Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ikke som Flynonstop pga de imo gjorde samme feilen som påfølgende Flyr, WizzAir (innlands satsingen) og som holdt på å senke Norwegian.
Og det var at de alle gikk for low yield (lav inntekt) og spredte seg tynt (for mange P2P ruter med lav frekvens).

Skal et nytt 3 (4 om man regner med WF) lykkes i Norge, tror jeg man må se litt på BT og Breeze i USA.
Man må i starten:
- Ha et robust og enkelt nettverk og operasjon som ikke er i direkte konkurranse med DY/ SK hovedmarked (som er OSL). Derav en hub (utenom OSL, men i en av de andre storbyene i Sør-Norge. BGO er nok et beste alt) som gjør at man kan raskt utvide antall destinasjoner, ha høy frekvens (flere daglige innenriks og daglig på større destinasjoner i Europa) samt enklere OPS ved IROPS. Ingen selskaper ha greit å lykkes med P2P uten store volumer, så tilbegynne med må man satse på feeding med attraktive dest til fornuftig pris og god frekvens. Og nordmenn har jo vist at de bytter fly bare rutetilbudet og prisen er der.
Når man har bygget opp egenkapitalen og merkenavnet kan man evt begynne å se på andre baser/ huber.
- Ha en flystørrelse som er tilpasset volumer også i lavsesongen og at man allerede er i et godt dekket marked. Med mindre fly har man færre seter å fylle i lavsesongen og dermed også kan øke billettprisene i høysesongen. Mindre fly betyr også lavere personellkostnader (2 vs 4 i kabinen) samt lavere offentlige avgifter (start/ landingsavgifter, setevgifter osv). Problemet med Flyr og de andre er at man i lavsesongen må fylle opp for store fly (som du nevnte) med samme utgifter som i høysesongen (drift, personell og avgifter).

Blir det lett? Absolutt NEI, men skal man greie å ta opp kampen mot veletablerte DY/ SK må man tenke annerledes og tilpasse startfasen med at man kommer inn som et 3/4 selskap.
Når man har blitt etablert kan man begynne å gå head to head mot DY/ SK med å ta OSL markedet og større fly.

Tror jeg vi kommer til å se et nytt 3/4 selskap lykkes? Tvilende.

Et enkelt svar på dette er at det rett og slett ikke finnes nok passasjerer på disse rutene som er villige til å betale premium priser. Ingen overflod av de som er villige til å betale lave priser heller.
De amerikanske selskapene du nevner trekker av helt andre markeder. Selv de mindre plassene har fort en million potensielle kunder innen halvannen times kjøring på firefelts highway ….
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Et fly på vei ned til Ostrava i Tsjekkia. Allerede begynt å returnere fly til lessor?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ostrava er flyplass for nato dagene. Så kan være charter.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ostrava er flyplass for nato dagene. Så kan være charter.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Det er ikke før i september. ;)
Kan ikke finne noen retur på den heller, men vi får se ...
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ostrava er flyplass for nato dagene. Så kan være charter.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Rutenummeret tyder på tomflight. Kan være pos for å fly charter derfra selvfølgelig, men finner ingenting.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hvis dette hadde vært en ren kreditor-henting, ville vel flighten vært på et annet enn FS?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

I følge "staff-web/LETIS" ligger det ingen FS ankomster på OSL hverken i dag eller i morgen fra OSR.

På samme side ligger det heller ingen andre maskiner planlagt ut i kveld eller i morgen.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hvis dette hadde vært en ren kreditor-henting, ville vel flighten vært på et annet enn FS?

Ikke ved tilbakelevering. Med mindre selskapet av ymse årsaker er groundet, vil de normalt selv levere tilbake flyene.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

I følge "staff-web/LETIS" ligger det ingen FS ankomster på OSL hverken i dag eller i morgen fra OSR.

På samme side ligger det heller ingen andre maskiner planlagt ut i kveld eller i morgen.


Det var heller ingen flyvninger planlagt. De flyr omtrent ikke på tirsdager i januar
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

I følge "staff-web/LETIS" ligger det ingen FS ankomster på OSL hverken i dag eller i morgen fra OSR.

På samme side ligger det heller ingen andre maskiner planlagt ut i kveld eller i morgen.

De har ingen regulære flighter planlagt på tirsdag(er). Hvis flere fly skal ut, vil det skje på svært kort varsel.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tre flyruter betjenes den ene dagen, null den neste…Kan bare ikke se hvordan det skal være liv laga for dette. Veldig synd, men trolig sant. Det er ikke noe spørsmål om, men når det er kroken på døra.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Orix som DYS er leid fra har en lang rekke fly parkert på Ostrava og ser av en nettside at de har endel fly stående der.....kanskje ikke tilfeldig?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tøffe timer og dager for mange dyktige ansatte.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tøffe timer og dager for mange dyktige ansatte.

Jepp. Flydd med Flyr 8 ganger og utelukkende positive opplevelser. Lån og utgifter som skal dekkes og så får en dette i fleisen. Håper alle får ny jobb asap
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tilbud skaper etterspørsel etc, men ikke akkurat nå som verden går litt åt skogen. Sosialisten og Agronomen hjelper heller ikke på pengene til Ola Dunk.

Det må uansett være en spesiell bussiness case å skulle konkurere med setesalg i ett marked med en overkapasitet på 661933 seter (innenriks) bare i Desember.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/luftfart/statistikk/lufttransport
 

Attachments

  • cash is king.PNG
    cash is king.PNG
    50.6 KB · Views: 626
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

De gamblet på at NAS ikke skulle overleve, og når de gjorde det så ble det for tøft for FLYR. Enkelt og greit.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Mange årsaker er allerede listet opp i poster lenger opp. Jeg vil nevne en til og det er fraværet av muligheten for å bestille billetter gjennom reisebyrå. Denne muligheten kom altfor sent, hvis den i det hele tatt kom. Jeg flyr relativt mye i jobben og det har ikke vært mulig å bestille jobbreiser med Flyr. Vi er pålagt å benytte reisebyråløsningen for bestilling av jobbreiser. Det er mulig at privat- og feriereisende har vært den primære målgruppen, men jobbreisende burde også vært en målgruppe man satset på. Jobbreisende kan ofte akseptere dyrere billettløsninger og burde derfor ikke vært ekskludert.

Espen
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top