Nytt norsk flyselskap: Feel Air

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Uansett om dette er en god eller dårlig ide. Så tror jeg de kommer i lufta. Det er de riktige folkene og det virker som de klarer å reise 240 millioner. Så får tiden vise hvem som får rett.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Nå har jeg ikke akkuart finlest fra side 1 og bakover i denne tråden. Delvis off-topic fra det flytekniske. Men men....

Men hvis jeg bruker det som står tb.no så skal de få billetter ned i 2000,-

Reisende får tilbud om enveisbilletter helt ned i under 2000 kroner for strekningen Oslo - Bangkok.

http://tb.no/article/20091002/NYHETER/894106369/1011/NYHETER

Er det da så forbanna billig? Jeg tolker dette sånn som ala 1800-1995,-skiktet. Han sier selv at Nordmenn er flinke å saumfare nettet å finne billige priser.

Til sammenligning betalte jeg 4374,- t/r SVG-FRA-IAD med Lufthansen, og da er det ikke mange kronene som skiller sammenlignet med en Lecay-Carrier og et Lavprisbolag.

Og de få kronene er verdt en del hvis det blir forsinkelse f.eks. pga av teknisk.

Jeg bare spør, og jeg vil sikkert få litt verbalt bank her.....? :)
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Det er ikke bare det å ha de laveste prisene, men mer å sementere en oppfatning i markedet om at man er billigst. Da slutter mange av kundene å saumfare de andre konkurrentene, siden de går ut fra at selskap x uansett er billigst.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Finnes det med andre ord ingen restriksjoner?

Bare støyrestriksjoner :) Du får ikke komme med noe gammalt ræl på natta sånn helt uten videre :)
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Det er ikke bare det å ha de laveste prisene, men mer å sementere en oppfatning i markedet om at man er billigst. Da slutter mange av kundene å saumfare de andre konkurrentene, siden de går ut fra at selskap x uansett er billigst.

..... et selskap jo stort hell med denne måten å jobbe på ;)
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Sirpjalle: Jeg tror det er snakk om tur/returpriser, men det gjenstår jo og se. Hvis ikke tilbyr de jo strengt tatt ikke noe særlig nytt heller.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Er det da så forbanna billig? Jeg tolker dette sånn som ala 1800-1995,-skiktet. Han sier selv at Nordmenn er flinke å saumfare nettet å finne billige priser.

Til sammenligning betalte jeg 4374,- t/r SVG-FRA-IAD med Lufthansen, og da er det ikke mange kronene som skiller sammenlignet med en Lecay-Carrier og et Lavprisbolag.

Med 1500 t/r betyr det en forskjell på 3200 kroner - det er jo verdt litt, men en ekstra overnatting pga snag kan blåse en del av det. Pluss irritasjon. 1500 t/r er nok lokkeprisen, ikke snittprisen, og da blir regnestykket enda mindre fristende.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Til sammenligning betalte jeg 4374,- t/r SVG-FRA-IAD med Lufthansen,

Du får snart en e-mail fra Lufthansa som sier at billetten er kansellert da den er for billig!

;);):lol:
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

re.307 seter

My Travel(Thomas Cook) sine maskiner har 360 seter i 2 class config.
Pleide å blokke ca. 30 seter for å klare Oslo-Cancun nonstop.

mvh
trimmet opel ascona

Thomas Cook har da vitterlig 405 seter i sine A330 ? men de mellomlander da også i Dubai(?)på veg til/fra Thailand.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Thomas Cook har da vitterlig 405 seter i sine A330 ? men de mellomlander da også i Dubai(?)på veg til/fra Thailand.

Det er vel ikke første gang det er nødvendig å konkretisere at det er A 330-200 vi snakker om og ikke A 330-300?!?!?!?!?!?!!?!??!
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Som økonom tillater jeg meg å være skeptisk.
De reklamerer med 2000 kr t/r.
Så for en full maskin Osl-Nyc får de inn 307 000 kroner.
Så skal man trekke fra kostnader til fuel, landingsavgifter, flyplassavgifter, lønn til crewet, handlingkostnader, salg- og markedsføringskostnader, administrasjon osv.

Da lurer jeg litt på hvor mye som er igjen?

Kan dette virkelig gjøres lønnsomt med de prisene???????

BF:cool2

økonomer stopper vel de fleste ideer:p:p Spoek tilside...her er hva LH's kostnader er FRA-PDX-FRA USD 100.000 som dekker en A340 med alle Crew Deler, drivstoff, handling, overnatting / diett, avgifter (flyplass etc.) - Det dekker ikke avskrivninger, salg og markedsfoering og andre Adminstrative utgifter....kun hva det koster aa operere en A340 roundtrip.

Naa er Frankfurt - Portland en god del lengre enn Oslo - New York, A340 koster muligens noe mere aa operere, og LH har sikkert noe hoeyere utgifter (Crew Deler og Service ombord).....men det burde vaere et utgangs punkt for et regnestykke.....
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

...og de som garanterte oss Krabi Air har blitt veldig stille!
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Thomas Cook har da vitterlig 405 seter i sine A330 ? men de mellomlander da også i Dubai(?)på veg til/fra Thailand.

Mener til og med å huske at det opprinnelig var 407 seter. Men her er det som står på deres hjemmesider nå:

Under vintersäsongen 2009/2010 flyger Thomas Cook Airlines Scandinavia med två olika versioner av Airbus 330-200 med 323 respektive 360 platser.

På A330-200 med 323 platser erbjuder vi RoyalClass i den främre kabinen (se information ovan) och SunClass med benplats på 84 cm i resterande del av flyget. Denna flygtyp flyger nonstop både ut och hem till de flesta långdistansresmålen.

På A330-200 med 360 platser erbjuder vi SunClass i den främre kabinen med benplats på 90 cm. Resterande del i flyget är ekonomiklass.Denna flygtyp flyger nonstop på utresan till alla långdistansresmål.

På våra A330-300 flyg erbjuder vi SunClass i den främre kabinen med benplats på 84 cm. resterande del i flyget är ekonomiklass.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

De har nok gjort hjemmeleksa si, men jeg tror ikke de har mye marginer aa gaa paa, saa det skal ikke mye til foer dette gaar paa trynet.

To timers groundstop paa en utestasjon er greit nok - det er paa hjemmebasene man skal ta inn forsinkelsene. Lagarhus har god operativ erfaring, saa jeg er trygg paa at de vil ha en realistisk backup-prosedyre paa plass. Det jeg er mest redd for er cash bleed, og at de fort kan komme i en situasjon at de gaar tom for cash. LCC longhaul har ennaa til gode aa lykkes, og jeg ser ingen grunn til at Feel blir de foerste til aa klare seg ... (Virgin regner jeg ikke med og Air Asia X er saavidt i gang)

Jeg melder meg paa som uenig....LCC longhaul har lykkes opp igjennom historien...Laker's operasjon var vel isolert vellykket, men den ble effektivt drept av British Airways med metoder som kun AA vel kan male seg opp i mot....Virgin som en maa kunne si er vellykket startet ogsaa som LCC Long Haul ja i et stoerre marked, men med langt hardere konkuranse og igjen var BA paa plass med Dirty Tricks LLC Inc. og denne gangen ble BA doemt for aa ha hatt BA ansatte med Falske Virgin Uniformer som foerte VS pax over til BA....

At de starter med New York og Bangkok tyder paa at de har forberedt seg bra....New York markedet er 10x Chicago, 30x Boston og mere enn nok til aa fylle et par avgnager i uken....de behoever ikke aa daglige avganger....de kommer til aa hente kunder som i dag flyr knoter seg via AMS, FRA, LHR og gud forby CDG....fordi det er billigere....naar disse kommer paa banen med nonstop til samme total pris....ja da har de et marked stort nok til aa fylle en gjeng med glade 330 maskiner....

Det er vel ogsaa et par A330-200 tilgjengelig som egentlig skulle til Excel, saa Groupe Marsans...noen av disse ender vel opp hos Aerolineas Argentinas...men jeg tror det er 2-3 stykker som ikke har et hjem hos Marsans....(noen er vel ogsaa bestillt av Marsans direkte)....
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Dette var veldig overraskende...Håper de lykkes, sånne nyheter er det bare å ta en fredags pils for...:cheers:
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Veldig spennende !

Noen SK A3 Styrmenn som er klare for denne tro ?
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Dette er gode nyheter!! :)

Endelig er det et norskt flyselskap som virkelig tør å satse på longhaul fra OSL. Og så til low cost til og med! Vi vil nok se flere ruter etterhvert, de vil bare satse på rutene som går skikkelig bra i starten. De vil fly til JFK, ikke EWR som CO gjør. Jeg foretrekker JFK, så dette blir bra!

Feel Air-navet liker jeg. Dette kan bli en suksess.

Dette kan ikke bli bedre. Ønsker de lykke til, håper virkelig dette blir stort. :)
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Jeg har sjelden eller aldri sett et mer gjennomarbeidet business case.

Jeg har, naturlig nok, ikke sett business caset deres, men ut i fra media så vet vi:
  • Oppstart med to A330
  • Utgangspunkt i Oslo og Stockholm
  • Satser på 11% markedsandel på oppstartstrekkene OSL-NYC, OSL-BKK, STO-NYC og STO-BKK.
  • Lave billettpriser med betydlig fokus på merinntekter fra mat, gebyrer og tjenester
  • 240 millioner startkapital

Bortsett fra 11% markedsandel på fire strekninger med meget sterk konkurranse, så er det veldig lite håndfast å forholde seg til for å vurdere om dette ser lønnsomt ut eller ikke.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Veldig spennende dette med Feel Air... og jeg tror nok de kommer på vingene, men for hvor lenge er et annet spørsmål.

Lurer fælt på hva som skjer med bagasjesaken på OSL. Har det kommet noe nytt der? For OSL er og blir en B-flyplass så lenge en må gå og hente bagasjen for å sjekke den inn igjen ved retur OSL. Jeg er sikker på at både Thai, Continental og US Airways taper en god del passasjerer på det.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top