Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Jeg kan ikke tenke meg at Widerøe satser på jet, bare forde det er jet. Jeg tror også størrelsen er en faktor, Det er ikke vits i å kjøpe en ny flytype, for å opperere 3 fly, med noen få plasser mer en de har. Dermed vil jeg tro de skal opp på minst 120 seter.
Widerøe har i dag gode forbindelser til Bombarider, som i tilegg akkurat har begynt leveringen av en helt ny og effektiv flymodell, som i størrste utgave, vil kunne konkurere kostnadsmessig med 738. Jeg tror derfor de vil velge Cserien, men er ikke sikker på om det blir 100 eller 300. Viss det blir noe av da....

Ut i fra signalene som kommer ut, er dette en ganske sannsynlig utvikling for Widerøe, og egentlig et ganske logisk neste steg. Hvis selskapet vil vokse videre, må det inn på andre ruter enn anbudsrutene og utvalgte ruter hvor det idag brukes Q400, som ikke gir ønsket flytid eller fleksibilitet over visse reiselengder.
Det slår meg at det er ganske mange rutepar, både innlands og utenlands, hvor en regional jet ville fungert bra. C100 og C300 får så langt veldig gode tilbakemeldinger, og Embraer er godt testet i de fleste land i Europa.
Ruter som KSU-OSL, TRD-KRS, TRD-BGO/SVG ville kunne få et mye bedre tilbud med en mindre regional jet enn det de har idag med store maskiner som ikke kan flys ofte pga passasjergrunnlaget.

Det overrasker egentlig mer at Norwegian ikke her har sett potensialet i en 'Norwegian Lite', et regionalt flyselskap som bedre kan betjene flere markeder i Norge og på tvers av Europa, hvor det ikke er økonomi i/god økonomi i å fly 738. Hadde man samtidig kjøpt Sukhoi fra Russland, ville man skaffet seg solid goodwill og mulighet til å skaffe seg rettigheter til overflyvninger på vei til Østen med interkontinentale ruter.

Jo før et etablert flyselskap utvikler ruter i Norge med en flytype som tillater mer fleksibilitet og større antall avganger, jo mindre er risikoen for at økonomien i etablerte selskaper slites ut med lavere pax enn nødvendig i for store fly, på viktige ruter som idag ikke forsvarer 3/4/5 daglige rutepar med 738 o.l., og hvis ingen av de store gjør det, ligger markedet klart for Widerøe, evt. Braathens Regional eller andre etablerte regionale flyselskap.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

<mod>
Det ble gjort en opprydding litt tidligere i tråden for å unngå drukning og lapskaus av informasjon:

Diskusjoner rundt jetflykjøp og status på det her i denne tråden

Diskusjoner og spekulasjoner rundt evt. nye ruter: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=140999
</mod>
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Ruter som KSU-OSL, TRD-KRS, TRD-BGO/SVG ville kunne få et mye bedre tilbud med en mindre regional jet enn det de har idag med store maskiner som ikke kan flys ofte pga passasjergrunnlaget.

Her har jo SAS allerede begynt å tilpasse seg ved å sette inn CityJet med CRJ og Jet Time med ATR på en del innenriksruter, spesielt fra TRD. Men behovet øker vel forsåvidt etter hvert som 600ene forsvinner.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian


Kan ikke se at valg av flytype er foretatt. Det er kun et bilde av CSeries.

Det er riktig at det på styremøtet 9. desember ble det tatt en investeringsbeslutning om anskaffelse av Regional Jet, valg av leverandør vil bli offentliggjort når forhandlinger er avsluttet og
kontrakt signert, sier direktør for Kommunikasjon og Samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll til Hangar.no.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Ser for meg at Widerøes historiske forhold til De Havilland Canada/Bombardier kommer til å bli utslagsgivende, Embraer er nok nr 2 og Superjeten som nr 3.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Ser for meg at Widerøes historiske forhold til De Havilland Canada/Bombardier kommer til å bli utslagsgivende, Embraer er nok nr 2 og Superjeten som nr 3.
Tviler sterkt på at WF vurderer SSJ. Det er nok en iboende skepsis til russiskproduserte fly i markedet som de ikke vil forbinde med sitt omdømme.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

forhandlinger med aktuelle flyprodusenter som Bombardier, Sukhoi, Canadair og Embraer.

Skal bli spennende å høre hvordan forhandlingene med Canadair går... :cool:
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Er ikkje Bombardier og Canadair same foretak?



Canadair var en canadisk flyprodusent som ble privatisert og solgt til Bombardier på siste halvdel av åttitallet, og på den måten dannet Bombardier Aerospace. (I følge Wikipedia)
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Snakket i forrige uke med en svært sentral person i WF, og det ble da sagt at levering av første individ er i jun/jul 2018. Utfra dette kan tror jeg at mye er bestemt og muligens også bestilt, uten at kontraktene er ferdige og derfor ikke publisert enda. Jeg spurte om den korte leveringstiden, og fikk til svar at det ble travelt i WF, med alt som skal på plass før den tid. Fremdrifts plan ifm. mottak og driftsstart skulle etter planen være klart før jul...
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Både CS100 og CS300 har god økonomi for mange ruter i Norge. OSL til alt utenom BGO/SVG/TRD er vel bedre betjent med en C series enn en A320.

Hvordan er WF kostnadsnivå i forhold til SAS, og blir det i konkurranse med SAS, som codeshare eller wetlease hvis eksempelvis OSL-KRS startes?
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Bombardier har tidligere sagt at de vil strekke seg langt for å gi WF en bedre deal enn det Embraer kan tilby. Tidligere CEO Per Arne Watle hadde en fin modell av en hvit og grønn CRJ på kontoret sitt helt tilbake den gangen da CK og jeg jobbet der (for ti år siden). Lurer på om den modellen fulgte PAW eller sjefskontoret...?
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Holder en knapp på E190.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Holder en knapp på E190.
Er det det du håper på, eller er det det du tror de velger?

Selv holder jeg en knapp på CSerien, på begge måter. De har gode forbindelser til Bombardier allerede. Det er det mest moderne flyet som finnes med under 250 seter. Det dekker intervalet fra Q400 og opp til 150-160 seter godt, og gir dem mulighet for å kunne ta opp kampen med SAS og DY, dersom det skulle bli aktuelt. Den kan også brukes til charter til kanariholmene og andre syden steder. Jeg føler jungeljeten vil bli litt for liten for de oppgavene.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Er det det du håper på, eller er det det du tror de velger?

Selv holder jeg en knapp på CSerien, på begge måter. De har gode forbindelser til Bombardier allerede. Det er det mest moderne flyet som finnes med under 250 seter. Det dekker intervalet fra Q400 og opp til 150-160 seter godt, og gir dem mulighet for å kunne ta opp kampen med SAS og DY, dersom det skulle bli aktuelt. Den kan også brukes til charter til kanariholmene og andre syden steder. Jeg føler jungeljeten vil bli litt for liten for de oppgavene.

CRJ900 Nextgen? Blir den for utdatert?
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

CRJ900 Nextgen? Blir den for utdatert?



Nei, men er bare aktuell om det er en 90-seter de skal gå for. E-190 med 114 seter og CS100 med 125 seter er jo en del større
 
Back
Top