FlyHi
ScanFlyer Crusty
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng
Naturligvis skal der være en vis styring med visse markeder, men personligt mener jeg det er misforstået at lovgivningen skal beskæftige sig med så små ting som dette. Det kan markedet sagtens regulere selv.
Er der derimod tale om dominerende aktører som dumper priserne for at holde konkurrenter ude - eller monopoler/markeder/prisaftaler hvor priserne holdes urealistisk høje eller lave ift. den reelle kostpris - så er det en anden sag.
Jeg synes der er stor forskel på om lovgivningen beskæftiger sig med prissætning af produkter eller med indholdet af produkter. Sidstnævnte bryder jeg mig meget lidt om og synes stadig minder om noget fra Sovjet-tiden - uanset om man så stadig praktiserer det idag i en anden forklædning. Det er og bliver topstyring og formynderisk.
Nei, det er det ikke!
Konkurranselovgivningen fremstilles som et særnorsk fenomen, kun opprettholdt fordi Norge utgjør den siste kommuniststat, for å gjengi et etterhvert kjent, svensk sitat.
Saken er den at EU er en pådriver innenfor konkurranselovgivningen i Europa. Tanker om et fritt marked (=ingen restriksjoner) er fullstendig forlatt både i juridisk tankegang og, så vidt jeg vet, i økonomisk teori. Det er utallige eksempler på at uregulerte markeder ikke fungerer til forbrukerne og markedet selvs beste.
Igjen, det kan godt tenkes at tiden er moden for å lempe på restriksjonene i det norske flymarkedet. Men å fremstille enhver konkurranselovgivning som avleggs under mottoet "markedet regulerer seg selv best", det holder rett og slett ikke.
Naturligvis skal der være en vis styring med visse markeder, men personligt mener jeg det er misforstået at lovgivningen skal beskæftige sig med så små ting som dette. Det kan markedet sagtens regulere selv.
Er der derimod tale om dominerende aktører som dumper priserne for at holde konkurrenter ude - eller monopoler/markeder/prisaftaler hvor priserne holdes urealistisk høje eller lave ift. den reelle kostpris - så er det en anden sag.
Jeg synes der er stor forskel på om lovgivningen beskæftiger sig med prissætning af produkter eller med indholdet af produkter. Sidstnævnte bryder jeg mig meget lidt om og synes stadig minder om noget fra Sovjet-tiden - uanset om man så stadig praktiserer det idag i en anden forklædning. Det er og bliver topstyring og formynderisk.