Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften, venter på irsk AOC

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften, venter på irsk AOC

Det blir helt sikkert en ordning skal du se. :cool:

Kan de ikke bare leie inn europeisk crew i overgangen?

Vil tro det jobbes med saken ellers har de jo alltids Hifly.

SAS er ikke uventet missfornøyd med avgjørelsen.

DN

- Vi lurer på om dette også er et signal til SAS. Vil myndighetene at vi skal flagge ut
og si farvel til 4500 ansatte i Skandinavia? Det kan i verste fall bli realitet, sier Roald.

W

Og det kan ikke Norwegian forstå. Hadde de fått samme flylisens som SAS hadde de blitt i Norge.

Jeg skjønner ikke dette. Har SAS en spesiell lisens? Jeg har hørt noe i retning av det, men har aldri helt forstått hva dette innebærer (ei heller om det rent faktisk medfører riktighet).

Jeg har ikke oppfattet årsaken til at DY registrerte flyene sine i Irland var at dette hadde med utvidede trafikkrettigheter i EU å gjøre (men trodde det hadde med bruk av ikke-EØS personell på flygningene), men det er kanskje et tilleggsmoment?

Forøvrig forstår jeg lite av SAS sin misnøye. Jeg tror man kan regne det som sikkert at DY får en irsk AOC, så ingenting vil endres (bortsett fra at norsk LT får overoppsyn med selskapet i noen flere måneder). Det er således vanskelig å se poenget i SAS sin argumentasjon. Det er nesten litt skåneviksk argumentasjon, men jeg regner med å de som normalt sett refererer til komiske Ali kommer med dette poenget i forhold til Roalds uttalelser om ikke så lenge...

Jeg skjønner ikke dette. Har SAS en spesiell lisens?

SAS har skandinavisk AOC, det vil si at de har tre i en. Men hva det ville gi av fordeler for Norwegian foran et irsk vet jeg ikke.

Även med ett irländskt EU AOC kan DY troligen inte flyga till vissa destinationer från skandinavien pga politiska bilaterala avtal.
Linjer till Kina är nog inte att tänka på. Även till Japan blir nog tufft.
Destinationer i Turkiet kan troligen bara flygas från Irland om nu Kjos vill flyga 787 dit.

Även med ett irländskt EU AOC kan DY troligen inte flyga till vissa destinationer från skandinavien pga politiska bilaterala avtal.
Linjer till Kina är nog inte att tänka på. Även till Japan blir nog tufft.
Destinationer i Turkiet kan troligen bara flygas från Irland om nu Kjos vill flyga 787 dit.

Dette er vel en problemstilling som er tilstede - Irland eller ikke Irland?

Ikke skjønner jeg at SAS gidder bry seg. Og ikke skjønner jeg hva Skånvik babler om, for de har vel aldri tidligere nevnt det de nå syter for.

Uansett, når DU flytter sin AOC til Irland, må ikke alle trafikkrettigheter da søkes på nytt? Tillatelsen de fikk fra USA for å fly til JFK tilhører Norwegian Air Shuttle og ikke Norwegian Long Haul.

Ikke skjønner jeg at SAS gidder bry seg. Og ikke skjønner jeg hva Skånvik babler om, for de har vel aldri tidligere nevnt det de nå syter for.

Uansett, når DU flytter sin AOC til Irland, må ikke alle trafikkrettigheter da søkes på nytt? Tillatelsen de fikk fra USA for å fly til JFK tilhører Norwegian Air Shuttle og ikke Norwegian Long Haul.

Nå flyr jo bare DU til Bangkok og USA fra Europa. Og da er det vel open sky som gjelder?

Nå flyr jo bare DU til Bangkok og USA fra Europa. Og da er det vel open sky som gjelder?

Open skies har som sitt utgangspunkt at ethvert flyselskap i EU/EØS kan fly til hvilken som helst destinasjon i USA, så det skulle da ikke bety noe om DU blir irsk. Hva angår BKK vet jeg ikke hva som er tilfellet.

Dette er det Skånvik babler om (juni 2010 altså) : http://e24.no/makro-og-politikk/norwegian-faar-ikke-spesialtillatelse/3698561

Dagens Næringsliv kommenterer SAS på lederplass i dag:

SAS-syting
...
Hvis SAS ikke tåler at Norwegians langdistansefly er i Norge seks måneder til, er det tvilsomt om selskapet har fremtiden for seg. Asiatiske flyselskaper kan fly til Norge med ansatte på asiatiske vilkår.

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2735517.ece

Dagens Næringsliv kommenterer SAS på lederplass i dag:

SAS-syting
...
Hvis SAS ikke tåler at Norwegians langdistansefly er i Norge seks måneder til, er det tvilsomt om selskapet har fremtiden for seg. Asiatiske flyselskaper kan fly til Norge med ansatte på asiatiske vilkår.

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2735517.ece

Meget interessant observasjon, som også er i tråd med det en del av oss har påpekt et par ganger...;)

Roalds uttalelser går egentlig Skåneviks uttalelser en høy gang, men vi ser likevel fint lite til komiske Ali-paralleller (som jo sitter løst i forhold til andre selskaper).

Jeg sier bare gjesp. SAS og Roald har rotet seg bort i argumentasjon som hører hjemme i en fagforening, og det er noe uheldig spør du meg. Og strengt skjønner jeg ikke hva som er så "meget interessant observasjon" at DNs leder påpeker at asiatiske flyselskaper kan fly til Norge med asiatiske vilkår. Ingen har vel vært uenige i at det er greit? Og det har vel ikke akkurat det som har vært problemstillingen.

Status
Not open for further replies.
Back