Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-02-2010, 20:22   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Norwegian Oslo-Alicante-Oslo

Oslo-Alicante-Oslo

Reiserute:
30. januar 2010: Norwegian DY1794 Oslo (OSL)–Alicante (ALC), Boeing 737-800W
3. februar 2010: Norwegian DY1799 Alicante (ALC)–Oslo (OSL), Boeing 737-800W

Lørdag er den store Syden-dagen på norske flyplasser, med uttalige rute- og charterfly til et egentlig ganske begrenset utvalg av destinasjoner. Hver lørdag i vinterhalvåret bruker f.eks. SAS 20 prosent av den "norske" flyflåten på rute- og charterfly til Gran Canaria.

Alicante er også en meget godt dekket flyplass: Gjennom vinteren har Norwegian fem ukentlige avganger fra Gardermoen, i tillegg til to fra Rygge, en fra Bergen og en fra Stavanger. SAS flyr fire ganger i uken til Alicante fra Gardermoen, i tillegg til lørdagsruter fra Trondheim, Bergen og Stavanger. Når sommerprogrammet går i gang skal både SAS og Norwegian ha daglige avganger fra Oslo, og SAS åpner også Kristiansand-Alicante, samtidig som Norwegian øker til to-tre ukentlige fra Bergen.

Uansett, det var med berettiget skepsis vi valgte å ta del i moroa. For 533 kr. kunne Norwegian fly oss tur/retur Alicante med utreise siste lørdag i januar og hjemreise første onsdag i februar.

30. januar 2010, kl. 14.30:
Norwegian
DY1794 Oslo (OSL)–Alicante (ALC)
Boeing 737-800W

Vi ankom Gardermoen halvannen time før avgang, noe som i utgangspunktet bør være god tid både for å sikre seg et godt sete og for å unngå stress. Det vi imidlertid ikke visste var at Alicante-flyet var fylt opp med pensjonister fra hele Norge, som enten hadde sjekket inn på sin lokale flyplass eller hadde møtt opp mange timer i forkant på Gardermoen. En del hadde sikkert også betalt de sure 60 kronene for å reservere et sete. Verken automaten eller skranken ga oss derfor mulighet til å sitte sammen.

Vi tok det hele med et smil. Det morsomme var at setene som var ledige var enkeltseter på første rad og nødutgang. Kanskje ikke så rart siden pensjonister gjerne ikke kvalifiserer for disse setene? Dermed ble det 2F (første rad) på meg og nødutgang med vindu på reisefølget.

Med SAS EuroBonus Gold legger jeg til meg visse vaner når jeg er ute og reiser. Det er derfor lurt å fly med andre selskaper en gang i blant, slik at man får oppleve hvordan det egentlig er å reise - og hvor heldig man egentlig er som innehaver av gullkort. Derfor ble det vanlig sikkerhetskontroll, ingen FastTrack og ingen lounge. Og bagasjen måtte vi betale 60 kr. for.

Ved gate 36 og 38 stod to Norwegian 737-800-maskiner, LN-NOD med Sonja Hennie på halen og LN-NOM med Greta Garbo på halen. Skuffelsen ble stor da jeg fant ut at det var svensken som skulle frakte oss sørover, og jeg resonnerte meg raskt frem hva som ventet meg: en nedslitt og trang 737-800 med lyseblå tøyseter og uten TV-skjermer, altså langt fra den flyopplevelsen Norwegian skryter av!

Maskinen ble bygget i 2001 til Pegasus Airlines, som jeg hadde en trang tur med i sommer, og i 2002 ble den leiet ut til Air One, før den kom tilbake til Pegasus Airlines noen måneder senere. I mai 2008 kom den til Norwegian, med svensk registrering og norwegian.se-titler på flykrppen. For et år siden ble den omregistrert til norsk register, men de svenske titlene står fortsatt på flyet.

Maskinen hadde tidligere på dagen fløyet Evenes-Oslo, og da ombordstigningen kom i gang hadde faktisk maskinen hatt et bakkestopp på nesten fire timer. Ombordstigningen ble en møysommelig prosess, med pensjonister, rullatorer, rullestoler og barnefamilier. Vi gikk om bord til slutt og ble møtt velkommen av to mannlige kabinansatte, en danske og en polakk.

Vi takset fra gaten femten minutter over rutetid, etter en ombordstigningsprosess på om lag 45 minutter. Deretter ble det deicing og ca. 40 minutter etter rutetid var i luften fra 19L.

Benplassen på 2F var som forventet, men på de øvrige radene var den begrenset til det minimale. Passasjerene som satt rundt meg klaget over den elendige benplassen, og selv reagerte jeg på hvor smale setene faktisk var. Det dannet seg straks en lang toalettkø rundt de første radene, og denne vedvarte gjennom hele flyturen.

Serveringen kom i gang 20 minutter inn i flyvningen, men jeg hadde spist på Gardermoen og nøyde meg med en Carlsberg-øl til 35 kr. Bordet var ødelagt så jeg valgte å gi tilbake glasset til den danske kabinverten og drakk heller rett fra boksen.

Det var virkelig ingen steder å legge ting, og det var bare en setelomme på første rad – og denne var allerede okkupert. Regnet med at jeg fikk mulighet til å bestille ytterligere en øl senere på turen, men serveringen fra de to vognene tok over to timer, så det ble bare med det ene ølet på meg. Faktisk så jeg ikke de to flyvertinnene som jobbet lenger bak i kabinen en eneste gang.

Distansen fra Gardermoen til Alicante er 2.573 kilometer og flytiden var satt til 3 timer og 40 minutter. Vi fløy langs vestkysten av Danmark, over Nederland og Belgia, videre over Paris og deretter over Middelhavet før vi landet i Alicante.

Vi landet med et skikkelig brak og parkerte ved siden av en Thomsonfly-maskin ankommet fra Cardiff. Det stod også to andre Norwegian-fly parkert, nærmere bestemt LN-KHC fra Rygge og LN-KKG fra Warszawa, slik bildet viser:

Besetningen ønsker oss ikke velkommen til Alicante og ga oss heller ikke informasjon om at vi måtte bli sittende i setene. Faktisk sa de ingenting over høyttaleren etter at vi hadde landet. Ellers ventet vi ti minutter på det ene kolliet vi hadde sjekket inn, og satte oss så i en drosje i retning Meliá Alicante, der vi la igjen 1800 kr. for fire netter, bestilt gjennom sas.no.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 20:26   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Norwegian Re: Oslo-Alicante-Oslo

3. februar 2010, kl. 14.20:
Norwegian
DY1799 Alicante (ALC)–Oslo (OSL)
Boeing 737-800W

Vi ankom flyplassen to timer før avreise, men innsjekkingen hadde ennå ikke åpnet da vi nådde Norwegian-skrankene. Det hadde imidlertid dannet seg en lang kø med nordmenn på vei hjem fra Costa Blanca. Denne gangen var det nesten ingen pensjonister, kanskje ikke så rart ettersom de helst returnerer når glattisen har smeltet hjemme i Norge. Av samtalene jeg overhørte i køen synes det som om flere av passasjerene var nordmenn med bolig i Spania, og i tillegg så jeg et idrettslag. Da innsjekkingen åpnet ble vi sjekket inn som nummer 40 og 41, med sete 14 A og B.

Alicante-flyplassen minnet en del om Giorna-flyplassen som jeg besøkte i påsken i fjor, relativt mørk og ufresh, med slitne butikker og trist interiør. Snart åpner imidlertid den nye terminalen, som bildet over viser.

Vi så en av SAS’ Boeing 737-800-maskiner returnere på rutetid til Oslo, mens vi i kjent Norwegian-stil måtte ta til takke med en forsinkelse på en time. Fra lunsjbordet på Upper Crust fikk vi med oss en lang rekke Ryanair- og easyJet-avganger, krydret med et par Iberia- og Air Europa-maskiner.

En time forsinket ankom Norwegians stygge andunge, den helhvite LN-KHD, levert i november 2009. Maskinen ble bygget i 2005 og fløy for Flyglobespan frem til konkursen, men den har også fløyet noen måneder GMG Airlines i Bangladesh.

Ombordstigning ble gjennomført etter seterad, men vi ble sittende til nesten alle var om bord og fant oss så til rette i 14A og B.

Benplassen må være noe av det verste jeg har opplevd om bord i et fly.

Kabinfaktoren lå på om lag 80 prosent, og det var hele fem ansatte i kabinen. Kabinpersonalet bestod av en eldre kvinne og fire unge jenter. Disse var hyggelige og profesjonelle, men stresset ganske heftig med å få folk til å sette seg. De kunne spart seg for meldingene over høyttalerne som omtrent ga oss skylden for forsinkelsen!

LN-KHD fremstod enda verre enn LN-NOM, med slitte og møkkete mørkeblå skinnseter. I setelommen fant jeg to miniflasker med vodka, en sneip og emballasje fra tidligere servering. Tyggegummi hadde klistret seg inn i Norwegian-magasinet, som sammen med en intens snuslukt gjorde at jeg ble kvalm.

På marsjhøyde startet salgssirkuset, og etter som vi satt i midten av flyet fikk vi servering til slutt, cirka en time inn i flyvningen. Denne gangen slo jeg til med en combo, bestående av en skikkelig dvass panini, en smakfull boks med øl med tilhørende chips, som minnet mye om Sørlandschips. Norwegian skal ha skryt for chipsen! Det ble heller ikke på denne turen en andre serveringsrunde, men i stedet en runde med salg av tax free, noe de ikke rakk på den første flyvningen.

Vi ankom Gardermoen over en time etter oppsatt rutetid, og da passasjerene på de første radene hadde gått ut, flyttet de to flyvertinnene som stod ved døren seg og begynte i stedet å klargjøre setene i flyet mens resten av passasjerene gikk ut. Da jeg gikk ut av flyet stod det med andre ord ingen flyvertinner igjen for å takke for turen og si hadet, men til gjengjeld var halve flyet som skulle videre til Amsterdam allerede klargjort. Det er fint man skal være effektiv, men det er første gang jeg har opplevd at flyvertinnene heller prioriterer å rydde flyet enn å takke sine passasjerer for turen.

Konklusjon:

Jeg håpet at vi ville få litt mer enn det vi betalte for på denne turen ved å få fly Norwegians nye og flotte 737-800-maskiner, med Recaro-seter og TV-skjermer. De to flyene vi hadde var imidlertid i elendig forfatning, og jeg kan ikke skjønne at Norwegian i det hele tatt har tatt inn 800-maskiner som tar seg verre ut enn de fleste 300-maskinene. Service og mat har åpenbart forbedringspotensiale, og jeg ville aldri ha betalt ordinær pris for en flyopplevelse som dette.

Tidligere rapporter:

Last edited by FlightDeck; 23-02-2010 at 20:29.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 20:50   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Oslo-Alicante-Oslo

Takk for fin rapport som jeg skal vise til kona mi, så kanskje jeg får siste ordet i valg av flybilletter framover.
Twin Otter is online now   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 20:51   #4
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Takk for nok en velskrevet rapport fra deg FlightDeck Jeg synes det er supert og prisverdig at du tar deg tid til dette !
Hvordan var belegget på turen nedover ? (Det må vel ha vært nokså høyt siden du og ditt reisefølge ikke fikk sitte ved siden av hverandre)
LN - NOM er for øvrig en grusom maskin som jeg selv har fått den tvilsomme æren av å fly ved tre anledninger
Tre timer og førtifem minutter i denne er ren selvpining..
Tenk at LN - KHD holder en lavere standard enn LN - NOM, grøss og gru
Uansett, 533,- kr er en grei pris tur/retur Alicante

Regner med at neste tur går med SAS ?
Old 23-02-2010, 21:03   #5
pgaa
ScanFlyer Molded

Flott rapport !
Old 23-02-2010, 21:27   #6
ENRY
Newcomer

Stakkars, deg. Hørtes forferdelig ut...
ENRY is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 21:28   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for rapport, det er hyggelig av deg å teste ut alternativer for oss

Old 23-02-2010, 21:40   #8
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

Kjempe fin rapport! hørres ikke så godt ut nei!
svgspotter is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 21:41   #9
amatør
ScanFlyer Gold

Takk for rapporten. Skal til Alicante til høsten med unge, mor og svigermor. Kona maser om at vi skal fly Norwegian, men jeg står på mitt: det blir garantert SAS.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 21:44   #10
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Du skal ha kred for god norsk og lettlest tekstoppbygning! Fornøyelig lesning i seg selv.

Det er imidlertid ikke bare Norwegians personale som ikke står ved døren etter ankomst, har da opplevd dette selv på særdeles etablerte nettverksselskaper. Ved siste anledning sto den mannlige purseren med ryggen til og pakket sin egen sekk/veske og var klar til å forlate flyet sammen med de siste passasjerene...
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 21:56   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk for flott rapport! Greit å være obs på at man kan være uheldig med maskinen om man bestiller hos DY. Har aldri reist lengre enn til Budapest med DY, og hadde vel vært sekptisk før de nye 800-maskinene er i flertall. Servering bare én gang på utreisen hørtes veldig kjipt ut, skulle tro at de også tapte en del penger på det.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 21:59   #12
kjeng
ScanFlyer Blue

Ingen overraskelse at denne rapporten ble negativ, FlightDeck hadde vel kun skrevet positivt om Norwegian hvis han fikk en lapdance av Tone Damli Aaberge på vei ned og servering av Eivind Hellstrøm på vei tilbake..

Last edited by kjeng; 23-02-2010 at 21:59. Reason: tyrklefi
kjeng is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 22:32   #13
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by kjeng View Post
Ingen overraskelse at denne rapporten ble negativ, FlightDeck hadde vel kun skrevet positivt om Norwegian hvis han fikk en lapdance av Tone Damli Aaberge på vei ned og servering av Eivind Hellstrøm på vei tilbake..
Denne kunne du godt ha spart deg! :

Jeg synes han formulerte trip-reporten bra jeg.
Fint å få bekreftet mine mistanker om at DY tilbyr elendig benplass, og måtelig service. At prisen bare var drøye 500 kr t/r er speiler kanskje hva man kan forvente til den prisen.

Det er derfor det er fint at man står fritt til å velge selskap. Når det er sagt er jeg ikke veldig imponert over benplassen i SAS sine 738 maskiner. Den er rett og slett elendig.

En annen faktor er at for de av oss som er vant til å reise mye, blir gjerne oppfattelsen av alle forhold rundt flyreisen ganske mer nyansert enn for ekteparet Olsen på 65 som flyr en gang hvert 4de år.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 22:52   #14
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Flott og bra skrevet rapport, men maken til syting da? Skulle nesten tro forfatteren var negativ i utganspunktet til Norwegain, her var jo alt bare dritt? Flyet, setene, personalet, mat til og med landingen.

Har selv flydd en ca 25 ganger til Alicante for reise til Altea men har ikke sette den voldsomme forskjellen på SAS og Norwegian på denne ruten.

Å vente en SQ opplevelse på denne turen er vel litt optimistisk.

Men igjen.. fin rapport å lese.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 23:25   #15
ILS2
ScanFlyer Gold

Jeg fikk også et lite inntrykk av at forfatter kanskje hadde noe forutinntatte holdninger til turen, men det å fly er en subjektiv opplevelse, og sånn sett er ingen av oss i en posisjon til å tvile på hans inntrykk. Tror nok vi alle kan dele hans negative opplevelser i forhold til dårlig renhold, forsinkelse og dårlig beinplass. Alt dette er viktige faktorer for en fin flytur, sistnevnte gjerne spesielt hvis man nærmer seg 1.80 og høyere.

På den annen side ville jeg nok vært relativt avslappet med tanke på billettprisen. For 533 kroner tur/retur Alicante kunne jeg i hvert fall levd med eledig beinplass. Dårlig renhold er derimot at absolutt fy-fy. Da sender jeg umiddelbart skriftlig klage til flyselskapet.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 23:48   #16
afb
ScanFlyer Blue

Takk for en flott rapport!
Skjønner at jeg skal være glad for at KHD ble byttet ut med DYA mot en liten forsinkelse til ACE på mandag!
Old 23-02-2010, 23:55   #17
DY_ENZV
ScanFlyer Blue

Som sagt så følte jeg også at forfatteren hadde negative forventninger til denne turen på forhånd.. For en som er vandt med gull kort og flotte lounger rundt om i verden så blir det vel litt vanskelig og tilpasse seg produktet til DY.. Uheldigvis må vel den største DY tilhengeren tilslutt bøye seg i støvet og innrømme at disse ex-charter flyene som tydelig bærer preg av tidligere eier ikke er den beste maskinen å sette seg inn i.. men det en må huske på er at alle disse kun er innleid i påvente av helt fabrikknye maskiner!! Hadde ikke norwegian leid inn disse maskinene hadde du nok ikke hatt anledningen til å flydd tur/retur ALC for 600 kroner heller (noe som er svært billig) og ja, blant enkelte bestninger kunne service ha blitt forbedret, men jeg har stort sett bare hyggelige opplevelser ombord hos Norwegian!!

Anbefaling til mat, et par chip and dipp + øl er meget godt! Neste gang får du heller kjøpe to-tre øl i sammeslengen så slipper du å risikere å gå tom

Men hvis du virkelig har hatt det så forfredelig ombord så det hørres ut som, kan du jo alltids fly med SAS, noe som sikkert koster betraktelig mye mer
DY_ENZV is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 00:10   #18
kjeng
ScanFlyer Blue

Kommentaren min var også litt humoristisk ment, noe jeg håpte smileyen ville vise, men ser i etterkant at det burde ha kommet klarere frem.. beklager.

Uansett så vil jeg takke for rapporten, og håpe at FlightDeck også senere vil la seg friste av norwegian
Old 24-02-2010, 00:19   #19
akira
Scanflyer Silver

Takker for rapport, Flightdeck. Synd det ikke ble DYA eller DYB på deg, er kun disse 800'ene som DY eier selv som har recaro seter, disse blir som regel brukt til lengre flighter som LPA og DXB.

Servicen kunne vært bedre ja. Når det er så fullt fly og BoB, så rekker ikke besetningen å servere alle før dem må ha pause, spise osv. Synd det med cleaningen nede i ACE og setelommen din. Ellers lettlest rapport og håper du hadde et fint opphold i Alicante.

Tja..
akira is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 00:52   #20
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Alle 800 som leveres fremover nå, både leaset og eiet får recarostoler og panasonic IFE system. Komforten på disse er utmerket.

LN-KHD er kun kortidsleaset av DY.

Posting Rules