Re: Oslo–København–Vilnius–Tallinn–Oslo
7. juli 2010, kl. 13.25:
Estonian Air
OV0774 Vilnius (VNO)–Tallinn (TLL)
Travel Class
Boeing 737-500
Det var reisebyrået som hadde ordnet returreisen, og ifølge dem var SAS’ to ettermiddagsavganger utsolgt denne dagen. I stedet fikk jeg en reisebekreftelse med Estonian Air til Tallinn og videre til Oslo, noe som både kan være en interessant og effektiv reiserute. Dessverre inkluderte ruten et opphold på over fire timer i Tallinn, som på den ene siden er litt lenge på flyplassen og på den andre siden litt kort for å dra inn til byen.
Uansett, jeg møtte opp på Vilnius-flyplassen halvannen time før avgangstid og sjekket inn gjennom den ene Estonian Air-skranken. Jeg fikk beskjed om at bagasjen ble sendt til Oslo, men at jeg måtte hente ombordstigningskort for Oslo-flyvningen i Tallinn. Kofferten ble ikke merket med prioritering, til tross for at dette loves på EuroBonus-sidene til Estonian Air.
Denne gangen fikk jeg ikke invitasjon til fast track, noe som var helt uproblematisk ettersom jeg nær sagt var den eneste passasjeren på hele flyplassen. Jeg fikk imidlertid invitasjon til loungen, som jeg for så vidt fikk et positivt inntrykk av da jeg var på flyplassen en måned tidligere. Det er imidlertid neppe verdt å betale 18 Euro for å sitte i den, om man ikke har statuskort eller reiser i business class.
Estonian Air flyr mellom Vilnius og Tallinn som en del av ruten fra Tallinn til Amsterdam, med routingen Tallinn–Vilnius–Amsterdam–Vilnius–Tallinn, seks ganger i uken. Dermed blir det en morgenavgang kl. 05.30 fra Tallinn til Vilnius og en tidlig ettermiddagsavgang kl. 13.25 fra Vilnius til Tallinn.
Jeg fikk med meg ankomsten til Boeing 737-500-maskinen idet jeg gikk fra loungen til gaten. Maskinen kjørte inn til terminalen og ble koblet til en utgang med brotilknytning. Det var kanskje 50 passasjerer som gikk av, og fem minutter før avgangstid fikk 21 nye passasjerer gå om bord.
Jeg hadde fått tildelt sete 4A, men setet var allerede okkupert av en familie og jeg slo meg i stedet ned på 7A. Maskinen ble med dette litt over halvfull, med to passasjerer i Premier Class, som er Estonian Airs business class. I tillegg satt to Estonian Air-piloter i denne klassen.
På vei mot rullebanen passerte vi som sist et utvalg 737-maskiner fra nedlagte selskaper, bl.a. to Boeing 737 fra Kaliningrad-baserte KD Avia, maskiner fra det russiske lavprisselskapet SkyExpress og en maskin uten både hale og motorer fra Ukraine International.
Det stod også 'aktive' maskiner parkert, bl.a. en Fokker 50 fra airBaltic som igjen har åpnet et større antall direkteruter fra Vilnius. En av disse nye rutene var Vilnius–Oslo, men denne ble bare fløyet to ganger før den ble lagt ned i mai i år. I 2008 hadde selskapet om lag 20 ruter fra Vilnius med egne Litauen-registrere maskiner, men året etter var bare København, Riga og Tallinn igjen på rutekartet.
På flyplassen kom jeg også over Litauens tre aktive flyselskaper: flyLAL Charters, etterfølgeren etter flyLAL som gikk konkurs i 2009 etter å ha blitt privatisert, med en flåte på en Boeing 757-200 og fem 737-300. Selskapet har nylig endret navn til Small Planet Airlines. Det andre charterselskapet er Aurela med to 737-300 og en 757-200, og det tredje er ruteflyselskapet Star1 med en Boeing 737-700 i flåten.
Det regnet tungt, men ES-ABL, som er selskapets eneste 737-500 i de offisielle Estonian Air-fargene, kom seg raskt opp på marshøyde. Maskinen ble bygget i 1998 og levert til Maersk Air før det gikk til CSA i 2004 og til Estonian Air i 2007.
Interiøret var relativt slitt og lite tiltalende, med blå setetrekk med umoderne border. Inntrykket ble selvsagt ikke bedre av at det lå aviser, tepper og puter strødd over hele kabinen.
Estonian Air kunne på denne flyvningen by på gratis kaffe, te og vann, sammen med en liten sjokolade. Passasjerer hadde også mulighet til å handle fra menyen, men denne begrenset seg til diverse drikke og snacks.
Distansen mellom Vilnius og Tallinn er 532 kilometer og flytiden ble beregnet til 50 minutter. Det ble en hendelsesløs tur, uten den store utsikten, men jeg registrerte at besetningen var smilende og serviceinnstilte til tross for at de hadde en lang flyvning bak seg.
Vi landet på rutetid i Tallinn og passerte en Airbus A319-100 fra Wind Jet og en Embraer 145 fra LOT.
Vi gikk i land gjennom utgang 5, som er en spesialdesignet Estonian Air-utgang.
Selskapet har nylig gjennomført en avstemning av nye uniformer og alle alternativer var utstilt ved utgang 5.