13. desember 2010, kl. 17.40:
SAS Scandinavian Airlines
SK4756 Frankfurt (
FRA)–Oslo (
OSL)
Economy
Boeing 737-600
Med Lufthansa-avgangen i stedet for Eurolot-avgangen, rakk jeg også 17.40-flyet til
SAS tilbake til Oslo, men også en time på min faste plass i A26-loungen - og litt usunn tysk mat.
Jeg var en av de siste passasjerene som gikk om bord – men det var fortsatt 20 minutter til avgangstid og personellet lot seg ikke stresse. Ble ønsket velkommen og fant meg til rette på den første Economy-raden – heldigvis ble midtsetet i den trange 737-600-maskinen stående ubesatt. Flyverten kom bort til meg, tiltalte meg med fornavnet mitt og spurte om jeg ville ha Dagbladet og Aftenposten, et tilbud jeg selvsagt takket ja til.
Alle avganger jeg har fløyet mellom Oslo og Frankfurt i høst, har vært så å si fullsatte. På et tidspunkt mistenkte jeg
SAS for å sette inn de små 737-600-maskinene med vilje, altså for ikke å bidra med mer kapasitet enn nødvendig til Frankfurt og Lufthansa-nettverket. Denne mandagen nådde imidlertid ikke 120-seteren mer enn 70 prosent kabinfaktor. Det var tre passasjerer i Business og seks i Economy Extra. Disse fikk bra oppvartning med varme kluter, snacks med drikke, måltid med drikke og deretter kaffe og avec.
Jeg kjøpte en øl med tilbehør fra menyen, og arbeidet på PC-en gjennom hele turen. Distansen er 1141 kilometer og flytiden ble beregnet til 1 time og 50 minutter. Jeg fikk min sjette tur med LN-RCW Yngvar Viking, ellers føler jeg at rapporten allerede har blitt lang nok – og at det ikke er nødvendig med videre utgreinger fra en ganske hyggelig og ordinær
SAS-flyvning.
Parkerte før rutetid ved siden av Blue1s søte Avro RJ 85-maskin - og ble kreditert med beskjedne 385 EuroBonus-poeng for flyvningen.
Konklusjon:
Jeg vet ikke helt om servicen jeg fikk i
SAS-loungen var god eller dårlig. På den ene siden synes jeg det er for dårlig at Lufthansa ikke kan booke meg om til en Star Alliance-partner, på den andre siden tipset
SAS meg om en mulighet som gjorde at jeg slapp en forsinkelse på ti timer. Flyturene var på det jevne, uten at jeg verken ble positivt eller negativt overrasket over
SAS,
LOT eller Lufthansa. Men det er kanskje sånn det skal være?
Tidligere rapporter: