Nytt norsk flyselskap: Feel Air

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Skal ikke se bort fra at Kjos ønsker et samarbeid når han får tenkt seg om :). Konseptet virker gjennomtenkt, godt finansiert og med solide folk, så jeg skal ikke dømme det nord og ned (og gjett om SAS kommer til å gremme seg hvis dette virker!!). Men bare to fly, og store sådan, virker optimistisk - de burde kanskje satset på fler fly og flere destinasjoner (Kina, Florida, bacpackere til India) for å få stordriftsfordeler.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Det er i tillegg mange som er skeptiske til CO og deres 757. Har hørt om mange som er redd for at denne maskinen ikke klarer å fly direkte Oslo-New York. Selv pilotene nevner dette som ett grunnlag for å sette inn en større maskin.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Kanskje Kjos er forbannet for at de kom han i forkjøpet...
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

I forhold til mulige destinasjoner så er jeg enig med Seatsniffer at etniske ruter fort kan dukke opp. I tillegg er sikkert Miami på lista.

For DY så kan dette bety et par ting. Enten er dette en kjepp i hjulet til Kjos pga en IC satsning som jeg mener før eller siden kommer til å komme om det er om 1 eller 5 år. På den annnen side så kan Kjos velge å avvente hele situasjonen for å enten å inngå avtale om feed, fullstendig uten risiko for DY, evt at Feel Air blir en del av DY på et eller annet tidspunkt.

Stakkars SAS, dette er bare en ny påminnelse om at de har rota det skikkelig til. Vil heller ikke forundre meg om Feel Air bare kan plukke ex-SAS ansatte med masse erfaring og med er sterkt ønske om å lykkes der SAS mente det ikke var mulig å lykkes.

Men dette blir interessant å følge.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Det er i tillegg mange som er skeptiske til CO og deres 757. Har hørt om mange som er redd for at denne maskinen ikke klarer å fly direkte Oslo-New York. Selv pilotene nevner dette som ett grunnlag for å sette inn en større maskin.

Joda, men de kan jo gå ned underveis dersom dette skulle være nødvendig.


Flott at noen tør satse i disse tider. At Kjos ikke har noe tro på det er han vel mer eller mindre forpliktet å si.
Det høres lite ut å starte flyselskap med kun to fly. Men Richard Branson startet Virgin Atlantic med kun ett, så det er jo mulig.

Lykke til.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Det er i tillegg mange som er skeptiske til CO og deres 757. Har hørt om mange som er redd for at denne maskinen ikke klarer å fly direkte Oslo-New York. Selv pilotene nevner dette som ett grunnlag for å sette inn en større maskin.

Skjer det ofte at de må lande for å ettefylle på veien over?
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Det høres lite ut å starte flyselskap med kun to fly. Men Richard Branson startet Virgin Atlantic med kun ett, så det er jo mulig.

Det er jo selvsagt ikke umulig, men Branson startet opp i et litt større totalmarked om ikke annet. Spennende satsing, men jeg velger å være litt avmålt inntil vi ser flyene på OSL i rutetrafikk. ;)
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Det er nok en A330, ja. Det burde være kurant å få tak i dem. Spennende prosjekt. Du får ta en kaffe med Kai og grave litt, Eivind.

Ikke pr idag CK , men det blir det når Emirates "unloader" sine 330-200 neste år og fremover blir det tilgang.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Om man har råd och får in de pengar man behöver så är det väl helt rätt tillfälle. Billigare leasa flyg och SAS har inte råd att satsa. New York och Bangkok är väl de största destinationerna longhaul och naturligvis ska man börja där det finns en redan upparbetad marknad. Lyckas man utan för stora problem med inställda flyg o.s.v. så man kan få mkt bra reklam, då kan man lyckas. Nya destinationer utom dessa kanske är svårare utan matning av något slag , men kanske kan man mellanlanda i Stockholm respektive Oslo när man ska österut eller västerut ,för att fylla upp kärran. Är priset det rätta så köper folk säkert det.
 
Last edited:
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

En ting ingen har nevnt til nå. Det har hele tiden vært nevnt at en IC flåte må inneholde minste en 9-10 maskiner, og helst flere, for å kunne tåle en normal rotasjon med litt snags og annen morro, og i så fall fra en hub. Med flere huber bør tallet økes. Her skal Feel Air starte opp med 2 maskiner, en fra hver hub? Er ikke dette å gamble i overkant på driftsikkerheten. Jeg ser allerede overskriftene i avisene når det står 300 stk i BKK og like mange på JFK, og venter på et fly som har snag i noen dager i OSL. Slikt kan drepe et selskap allerede i fødselen. Noen synspunkter om dette?
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Det er nok en A330, ja. Det burde være kurant å få tak i dem. Spennende prosjekt. Du får ta en kaffe med Kai og grave litt, Eivind.
De hadde planlagt leasing av noen eldre A330 - men i dagens situasjon har de såvidt jeg har hørt fått tak i fabrikknye(der andre selskaper har trukket seg...) til en pris lavere enn budsjettert.

Jeg har faktisk hakket mer tro på dette enn Krabi - har vanskelig for å tro at disse guttene med fartstid tørr sette navnet sitt bak noe de ikke tro på...
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Dette burde vel kanskje i fremtiden være en aktuell aktør på Bergen-Japan/Nord-Norge-Japan? Ettersom at SAS sliter litt for tiden.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Spennende. Det finnes vel per idag ingen lavpris-selskaper som flyr longhaul - og kun det. Både Air Asia og JetStar hadde jo et veletablert rutenettverk med sine A320 før de smalt til med større busser.

Bangkok og New York høres rimelig ut, er vel av de mest "sikre" destinasjonene om man først skal starte opp, det er alltid noen som reiser dit.

Tør man håpe på Miami? Dubai? Tokyo? Beijing?:)
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

jeg har faktisk vært inne på idèen selv! men for all del! Skandinavia bortsett fra Danmark er særdeles udnerutviklet på long haul
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

En ting ingen har nevnt til nå. Det har hele tiden vært nevnt at en IC flåte må inneholde minste en 9-10 maskiner, og helst flere, for å kunne tåle en normal rotasjon med litt snags og annen morro, og i så fall fra en hub. Med flere huber bør tallet økes. Her skal Feel Air starte opp med 2 maskiner, en fra hver hub? Er ikke dette å gamble i overkant på driftsikkerheten. Jeg ser allerede overskriftene i avisene når det står 300 stk i BKK og like mange på JFK, og venter på et fly som har snag i noen dager i OSL. Slikt kan drepe et selskap allerede i fødselen. Noen synspunkter om dette?


Blir vel å sende en heller gammel LuzAir L1011 oppover for å hente de regner jeg med... Charterselskaper som også kun har 2-3 longhaul-maskiner gjør jo dette.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Vil disse A330ene være skuter som klarer Oslo - Bangjok uten fuel stop?
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

re.307 seter

My Travel(Thomas Cook) sine maskiner har 360 seter i 2 class config.
Pleide å blokke ca. 30 seter for å klare Oslo-Cancun nonstop.

mvh
trimmet opel ascona
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Som økonom tillater jeg meg å være skeptisk.
De reklamerer med 2000 kr t/r.
Så for en full maskin Osl-Nyc får de inn 307 000 kroner.
Så skal man trekke fra kostnader til fuel, landingsavgifter, flyplassavgifter, lønn til crewet, handlingkostnader, salg- og markedsføringskostnader, administrasjon osv.

Da lurer jeg litt på hvor mye som er igjen?

Kan dette virkelig gjøres lønnsomt med de prisene???????

BF:cool2
 
Back
Top