Nytt norsk flyselskap: Feel Air

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Antar det er priser som starter på 2000,-, ikke at samtlige seter selges for samme pris. Snittprisen vil med andre ord kunne være en helt annen - akkurat som med hvilket som helst annen lavprisaktør
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Før det ble kjent, hørte jeg 700 en vei pluss taxes- vet ikke om det ganget med to og tillagt tax blir 2000? Men da jeg hørte det var det snakk om fraprisen. Tror vel ikke helt de tar Krabi-varianten med flat prising, og regner med at prisingsystemet ikke er noe de har tenkt å gå ut med offentlig.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\10\02\355166&sectionid=undefined

(jeg fikk error da jeg prøvde å laste)

Det står at SAS trenger mer penger og at strategien core ikke holder med dagens markeds-/konkurransesituasjon. Det nevnes at man enten må satse på IC eller legge det ned.

Feel Air kommer på det beste eller verste tidspunktet. Ledelsen kan bruke dette ovenfor fagforeningene i de pågående forhandlinger. Ytterligere prispress på tilbudssiden vil kunne ødelegge markedsgrunnlaget for de 9 flya som er igjen (og New York i særdeleshet).

SAS fylte en smekkers 767 fra Fornebu daglig og jeg tro det er plass til flere aktører på New York. Bare leit at SAS ikke har klart å dra ned kostnadsnivået tidligere slik at lønnsomhet kunne vært etablert på den ruta for 10 år siden.

Feel Air får vel tak i noen kollegaer til Lagerhus som flyr billig.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Bare synd de velger feil destinasjon, jeg ville valgt Tokyo og Shanghai, evt. Bejing.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Bare synd de velger feil destinasjon, jeg ville valgt Tokyo og Shanghai, evt. Bejing.

Tokyo blir gjerne en destinasjon som hadde måtte betjenes daglig, ettersom det er mer biz og færre fritidspax - og da passer vel ikke den destinasjonen helt godt inn i konseptet. Men ellers ikke helt uenig, kunne vært spennende å se f.eks. Miami (eller et annet sted i Florida) der de også kunne vunnet mye cruisepax.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Jeg må også tillate meg å være litt skeptisk. Det er vel ennå ingen som har vært i nærheten av å tjene penger på å selge billige IC-turer. Og nå skal man starte opp fra et så lite marked som det norske (og det svenske). Små og mellomstore flyselskaper opplever at pengene renner ut på IC-operasjoner, mens de som tjener penger er de som har mulighet til å fly hyppig og har en relativt betydelig andel business-pax som betaler i bøtter og spann for reisen sin.

Både til BKK og NYC er det nå faktisk mye kapasitet og hardt prispress og kanskje enda en aktør før disse får startet opp. Og andre destinasjoner enn disse er det vel ikke marked for, jeg mener flyene må gå med høy loadfactor og da skjønner ikke jeg hvordan de skal få dette til økonomisk.

Jeg regner vel også med at DY har regnet på noe slikt både en og fire ganger.:8:
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

I can already Feel the pain ...

Sorry aa vaere negativ - men dette har jeg liten tro paa ..... Aa skape et volum som kan holde en 300-seter opptatt 16.7 timer i doegnet hele uka fra et lite marked som det norske ..... OG tjene penger paa det? Nope ... og 240 mill er ikke mer enn det Kjos startet med ... var ikke det ca 250 mill? Og han var raskt ute og maatte ha 250 til, hvis jeg husker rett ...

Det skal ikke mange tuer til for aa velte det toget her ....
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Kan feed til/fra BKK være aktuelt? For mange norske er jo ikke BKK endestasjonen i Thailand eller Sørøstasia. Air Asia er vel utelukket, men hva med Bangkok Airways, Jetstar Asia, Tiger Airways etc??
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Selskapet lover en feel good-opplevelse fra A til Å, men ambisjonen står i sterk kontrast til det faktiske konseptet som er å tyne mest mulig penger ut av folk utover billettprisen, gjennom salg av mat, underholdning, bagasje, taxfreevarer, osv. Konseptet virker påklistrert og skolsk, som tatt ut fra en bok i markedsføring - nesten patetisk.

Ellers er det interessant at selskapet utelukkende retter seg inn mot fritidsmarkedet, med to-tre ukentlige avganger til Bangkok og New York - som allerede har solid dekning både fra Stockholm og Oslo. Hvordan skal de klare å tjene penger på dette? Med bare to fly blir selskapet veldig sårbar dersom noe skulle oppstå - og da kan jeg love at pengene flyr høyere enn Feel Air.
 
Last edited:
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Sorry aa vaere negativ - men dette har jeg liten tro paa ..... Aa skape et volum som kan holde en 300-seter opptatt 16.7 timer i doegnet hele uka fra et lite marked som det norske .....

Kanskje 767 hadde vært et bedre alternativ, men da får man færre pax å fordel overhodekostnader på (og større drivstofforbruk pr pax?)

Kun to rundturer i uka til NYC (iflg Aftnpoftn) gjør at de bare er interessante for leisurepax med liten lommebok og stor fleksibilitet med reisetidspunkt.

Kun to timers groundstop i NYC = sårbar for forsinkelser.

Hadde de satset på flere ruter, hyppigere avganger og flere fly - og (som de nå sier i artikkelen) feed med DY - kunne det gå, men da blir de jo et nettverksselskap minus gratis mat...

Jeg ville kanskje heller satset på å fly fx 757 med mye premium innleid for SAS på ruter som er for små for deres store busser.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Som økonom tillater jeg meg å være skeptisk.
De reklamerer med 2000 kr t/r.
Så for en full maskin Osl-Nyc får de inn 307 000 kroner.

Nå har nok du, økonomen, regnet feil. Husk at det skal være to klasser ombord, så det blir nok mer enn 307 000 i kassa pr. vei isåfall.:
Feel Air skal benytte Airbus A330-200 fly med 307 seter, fordelt på økonomiklasse og en premiumklasse med bedre seter og ekstra benplass.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

De har nok gjort hjemmeleksa si, men jeg tror ikke de har mye marginer aa gaa paa, saa det skal ikke mye til foer dette gaar paa trynet.

To timers groundstop paa en utestasjon er greit nok - det er paa hjemmebasene man skal ta inn forsinkelsene. Lagarhus har god operativ erfaring, saa jeg er trygg paa at de vil ha en realistisk backup-prosedyre paa plass. Det jeg er mest redd for er cash bleed, og at de fort kan komme i en situasjon at de gaar tom for cash. LCC longhaul har ennaa til gode aa lykkes, og jeg ser ingen grunn til at Feel blir de foerste til aa klare seg ... (Virgin regner jeg ikke med og Air Asia X er saavidt i gang)
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Antar det er priser som starter på 2000,-, ikke at samtlige seter selges for samme pris. Snittprisen vil med andre ord kunne være en helt annen - akkurat som med hvilket som helst annen lavprisaktør

Hva er de reelle skattene / avgiftene på en tur f.eks. OSL - EWR? (Og kommer de på toppen av dette?)
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Hvordan er det med slottider på JFK? Er det realistisk å forvente at det blir avgang midt på dagen fra JFK?
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Hvordan er det med slottider på JFK? Er det realistisk å forvente at det blir avgang midt på dagen fra JFK?

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3299905.ece[/

Feel Air skal ta av fra Gardermoen torsdager klokken 16 med ankomst i New York samme kveld klokken 19 lokal tid. Hjemreisen blir søndag kveld klokken 21, og flyet vil lande i Oslo mandag klokken 10.


Avgang midt på dagen fra NYC ville vel uansett endt opp med ankomst midt på natten på OSL? Hvis de skal lande klokken 10 med avgang klokken 21: Midt på dagen er , skal vi si klokken 15? Da ville ankomst OSL vært klokken fire om natten.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Dette er spennende. Jeg er noe skeptisk, men ønsker selskapet lykke til! :)

Når er first flight i 2010? Nye fly kontra gamle? Norsk reg eller svensk reg?
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Jeg tror for övrig markedsföringen av selskapet og hvilken profil de klarer å skaffe seg i media er helt avgjörende for selskapets eventuelle suksess.

I Norge elsker vi typen Kjos og typen Reitan, som fremstår som "trygge" nordmenn med bena godt planta på bakken.
Husk at Ola Nordmann IKKE foretrekker å fly via Heathrow for å pröve en ny, spennende flytype. Ola Nordmann foretrekker lav pris og et enkelt og trygt produkt. Hvis Feel klarer å bygge seg opp en slik image, tror jeg de har en brukbar mulighet fra Oslo - jeg må si jeg er mer skeptisk til deres mulighet fra Stockholm

Mugnas
Stockholm
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Hvis de først skal fly lavpris innrettet kun mot leisurepax - hvorfor ikke fly Torp - Long Island eller noe annet "Ryanairaktig?"
 
Back
Top