![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Routing
9. mars 2008, kl. 07.50 Norwegian DY1476, Bergen (BGO)–Paris (ORY), Boeing 737-300 12. mars 2008, kl. 19.15 Norwegian DY1497, Paris (ORY)–Oslo (OSL), Boeing 737-300 I år ble en litt utradisjonell routing for hjemreisen til påske valgt. I stedet for å reise direkte Bergen-Oslo bestilte vi i forbindelse med Norwegians nyttårssalg billetter "via" Paris. Billettene kostet totalt sett det samme som en enveisbillett mellom Bergen og Oslo: 178 kr. fra Bergen til Paris og 223 kr. fra Paris til Oslo. Vi fikk fine avgangstider med avgang søndag morgen fra Bergen og videre til Oslo onsdag kveld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
9. mars 2008, kl. 07.50
Norwegian DY1476, Bergen (BGO)–Paris (ORY) Boeing 737-300 Vi ankom en morgenstille Flesland flyplass i syvtiden og gikk rett bort til innsjekkingsautomatene. Stakk inn bizzy-kortet og fikk opp reservasjonen. Det var relativt mange seter ledige, men vi endte på 3F og 3E. Som så ofte før klarte ikke Norwegian-automatene på Flesland å skrive ut ombordstigningskort og tagger, så vi måtte få dette ved bagdropen. Vi hadde som vanlig ikke betalt for bagasje hos Norwegian, men måtte heller ikke denne gangen betale for våre to kolli. Det var stille på Flesland denne søndag morgenen, med bare to SAS-fly til København før oss, og vi kom oss raskt gjennom sikkerhetskontrollen, en tom innenlandsterminal og den store tax free-butikken før vi fant utgang 21. Denne ligger nærmest inngangspartiet til flyplassen. Et oversiktlig bilde av terminalbygget finnes her. ![]() Stille på Flesland denne søndag morgenen. Legg merke til at Widerøe har hengt opp nye reklamebannere for rutene til Skottland og Nord-Norge. Hadde ikke vært i utenlandsdelen av Flesland siden før sommeren og ble positivt overrasket over at servicetilbudet hadde blitt oppgradert. Suvenirbutikken og kafeen var blitt pusset opp og konseptet modernisert. Det var på tide! Ellers var det ganske fullt med folk som skulle med Paris-flyet og et MyTravel-fly til Syden. Halv åtte begynte ombordstigningen, og litt før klokken åtte takset vi mot rullebanen. Det stod SAS- og Norwegian-fly på omtrent alle gater ventende på dagens første avganger. Flyet hadde stått parkert på Flesland over natten, og det var en ganske kald fornøyelse å komme om bord. Kabinbesetningen, som bestod av to unge jenter og en eldre dame, virket litt morgengretne, men det kom seg etter hvert. Det var LN-KKN, Sigrid Undset, som var satt opp på denne avgangen. Maskinen ble bygget i 1991 og har tidligere fløyet for Sunexpress og Malev, ifølge Plane-Spotter.com. Hovedpartiet av flyets hale er for øvrig hvitmalt, mens en liten del av Sigrid Undset kan skimtes ved roret. Setene i flyet er trukket om til skinnseter, men setene er lave og ikke spesielt behagelige. ![]() Utsikt like etteravgang. Vi tok som vanlig av mot sør og kom oss dermed opp i marsjhøyde uten spesielt mye rotering. Routingen ned til Paris-Orly sier seg nesten selv og går sørover over Nordsjøen og rett ned til Frankrike. Distansen er på 1.300 kilometer og flytiden ble beregnet til to timer. Femten minutter etter avgang delte kabinbesetningen ut menyer og begynte serveringen. Jeg begynner å bli ganske lei av Norwegians temmelig kjedelige meny, men kjøpte en bagett, appelsinjus og kakao til 45 kr. Dette er Norwegians frokostpakke som serveres på flygninger før klokken ti. ![]() Bagett, appelsinjus og kakao. ![]() Utsikt fra sete 3F. Budget-segmentet i Thon Hotels har kjøpt reklameplass hos Norwegian. Belegget på avgangen var cirka 60 prosent, noe jeg tror er ganske representativt for Norwegians avganger mellom Bergen og Paris, som for øvrig går kl. 10.15 på torsdager og, som sagt, kl. 07.50 på søndager. Kapteinen kom med noe informasjon om været i Paris en halvtimes tid før ankomst, men dessverre snakket han så lavt at det omtrent var umulig å få med seg noe. ![]() Mye skyer på vei nedover i Europa, men etter hvert som vi nærmer oss Paris-Orly blir utsikten mer spennende. http://www.youtube.com/watch?v=2
SZB-LsVAhcFilm fra landingen på Paris-Orly. Vi landet på rutetid på Paris-Orly og hadde en ganske morsom takserunde mot Terminal Sud. Her er noen av flyene vi passerte: ![]() Denne Corsair Boeing 747-400-maskinen har et noe merkelig registreringsnummer: F-HSEX. Maskinen ble opprinnelig levert til United Airlines i 1993 og begynte å fly for Corsair i 2005. ![]() Fra stort til smått – dette er en Beechcraft B1900D-maskin tilhørende Cato Air (!). I bakgrunnen kan dere se to Boeing 757-200-maskiner fra det franske selskapet L’Avion. Flyene har bare 90 seter og opereres på ruten mellom Paris-Orly og Newark. ![]() Dette er Transavias absolutt nyeste fly, en Boeing 737-800 levert 5. mars i år (F-GZHC). Transavia France har fem fly av denne typen i drift, i tillegg til to i bestilling. ![]() Mange nordafrikanske selskaper bruker Orly-flyplassen, blant annet Tunisair – her representert med en Airbus A300-600. ![]() Vi parkerte ved siden av en Airbus A321-100 (F-HCAIR) fra selskapet Aigle Azur, som i hovedsak flyr mellom Frankrike og Nord-Afrika. Flyet ble bygget i 2001 og hadde fløyet for både Volare og KTHY før det kom til Aigle Azur. Ved gaten ble vi, av en eller annen grunn, fulgt av to ansatte fra handlingselskapet ned til bagasjeutleveringen. På skjermen stod det at det var fire minutter til bagasjen ville komme, og det ble dermed kort ventetid. Alt i alt en hyggelig opplevelse hos Norwegian – heldigvis rettet de på inntrykket fra den forrige turen min med dem. Last edited by FlightDeck; 13-03-2008 at 22:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
12. mars 2008, kl. 19.15
Norwegian DY1497, Paris (ORY)–Oslo (OSL) Boeing 737-300 Paris-Orly ligger 14 kilometer sør for Paris, mens Roissy-Charles de Gaulle-flyplassen ligger 23 kilometer nord for sentrum. Man kan komme seg til og fra Orly med både buss og metro. Vi valgte metroen som kjørerer til og fra Antony-stasjonen, der det går et flyplasstog til de to terminalene på Orly; Sud og Ouest. Sørterminalen brukes av en lang rekke selskaper, i hovedsak selskaper som flyr til tidligere franske kolonier i Nord-Afrika og Amerika, men også europeiske lavprisselskaper. Flyplassen bærer likevel ikke preg av å være en "lavprisflyplass" da du i hovedsak vil se fly fra nordafrikanske selskaper og Air France. Orly er den mest trafikkerte flyplassen i Frankrike for innenriksruter, og vestterminalen brukes i hovedsak av Air France. På flyplassen hadde for øvrig flyplassmyndighetene, Aéroports de Paris, hengende reklameplakater omtrent over alt for sitt gode tilbud til Nord-Europa (Stockholm, Oslo, Stavanger og Bergen). Som kjent er det Norwegian som opererer alle disse rutene. På returen hadde Norwegian to innsjekkingsskranker åpne, og da vi ankom en time før avgang var det bare noen få foran oss i køen. Innsjekkingen gikk rakst og effektivt, men denne gangen måtte vi betale for bagasjen. Vi fikk skrevet ut et midlertidig ombordstigningskort som vi måtte vise på billettkontoret til handlingagenten. Her betalte vi seks euro for innsjekket bagasje og fikk de endelige ombordstigningskortene. En mye bedre måte å løse det på enn å stemple ombordstigningskortene slik man gjør i Norge. Det bar så opp i andre etasje, gjennom sikkerhetskontrollen og ut til utgang 25. Av en eller annen grunn er det et godt utvalg av spisesteder og butikker før sikkerhetskontrollen, på ankomstnivå, mens etter sikkerhetskontrollen blir det verre. Tax free-butikken var på størrelse med de minste kioskene på Gardermoen, og utover det var det to helt greie kiosker. Det var flere easyJet-avganger samtidig, og jeg opplevde terminalen som ganske trang. ![]() Trangt om plassen. Cirka 25 minutter før avgangstid rullet LN-KKB inn mot gaten. Denne maskinen fløy lenge rundt helt hvit, og når den først fikk seg et strøk maling, presterte Norwegian å bruke feil skrifttype i logoen. Maskinen ble bygget i 1995 og har tidligere fløyet for Silkair, Cameroon og Nordeste – i tillegg har den vært hos Wilmington Trust, ifølge Plane-Spotter.com. ![]() Ikke de nyeste skjermene, nei. Et kvarter senere begynte ombordstigningen, og jeg registrerte at det i alle fall var femten menn med dress og koffert som hadde fått plasser på de første radene. Med tre daglige avganger til London, to til Paris og to til Berlin bør Norwegian klare å kapre en del av forretningsmarkedet. Vi hadde fått plass 24A og 24B som er nest siste rad om bord i flyet. Dette flyet har nye seter med høyere seterygg, fine mørkeblå armlener i plast og mer moderne bord. Dette hever inntrykket, men Norwegian kunne gjerne gjort enda mer for å freshe opp kabinene sine. I kabinen var det to eldre damer og en ung svensk kabinvert. Mannen ved siden av oss, som for øvrig også var svensk, spurte kabinverten om hvor gammelt flyet var. Kabinverten sa at han ikke ante det, passasjeren spurte om man kunne finne ut av det og kabinverten sa at det sikkert gikk an, kanskje lå det informasjon om det i cockpit. Svensken syntes i alle fall at maskinen så gammel ut, men sammenliknet med en del andre Norwegian-fly, mener jeg at den ser ganske bra ut. Uansett, 20 minutter etter avgangstid var vi i luften og på vei mot Oslo. Norwegian flyr som sagt denne ruten to ganger daglig (kl. 06.50 og 16.40, retur 10.20 og 19.15) og på denne avgangen regner jeg med at kabinfaktoren lå på cirka 80 prosent. ![]() Utsikt fra sete 24A. Flytiden ble beregnet til cirka 2 timer og 5 minutter, med en distanse på 1.393 kilometer. Serveringen begynte like etter avgang, og også denne gangen begrenset menyvalget seg til noe jeg tidligere hadde spist hos Norwegian. Betale 60 kr. for en sandwich og en cola. ![]() Sandwich og cola. Kabinbesetningen var overraskende hyggelig og oppmerksom, og jeg merket meg at veldig mange bestilte mat og drikke flere ganger. Vi landet med et smell på 19L og stod på gate på rutetid kl. 21.40. Konklusjon: Vi betalte bare 401 kr. for denne tur/retur-reisen til Paris, noe som selvfølgelig er svært rimelig. Uavhengig av prisen var begge flighter positive opplevelser, til tross for at Norwegian gjerne må forbedre menytilbudet sitt noe. I Paris er ikke CDG-flyplassen noe must – Orly-flyplassen er mer effektiv, men like kjedelig. På mandag blir det nok en Norwegian-tur – denne gang fra Rygge til Istanbul. Last edited by FlightDeck; 13-03-2008 at 16:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Flott tripreport også dette. Alltid herlig med bilder og video!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
|
![]()
Flott rapport med fine bilder. Enig at DY burde variere litt mer med menyen.
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,843
|
![]()
flott rapport dette
![]() ![]()
__________________
===================== Mine Bilder på Airpics.com Mine Bilder på Jetphotos.net Mine Bilder på Airliners.net ===================== Upcoming: |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Det er ikke mye "glam" over Orly. Makan til møkkaplass!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,906
|
![]()
Takk for rapporten. KKB er et langt mer behagelig fly en KKN som har ganske ubehagelige seter. Er flere andre fly som har samme stol type. Synd de bare ble trukket om og ikke skiftet ut med nye som de har gjort med en god del fly. Koster nok ganske mye, men vet egentlig ikke hva prisen vil bli for 148 nye stoler....
Menyen trenger en skikkelig oppgradering. Håper det kommer ny meny før sommerprogrammet. Hvor lenge måtte du vente på bagasjen på ORY & OSL? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Takk for flott rapport!
![]() ![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,906
|
![]()
Det var gode nyheter MD11
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]() Quote:
![]() På Orly ventet vi bare i fem minutter, og på Gardermoen ble det 20 minutter - men det gjorde ikke noe siden jeg likevel skulle i tax free-butikken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,278
|
![]()
Veldig bra rapport... Det var forøvrig KKN jeg også fløy sist onsdag hjem fra HAM...
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oslo-Paris-Martinique-Paris-Oslo | FlightDeck | TripReports | 26 | 18-10-2015 13:55 |
Oslo–København–Vilnius–København–Oslo–København–Os lo–Bergen–Oslo–Bergen–Trondheim–Tro | FlightDeck | TripReports | 37 | 16-09-2011 09:30 |
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteboerg-Oslo | FlightDeck | TripReports | 16 | 16-01-2009 13:41 |
Iceland Express starter Oslo, Bergen og Paris... | vadheim | Flyforum | 12 | 06-10-2006 09:01 |
Paris - Bergen | BGO | Flyforum | 0 | 08-12-2004 13:36 |