• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Jeeeeesus, ladies ...... Kom dere ned på jorden. DY selger flyreiser 'til superlave priser' og det er det eneste 99% av klientellet deres bryr seg om. Om turen går med en Dreamliner eller Tu-154 er likegyldig for det store flertall.

Superlave priser??
Eivind Roald kalte markedsføringen årets bløff- og DY fikk mye pepper- nettopp for prisene.

Her er jo intervju med ei dame som var misfornøyd med prisen – men som bestilte bla. på grunn av ” Dreamliner”
: http://www.dn.no/privatokonomi/article2505190.ece

det morsomme er at om et år er denne tråden glemt og begravet ;-)

Er litt enig med damen det referes til i et tidligere innlegg. Søkte faktisk på priser for en tur til NY med DY hvor hovedhensikten var å fly 787.
Syntes det ble dyrt og ikke billigere enn med andre selskaper.
Folk flest, inkludert min kone mener "fly er fly", men det er et poeng at DY selv har brukt "Dreamliner" som salgsargument.

Hadde jeg bestilt med DY til NY og ikke fått fly 787; Da hadde jeg vært sur lenge!

Hehe, jeg HAR faktisk booket plass på åpningsturen, og sannsynligvis blokkert kollektivet mitt fra å jobben den/de dagene pga. det, får se det an en uke og to til.

Synes det er helt greit og smart å markedsføre de nye flyene slik Norwegian har gjort. De forteller at de satser på ny teknologi, som selvfølgelig er bedre enn gammel. De forteller at deres fly forurenser mindre enn tilsvarende eldre fly (for de som bryr seg om slike ting), og de forteller at nye fly har et vesentlig lavere drivstoff forbruk, noe som gjør at de kan ha lavere priser.
At det kan bli startvansker nå får så være, flyinnkjøp er ikke gjort for å drive en uke eller måned. Det er noe som skal vare i år etter år etter år.
De forteller oss hvorfor de har valgt splitter nye fly, kontra eldre brukte fly. Og mange ser fordelene. Ellers tror jeg de fleste folk gir bingen om de flyr en 777, 330 eller 787 når de skal til Thailand. Det er ikke på grunn av flytypen i seg selv folk bestiller. Men Norwegian har nå klart å få inn budskapet at deres billetter er billigere fordi deres fly er nye og bruker mindre drivstoff. Derfor tror jeg folk kanskje vil sjekke Norwegian først når de skal på tur.

Ellers har vel alle flyselskap "fra kr...." i sine reklamer, og disse prisene kan være svært vanskelige å finne om man skal reise i peak perioder. Sånn er det jo, og sånn skal det være.

Norwegian, og evt avtaler om reserve fly

Hei, bare lurte på om dere vet om Norwegian har noen avtaler med Boeing eller Airbus om leie av fly på IC, om 787 skulle bli forsinket?

Er jo lett å få et sekstall til å se ut som 8. :stir Gjelder bare å ta en runde med tusj over safety cards, så vil ikke tante Olga merke forskjell :colgate:

Re: Norwegian, og evt avtaler om reserve fly

Hei, bare lurte på om dere vet om Norwegian har noen avtaler med Boeing eller Airbus om leie av fly på IC, om 787 skulle bli forsinket?

Det har vært spekulert at de wet-leaser 767, men det er ikke bekreftet (enda) :)

Det ser vel lysere ut for 787 og Norwegian nå enn på ganske lenge. De har funnet hvor feilen var og bare det er et stort sprang fram. Feilen lå i en av cellene i selve batteriet. Altså behøves ingen endringer i selve fly konstruksjonen eller produksjonen. Norwegians første 787 er 1/2 ferdig bygd og kan da ferdigstilles uten forsinkelse. Innen en måneds tid har de nok batterier uten cellefeil klare til alle 787'ene. Det er tross alt over 3.5 måned til første Norwegian flight. Det er god margin.

Innen en måneds tid har de nok batterier uten cellefeil klare til alle 787'ene. Det er tross alt over 3.5 måned til første Norwegian flight. Det er god margin.

Det er nok ikke helt slik det fungerer. Som NTSB sier, batteriene må redesignes og det må produseres nye som igjen må igjennom en sertifiseringsprosess som garantert blir strengere enn den opprinnelige, som FAA fikk på pukkelen for i dag.

Vi snakker minimum 6 måneder.

Jeg regner med at man vil prøve å finne en midlertidig løsning som er akseptabel for FAA, men regn med at de nå er svært forsiktige med å godkjenne noe slikt, hvis det i det hele tatt blir foreslått.

Hvis ikke du har sett den. så finnes Seattle Times' artikkel her.
http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2020307773_ntsb787xml.html

Last edited:

Ja ja, da tenker jeg vi ser B767 som mellomløsning hos DY -
før man rekker å si "god sommer". Dette kommer til å ta tid,
de som har booket billetter hos DY for å fly Dreamlineren kommer
til å bli skuffet.

Vi skal aldri si aldri ... Boeing har vært veldig stille i dag.. Jeg vet de jobber med en midlertidig fix som kanskje kan være akseptabel inntil noe permanent kommer - det sto i Times for noen dager siden - men nå er dette blitt fryktelig politisk. Den skittkastingen mot FAA av hun NTSB-dama var sterk kost og kan komplisere dette.

Da ser det ut til at folk slipper 737-800 til Bangkok og NY. Sakset fra børsmeldingen:

Norwegian is taking precautionary steps by planning
for substitute aircraft capacity. In the event that
the 787 is not operational in time for Norwegian's
services to New York and Bangkok replacement long-haul
aircraft will be leased to ensure flights are operated
as scheduled.

Back