Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det ser vel lysere ut for 787 og Norwegian nå enn på ganske lenge. De har funnet hvor feilen var og bare det er et stort sprang fram. Feilen lå i en av cellene i selve batteriet. Altså behøves ingen endringer i selve fly konstruksjonen eller produksjonen. Norwegians første 787 er 1/2 ferdig bygd og kan da ferdigstilles uten forsinkelse. Innen en måneds tid har de nok batterier uten cellefeil klare til alle 787'ene. Det er tross alt over 3.5 måned til første Norwegian flight. Det er god margin.

Innen en måneds tid har de nok batterier uten cellefeil klare til alle 787'ene. Det er tross alt over 3.5 måned til første Norwegian flight. Det er god margin.

Det er nok ikke helt slik det fungerer. Som NTSB sier, batteriene må redesignes og det må produseres nye som igjen må igjennom en sertifiseringsprosess som garantert blir strengere enn den opprinnelige, som FAA fikk på pukkelen for i dag.

Vi snakker minimum 6 måneder.

Jeg regner med at man vil prøve å finne en midlertidig løsning som er akseptabel for FAA, men regn med at de nå er svært forsiktige med å godkjenne noe slikt, hvis det i det hele tatt blir foreslått.

Hvis ikke du har sett den. så finnes Seattle Times' artikkel her.
http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2020307773_ntsb787xml.html

Last edited:

Ja ja, da tenker jeg vi ser B767 som mellomløsning hos DY -
før man rekker å si "god sommer". Dette kommer til å ta tid,
de som har booket billetter hos DY for å fly Dreamlineren kommer
til å bli skuffet.

Vi skal aldri si aldri ... Boeing har vært veldig stille i dag.. Jeg vet de jobber med en midlertidig fix som kanskje kan være akseptabel inntil noe permanent kommer - det sto i Times for noen dager siden - men nå er dette blitt fryktelig politisk. Den skittkastingen mot FAA av hun NTSB-dama var sterk kost og kan komplisere dette.

Da ser det ut til at folk slipper 737-800 til Bangkok og NY. Sakset fra børsmeldingen:

Norwegian is taking precautionary steps by planning
for substitute aircraft capacity. In the event that
the 787 is not operational in time for Norwegian's
services to New York and Bangkok replacement long-haul
aircraft will be leased to ensure flights are operated
as scheduled.

Utrolig pent gjort at de tilbyr gratis ombooking på grunn av flybytte.

Enig - nok en hyggelig gest..spesielt med tanke på at de aller fleste kundene driter i om det er 787/767/330 og nesten 737/757

Jeg tror dette kommer til å ordne seg og at de mange skadefroe her inne vil måtte finne andre området å jante på ;)

Då kommer den direkta frågan.
Vilket flygplan kommer DU wetleasa som Dreamliner ersättare?
Kommer de wetleasade flygplanen ha någon form av IFE?
Vilka flygbolag kan tänkas vara aktuella för DU att wetleasa?

Jag gissar på att DU kommer wetleasa EuroAtlantic med Boeing 767-300ER.

Men det ligger fremdeles inne under "Inkludert i billettprisen" i bestillingsprosessen..

Då kommer den direkta frågan.
Vilket flygplan kommer DU wetleasa som Dreamliner ersättare?
Kommer de wetleasade flygplanen ha någon form av IFE?
Vilka flygbolag kan tänkas vara aktuella för DU att wetleasa?

Jag gissar på att DU kommer wetleasa EuroAtlantic med Boeing 767-300ER.

Jeg tipper trippel seven;)

..spesielt med tanke på at de aller fleste kundene driter i om det er 787/767/330 og nesten 737/757

Det betyder åbenbart så lidt for kunderne, at DY finder det nødvendigt at bruge salgsargumentet "Dreamliner-oplevelsen" som første punkt på listen over argumenter i booking-processen.

Et salgsargument, der forøvrigt stadig er at finde på deres website - selv på de første flyvninger.

Mange vil tro de flyr 787 selv om de setter seg inn i en 767. På samme måte som mange tror det nå har blitt veldig billig å reise til NYC :) Tviler på dette skader DYs satsning i særlig grad. Kun de som er veldig opphengt i dette med Dreamliner vil klage, mens resten vil være fornøyde over å komme seg til NYC eller BKK som planlagt.

Er forsåvidt enig i at folk flest ikke skjønner forskjellen på 787 eller 767 eller i worst case 737. Og at mange nok bar eskal fra A til B.

Men noe jeg tror folk derimot skjønner er om det er en skjerm i setet foran eller ikke. Så det vil vel ikke være helt likegyldig allikevel for folk hva som blir satt inn tror jeg.

Kun de som er veldig opphengt i dette med Dreamliner vil klage,

Og disse står da fritt til å booke om til senere når Dreamliner er klar. Folk som har bestilt reisen pga flytype er nok de første til å forstå at dette først og fremst er et Boeing-problem, ikke et DU-problem. Selv om forutsigbart mange her inne ønsker at det er nettopp det siste. ;)

HVIS det skulle bli sånn at Norwegian må sette inn andre fly, tror jeg folk flest forstår at dette er noe som ikke Norwegian kan noe for.
Flybytte til andre flytyper forekommer i alle selskap.

Norwegian selger inn at de har de har kjøpt de mest moderne fly som finnes. Fair enough. At de (kanskje) MIDLERTIDIG må sette inn andre fly: Fair enough.
Tror ikke man skal undervurdere folks intelligens.

Jeg har billetter til første helgen i juni til NY og tilhører kategorien som booka pga flytype. Tror nok jeg tilhører en marginal gruppe, men det er en fin gest å tilby mulighet til å booke om gratis.

Jeg tipper dog at en del av oss som booka pga flytype var blant de første som kjøpte til lave priser. Vi er dessuten neppe særlig mange, så jeg tror ikke DU taper mange kronene (om noen) på å la oss booke om.

Jeg har billetter til første helgen i juni til NY og tilhører kategorien som booka pga flytype. Tror nok jeg tilhører en marginal gruppe, men det er en fin gest å tilby mulighet til å booke om gratis.

Jeg tipper dog at en del av oss som booka pga flytype var blant de første som kjøpte til lave priser. Vi er dessuten neppe særlig mange, så jeg tror ikke DU taper mange kronene (om noen) på å la oss booke om.

Veldig bra løst av Norwegian og tror all parter kommer godt ut av det. De få som booket pga fly før fløyet det så snart det lar seg gjøre, og de som booket billige billetter til NYC/BKK kommer seg fortsatt dit.

Kostnaden til Norwegian blir bortfall av potensielt salg på flyet du bookes om til, men økt goodwill veier delvis opp for dette. Men det er endel av det å drive business, iblant taper man faktisk litt penger på enkelte salg. Hvis endel velger å booke om, blir det også lettere for Norwegian å finne et midlertidig erstattnings fly da de f.eks kan gå ned i størrelse til 767-300

Back