FlyHi
ScanFlyer Crusty
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787
At Norwegian skulle kunne have forudset de problemer der er dukket op med 787 er nok lidt meget at forlange og deres forsalg af billetterne kan man vel ikke beskylde dem for er specielt forkert eller er startet for tidligt. At forlange at man har fly stående på jorden i hele forsalgsperioden for at være helt sikker er nok også ganske urealistisk. Naturligvis er der altid en risiko for at annoncere et produkt man endnu ikke har udstyr for at kunne operere, men sådan er det i alle brancher og det er ikke unikt for Norwegian - det har de fleste andre 787-operatører også gjort i deres markedsføring. Situationen for de fleste andre er dog lidt anderledes fordi de har andet equipment de kan beholde i service i mellemtiden og de har heller ikke været så ivrige omkring at kritisere konkurrenter for at flyve med gamle ukomfortable fly.
Norwegian vil sikkert komme til at wetlease de 767'ere der er tale om, hvis det skulle vise sig at de ikke får leveret til tiden og jeg håber da de lever op til deres ansvar for at transportere pax som lovet. Man kan sige meget om Norwegian, men jeg er sikker på at de ansatte og ledelsen er kloge og professionelle nok til at have en plan B i skuffen.
At 787 har fået så store problemer kan man vel næppe kritisere Norwegian for - ej heller deres forsalgstidspunkt.
Jeg synes dog godt man kan kritisere dem for stadig at markedsføre sig med "787-oplevelsen" når de ved at der er stor risiko for at de ikke kan leve op til det i starten. Naturligvis ved ingen endnu om de vil opleve forsinkelser på deres 787, men alle ved at der er STOR risiko for det og i den forbindelse ville det klæde dem at skrue lidt ned for løfterne og bl.a. fjerne dette som salgsargument på deres hjemmeside indtil de er sikre på at kunne levere det. Jeg forstår godt hvis kunderne vil klage over at flyve i en gammel 767 i stedet for det produkt de er blevet lovet. Iflg. Kjos selv er der jo meget stor forskel på komforten og produktet i "de gamle" fly og 787'eren.
At Kjos tidligere har været meget skarp i sin retorik når han har omtalt konkurrentens "gamle søppel fly", at han har overdrevet hvor "fantastisk" 787 er og lovet pax at de vil få en helt anden og meget bedre oplevelse når de booker hos Norwegian kommer naturligvis (og fortjent) tilbage til ham, hvis han ikke kan leve op til løfterne.
At visse i branchen godt kan fryde sig over at hans egen skarpe retorik nu kan ramme ham selv kan man vel heller ikke kritisere efter at de har skullet høre på hans fordrejede kritik de seneste år. "Højt at flyve - dybt at falde" kommer også til at ramme Kjos, hvis hans 787'ere bliver forsinket.
At det er trist at 787'eren har disse problemer kan alle flyentusiaster vel være enige om, men det er naturligt at når Kjos tidligere har brugt så skarp retorik mod andre i branchen og lovet guld og grønne skove, så bliver han også ramt selv på et tidspunkt når han ikke lever op til det (og mange vil - med rette - mene at det er fortjent) - og man kan jo håbe på at han lærer lidt af det og skruer ned for overdrivelserne i fremtiden.
Jeg synes det er fuldt forståeligt at de folk/selskaber/ansatte som Kjos indirekte er gået efter og har kritiseret for at have dårlige/dyre/gamle produkter nu stille fryder sig lidt over at han har problemer. Det er kun naturligt og noget han selv har redt op til.
Alt i alt handler kritikken vel ikke så meget om forsinkelsen af 787, men mere om at Kjos og Co. (som vanligt) er lidt for hurtigere til at love lidt mere end de kan holde - og den kritik er vel helt berettiget. Det bliver lidt hult og useriøst at kritisere konkurrenten for at flyve med "gamle", larmende og brændstofgrådige fly med dårlig komfort, hvis han selv må starte med halv- eller helgamle 767'ere, som samme konkurrent har skiftet ud til mere moderne fly for mange år siden.
Men lad os nu se hvad der sker - vi kan jo håbe at 787-problemerne bliver løst snart - selvom det efterhånden godt kan tyde på at yderligere forsinkelser bliver ganske umulige at undgå.
At nogle med flyskræk vil være usikre over at flyve med 787'eren er nok også ganske sikkert, men folks hukommelse er ganske kort, så mon ikke de hurtigt glemmer det igen. Uanset er der nok ikke tale om så mange pax at det vil betyde noget særligt. Men at "Dreamlineren" er blevet til en "Nightmareliner" og har fået alvorlige ridser i omdømmet er der vist ingen tvivl om. Den kommende tid vil man nok se de fleste selskaber skrue lidt ned for markedsføringen af denne flytype.
At Norwegian skulle kunne have forudset de problemer der er dukket op med 787 er nok lidt meget at forlange og deres forsalg af billetterne kan man vel ikke beskylde dem for er specielt forkert eller er startet for tidligt. At forlange at man har fly stående på jorden i hele forsalgsperioden for at være helt sikker er nok også ganske urealistisk. Naturligvis er der altid en risiko for at annoncere et produkt man endnu ikke har udstyr for at kunne operere, men sådan er det i alle brancher og det er ikke unikt for Norwegian - det har de fleste andre 787-operatører også gjort i deres markedsføring. Situationen for de fleste andre er dog lidt anderledes fordi de har andet equipment de kan beholde i service i mellemtiden og de har heller ikke været så ivrige omkring at kritisere konkurrenter for at flyve med gamle ukomfortable fly.
Norwegian vil sikkert komme til at wetlease de 767'ere der er tale om, hvis det skulle vise sig at de ikke får leveret til tiden og jeg håber da de lever op til deres ansvar for at transportere pax som lovet. Man kan sige meget om Norwegian, men jeg er sikker på at de ansatte og ledelsen er kloge og professionelle nok til at have en plan B i skuffen.
At 787 har fået så store problemer kan man vel næppe kritisere Norwegian for - ej heller deres forsalgstidspunkt.
Jeg synes dog godt man kan kritisere dem for stadig at markedsføre sig med "787-oplevelsen" når de ved at der er stor risiko for at de ikke kan leve op til det i starten. Naturligvis ved ingen endnu om de vil opleve forsinkelser på deres 787, men alle ved at der er STOR risiko for det og i den forbindelse ville det klæde dem at skrue lidt ned for løfterne og bl.a. fjerne dette som salgsargument på deres hjemmeside indtil de er sikre på at kunne levere det. Jeg forstår godt hvis kunderne vil klage over at flyve i en gammel 767 i stedet for det produkt de er blevet lovet. Iflg. Kjos selv er der jo meget stor forskel på komforten og produktet i "de gamle" fly og 787'eren.
At Kjos tidligere har været meget skarp i sin retorik når han har omtalt konkurrentens "gamle søppel fly", at han har overdrevet hvor "fantastisk" 787 er og lovet pax at de vil få en helt anden og meget bedre oplevelse når de booker hos Norwegian kommer naturligvis (og fortjent) tilbage til ham, hvis han ikke kan leve op til løfterne.
At visse i branchen godt kan fryde sig over at hans egen skarpe retorik nu kan ramme ham selv kan man vel heller ikke kritisere efter at de har skullet høre på hans fordrejede kritik de seneste år. "Højt at flyve - dybt at falde" kommer også til at ramme Kjos, hvis hans 787'ere bliver forsinket.
At det er trist at 787'eren har disse problemer kan alle flyentusiaster vel være enige om, men det er naturligt at når Kjos tidligere har brugt så skarp retorik mod andre i branchen og lovet guld og grønne skove, så bliver han også ramt selv på et tidspunkt når han ikke lever op til det (og mange vil - med rette - mene at det er fortjent) - og man kan jo håbe på at han lærer lidt af det og skruer ned for overdrivelserne i fremtiden.
Jeg synes det er fuldt forståeligt at de folk/selskaber/ansatte som Kjos indirekte er gået efter og har kritiseret for at have dårlige/dyre/gamle produkter nu stille fryder sig lidt over at han har problemer. Det er kun naturligt og noget han selv har redt op til.
Alt i alt handler kritikken vel ikke så meget om forsinkelsen af 787, men mere om at Kjos og Co. (som vanligt) er lidt for hurtigere til at love lidt mere end de kan holde - og den kritik er vel helt berettiget. Det bliver lidt hult og useriøst at kritisere konkurrenten for at flyve med "gamle", larmende og brændstofgrådige fly med dårlig komfort, hvis han selv må starte med halv- eller helgamle 767'ere, som samme konkurrent har skiftet ud til mere moderne fly for mange år siden.
Men lad os nu se hvad der sker - vi kan jo håbe at 787-problemerne bliver løst snart - selvom det efterhånden godt kan tyde på at yderligere forsinkelser bliver ganske umulige at undgå.
At nogle med flyskræk vil være usikre over at flyve med 787'eren er nok også ganske sikkert, men folks hukommelse er ganske kort, så mon ikke de hurtigt glemmer det igen. Uanset er der nok ikke tale om så mange pax at det vil betyde noget særligt. Men at "Dreamlineren" er blevet til en "Nightmareliner" og har fået alvorlige ridser i omdømmet er der vist ingen tvivl om. Den kommende tid vil man nok se de fleste selskaber skrue lidt ned for markedsføringen af denne flytype.
Last edited: