Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

At Norwegian skulle kunne have forudset de problemer der er dukket op med 787 er nok lidt meget at forlange og deres forsalg af billetterne kan man vel ikke beskylde dem for er specielt forkert eller er startet for tidligt. At forlange at man har fly stående på jorden i hele forsalgsperioden for at være helt sikker er nok også ganske urealistisk. Naturligvis er der altid en risiko for at annoncere et produkt man endnu ikke har udstyr for at kunne operere, men sådan er det i alle brancher og det er ikke unikt for Norwegian - det har de fleste andre 787-operatører også gjort i deres markedsføring. Situationen for de fleste andre er dog lidt anderledes fordi de har andet equipment de kan beholde i service i mellemtiden og de har heller ikke været så ivrige omkring at kritisere konkurrenter for at flyve med gamle ukomfortable fly.

Norwegian vil sikkert komme til at wetlease de 767'ere der er tale om, hvis det skulle vise sig at de ikke får leveret til tiden og jeg håber da de lever op til deres ansvar for at transportere pax som lovet. Man kan sige meget om Norwegian, men jeg er sikker på at de ansatte og ledelsen er kloge og professionelle nok til at have en plan B i skuffen.

At 787 har fået så store problemer kan man vel næppe kritisere Norwegian for - ej heller deres forsalgstidspunkt.

Jeg synes dog godt man kan kritisere dem for stadig at markedsføre sig med "787-oplevelsen" når de ved at der er stor risiko for at de ikke kan leve op til det i starten. Naturligvis ved ingen endnu om de vil opleve forsinkelser på deres 787, men alle ved at der er STOR risiko for det og i den forbindelse ville det klæde dem at skrue lidt ned for løfterne og bl.a. fjerne dette som salgsargument på deres hjemmeside indtil de er sikre på at kunne levere det. Jeg forstår godt hvis kunderne vil klage over at flyve i en gammel 767 i stedet for det produkt de er blevet lovet. Iflg. Kjos selv er der jo meget stor forskel på komforten og produktet i "de gamle" fly og 787'eren.

At Kjos tidligere har været meget skarp i sin retorik når han har omtalt konkurrentens "gamle søppel fly", at han har overdrevet hvor "fantastisk" 787 er og lovet pax at de vil få en helt anden og meget bedre oplevelse når de booker hos Norwegian kommer naturligvis (og fortjent) tilbage til ham, hvis han ikke kan leve op til løfterne.

At visse i branchen godt kan fryde sig over at hans egen skarpe retorik nu kan ramme ham selv kan man vel heller ikke kritisere efter at de har skullet høre på hans fordrejede kritik de seneste år. "Højt at flyve - dybt at falde" kommer også til at ramme Kjos, hvis hans 787'ere bliver forsinket.

At det er trist at 787'eren har disse problemer kan alle flyentusiaster vel være enige om, men det er naturligt at når Kjos tidligere har brugt så skarp retorik mod andre i branchen og lovet guld og grønne skove, så bliver han også ramt selv på et tidspunkt når han ikke lever op til det (og mange vil - med rette - mene at det er fortjent) - og man kan jo håbe på at han lærer lidt af det og skruer ned for overdrivelserne i fremtiden.

Jeg synes det er fuldt forståeligt at de folk/selskaber/ansatte som Kjos indirekte er gået efter og har kritiseret for at have dårlige/dyre/gamle produkter nu stille fryder sig lidt over at han har problemer. Det er kun naturligt og noget han selv har redt op til.

Alt i alt handler kritikken vel ikke så meget om forsinkelsen af 787, men mere om at Kjos og Co. (som vanligt) er lidt for hurtigere til at love lidt mere end de kan holde - og den kritik er vel helt berettiget. Det bliver lidt hult og useriøst at kritisere konkurrenten for at flyve med "gamle", larmende og brændstofgrådige fly med dårlig komfort, hvis han selv må starte med halv- eller helgamle 767'ere, som samme konkurrent har skiftet ud til mere moderne fly for mange år siden.

Men lad os nu se hvad der sker - vi kan jo håbe at 787-problemerne bliver løst snart - selvom det efterhånden godt kan tyde på at yderligere forsinkelser bliver ganske umulige at undgå.

At nogle med flyskræk vil være usikre over at flyve med 787'eren er nok også ganske sikkert, men folks hukommelse er ganske kort, så mon ikke de hurtigt glemmer det igen. Uanset er der nok ikke tale om så mange pax at det vil betyde noget særligt. Men at "Dreamlineren" er blevet til en "Nightmareliner" og har fået alvorlige ridser i omdømmet er der vist ingen tvivl om. Den kommende tid vil man nok se de fleste selskaber skrue lidt ned for markedsføringen af denne flytype.

Last edited:

At Norwegian skulle kunne have forudset de problemer der er dukket op med 787 er nok lidt meget at forlange og deres forsalg af billetterne kan man vel ikke beskylde dem for er specielt forkert eller er startet for tidligt. At 787 har fået så store problemer kan man vel næppe kritisere Norwegian for - ej heller deres forsalgstidspunkt.

Jeg synes dog godt man kan kritisere dem for stadig at markedsføre sig med "787-oplevelsen" når de ved at der er stor risiko for at de ikke kan leve op til det i starten. Naturligvis ved ingen endnu om de vil opleve forsinkelser på deres 787, men alle ved at der er STOR risiko for det og i den forbindelse ville det klæde dem at skrue lidt ned for løfterne og bl.a. fjerne dette som salgsargument på deres hjemmeside indtil de er sikre på at kunne levere det. Jeg forstår godt hvis kunderne vil klage over at flyve i en gammel 767 i stedet for det produkt de er blevet lovet. Iflg. Kjos selv er der jo meget stor forskel på komforten og produktet i "de gamle" fly og 787'eren.
.

Syns du snakker litt mot deg selv, først sier du at man ikke kan kritisere Norwegian for at 787 nå har fått så store problemer, men så sier du at det er å kritisere at de har "solgt inn" 787 opplevelsen.

Hva skulle Kjos ha solgt inn om ikke 787 opplevelsen?? Når han kjøper 787? Skulle han ha solgt inn 767 opplevelsen?

Hva som bør skje på hjemmesiden om ikke man får levert 787 i tide kan man diskutere, da bør det vel oppdateres med korrekt informasjon om hvilket produkt som vil gjelde, men det er ikke noe rart at Norwegian ønsker å selge 787 opplevelsen da det er det flyet og ikke noe annet de kjøper.

Syns du snakker litt mot deg selv, først sier du at man ikke kan kritisere Norwegian for at 787 nå har fått så store problemer, men så sier du at det er å kritisere at de har "solgt inn" 787 opplevelsen.

Naturligvis skal de (indtil der kan opstå problemer med at holde løftet) sælge 787 "oplevelsen". Idag kan alle se at der er stor risiko for at de ikke kan holde løftet og derfor bør de passe alvorligt på med det nu, men alligevek´l fortsætter de med at bruge dette sellingpoint. At Kjos har været meget agressiv med at slå på netop dette punkt kan ramme ham alvorligt - hvilket vel kun er fair nok når det netop er et punkt han har haft så meget fokus på. Vi kan jo også altid diskutere om han ikke har oversolgt 787-"oplevelsen" lidt rigeligt - noget der også er stor risiko for at han får problemer med nu. Det er et sats han har taget - han har spillet højt spil og hvis han ikke kan leve op til det, så må han også tage konsekvensen af det, hvis det ikke er det produkt han kan tilbyde kunderne.

Havde han valgt at sælge ruten som alle andre ruter, så havde problemet ikke været så stort. Ved at sætte folks forventninger så højt og love så meget som han har gjort, så løber han også en større risiko for at fejl. Det er helt sikkert et bevidst valg de har taget og må muligvis også betale prisen for det. Kunderne er blevet lovet en "oplevelse udover det sædvanlige" og langt bedre komfort end hos andre selskaber - og så må de også forvente at kunne få det uanset problemer eller ej. Han kunne sagtens have valgt at tone retorikken lidt ned til han rent faktisk havde flyene i hangar og var sikker på at kunne levere varen - det valgte han så ikke.

Men lad os nu se om de får flyene til tiden eller de skal tilbyde deres kunder "gamle søppel fly" der bruger "alt for meget brændstof" og er "alt for dyre at operere" ;)

Det er hyggelig at du tilegner mennesker med flyskrekk rasjonalitet, men jeg synes du er noe påståelig angående hva personer med flyskrekk vil og ikke vil skjønne. Flyskrekk utarter seg typisk slik: "Jeg vet at det er 1:1000000000 sjans for at flyet skal dette ned, men JEG er jo uheldig nok til å bli 1 av de 1000000000!". Eller "Selv om den motoren er bolta fast vil akkurat denne flighten bli den hvor bolten har hatt så mange cycles at den gir opp". ELLER.... "Boeing skulle jo ha fiksa dette batteriproblemet, men hva om MIN flight er den hvor det oppstår på nytt". Hvis man i tillegg får høre rykter om at Norwegian ansetter piloter fra Estland, Filippinene eller Polen, og f.eks saken om trøtte piloter får enda en runde i media med fokus på langdistanse og Norwegian.... Vips så er det et aldri så lite image-problem.

Må helt ærlig si at jeg aldri frivillig hadde satt med på et fly fra MO'L. Og selv om jeg har innvendinger mot flyselskapets drift osv - er hovedproblemet med dem at jeg rett og slett hadde følt meg utrygg pga alle sakene som har vært i media. Utrygg på dem. Om det er helt irrasjonelt? Tja, det kan det godt være. Men det er FRs eget imageproblem, og jeg kjemper en kamp som Don Quijote mot mine egne tanker.

Flyskrekk er nemlig sånn. Du sitter der med mantraet for deg selv "Det er ikke farlig, det er bare en lyd, det er bare litt turbulens, det er bare brentlukt fra ovnene i galley...". Også kommer en jævel av en tanke "Men det KAN jo være brann. Du vet ikke sikkert. Det kan være en feil. Tenk om det er en feil. Du har ingen kontroll på hva det er, du bare lyver til meg, det kan hende det ikke går bra, ta nå å bekymre deg litt". Også har du det gående. Du er ikke kvitt driten før mantraet er "den eneste sannhet" i hodet. Og det er ganske vanskelig; se for dere å snu troen fra at jorda er rund til at den er flat - og det skal du tro på helt fra bunnen av all din rasjonalitet.

Ja, her er jeg helt enig med deg - og kjenner igjen det meste av det du sier fra utallige samtaler med min søster. Hun er nemlig akkurat den typen du beskriver; svært oppegående, men fullstendig irrasjonell når det kommer til farer ved å fly.

Mitt poeng var, i en DU-tråd, at det kan da i hvert fall ikke være en fare som tilskrives Norwegian. Men kanskje Boeing og 787-maskinen?

På tide å få tråden inn på topic igjen.

Frøken Skånvik sier at Norwegian ikke blir rammet av utsettelser.
Vi snakket med våre kontakter hos Boeing i Seattle, som produserer flyene, senest i går kveld. Det er per nå ingen endringer på produksjonen, og jeg må vel si at de signalene vi får selv direkte fra Seattle er mer positive enn de vi leser om i media, sier hun.

http://e24.no/boers-og-finans/lei-av-dreamliner-spekulasjoner/20331657

Jeeeeesus, ladies ...... Kom dere ned på jorden. DY selger flyreiser 'til superlave priser' og det er det eneste 99% av klientellet deres bryr seg om. Om turen går med en Dreamliner eller Tu-154 er likegyldig for det store flertall.

DY forholder seg til info fra Boeing, hvor de har adskillig bedre tilgang til info enn oss, og så lenge de ikke melder om forsinkelser, er det det man forholder seg til, enten det er salgsavdelinger, markedsavdeling, webmaster eller andre .. Hva Skånvik babler om har folk sluttet å ta seriøst for lenge siden uansett. Garbage in, garbage out. Inforavdelingen får bare det ledelsen vil gi dem.

Jeeeeesus, ladies ...... Kom dere ned på jorden. DY selger flyreiser 'til superlave priser' og det er det eneste 99% av klientellet deres bryr seg om. Om turen går med en Dreamliner eller Tu-154 er likegyldig for det store flertall.

DY forholder seg til info fra Boeing, hvor de har adskillig bedre tilgang til info enn oss, og så lenge de ikke melder om forsinkelser, er det det man forholder seg til, enten det er salgsavdelinger, markedsavdeling, webmaster eller andre .. Hva Skånvik babler om har folk sluttet å ta seriøst for lenge siden uansett. Garbage in, garbage out. Inforavdelingen får bare det ledelsen vil gi dem.
Flott oppsummert - og da kan vel egentlig siste ordet være sagt inntil det kommer noe ny info med substans :devot:

Superlave priser??
Eivind Roald kalte markedsføringen årets bløff- og DY fikk mye pepper- nettopp for prisene.

Her er jo intervju med ei dame som var misfornøyd med prisen – men som bestilte bla. på grunn av ” Dreamliner”
: http://www.dn.no/privatokonomi/article2505190.ece

det morsomme er at om et år er denne tråden glemt og begravet ;-)

Er litt enig med damen det referes til i et tidligere innlegg. Søkte faktisk på priser for en tur til NY med DY hvor hovedhensikten var å fly 787.
Syntes det ble dyrt og ikke billigere enn med andre selskaper.
Folk flest, inkludert min kone mener "fly er fly", men det er et poeng at DY selv har brukt "Dreamliner" som salgsargument.

Hadde jeg bestilt med DY til NY og ikke fått fly 787; Da hadde jeg vært sur lenge!

Hehe, jeg HAR faktisk booket plass på åpningsturen, og sannsynligvis blokkert kollektivet mitt fra å jobben den/de dagene pga. det, får se det an en uke og to til.

Synes det er helt greit og smart å markedsføre de nye flyene slik Norwegian har gjort. De forteller at de satser på ny teknologi, som selvfølgelig er bedre enn gammel. De forteller at deres fly forurenser mindre enn tilsvarende eldre fly (for de som bryr seg om slike ting), og de forteller at nye fly har et vesentlig lavere drivstoff forbruk, noe som gjør at de kan ha lavere priser.
At det kan bli startvansker nå får så være, flyinnkjøp er ikke gjort for å drive en uke eller måned. Det er noe som skal vare i år etter år etter år.
De forteller oss hvorfor de har valgt splitter nye fly, kontra eldre brukte fly. Og mange ser fordelene. Ellers tror jeg de fleste folk gir bingen om de flyr en 777, 330 eller 787 når de skal til Thailand. Det er ikke på grunn av flytypen i seg selv folk bestiller. Men Norwegian har nå klart å få inn budskapet at deres billetter er billigere fordi deres fly er nye og bruker mindre drivstoff. Derfor tror jeg folk kanskje vil sjekke Norwegian først når de skal på tur.

Ellers har vel alle flyselskap "fra kr...." i sine reklamer, og disse prisene kan være svært vanskelige å finne om man skal reise i peak perioder. Sånn er det jo, og sånn skal det være.

Norwegian, og evt avtaler om reserve fly

Hei, bare lurte på om dere vet om Norwegian har noen avtaler med Boeing eller Airbus om leie av fly på IC, om 787 skulle bli forsinket?

Er jo lett å få et sekstall til å se ut som 8. :stir Gjelder bare å ta en runde med tusj over safety cards, så vil ikke tante Olga merke forskjell :colgate:

Re: Norwegian, og evt avtaler om reserve fly

Hei, bare lurte på om dere vet om Norwegian har noen avtaler med Boeing eller Airbus om leie av fly på IC, om 787 skulle bli forsinket?

Det har vært spekulert at de wet-leaser 767, men det er ikke bekreftet (enda) :)

Back