![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Reiseplan
1. juni 2008: SK461 Oslo (OSL)-København (CPH), Airbus A321-200 1. juni 2008: SK663 København (CPH)-München (MUC), McDonnell Douglas MD-82 1. juni 2008: LH4188 München (MUC)-Lyon (LYS), Canadair Regional Jet 700 4. juni 2008: SK4782 Lyon (LYS)-Oslo (OSL), Boeing 737-600 ![]() SAS åpnet denne våren en ny rute mellom Oslo og Lyon. Denne går på mandager, onsdager og fredager. Jeg bestilte billett med routingen Oslo-København-Lyon-Oslo, der København-Lyon-segmentet ble operert av Cimber Air på vegne av SAS. SAS valgte imidlertid å ikke åpne København-Lyon likevel, og min utreise ble endret til det mer kompliserte: Oslo-København-München-Lyon. SAS ga meg ingen beskjed om denne endringen, og jeg oppdaget det ved en tilfeldighet da jeg sjekket bestillingen min på SAS’ nettsider. Det ble ingen endringer i hjemreisen, der jeg skulle reise med SAS’ direkteavgang. Jeg betalte 950 kroner for billetten og fikk full EuroBonus-opptjening på turen nedover (600+800+600) og 25 prosent oppover (450). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
1. juni 2008, kl. 16.05:
SK461 Oslo (OSL)-København (CPH) Airbus A321-200 Jeg var på hytta dagen før og hadde ikke anledning til å sjekke inn på internett kvelden i forveien. Prøvde å sjekke inn på wap, men fikk beskjed om at reisen krevde en papirbillett og at jeg ikke kunne sjekke inn på forhånd. Jeg fikk samme beskjed på automaten på Gardermoen, og jeg gikk derfor bort til SAS Ground Services. De sa at bestillingen min hadde «fucket seg opp» og at de ikke kunne sjekke meg inn lenger enn til København. Bagasjen klarte de imidlertid å sende direkte. Jeg ble bedt om å henvende meg på Transfer-senteret på Kastrup for utskrift av ombordstigningskort for ruten København-München og i München for ruten München-Lyon. Det var mye folk på Gardermoen også på denne søndagen, men jeg fikk relativt raskt levert fra meg bagasjen på Business Class-innsjekken og kom meg gjennom sikkerhetskontrollen. Kjøpte meg en kaffe og leste bok frem mot avgang. ![]() Det var OY-KBB, Hjörulf Viking, som var satt opp på avgangen. Denne Airbus A321-200-maskinen var nummer tre i rekken for SAS og ble levert i desember 2001. Det var mange japanske turister som skulle med flyet, og da ombordstigningen gikk i gang stilte de seg pent og disiplinert i to lange rekker. En av dem insisterte dessuten på at han måtte ha et bilde av meg, og jeg ble stående som fotomodell for tre-fire 140 cm. høye japanske koner. Jeg kom om bord og fant meg vel til rette i sete 32F. Det var cirka 70 prosent belegg på denne avgangen, med ni halvfulle rader Economy Extra. Jeg fikk hele seteraden for meg selv da det var ganske glissent i de bakerste radene. Vi tok av fra 19L på rutetid i et ellers nydelig sommervær. Avstanden mellom Gardermoen og Kastrup er på 518 kilometer, og kapteinen regnet med å fly ned på en time. ![]() Kabinbesetningen bestod av fire dansker og svensker, som bidrog til hyggelig og ordinær SAS-service. Jeg kjøpte meg en cola mens jeg vekselvis leste og skuet ned mot Skagerrak. ![]() Jeg reiser ikke ofte mellom Oslo og København, men i valget mellom SAS Norge og SAS Danmark, velger jeg SAS Danmark på grunn av flyene. Jeg flyr nok Boeing 737 ellers. SAS’ Airbuser, 321 inkludert, er flotte – selv om også 321-maskinene var bedre med de gamle setene. Vi landet smertefritt litt før rutetid. 1. juni 2008, kl. 18.05: SK663 København (CPH)-München (MUC) McDonnell Douglas MD-82 Jeg hadde en drøy time på Kastrup og gikk rett etter ankomst bort til Transfer-senteret. Jeg trakk en kølapp, men oppdaget at det var 41 stykker foran meg, og bestemte meg for å gå bort til gaten i stedet. München-flighten hadde fått tildelt gate A25 som skulle vise seg å ligge på bakkeplan, ikke langt fra innenriksterminalen. Det ble dermed en god del gåing. Ved gaten hadde det begynt å tetne seg til med folk, men det stod ingen SAS-ansatt ved skranken. Vi ble stående i det etter hvert så glovarme lokalet i nesten en time. Folk gikk frem og tilbake for å sjekke hva som stod på skjermene, men det kom ingen informasjon. Maskinen stod utenfor gaten hele tiden, og bakkemannskapet så ut til å ta det hele med knusende ro. Da vi var ti minutter etter opprinnelig avgangstid kom en kabinvert fra SAS inn i lokalet og begynte ombordstigningen, helt uten at noe informasjon ble gitt på høytaleren. Han fikk ikke i gang datasystemet og måtte samle inn ombordstigningskortene. Selv måtte jeg, sammen med en del andre, vente siden vi ikke hadde fått tildelt ombordstigningskort. Etter cirka ti minutter med ombordstigning, kom det tre vakter og ba den kabinansatte om å stoppe ombordstigningen umiddelbart. De var mildt sagt sure for at han lot passasjerer gå rett ut på tarmac uten at det stod noen som kunne passe på og viste vei ut til flyet. Kabinverten fikk tak i en fra bakkemannskapet og ombordstigningen kunne fortsette. Når omtrent alle var om bord, kom omsider en dame fra SAS Gound Services. Hun var tilsynelatende upåvirket av situasjonen, fikk i gang datasystemet og sjekket inn/boardet de resterende på ordinær måte. Hun maste om at jeg måtte ha en billett for å kunne reise og godtok ikke uten videre min forklaring. Likevel kom jeg med – men da jeg som sistemann kom om bord var setet hun hadde tildelt, 34C, opptatt og jeg satte meg på 29F i stedet. Det var ikke stort å velge mellom - maskinen var nesten full med fem rader Business Class og seks rader Economy Extra. Oppdaget raskt at 29F er plassert rett foran bråkete MD-80-motorene. ![]() Vi ble sittende en god stund i flyet, men kapteinen kom etter hvert på med litt informasjon. Han kunne ikke si noe om hvorfor SAS Ground Services ikke hadde dukket opp, men kunne fortelle at flyet hadde vært på testflygning og at bagasjen ikke kunne lastes om bord før noen hadde fjernet alle sandsekkene som lå i lasterommene. ![]() Vi kom oss omsider av gårde, og jeg satt igjen med en ganske uvirkelig følelse. Det er for så vidt greit at selskaper gir dårlig service, men de må i det minste være tilstede slik at jobben blir gjort. Den kabinansatte som gjennomførte ombordstigningen så ut til å mislike situasjonen sterkt, og jeg tror alle oss som var med på flyet opplevde det hele som svært uprofesjonelt . ![]() Distansen mellom København og München er på 811 kilometer og kapteinen fortalte at han beregnet å fly strekningen på en time og 25 minutter. Det var LN-ROR, Assur Viking, som var satt opp på avgangen. Denne maskinen kom til SAS i 1985 og er dermed en av de eldste i SAS-flåten. Jeg liker MD-80 veldig godt, men da under forutsetning at jeg sitter langt fremme i kabinen. Det var grusomt bråkete å sitte rett ved siden av motoren. ![]() ![]() Etter at serveringen var i gang oppdaget kabinbesetningen at menyene om bord var fra SAS Sverige og at de dermed ikke var gyldige. Det var ingen menyer fra SAS Danmark å oppdrive i flyet, og hver og en måtte derfor se på den ene menyen som kabinbesetningen fant. Denne ble sendt bakover. ![]() Da vognen endelig stoppet ved min seterad, endte jeg opp med en cola og en sandwich til 45 kr. Denne var mistenkelig lik de Norwegian serverer på sine fly. ![]() Jeg er ikke sikker på hvor mye forsinket vi ble da vi landet på flyplassen i München, men man hadde tydeligvis all verdens tid hos SAS denne dagen: Vi parkerte ved en gate som krevde busstransport og måtte vente ti minutter på bussen. Da jeg ankom terminalen måtte jeg spurte til en forsinket Lyon-avgang. ![]() 1. juni 2008, kl. 21.10: LH4188 München (MUC)-Lyon (LYS) Canadair Regional Jet 700 Det var imidlertid en fryd å gå fra SAS til Lufthansa. Også agenten fra Lufthansa spurte etter papirbillett, men da jeg – for tredje gang denne dagen – hadde forklart at jeg ikke hadde fått en billett, beklaget hun og sa at dette ikke var min skyld og at hun skulle ta seg av det. Hun sjekket meg inn, ga meg nødutgangssete 14D, beklaget igjen og ønsket meg en god tur. Det ble nok en busstur, men vi kom oss raskt ut til Canadair Regional Jet 700-maskinen. Det var D-ACPE, Belzig, som var satt opp på avgangen. Denne ble levert i 2001. ![]() Kabinen var lys og fin, og var relativt romslig. I alle fall merkbart større enn lillesøsteren 200. Distansen mellom München og Lyon er på 586 kilometer og kapteinen sa at han ville fly oss over på 55 minutter. Om bord fikk vi servert en bagett og en sjokolade, i tillegg var det fritt valg av drikke. Registrerte at alt, unntatt alkoholholdig drikke, ble servert fra større flasker og kartonger, noe som bør være nok et eksempel på at servering om bord ikke trenger å koste særlig mye. Etter å ha bestilt både øl og vann, ble jeg spurte om jeg ville ha noe mer – akkurat som om jeg ikke hadde bestilt nok. Servicen var meget bra – og ellers var det litt morsomt å oppdage at hovedoppslaget i Lufthansas inflight-magasin denne måneden var Oslo. ![]() Vi landet 30 minutter forsinket i Lyon og måtte vente 15 minutter på bagasjen. Kofferten min hadde fint klart å komme seg gjennom Europa med både SAS og Lufthansa, og etter en liten taxitur kunne jeg sjekke inn på Radisson SAS Lyon, som for øvrig er Europas høyeste hotell. Last edited by FlightDeck; 11-06-2008 at 00:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
4. juni 2008, kl. 21.20:
SK4782 Lyon (LYS)-Oslo (OSL) Boeing 737-600 Selv om jeg sikkert kunne tatt meg en mileage run tilbake til Oslo også, hadde jeg på denne ruten bestilt billett på SAS’ direkteavgang mellom Lyon og Oslo. På denne distansen fikk jeg sjekket inn på internett dagen i forveien. Jeg ankom flyplassen to timer før avgang kunne som en av de første passasjerene levere bagasje og motta ombordstigningskort. ![]() Jeg tok meg en liten spasertur mellom de ulike terminalene på flyplassen og ble imponert over de flotte fasilitetene for flyspottere. Aéroport Lyon-Saint Exupéry ligger cirka 20 km. øst for byen, har to rullebaner og tre terminaler. Alle selskaper bruker terminal nummer en, med unntak av Air France (og noen til) som har terminal to og easyJet som har terminal tre. Flyplassen er den fjerde travleste i Frankrike og 7,3 millioner passasjerer brukte flyplassen i 2007. ![]() Flyplassen er organisert omtrent på samme måte som Tegel-flyplassen i Berlin. Gatene er delt inn i blokker på fire og hver blokk har sin egen sikkerhetskontroll og et varierende servicetilbud. ![]() SAS bruker i utgangspunktet Boeing 737-700-fly på sine leisure-ruter, men på dagens avgang var LN-RPE satt opp. Boeing 737-600-maskinen ble levert til SAS i 1999, men har vært utleid til Air Europa i om lag et år og har de siste årene fløyet for SAS uten Scandinavian Airlines-titler på flykroppen. Maskinen mangler også vikingnavn påskrevet, men den heter egentlig Edla Viking. ![]() Ombordstigningen startet ti minutter før flyavgang, og jeg skjønte raskt at det ikke var mange som skulle med flyet. Jeg overhørte noen tall fra flyvertinnene som sa at 55 passasjerer hadde vært med ned til Lyon og at 37 passasjerer skulle reise opp. Blant dem satt det en passasjer på Economy Extra, som SAS for øvrig har sluttet å selge mellom Lyon og Oslo. ![]() ![]() Jeg fant meg til rette i sete 3A og fikk hele raden for meg selv. Maskinen hadde gamle SAS-seter, som er ganske mye mer behagelige enn de nye. Tre eldre og blide damer jobbet i kabinen denne kvelden, og foran satt en dansk kaptein. Flytiden ble beregnet til to timer og 25 minutter, med en distanse på 1659 km. ![]() ![]() Det ble en rolig og meget behagelig tur nordover – fritt for både turbulens og barneskrik. Kabinpersonalet var meget hyggelige, selv om de gjerne kunne tatt seg en runde ekstra med salgsvognen. Jeg kjøpte en varm ciabatta og en øl til 70 kr. ![]() Jeg registrerte ellers at SAS Norge har fått nye og flotte menyer. ![]() ![]() Vi landet på 19R rundt midnatt. Bagasjen kom etter ti minutter venting, men kofferten var ødelagt og jeg måtte til SAS-skranken og få rekvisisjon for ny koffert. Konklusjon Jeg er sjokkert over den elendige behandlingen vi fikk i København og har sendt en klage til SAS på dette. Jeg synes også det er temmelig uprofesjonelt at de ikke gir beskjed om at de har endret routing for reisen min – med utreise to timer før det jeg egentlig bestilte. Alt maset om papirbillett var dessuten irriterende – og SAS Ground Services på Gardermoen kunne med fordel ha sjekket meg inn hele veien. Ellers er servicen om bord hos SAS god og forutsigbar, men som jeg har sagt så ofte før: SAS bør lære av Lufthansa! Lufthansa-turen var et høydepunkt. Tidligere rapporter Oslo-Bristol-Oslo Oslo-Barcelona-Oslo Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen Rygge-Istanbul-Rygge Bergen-Paris-Oslo Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo Bergen-Molde-Trondheim-Bergen Oslo-Madrid-Oslo Bergen-Oslo-Bodø-Oslo Bergen-Torp-London Stansted-Torp Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Flott og detaljert rapport - som vanlig!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flott rapport!
Jeg fløy noen legger med Lufthansa tidligere i uken og fikk samme servering som deg (baguette/sandwich og en sjokolade) samt rikelig med drikke - flere runder. Og omtale av Oslo i deres in-flight mag. ![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takker for flott rapport!
Det er alltid en god følelse å komme i en LH-kabin. Sobert grått og litt kjølig med skinn - dessuten in-flight magasin i samlet orden i lomma foran. Og ikke minst denne lille "ost- eller pastrami"-runden med baguetter - og det aller beste, flere runder med drikke! Desto mer synd at SAS bytter til dårligere seter. Det er også min erfaring, jo eldre seter jo bedre. :-( Menyen deres så bedre ut, dog. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Takker for en virkelig bra og leseverdig rapport!! Merkelig det som skjedde i København og ikke bra av SAS. Det så tynt ut i rekkene på flyet mellom Lyon og Oslo, ja.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Meget bra! Overraskende lite pax men er vel mer nå i sommersesongen. Virket som SGS i CPH hadde en dårlig dag for de pleier å være flink.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Takker for en fin rapport. For hendelsen i CPH på nedturen, så er det bra du klaget. Når det oppstår en forsinkelse og frontpersonalet later som om ingeting har skjedd, er det toppen av arroganse.
Når det gjelder SAS' manglende evne til ikke å gi beskjed ved kanselleringer og ombooking av passasjerer, så opplevde jeg at en utenlands venn jeg hadde på besøk for et par uker siden stille og rolig var blitt booket om fra SK 2863 (fra BGO 06:55 til CPH) til SK 2861 (avg 06:00). SK 2863 var da blitt innstilt, men SAS hadde ikke gitt noen beskjed. Jeg oppdaget det tilfeldig kvelden i forveien da jeg sjekket avinors sider for flyavganger fra Bergen dagen etter og der så at det ikke var noe SK 2863 til CPH dagen etter. Da jeg ringte SAS umiddelbart og spurte, forstod de ingenting bortsett fra at 2863 faktisk var innstilt og ombookingen foretatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
Meget fra beskrivelse og foto fra denne turen.
Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Flott rapport som vanlig. Dersom du ikke faar et positivt svar fra SAS Customer Relations, har jeg en person du kan kontakte. PM meg for e-post
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk til alle sammen for hyggelige tilbakemeldinger på rapporten. I dag kom svaret fra SAS - og jeg er 10.000 EuroBonus-poeng rikere:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo | FlightDeck | TripReports | 17 | 03-07-2012 12:50 |
Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo | FlightDeck | TripReports | 12 | 04-11-2011 09:36 |
Oslo–København–Vilnius–København–Oslo–København–Os lo–Bergen–Oslo–Bergen–Trondheim–Tro | FlightDeck | TripReports | 37 | 16-09-2011 09:30 |
Oslo–København–Madrid–Barcelona–Tallinn–København– Oslo | FlightDeck | TripReports | 15 | 17-08-2011 16:46 |
Oslo-Frankfurt-Dubai-München-Oslo | FlightDeck | TripReports | 31 | 21-12-2009 14:26 |