Det er blitt søndag og 04 januar. Her i Port Moresby er det meldt opphold i hele dag, uten at det spiller så stor rolle. Varmt er det uansett, det blir bare litt mer varmt. Jeg slukner ved 20 tiden, sover som en sten til ca 03 for så å ikke klare å sovne igjen. Fordelen er at jeg i dag fikk 30 min på ergometersykkel, 5 min på romaskin og 40 min i bassenget, før frokost. Prosjekt 4000 har i alle fall fått en grei start. Jeg håper bare jeg klarer å følge opp på neste hotell, som er Hotell Honiara på Guadalcanal i Solomon øyene. Flyavgang er i morgen tidlig kl 07:30 med 1:20 i flytid og 1 time tidsforskjell. Jeg tror det er en 738 som skal ta oss dit, men vi har booket med Solomon air, opperert av Air nuigini og der står det Fokker 100, mens Air Nuigini skal fly B738. Air Nuigini fikk sin 3dje og siste A220-300 rett før jul. Disse er på leasing og skal erstatte de 3 738ene de har i dag. De skal om ikke lenge også motta første A220-100 av 8 som de skal eie selv. A221 ene skal erstatte de 4 fokker 70 og 5 -100 de har i dag. Air Nuigini skal også motta 2 B788 til erstatning for de 2 763ER de har i dag. Begge deres 767 har vært på en større sjekk i 2025, som tok flere mnd per maskin, så jeg blir ikke overrasket om 788 kommer litt senere enn 2026
I går tok vi taxi til Ela Beach og fikk badet i deilig saltvann. Traff på en Lærer på ca 50+ år, som holdt til 80km/3 timers kjøretid fra Mount Hagen, største byen på høylandet, ca 1650 moh. Han ville gjerne ha et bilde med oss så han kunne vise sine elever at han hadde snakket med hvite mennesker, da de flest aldri hadde sett et hvit menneske. Dette var 7ende gang han var i POM, men han hadde aldri vert i utlandet. Her har de 900 språk og 30% av befolkningen på rett under 10mil er primitive stammefolk som lever på tilnærmet steinalder nivå. Mang likner på Aboriginere, noen likner på "negere", spesielt når de er yngre. Det er veldig lite turister og de få som er virker å komme fra Australia. Men de er virkelig hyggelige. Vi fikk høljeregn da vi skulle gå fra Beachen så vi søkte ly i et busskur. Regnet startet 15.30 og var ferdig 15:50, vi gikk så fra den ene enden av den del av byen som ligger mot sjøen, til den andre, før vi tok taxi til Vaigani, der vi bor, et par km inn i landet, med både Rådhus og Parlament like i nærheten. Middag var pizza på mall'en så kjøpte vi en 1 liter med is på supermarkedet, som vi spiste på hotellet. Nå tenkte jeg å ta en gåtur å se på parlamentet og nasjonalmuseet, som er stengt i helgene. Mulig vi ellers bare slapper av ved bassenget.
Ha en fortsatt fin dag, og ikke tenk så mye på den idioten i washington.
I går tok vi taxi til Ela Beach og fikk badet i deilig saltvann. Traff på en Lærer på ca 50+ år, som holdt til 80km/3 timers kjøretid fra Mount Hagen, største byen på høylandet, ca 1650 moh. Han ville gjerne ha et bilde med oss så han kunne vise sine elever at han hadde snakket med hvite mennesker, da de flest aldri hadde sett et hvit menneske. Dette var 7ende gang han var i POM, men han hadde aldri vert i utlandet. Her har de 900 språk og 30% av befolkningen på rett under 10mil er primitive stammefolk som lever på tilnærmet steinalder nivå. Mang likner på Aboriginere, noen likner på "negere", spesielt når de er yngre. Det er veldig lite turister og de få som er virker å komme fra Australia. Men de er virkelig hyggelige. Vi fikk høljeregn da vi skulle gå fra Beachen så vi søkte ly i et busskur. Regnet startet 15.30 og var ferdig 15:50, vi gikk så fra den ene enden av den del av byen som ligger mot sjøen, til den andre, før vi tok taxi til Vaigani, der vi bor, et par km inn i landet, med både Rådhus og Parlament like i nærheten. Middag var pizza på mall'en så kjøpte vi en 1 liter med is på supermarkedet, som vi spiste på hotellet. Nå tenkte jeg å ta en gåtur å se på parlamentet og nasjonalmuseet, som er stengt i helgene. Mulig vi ellers bare slapper av ved bassenget.
Ha en fortsatt fin dag, og ikke tenk så mye på den idioten i washington.