Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-03-2010, 13:54   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS Oslo-København-Barcelona-Oslo

Oslo-København-Barcelona-Oslo

Reiserute:
18. februar 2010: SAS SK1463 Oslo (OSL)–København (CPH), Boeing 737-400
18. februar 2010: SAS SK1585 København (CPH)–Barcelona (BCN), Airbus A321-200
21. februar 2010: SAS SK4686 Barcelona (BCN)–Oslo (OSL), Boeing 737-400

Den dårlige opplevelsen hos Norwegian til Alicante, måtte kompenseres gjennom en SAS-tur til Barcelona to uker senere.

18. februar 2010, kl. 07.10:
SK1463 Oslo (OSL)–København (CPH)
Economy Class
Boeing 737-400

Ankommer man flyplassen med et SAS EuroBonus Gold-kort i hånden, kan man som regel spasere (nesten) uten stopp helt frem til flyet. Ingen køer, ikke noe mas. Med dedikert innsjekkingsskranke og FastTrack gir SAS deg et tilbud ingen andre selskaper kan vise til, i alle fall ikke på min nærflyplass, Gardermoen. Fra vi gikk inn i terminalen til jeg trykket på espresso-knappen i SAS Scandinavian Lounge tok det under fire minutter! I stedet for 20 minutter med køer, fikk vi 20 minutter med aviser, espresso og lett frokost.

Dagens andre morgenavgang til København var satt opp med LN-BRE Håkon V Magnusson, en Boeing 737-400 levert til Braathens SAFE i 1990. SAS har fire eksemplarer av denne typen i flåten, og jeg må tilbake til februar 2008 for å finne min siste tur med dette individet.

Det merkes – både på godt og vondt – at dette er et eldre fly. Det gode forteller litt for mye om utviklingen i SAS og flybransjen for øvrig: benplassen og setene er langt bedre i denne Boeing 737 Classic sammenliknet med 737 Next Generation, selv på rad 10. Samtidig avslører tak, paneler og hattehyller at flyet ikke er helt moderne.

De mange skiltene på toalettet ga meg en god latter, så mange skilt med samme beskjed fungerer vel helst kontraproduktivt!

Uansett, det var satt av fem rader til Economy Extra, og jeg talte om lag 20 passasjerer i denne klassen. I Economy Class var det litt over halvfullt, og med bare 50 minutter siden forrige avgang og 30 minutter til neste avgang til København, er vel dette akseptabelt.

Hos SAS får man gratis aviser når man går om bord, og det sørget for at jeg var beskjeftiget over de 518 kilometerne fra Gardermoen til Kastrup. Det var dempet kabinbelysning gjennom hele flyturen, og det var mange passasjerer som benyttet anledningen til å sove, mens andre spiste frokost. Maskinen parkerte et par minutter før rutetid.

18. februar 2010, kl. 09.10:
SK1585 København (CPH)–Barcelona (BCN)
Economy Class
Airbus A321-200

I København gikk vi i land i den såkalte SAS-terminalen, og jeg hadde regnet med at også neste avgang ville gå herfra. Vi måtte imidlertid gå til A-området av flyplassen, noe som ikke føltes som en ”videreforbindelse i verdensklasse”, slik SAS skryter av. Faktum er vel at SAS-terminalen og de nye, korte videreforbindelsene (kuttet ned til 30 minutter) ikke helt var på plass. For en flyentusiast er gangavstander på en flyplass ingen uting – på veien passerte vi blant annet to Air Greenland-maskiner, en Airbus A330-200 og en Boeing 757-200.

Da vi nådde gaten var allerede preboarding i gang, og jeg registrerte at det var ganske mange nordmenn som skulle med, ergo kunne SAS i Norge med fordel brukt noe større materiell enn den fullsatte Boeing 737-600-maskinen som fløy direkteavgangen Oslo-Barcelona denne morgenen.

Etter et par minutters venting kunne vi gå om bord i en av SAS’ åtte Airbus A321-200-maskiner. OY-KBB Hjörulf Viking ble bygget og levert til SAS i 2002, og jeg fløy den sist mellom Oslo og København i juni 2008.

Vi passerte blant annet Boeing 737-400-maskinen som hadde fløyet oss til København på vei mot rullebanen.

Det var ingen passasjerer i Business Class på denne avgangen, men ni passasjerer i Economy Extra og nesten fullsatt i Economy Class.

Vi hadde fått ”husets” beste seter på rad 25, med blokkert midtsete, reservert allerede ved bestilling.

SAS sier de snur alle stener for å effektivisere driften, og denne morgenen kom jeg over en detalj der effektiviseringen i alle fall har vært til det positive: Den nye frokostpakken på Europa-rutene ser ut til å være den samme som på interkontinentale ruter og Economy Extra på intraskandinaviske ruter. Kanskje også mellon Sør- og Nord-Norge. Boksen inneholdt yoghurt, musli, appelsinjuice og diverse pålegg. Det beste var imidlertid at vi kunne forsyne oss fritt med varme rundstykker fra kurven som besetningen gikk rundt med. Vi kunne også få så mye påfyll med kaffe vi ønsket.

Gode gamle flyfølelser kom tilbake, og det ble bare bedre av at purseren var av det virkelig gode gamle slaget. Ellers var det stort sett unge kabinansatte om bord.

SAS har en avgang daglig mellom København og Barcelona, og du kan få billetter ned i 358 kroner. Spanair flyr dessuten to ganger daglig med code-share med SAS. Distansen er 1.770 kilometer og flytiden ble beregnet til 2 timer og 30 minutter. Besetningen rakk to runder med serveringsvognen og ga god informasjon om hva man kunne kjøpe i forkant. Det ble også delt ut innmeldingsskjemaer for EuroBonus.

På rutetid parkerte vi ved siden av Boeing 737-600-maskinen fra Oslo og en TAP Airbus A319-100 fra Lisboa.

Bagasjen kom rullende på båndet etter kun få minutter, som en av de første.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2010, 13:57   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS Re: Oslo-København-Barcelona-Oslo

21. februar 2010, kl. 13.00:
SK4686 Barcelona (BCN)–Oslo (OSL)
Economy Class
Boeing 737-400

På returen hadde vi billett med SAS’ direkteavgang til Oslo, som flys fem ganger i uken. SAS og Spanair har felles innsjekking, ja, Spanair har faktisk gjort plass til SAS-logoen på alle sine innsjekkingsskjermer.

Det var lange køer i innsjekkingen til Economy og Economy +, og 10-15 foran oss i køen til Avant og Business. Det skulle imidlertid vise seg at ingen av disse skulle reise i Avant eller Business, ei heller hadde de Star Alliance Gold-kort. De ble dermed viftet bort og sendt videre til Economy og Economy +-innsjekkingen. Vi fikk imidlertid sjekket inn, og jeg registrerte at bagasjetagen hadde SAS-logo og dessuten stod Star Alliance Priority-merket på spansk. Ellers bruker Spanair de samme ombordstigningskortene som SAS, riktignok med Spanair-logo.

SAS har flyttet inn i den nye Terminal 1 på El Prat-flyplassen i Barcelona, mens selskaper som Norwegian og Cimber Sterling bruker den gamle Terminal 2. Terminal 1 ga et veldig godt inntrykk, svært høyt under taket, panoramavinduer og overveldende utsikt. Butikkene er dessuten samlet på ett sted, slik at pirene ut mot flyene i hovedsak består av gater og sitteplasser og ikke pølseboder.

Etter sikkerhetskontrollen fant vi raskt veien til den nye Spanair Plus-loungen. Den var som resten av terminalen lys og trivelig og hadde et bra utvalg av kalde og varme drikker, men ikke noe spiselig utover chips, kjeks og annen snacks.

Etter en rask tur innom tax free-butikken, beveget vi oss mot gaten, der nok en SAS Boeing 737-400 stod parkert, ved siden av en SAS’ København-fly. Oslo-avgangen var satt opp med LN-BRQ Harald Gråfjell som ble levert til Braathens SAFE i 1991.

Vi pushet fra gate på rutetid, og passerte en rekke Spanair-maskiner på veien, de fleste i det gamle designet.

Vi fløy ut og over Middelhavet før fløyet roterte mot nord.

Det var satt av fire rader til Business Class og Economy Extra, men det var ingen passasjerer i disse klassene denne søndagen.

I Economy Class var det derimot nesten fullsatt, og det var ikke snakk om å få en rad for oss selv. Men når det ikke sitter noen passasjerer i Business Class og Economy Extra, kan SAS med fordel begrense dette til to rader, slik at det blir bedre plass i Economy Class. Benplassen var riktignok helt suveren i denne gamle Braaathens-traveren.

Jeg hadde til gode å reise med SAS på en slik lang europeisk rute, og jeg ble imponert over hvordan besetningen la opp serveringen. Først to vogner, som begynte i hver sin retning, med mat og drikke, deretter tax free-salg og en times tid før avgang salg av kaffe, te, avec og liknende, også fra to vogner.

De aller fleste passasjerer kjøpte mat og drikke, mange på begge runder. Likevel gikk det langt fortere og mer effektivt enn hva jeg var vitne til da jeg reiste med Norwegian til Alicante to uker tidligere. Like bemerkelsesverdig var det hvor stille, rolig og behagelig flyturen var – og hvor deilig er det ikke å få to norske aviser i fanget når man kommer om bord?

Det var en blanding av unge og eldre i kabinen, og purseren imponerte – ja, faktisk spurte hun meg om SAS kunne by på en gratis kopp kaffe eller te under den siste serveringsrunden.

På Gardermoen ble det en runde i den for tredje, fjerde eller femte gang (?) utvidede tax free-butikken, før vi kunne hente den allerede ankommende bagasjen. Ergo vet jeg ikke om den dukket opp først eller sist på båndet.

Konklusjon:
Jeg betalte 1200 kr. for denne rundturen med SAS til Barcelona, altså over dobbelt så mye som Norwegian skulle ha da jeg fløy dem tur/retur Alicante to uker tidligere. Jeg tør påstå at SAS også ga meg dobbelt så mye tilbake, først og fremst gjennom langt roligere flyturer, med god benplass og avslappet besetning.

Norwegian ga meg 7 kroner i bonus på den forrige reisen, mens SAS ga meg 1160 poeng (195+385+580), altså omlag ett poeng per krone betalt. Ny Barcelona-tur er bestilt i august til under tusenlappen hos SAS, og denne gangen flyr vi direkte begge veier.

Tidligere rapporter:

Last edited by FlightDeck; 27-03-2010 at 14:00.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2010, 14:07   #3
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Default Re: Oslo-København-Barcelona-Oslo

Flott rapport, som alltid, FlightDeck! Var innom BCN i fjor på vei til PMI, og likte godt den nye terminalen. Dessverre ble jeg litt skuffet over utvalget av spisesteder. Helt enig i det du sier om at det er roligere og mer behagelig å reise med SAS vs DY.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2010, 14:53   #4
Flybird
ScanFlyer Blue

Flybird's Avatar

Fin rapport! Bra lesestoff på en lørdag ettermiddag.
Old 27-03-2010, 15:57   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk nok en gang ! Høres bra ut av SAS dette. Og så bra de er så tidlig ute med avecen:
Quote:
en times tid før avgang salg av kaffe, te, avec og liknende, også fra to vogner.

Skal til BCN om en knapp måned, med LH. Lover rapport. Jeg antar at LH er enda et hakk hvassere enn SAS. Men skal jeg få testet lounger må jeg få lånt et kort.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2010, 16:10   #6
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Lekkert! Meget fin trip-report, godt skrevet - og
fine bilder! Mange steder står det fortsatt
at SAS ("Norge") har 4 stk. B737-400 i flåten,
men det korrekte skal være 3 stk. nå - ut fra
hva jeg har fått høre.
Old 27-03-2010, 16:17   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Takk nok en gang ! Høres bra ut av SAS dette. Og så bra de er så tidlig ute med avecen:
haha ... En god skrivefeil fra min side. Så bra er ikke SAS

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Skal til BCN om en knapp måned, med LH. Lover rapport. Jeg antar at LH er enda et hakk hvassere enn SAS. Men skal jeg få testet lounger må jeg få lånt et kort.
Det blir sikkert veldig bra! Lufthansa har jo "lounge" med gratis aviser og varm drikke ved gatene i Frankfurt og München. Dessuten serverer de ikke brødskiver/rundstykker til Spania, men et varmt måltid på brett.

Quote:
Originally Posted by Blackhawk View Post
Lekkert! Meget fin trip-report, godt skrevet - og
fine bilder! Mange steder står det fortsatt
at SAS ("Norge") har 4 stk. B737-400 i flåten,
men det korrekte skal være 3 stk. nå - ut fra
hva jeg har fått høre.
Takk for hyggelig tilbakemelding. SAS flyr fortsatt fire Boeing 737-400 - de er alle i trafikk i dag.
Old 27-03-2010, 19:26   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post

Det blir sikkert veldig bra! Lufthansa har jo "lounge" med gratis aviser og varm drikke ved gatene i Frankfurt og München. Dessuten serverer de ikke brødskiver/rundstykker til Spania, men et varmt måltid på brett. .
En tur med LH gir liksom det lille ekstra, inkludert en tur innom MUC, med sin behagelige atmosfære og ryddighet. Tenker på det på forhånd: Hadde ikke gledet meg halvparten så mye til turen om jeg skulle reist med DY, eller for den saks skyld SAS. Er enig i at SAS som regel er hakket mer avslappende, men veldig irriterende at man må betale hos *A. Hos LH pleier jeg å havlese tyske aviser om bord, forstår ca 80 prosent, noe som gjør at jeg av personalet blir sett på som tysker. Så da er det bare å bestille drikkevarene på tysk, og håpe på at de ikke spør om så veldig mye mer.. Håper ellers å rekke en weissbier i MUC, ettersom jeg strategisk har lagt utreisen til tidlig lørdag ettermiddag.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 09:11   #9
pingo
ScanFlyer Silver

Tak for en fin triprapport !
Jeg var fornylig forbi BCN s nye terminal 1, og var vældig imponeret . Bla var der en slags "courtyard" med et udeområde, hvor man kunne trække lidt frisk luft og købe sig en Häagen-Dazs.
pingo is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 09:43   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Takk for fin rapport, tror nesten jeg må få til en BCN tur før Juni.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 14:05   #11
pgaa
ScanFlyer Molded

Meget fin rapport dette .
Old 28-03-2010, 15:44   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Flott rapport og viser tydelig forskjellen på DY og SAS.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 21:56   #13
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

En flott rapport du kommer med her FlightDeck !
Det virker så avslappende å inneha gullkort - spesielt på Gardermoen med tanke på Fast Track og lounge. Barcelona er høyt oppe på min "ønskeliste" over framtidige feriedestinasjoner. Hvilket sete hadde du for øvrig på hjemiresen ? Beinplassen i disse gamle traverne er rett og slett imponerende!
Dette med å få ledig midtsete fra København - Barcelona, hvordan reserverte du dette og var dette mulig pga din status som gullkunde? Per telefon?
Svært positivt hvis SK åpner for slike muligheter
Old 29-03-2010, 22:02   #14
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

SAS blokkerer ikke midtseter, så dette har litt med flaks, og litt med rutine å gjøre. Bl.a. kan to som reiser sammen velge vindu og midtgang, noe som gjør at sjansene for ledig midtsete øker kraftig, ettersom ingen, som kjent, frivillig velger midtsete.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 06:05   #15
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Nok en flott rapport...selv blir det LH til BCN på meg i mai...
EB is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 16:32   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Kjemperapport! Setter fokus på ting som er viktig for folk som reiser mye. Fullstendig enig med vurderingen din
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules