Northrider
FlyKirurg
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787
At det ikke er Norwegians feil er jeg enig i. Men risikoen for at noe går galt er der fortsatt.
Og balansen mellom å dyrke frem noe Long-haul destinasjoner, samt en helt ny flytype burde kanskje vært noe mer rettet mot rutenettet,og ikke så mye på hvilket fly som skal benyttes? Det vil alltid være vanskelig for et selskap. Og man kan være så etterpåklok man vil, men jeg har visst hele veien siden NLH stadfestet at de skulle starte opp, og at de skulle bruke B787 at det de ikke har råd til er en forsinkelse.
Det er en forskjell, men de blir fortsatt påvirket av eventuelle feil og problemer som oppstår på de 101. maskinene før dem. For å redde seg inn igjen nå, så må Boeing øke produksjonen betraktelig i tillegg til at det må komme en løsning på problemet. Og med korte differansen sett i betraktning av produksjonsraten hos Boeing, så har jeg vanskeligheter for å tro at det vil gå.
Alt gikk som planlagt på det tidspunktet, men uken etter kunne man plutselig sittet med de problemene man har nå. Noen feil oppstår og kan bli fikset allerede under test-flygninger før leveringene starter, men noen komponenter har vist seg at de vil lage litt kvalm når de har fått noen timer på baken.
Hvis Norwegian var så klar for å få sette i gang longhaul at det måtte skje sommeren 2013, er det i mine øyne for kort tid mellom lanseringen av flytypen og deres oppstart til at de burde bruke så mye fokus på hvilket fly de skal benytte seg av til New York, i forhold til å promotere destinasjonen sin.
Klart Norwegian vil tape PR på dette, men de vil også slite med et omfang av passasjerene sine med flyskrekk, som kanskje drar til konkurrenten nå fordi de vet at konkurrenten har en stabil flytype med lang fartstid, i forhold til et fly de nå har måttet sette på bakken grunnet problemer.
At det ikke er Norwegians feil er jeg enig i. Men risikoen for at noe går galt er der fortsatt.

Jo, men nå er det en forskjell å være launch customer, og det å ta imot den 102. maskinen som bygges.
Det er en forskjell, men de blir fortsatt påvirket av eventuelle feil og problemer som oppstår på de 101. maskinene før dem. For å redde seg inn igjen nå, så må Boeing øke produksjonen betraktelig i tillegg til at det må komme en løsning på problemet. Og med korte differansen sett i betraktning av produksjonsraten hos Boeing, så har jeg vanskeligheter for å tro at det vil gå.
Og på tidspunktet Norwegian la ut billettene så gikk leveringene ca som planlagt. Det er grenser for hvor mange uforutsette hendelser man kan ta med i planleggingen.
Alt gikk som planlagt på det tidspunktet, men uken etter kunne man plutselig sittet med de problemene man har nå. Noen feil oppstår og kan bli fikset allerede under test-flygninger før leveringene starter, men noen komponenter har vist seg at de vil lage litt kvalm når de har fått noen timer på baken.
Hvis Norwegian var så klar for å få sette i gang longhaul at det måtte skje sommeren 2013, er det i mine øyne for kort tid mellom lanseringen av flytypen og deres oppstart til at de burde bruke så mye fokus på hvilket fly de skal benytte seg av til New York, i forhold til å promotere destinasjonen sin.
Klart Norwegian vil tape PR på dette, men de vil også slite med et omfang av passasjerene sine med flyskrekk, som kanskje drar til konkurrenten nå fordi de vet at konkurrenten har en stabil flytype med lang fartstid, i forhold til et fly de nå har måttet sette på bakken grunnet problemer.