Nytt norsk flyselskap: Feel Air

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Bare synd de velger feil destinasjon, jeg ville valgt Tokyo og Shanghai, evt. Bejing.

Skal de satse på fritidsreisende så er ikke Tokyo og Shanghai egnede destinasjoner. Tokyo kan du itillegg glemme å få slot på.

Uansett lykke til, men ikke noe jeg kommer til å investere sparepengene mine i
 
Last edited:
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Kanskje jeg ikke har forstått dette med flytende avgangstider, men hvordan fungerer det i forhold til slots på plassene de vil fly til?
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Veldig spennende, og ingen tvil om at folka bak kan drive flyselskap. Jeg håper de får det til, men nedsidene er store:

- Flyene er ALT for store. Sorry guys, Norge er et knøttemarked. COs 757 er perfekt og flyr med god lønnsomhet og fornuftig load
- De skal utkonkurrere CO / Thai som er godt etablerte nå, og har lokal feed, interlining + bonuspoeng (litt i alle fall...)
- Det er ekstremt sårbart å fly uten operative reserver. Det er ikke spørsmål OM det blir snag, men hvor mye og hvor mange dager flyet står
- Intercont utenfor IATA er høy risk for pax som risikerer å stå strandet lenge ved kanselleringer

Men får de tak i 300 mill i risikokapital kan vi vel konkludere med at finanskrisen er over ;)
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Kan godt tro, at en satsning som dette er langt ude, men så, alligevel ikke,,,held og lykke med det....Ville dog have valgt nogle andre destinationer en de 2 klassiske som de har valgt...
Ville have troet at de kunne slippe noget billigere mht landingafgift i .fex USA hvis de havde valgt en anden lufthavn end JFK....
JEg tror godt at TG kan leve med konkurrencen på BKK, men også her burde de have valgt anden destination....f.ex U Tapao
Hilsen
Ole
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Denne her er det ingen som har lagt merke til, eller?
«flytende rutetider».

Det skulle si at man ikke vet når flyet går? Om maskinen er to timer forsinket fra JFK, blir det da to timer senere avgang til BKK? Hva med slot-tidene??
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Jeg tolker det som om de har slot ulike tider på de forskjellige ukedagene?
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Flytende rutetider og opp mot 20 timers utnyttelse i døgnet vil vel være vanskelig ut i fra OSL med tanke på nattestegning?
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Enig med Joe .. de setter opp avgangstider etter når flyet blir ledig etter forrige tur - dermed blir det forskjellig på de enkelte ukedagene. Fornuftig.

'Fast' avgangstid må de selvfølgelig ha - ellers får de ikke slot der det er påkrevet..
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

være vanskelig ut i fra OSL med tanke på nattestegning?

Ja den slenger jeg og meg på, HVILKEN nattestegning? Den har aldri vært stengt om natten den, siden -97 iallefall...
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Og da har Oslo Lufthavn sendt ut pressemelding:

Nytt norsk flyselskap fra OSL

Dagens Næringsliv omtaler i dag det nystartede flyselskapet Feel Air som planlegger å starte direkteruter til Asia og USA fra Oslo Lufthavn.

Det nye selskapet satser på langdistanseflyvninger til lavpris og har valgt seg ut New York og Bangkok som de første destinasjonene våren 2010. Feel Air vil bruke en Airbus 330-200 på sine flyvninger.

Administrerende direktør i Oslo Lufthavn AS, Nic. Nilsen, er svært positiv til planene. - Enhver slik nyetablering er viktig for oss for å generere ny trafikk. Oslo er underutviklet på oversjøisk trafikk, og dette kan gjøre Gardermoen til et enda viktigere knutepunkt enn i dag, samtidig som det styrker oss i konkurransen vi har på Østlandet.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Spændende satsning, men jeg må nok melde mig i rækken af dem der er svært skeptiske omkring dette projekt.

A330 i "charter-config" er altså rigtig mange sæder at skulle sælge. Desuden er jeg også tvivlsom til valget af destinationer. BKK henvendt til privatpersoner uden feeder i nogle af enderne????? Så havde jeg hellere valgt Phuket.

NYC??? Med Continental som konkurrent og SAS der har forsøgt i flere omgange, men ikke kunne få økonomi i ruten. Tror simpelthen ikke dette holder med et så stort fly. 767, 757 havde måske givet projektet et bedre grundlag...

på BKK-OSL kan 330 vel ikke flyve direkte heller? Det kan vel lige gå på OSL-BKK men ikke den anden vej.

Beklager at måtte være negativ, men uden feeder og med de lave priser vi allerede oplever i markedet idag, så tror desværre ikke at dette projekt for særlig lang levetid.

jeg ville ihvertfald ikke bestille flybilletter langt ude i fremtiden med dem.


Eneste ting, som måske kunne hjælpe til projektets overlevelser er, hvis man kunne sælge store dele af billetterne på forhånd til charterbureauerne, som man ofte ser det i Tyskland med f.eks. LTU og AirBerlin eller med Martinair i Holland - og så måske bare selv sælge 20 procent af billetterne. Det kunne være en win-win for både flyselskab og for charterbureauerne, som hver især måske ikke kan fylde hele flyet.
 
Last edited:
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Jeg tror det ikke før jeg får se det:old (er vel en passende kommentar her?)

BF:cool2
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Ja den slenger jeg og meg på, HVILKEN nattestegning? Den har aldri vært stengt om natten den, siden -97 iallefall...

Trodde flyplassen var stengt for ordinære avganger/ankomster nattestid, men selvfølgelig åpen for sent innkomne fly etc... Da tok jeg tydeligvis feil.

Finnes det med andre ord ingen restriksjoner?
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

DY vil formodentlig enten ikke trenge å bry seg med Feel, eller de vil samarbeide med dem for mating. Da blir spørsmålet hvordan SAS vil møte dette; vilde opprette direkterute igjen, eller senke prisene enda mer? De kan sørge for bedre samarbeid med CO, eller de kan etv kanskje få Icelandair eller noen andre med 757 til å operere en våtleierute?
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

...og hvor lenge skal SK beholde sin IC-del? Jeg tar ikke for gitt at den består...
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

...og hvor lenge skal SK beholde sin IC-del? Jeg tar ikke for gitt at den består...

Det er ikke sikkert, men i givet fald bliver det ihvertfald ikke pga Feel Air, at de lukker den. Det kunne jeg absolut ikke forestille mig vil kunne mærkes ret meget hos SAS.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Nei, eventuell nedleggelse av SAS IC har overhodet ingenting med Feel Air å gjøre - men er likevel ikke utenkelig... Desverre.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

hvorfor kan vi ikke få flere ordentlige flyselskaper til Norge? Jeg er naturlig skeptisk til lavpris!
 
Back
Top