Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian
Litt mer detaljer i DN papir i går. I første omgang skal det være snakk om en bestilling på 3 fly, med opsjoner på ytterligere 7. Levering om 2-3 år. Det står også at Widerøe selv ser for seg et behov selv på 5 fly, mens resten vil være til bruk for wetlease. Widerøe har jo i dag en dash på wetlease for BRA, så tydelig de tester markedet.
Det står ikke noe om konkret om typer, men Bombardier og Embraer nevnes da med CSeries og E2-serien.
Men kommer litt an på hvor store fly de skal ha. CS100 er ofte feilaktig fremstilt som en 100 seter, mens det i praksis har 125 seter (som Swiss har i sine), så da snakker man endel større enn 100 seter og det kan mulig begrense wetlease markedet noe. Derimot har jo CS100 ganske bra ytelser. CS300 antar jeg blir for stort
Embraer E2 serien ligger litt bak tidsmessig, men kommer med P&W GTF motorer akkurat som CSeries. Mellommodellen E190-E2 ligger først i løypa og har begynt testflygingen og er planlagt levert fra 2018, og har 114 seter. I 2019 skal den større E195-E2 med 144 seter være klar og i 2020 E175-E2 med 90 seter
Nokon som har tilgang til DN som kan seie meir om kva WF har planlagt?
http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2016/11/03/2143/Luftfart/ruster-til-ny-kamp-innenriks
Ruster til ny kamp innenriks
"Widerøe-sjef Stein Nilsen vil ta en ny jafs av innenriksmarkedet med bestilling av nye jetfly."
Litt mer detaljer i DN papir i går. I første omgang skal det være snakk om en bestilling på 3 fly, med opsjoner på ytterligere 7. Levering om 2-3 år. Det står også at Widerøe selv ser for seg et behov selv på 5 fly, mens resten vil være til bruk for wetlease. Widerøe har jo i dag en dash på wetlease for BRA, så tydelig de tester markedet.
Det står ikke noe om konkret om typer, men Bombardier og Embraer nevnes da med CSeries og E2-serien.
Men kommer litt an på hvor store fly de skal ha. CS100 er ofte feilaktig fremstilt som en 100 seter, mens det i praksis har 125 seter (som Swiss har i sine), så da snakker man endel større enn 100 seter og det kan mulig begrense wetlease markedet noe. Derimot har jo CS100 ganske bra ytelser. CS300 antar jeg blir for stort
Embraer E2 serien ligger litt bak tidsmessig, men kommer med P&W GTF motorer akkurat som CSeries. Mellommodellen E190-E2 ligger først i løypa og har begynt testflygingen og er planlagt levert fra 2018, og har 114 seter. I 2019 skal den større E195-E2 med 144 seter være klar og i 2020 E175-E2 med 90 seter