttet ut de gamle hodetelefonene i Economy og Economy Extra med et enklere sett som man kan ta med hjem. Det følger med adapter.

Skjermen var faktisk mye bedre enn på utreisen. Jeg så derfor en film og sov deretter om lag tre timer. Da vi nærmet oss Storbritannia våknet jeg brått av skrytebildene fra Skandinavia, som hos SAS betyr at det snart er frokost.

Jeg var redd vi skulle få en britiskliknende frokost (som jeg fikk i Economy Extra da jeg fløy København–Bangkok sist), men heldigvis fikk vi svært velsmakende varme rundstykker fra kurv i beste SAS-stil, sammen med et fint brett med diverse pålegg. Slik skal det gjøres!

Vi hadde en fin innflyvning mot Gardermoen, med nydelig utsikt mot Bergen og fjellene og deretter et sommerlig Oslo-område. Vi landet 30 minutter etter oppsatt rutetid, nærmere klokken 09.00, noe jeg ikke var spesielt glad for da jeg helst skulle være i sentrum på møter fra kl. 09.30. Da flyet takset på vei mot utgangen kom en flyvertinne på høyttaleren med følgende buskap: ”Ja, mine damer og herrer, dette var siste flyvning for vår purser (husker ikke navnet), som etter 33 år i SAS har valgt å gå av med pensjon”. Hun takket ham for innsatsen i SAS, både på norsk og engelsk, og han fikk en blomsterbukett og jeg tror det var en slags seremoni foran i Business. Dette var jo vemodig – passasjerene klappet og takket han for turen da de gikk ut av maskinen. Selv om han ikke var mye i Economy Extra, er jeg sikker på at han gjorde en fantastisk jobb i Business! Synd jeg fløy Economy Extra og ikke Business som jeg pleier på SAS' interkontinentale ruter.

Bagasjen kom på båndet etter 20 minutter, og denne gangen virket priority-lappen, riktignok var det så mange priority-kofferter at det tok sin tid likevel. Jeg fikk 8460 EuroBonus-grunnpoeng for reisen.

Last edited by FlightDeck; 22-06-2011 at 21:26.
Old 21-06-2011, 14:51   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS Re: Oslo–New York–Oslo

Konklusjon:

Oslo–New York direkte i Business må være en av mine beste flyvninger noensinne. Ikke bare følelsen av å bruke en vanlig lørdag på å fly over Norge og Atlanteren til en fantastisk by som New York, men SAS skal ha skryt for et veldig bra ”program”, både i form av servering og service på flyvningen og et strålende opplagt crew. Det var en merkbar dårligere opplevelse å fly Economy Extra – denne klassen ligger definitivt nærmere Economy enn Business, uten at det vil overraske noen. Likevel er setene og benplassen, AVOD, strømtilgang, fri bar og bonusopptjening såpass bra at den kompenserer for alle svakhetene ved å fly Economy. Jeg gleder meg allerede til å fly ruten igjen.

Tidligere rapporter:
Old 21-06-2011, 15:02   #7
amatør
ScanFlyer Gold

Knallreport, men man får jo helt New York abstinenser av slike blider.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 15:26   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Knall rapport igjen, og liker din informative måte å skrive på!

Gleder meg selv til SK907 neste lørdag, selv om jeg inntill videre må satse på optiontown eller poeng oppgradering for å komme meg fremover
Old 21-06-2011, 16:45   #9
Hermann SF
ScanFlyer Silver

Hmm, angrer litt på at jeg ikke valgte SAS når jeg skal over neste år. Men skitt au, det kommer flere sjanser. Vi har jo hele turen på skjerme, i form av stillbilder og tekst!
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 17:04   #10
fjasebase
ScanFlyer Gold

Flott rapport! Fløy denne i business selv for et par uker tilbake, men ser nå at jeg slipper å skrive TR 97% det samme Da jeg fløy den, var det derimot priority boarding (biz, eco+, *A gold) på Gardermoen. Vi fikk også skopose, eller, den ligger i setet/lommen når du setter deg. Sikker på at du ikke overså den?
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 17:21   #11
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Tusen takk for flott rapport! Godt skrevet, (som nevnt over) og mange fine bilder...

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 17:37   #12
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Takk for hyggelig lesestoff
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 18:02   #13
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Topp rapport.. Får abstinens for NYC igjen, selv om vi var der i februar...

Fortsett med slike rapporter
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2011, 08:56   #14
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Flott å lese en rapport fra OSL-NYC direkte i business.

Et par kommentarer til matserveringen. Forretten syns jeg ikke så helt på høyde ut, og på andre servering fikk dere bare et smørbrød direkte på brettet? Har jo pleid å være en trolley som kommer rundt med forskjellige smørbrød man kan velge fra.

SAS skal visst tilby rosévin på business i sommer, var den med i vinmenyen?

Håper på tur til NYC om en måneds tid, direktemaskinen i business frister minst en av veiene...
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2011, 10:25   #15
HS-TGA
ScanFlyer Blue

HS-TGA's Avatar

Jeg er også helt syk på å reise tilbake selv om jeg var der i april. Prøver å overtale fruen uten hell.....
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2011, 11:20   #16
Larsabal
ScanFlyer Blue

Larsabal's Avatar

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Jeg er også helt syk på å reise tilbake selv om jeg var der i april. Prøver å overtale fruen uten hell.....
Fortell henne at det rett og slett ikke går an å reise for ofte til New York.

Jeg hadde 3-4 ferieturer i året på slutten av 90-tallet, fascinasjonen endte til slutt med at jeg flyttet dit i 2001
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2011, 12:27   #17
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Hm, to godt skrevne rapporter for OSL-EWR med sas i det siste, reisefoten rykker kraftig her.

Fligthdekk, du må passe språket ditt. Du tok ikke tre feriedager, du har reist tidlig over for å kunne opplagt og godt forberedt til møtene dine for å redde verden! (Må vel være det en gjør i FN?) Arbeidgivere bør sette pris på en slik holdning.

Er det tryggere å velge B-setet på bakerste rad fremfor et av midtgangsetene i senter (blir vel C og E) for å unngå selskap?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2011, 16:19   #18
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Hvor i alle dager finner dere (synes jeg har lest flere klage over sliktno her inne) disse mindre reiseglade fruene? En hver dame med huet på rett plass sier da aldri NEI til en tur til NY! (Jeg går nemlig ut i fra reisen går ut fra din lomme )

Det frister å reise til NY, men jeg er så realistisk at jeg veit det ikke skjer før tidligst neste sommer. Derfor orker jeg ikke engang kjenne på misunnelsen, for den kunne lett kommet fram med en klassisk TR fra FlightDeck (aka en A+ TR )
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2011, 16:41   #19
Redcap
ScanFlyer Silver

Redcap's Avatar

Super rapport. The High Line må jeg få med meg neste gang jeg er på de kantene.
Old 22-06-2011, 17:39   #20
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

En topp TR fra deg FlightDeck, som vanlig! Ekstra artig var det at du var med på min fars siste tur som Purser i SAS og lagde en TR om turen. Skal vise han rapporten din.

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules