SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Status
Not open for further replies.
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Det største problemet kan vel fort blir for SAS, for de har neppe råd til å øke prisene særlig mer i konkurranse med DY. Jeg tror også at bedrifter er mer kostnadsbevisste enn for 10-15 år siden, og vil ikke se med mindre blide øyne om de ansatte bestiller billetter som er dyrere, bare fordi de skal tilsnike seg frynsegoder på bedriftens og samfunnets bekostning.

Det er jo netop det der ikke er noget der længere tyder på. Hvis det var tilfældet, så var der nok andre end Norge der havde forbudt bonusprogrammer.

Det finnes, så vidt jeg vet, ingen land i Europa som har et innenriksmarked som kan direkte eller tilnærmet direkte sammenlignes med det norske. Helt spesielle, geografiske og topografiske forhold tilsier at et fungerende innenriksmarked er alfa og omega for at bosetningsmønster og næringsliv kan opprettholdes. I tillegg kommer den fullstendige mangelen på reelle alternativer til flytransport. Fordi konkurranseregler må tilpasses det enkelte marked, får reglene forskjellige utslag i de enkelte land, noe som forklarer at Norge har et slik forbud samtidig som alle andre tillater bonusprogrammer.

Dersom jeg har oversett et marked som kan sammenlignes med det norske, hvor bonus er tillatt, så skal jeg gi meg.

Det finnes, så vidt jeg vet, ingen land i Europa som har et innenriksmarked som kan direkte eller tilnærmet direkte sammenlignes med det norske. Helt spesielle, geografiske og topografiske forhold tilsier at et fungerende innenriksmarked er alfa og omega for at bosetningsmønster og næringsliv kan opprettholdes. I tillegg kommer den fullstendige mangelen på reelle alternativer til flytransport. Fordi konkurranseregler må tilpasses det enkelte marked, får reglene forskjellige utslag i de enkelte land, noe som forklarer at Norge har et slik forbud samtidig som alle andre tillater bonusprogrammer.

Derfor har det alltid vært forbudt med bonuspoeng på blant annet anbudsrutene. Men f.eks mellom de store byene er konkuransen sterk og fungerer utmerket og jeg ser overhode ingen grunn til at det skal være forbudt med bonuspoeng der

Derfor har det alltid vært forbudt med bonuspoeng på blant annet anbudsrutene. Men f.eks mellom de store byene er konkuransen sterk og fungerer utmerket og jeg ser overhode ingen grunn til at det skal være forbudt med bonuspoeng der

Espen, du er økonom. Du forstår at ulike fundamentale forhold i markeder påvirker utfallet, og du forstår også at en handling fra bedrift A i ett slikt marked ikke har den samme effekten i et marked med andre fundamentale karakteristika. Eller?

Sukram peker på det som jeg har trukket frem til det kjedsommelige: Så lenge markedene er forskjellige så er det ikke underlig at man kun finner bonusforbud i Norge, og det at andre konkurransemyndigheter ikke har innført bonusforbud er ikke en indikasjon på at dette også må tillates i Norge. Hadde Storbritannias eller et hvilket som helst annet lands innenriksmarked sett ut på samme vis som i Norge så er jeg ganske trygg på at bonusforbudet ville blitt innført der også.

Bonussystemer kalles også ofte for lojalitetsprogrammer. Mon tro hvorfor? Jo, fordi systemene er designet på en slik måte at kundene skal være mindre tilbøyelig til å switche til en annen konkurrent (gjerne selv om konkurrenten tilbyr lavere priser, korrigert for alle mulige forskjeller i produkt). Blir prisforskjellene tilstrekkelig store så vil nok mange bytte, men er det ikke også et problem om prisene for alle reisende øker med f.eks. 2-3-4-5%?

Og hva er problemet med det?

Problemet er at dette ikke gir effektiv konkurranse.
Hvis du ikke mener at en slik prisøkning kan oppfattes som problematisk for de som skal betale for sine reiser så er det klart at det er vanskelig å argumentere med at noe som helst misbruk av dominerende stilling, prissamarbeide, store fusjoner osv., er problematisk. Jeg tror de fleste forbrukerne får være glade for at du ikke jobber i Konkurransetilsynet....:)

Det er ikke bare anbudsrutene som gjør det norske innenriksmarkedet unikt i Europa.

Sukram peker på det som jeg har trukket frem til det kjedsommelige: Så lenge markedene er forskjellige så er det ikke underlig at man kun finner bonusforbud i Norge, og det at andre konkurransemyndigheter ikke har innført bonusforbud er ikke en indikasjon på at dette også må tillates i Norge. Hadde Storbritannias eller et hvilket som helst annet lands innenriksmarked sett ut på samme vis som i Norge så er jeg ganske trygg på at bonusforbudet ville blitt innført der også.

Så du mener det ikke er sterk konkuranse på rutene i Norge hvor DY og SK flyr vinge mot vinge? Selv med et duopol vil jeg hevde at konkuransen på f.eks OSL-BGO er god

Problemet er at dette ikke gir effektiv konkurranse.
Hvis du ikke mener at en slik prisøkning kan oppfattes som problematisk for de som skal betale for sine reiser så er det klart at det er vanskelig å argumentere med at noe som helst misbruk av dominerende stilling, prissamarbeide, store fusjoner osv., er problematisk. Jeg tror de fleste forbrukerne får være glade for at du ikke jobber i Konkurransetilsynet....:)

Selvsagt skal det finnes regler, men det finnes en mellomting ting mellom "ville Vesten" og det å detaljstyre på smådetaljer og innta en barnehagetantementalitet som hindrer aktører i markedet å benytte seg av sine fordeler for å tiltrekke seg kunder.
På samme måte som om min arbeidsgiver forsøker å binde våre kunder til oss hva å tilby et produkt som er bedre enn konkurentens, så må jo flyselskapene stå fritt til å gjøre det samme.
At Norwegian har satset på en strategi tilnærmet uten bonusprogram og som en LCC kan ikke bety at myndighetene skal tvinge SAS innpå et liknende spor.

Dessuten er ikke alltid "ekstremt billig" det som er samfunnøkonomisk mest lønnsomt:old

Det er ikke bare anbudsrutene som gjør det norske innenriksmarkedet unikt i Europa.

Selvsagt ikke, og et hvert marked er unikt. Men å hevde konkuransen på de store innenriksrutene i Norge er dårlig er, med all respekt, tull i følge meg! :71:

Last edited:

Så du mener det ikke er sterk konkuranse på rutene i Norge hvor DY og SK flyr vinge mot vinge? Selv med et duopol vil jeg hevde at konkuransen på f.eks OSL-BGO er god

Men å hevde konkuransen på de store innenriksrutene i Norge er dårlig er, med all respekt, tull i følge meg! :71:

NÅ er konkurransen god, ja. På enkelte ruter. Men forbudet kom jo i en tid hvor SAS regjerte alene og forutsetningen for at DY kom på banen var nettopp fjerningen av bonusprogrammet til SK.

Igjen, jeg utelukker slett ikke at tiden for oppheving av forbudet nå er inne. Men at forbudet var velbegrunnet når det kom og at man må være varsom når man regulerer et marked som det norske innenriksmarkedet er, er etter min mening sikkert.

Klart det er ruter innenlands i Norge som har brukbar konkurranse.

Selvsagt skal det finnes regler, men det finnes en mellomting ting mellom "ville Vesten" og det å detaljstyre på smådetaljer og innta en barnehagetantementalitet som hindrer aktører i markedet å benytte seg av sine fordeler for å tiltrekke seg kunder.
På samme måte som om min arbeidsgiver forsøker å binde våre kunder til oss hva å tilby et produkt som er bedre enn konkurentens, så må jo flyselskapene stå fritt til å gjøre det samme.

Nå vet jeg ikke hvilket marked du opererer innenfor, men det er slik at store aktører ikke alltid kan gjøre alt de vil for å binde sine kunder til seg. Telenor Mobil har hatt mange runder vis a vis konkurransemyndighetene, og det er ikke alle triks de har forsøkt seg på som de fikk lov til å fortsette med.

Det er mulig at din holdning er at dette er detaljstyring og barnehagementalitet, men hvor går så grensen for det du mener er mer fornuftige inngrep i markedsmekanismen? Konkurransetilsynet m.fl. sitter på en fagkompetanse & datamateriale som gjør dem bedre i stand enn de fleste til å gjøre slike vurderinger. Du sitter på utsiden og kan umulig ha innsikt i alle effektene en slik ordning har. Jeg føler meg nokså trygg på at dersom noen forsøker seg på å bringe dette med bonus innenriks opp formelt så vil det få en saklig og faglig god behandling. At et selskap evt skulle oppfatte det som urettferdig at de ikke kan benytte seg av alle sine instrumenter i konkurranse er, som nevnt noen ganger tidligere, ikke et godt nok argument.

At Norwegian har satset på en strategi tilnærmet uten bonusprogram og som en LCC kan ikke bety at myndighetene skal tvinge SAS innpå et liknende spor.

Jeg tror du misforstår. Det er jo ikke fordi DY ikke har et bonusopplegg som gjør at SAS ikke får ha det.

Dessuten er ikke alltid "ekstremt billig" det som er samfunnøkonomisk mest lønnsomt:old

Nå er det heller ikke "ekstremt billig" som er poenget her. Nivået på prisene bør selskapene gjøre noe med basert på etterspørsel og kostnadsnivå, og ikke måtte støtte seg på andre instrumenter som f.eks. bonus for å få opp prisnivået. Poenget, som gjør at bonusforbudet ble innført, var at dette låste kunder inn hos et selskap på en ineffektiv måte, som ville gjort det vanskelig å få opp konkurranseintensiteten i markedet, som i siste instans ville hatt en negativ effekt på kundenes velfed.

Last edited:

Igjen, jeg utelukker slett ikke at tiden for oppheving av forbudet nå er inne. Men at forbudet var velbegrunnet når det kom og at man må være varsom når man regulerer et marked som det norske innenriksmarkedet er, er etter min mening sikkert.

Og for de som ikke måtte fått det med seg, så er jeg helt enig med sukram i det han her sier. :-)

Jeg ser at det trekkes sammenlikninger mellom det Norske innenriksmarkedet og det øvrige markedet i Europa med tanke på hvordan den Norske markedssituasjonen er "enestående". Men hva med New Zealand? Med tanke på Air New Zealand sin dominans i markedet, og behovet for velfungerende flytransport (New Zealand er i likhet med Norge et "langstrakt land") burde vel det være et godt sammenliknings-grunnlag?

Nja, men det problemet løses mer eller mindre enten ved hjelp av storkunde avtaler eller med SAS-Credits, som er en bonusprogram for bedrifter

Først og fremst så gjelder ikke storkundeavtaler noe annet enn storkunder. De endrer heller ikke noe på hvordan den som reiser opptjener bonuspoeng. Heller ikke SAS-credits, som ligner med på en rabattavtale, endrer på hvordan den ansatte opptjener bonuspoeng.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte hvordan rabattavtaler endrer på at den ansatte får eller kan få private fordeler av å fly SAS (eller et annet selskap med lojalitetsprogram)?

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte hvordan rabattavtaler endrer på at den ansatte får eller kan få private fordeler av å fly SAS (eller et annet selskap med lojalitetsprogram)?
Men dersom vi da går tilbake til vilkårene for EuroBonus, så kan ikke arbeidstakeren få slike "personlige fordeler" likevel dersom det ikke er avklart med arbeidsgiver på forhånd, rabattavtaler eller ei (er ikke sikker på hvordan dette håndheves, men det kan det vel være andre her som vet)... Og dersom arbeidsgiveren sier "ja", så må vel det bety at arbeidsgiveren også ser en verdi i å kunne tilby den ansatte en slik fordel...

Men dersom vi da går tilbake til vilkårene for EuroBonus, så kan ikke arbeidstakeren få slike "personlige fordeler" likevel dersom det ikke er avklart med arbeidsgiver på forhånd, rabattavtaler eller ei (er ikke sikker på hvordan dette håndheves, men det kan det vel være andre her som vet)... Og dersom arbeidsgiveren sier "ja", så må vel det bety at arbeidsgiveren også ser en verdi i å kunne tilby den ansatte en slik fordel...

Så la oss si at arbeidsgiver A synes at det er verdt å gi bonuspoengene til sine ansatte (skattemessige forhold satt til side), og aksepterer at dette kanskje gir noe økte priser (men pga fordelene så aksepterer de det). Hva da med alle de andre som reiser som nå vil måtte betale høyere priser (for prisene øker jo ikke bare for de som kan ta ut fordelene av bonus - de øker for alle reisende), men som kanskje ikke reiser nok til hverken å oppnå status eller å kunne hente ut bonusturer?

Så vidt meg bekjent, gjør SAS ikke noe for å håndheve dette forbudet (slik som å rapportere oversikt over bonuspoeng opptjent på en bedriftsavtale til bedriften, legge til rette for at kunder kan ha et bonuskort til personlig bruk og et til jobbruk, informere om forbudet e.l.). De lar heller ikke de bedriftene som inngår kundeavtale, ha klausuler om at billettene skal være untatt bonuspoeng.

Kort og godt, dette forbudet i reglementet er en papirtiger uten noen praktisk verdi.

Jeg ser at det trekkes sammenlikninger mellom det Norske innenriksmarkedet og det øvrige markedet i Europa med tanke på hvordan den Norske markedssituasjonen er "enestående". Men hva med New Zealand? Med tanke på Air New Zealand sin dominans i markedet, og behovet for velfungerende flytransport (New Zealand er i likhet med Norge et "langstrakt land") burde vel det være et godt sammenliknings-grunnlag?

Det kan tenkes, men jeg kjenner dessverre lite til New Zealand. Landet er vel en del mindre enn Norge, men det kan tenkes at det er likhetstrekk hva angår transportbehov/-alternativer/bosettingsmønster/osv.

Jeg kommer sent inn i debatten, men nå må jeg si mitt. Her er det mye som står ubesvart.

For det første - TOS' påstander (som han en gang delte med Bjørn Kjos, men som Kjos nå tydeligvis har oppgitt i og med at han har inført Norwegian Reward) om at bonusprogram fører til økte kostnader. Ja, det er kostnader forbundet med driften av programmet, men det er også store inntekter. Når jeg som EB-medlem betaler med mitt EuroBonus Diners-kort, opptjener jeg bonuspoeng. Dette er poeng som EuroBonus har solgt til Diners. Når jeg så velger å bruke mine opptjente poeng på en reise med SAS, så får SAS "betalt" av EuroBonus for å selge meg et sete som ellers ville stått tomt. Lojalitetsprogram er big-business, noe som Air Candas spinn-off av Aeroplan beviser.
Ja, TOS, vet vet at TINSAAFL (There Is No Such Thing As A Free Lunch), men lojalitetsprogrammene er en del av selskapers marketing-miks, og bidrar med sine kostnader på samme måte som annonsering, sponsing etc som alle bidsar til å øke kostnadene (men også sikrer inntektene).

I forhold til dagens tema, om å gjeninnføre bonusprogrammer på norsk innenriks, så er kostnadsaspektet helt uten relevans, ettersom de største kostnadene ved et bonusprogram er de faste kostnadene - som både EuroBonus og Norwegian Reward uansett har. I forhold til opptjening og uttak av "valutaen" bonuspoeng er det i værste fall snakk om et nullsumspill.

Jeg vil påstå - som en praktisk i motsetning til en teoretisk økonom - at lojalitetsprogrammer knapt kan kalles konkurransevridende. De er en del av den totale pakken som utgjør produktet du velger eller ikke velger å kjøpe. I en (økonomisk teoretisk) perfekt verden ville alle faktorer unntatt pris være like, og man ville valgt det produktet med lavest pris. Men, slik er det da engang ikke. Når man står foran valget mellom to flyselskaper på strekningen OSL-BGO så spiller pris, avgangstid, billettyper, antall avganger (om man er opptatt av å kunne bytte fly), komfort, service, ens forhold til brandet etc inn - og om det finnes et bonusprogram og i hvilken grad dét er konkurransedyktig i forhold til konkurrentens. Nettopp ønsket om å konkurrere på noe annet enn pris var jo grunnen til at American Airlines i sin tid (etter de-reguleringen av amerikansk luftfart) valgte å starte AAdvantage.

Den gang både SAS og Braathens opererte på norsk innenriks i konkurranse med hverandre hadde begge selskaper gode bonusprogrammer, og jeg husker ikke tallene, men de aller fleste som reiste med fly hadde både BRAcard og EuroBonus.

Det er også merkelig at den eneste bransje (ok, kanskje med unntak av salg av alkohol) lojalitet ikke skal kunne belønnes er i flybransjen. Hoteller, matbutikker, kaffebarer, bokhandler, bilverksteder, forsikringsselskaper og banker kan alle gi lojalitetsbonus....

Påstanden om at Norge er et så spesielt land og at i derfor må forby bonusprogram innenriks er jo bare tøv. New Zealand er nevt som noe som "ligner" på Norge, men jeg vil også peke på Hellas, Australia, USA, Chile og Canada (for å nevne noen få) der man har spedt boestning, lange avstander (ok, kanskje ikke så lange avstnder i Hellas, men de har mye vann) og flere økonomiske sentra. Både Canada og Australia er luftfartshistorisk ganske likt Norge i og med at alle tre land hadde to relativt likeverdige konkurrenter ved de-reguleringen av flytrafikken - Australia hadde Qantas/Ansett, Canada Air Canada/Canadian og Norge altså SAS/Braathens. I alle tre landene kollapset den ene av de to, og i alle tre er denne "underdog" blitt erstattet av en sterk ny aktør (henholdsvis Virgin Blue, WestJet og Norwegian). Alle tre landene har fungerende konkurranselover, men bare i Norge tok myndighetene grep og hindret én aktør i å bruke et av sine våpen - nemlig bonusprogrammet. Husk at det opprinnelige vedtaket fra Konkurransetilsynet gikk på at kun SAS Gruppens selskaper ikke fikk benytte bonusprogram innenlands. Norwegian kunne, om de hadde villet det den gang, ha gitt bonuspoeng på sine flygninger (slik Malmö Aviation gjorde i Sverige, der man hadde et tilsvarende forbud for SAS mot å gi bonuspoeng på flyruter med konkurranse, mens konkurrentene sto fritt. I Sverige har man gått bort fra å regulere flyselskapenes mulighet til å belønne lojalitet).

Jeg kan forstå (selv om jeg er uenig) argumentasjonen for å stanse EuroBonus i 2002 i forbindelse med etableringen av en ny aktør på norsk innenriks, men jeg kan ikke forstå argumentasjonen for å opprettholde forbudet mot bonuspoeng på innenriksflygninger i dag, når Norwegian er vel etablert, har en veldig høy markedsandel og tilogmed har sitt eget bonusprogram.

Påstanden om at bonusprogram er korrupsjon faller på sin egen urimlighet - om det er sånn at du som ansatt velger unødvendig dyre reiseveier for å skaffe deg personlige fordeler så har man et lojalitetsproblem i forhold til arbeidsgiver. Både EuroBonus' og skattemyndighetenes regler er klare der. De fleste smarte bedrifter har jo også egne policies der - enten man lar de ansatte bruke poengene på private reiser (og da skal de jo også fordelsbeskattes), eller at poengene skal brukes på tjenestereiser.

For det første - TOS' påstander (som han en gang delte med Bjørn Kjos, men som Kjos nå tydeligvis har oppgitt i og med at han har inført Norwegian Reward) om at bonusprogram fører til økte kostnader. Ja, det er kostnader forbundet med driften av programmet, men det er også store inntekter.

Jeg er litt usikker på om du her tillegger meg meninger som jeg ikke kan huske å ha ytret i denne tråden, men det er klart at det koster å administrere et slikt program (som du vel forsåvidt bekrefter). Hva Bjørn Kjos måtte mene om dette er for meg egentlig litt uinteressant. Det jeg sier er at slike lojalitetsprogrammer kan bidra til å øke prisene, og dette gir da selvsagt økte inntekter til selskapet. NB! De økte prisene kommer som en følge av at kundene blir mer lojale - ikke fordi det koster å administrere programmet. Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker inn administrasjonskostnadene, men det er mulig jeg misforstår deg.

Selv om bonusordninger kan ses på som marketing så er bonus i motsetning til de andre eksemplene du trekker frem (potensielt) lojalitetsskapende. Annonsering låser ikke kunder inne hos et selskap, og det gjør heller ikke sponsing (om ikke sponsingen kommer med et krav om å eksklusivt holde seg til selskapet også i andre sammenhenger - noe som vel ikke er helt vanlig).

Jeg vil påstå - som en praktisk i motsetning til en teoretisk økonom - at lojalitetsprogrammer knapt kan kalles konkurransevridende. De er en del av den totale pakken som utgjør produktet du velger eller ikke velger å kjøpe. I en (økonomisk teoretisk) perfekt verden ville alle faktorer unntatt pris være like, og man ville valgt det produktet med lavest pris. Men, slik er det da engang ikke. Når man står foran valget mellom to flyselskaper på strekningen OSL-BGO så spiller pris, avgangstid, billettyper, antall avganger (om man er opptatt av å kunne bytte fly), komfort, service, ens forhold til brandet etc inn - og om det finnes et bonusprogram og i hvilken grad dét er konkurransedyktig i forhold til konkurrentens.

Jeg tror du undervurderer økonomer om du tror vi opererer med så enkle modeller at alle andre faktorer er like. Det er helt riktig at pris ikke er den enestefaktoren man kan konkurrere på, og jeg har iallefall aldri hevdet noe annet enn at så er tilfelle..

Bonusprogrammet kan selvsagt sees på som en del av det totale produktet, men i motsetning til alle de andre faktorene du lister opp som også er en del av produktet, så kan altså bonus virke innelåsende. Om du har bedre komfort & service enn konkurrenten gjør at folk kan være villige til å betale noe mer for produktet, men om du reiser en og to og tre ganger med selskapet med høyere komfort så påvirker ikke det nødvendigvis ditt valg på din 4. reise (annet enn at du kan ha preferanse for selskapet, noe som reflekteres i din betalingsvilje). Får du derimot bonuspoeng på din 1., 2. og 3. reise, så kan det tenkes at du ved å også velge selskapet på din 4. reise så resulterer det i opprykk til høyere status o.l. og på bakgrunn av dette er villig til å betale en høyere pris.

For den enkelte oppfattes dette kanskje ikke som et problem, fordi man kan internalisere verdien disse poengene har for en selv, men om (jeg understreker om) dette resulterer i høyere priser så påvirker det også det som alle andre må betale (også kunder som kanskje aldri vil nyte godt av de få bonuspoengene de opptjener). Oppfattes ikke dette som et mulig problem for disse kundene?

Selv om DY i dag har sitt eget bonusprogram så har de ikke det innenlands, og det var vel knappest fraværet av DY bonusprogram som gjorde at man videreførte forbudet i sin tid.

Last edited:

Det er også merkelig at den eneste bransje (ok, kanskje med unntak av salg av alkohol) lojalitet ikke skal kunne belønnes er i flybransjen. Hoteller, matbutikker, kaffebarer, bokhandler, bilverksteder, forsikringsselskaper og banker kan alle gi lojalitetsbonus....

Kan det ha noe med konkurransesituasjonen? Av andre sektorer så kjenner jeg spesielt godt til telesektoren, og der kan jeg rapportere at det ligger en rekke føringer for Telenor. Telenor Mobil ble i sin tid hindret fra å ha lojalitetsordninger for sine abonnenter (mobilbonus) - også Telenor argumenterte med at de nå var forhindret fra å bruke et attraktivt fordelsprogram som ga kundene store fordeler. Telenor ble forhindret fra å eksklusivt selge abonnementer via enkelte forhandlere (spesielt rettet inn mot proffmarkedet) - Telenor argumenterte for at de lærte opp forhandlerne i forhold til mer avanserte løsninger for bedriftskunder, og at fraværet av eksklusivitet gjorde at Netcom kunne distribuere sine systemer/løsninger via samme forhandler og nyte godt av kunnskapsinvesteringene som Telenor gjorde i de ansatte hos forhandlerne. Telenor sitt argument var at slike avtaler ville gi kundene et bedre produkt, fordi forhandlerne ville bli mer kompetente. Det finnes nok andre eksempler også, men det var dette jeg kom på i farten.

Konklusjonen er altså at selv om enkelte i luftfarten mener at det er særordninger som rammer dem, så er det nok slik at andre bransjer opplever akkurat det samme.

Jeg kan forstå (selv om jeg er uenig) argumentasjonen for å stanse EuroBonus i 2002 i forbindelse med etableringen av en ny aktør på norsk innenriks, men jeg kan ikke forstå argumentasjonen for å opprettholde forbudet mot bonuspoeng på innenriksflygninger i dag, når Norwegian er vel etablert, har en veldig høy markedsandel og tilogmed har sitt eget bonusprogram.

Jeg regner med at vi da snart får se at SAS tar opp denne ballen med norske myndigheter. Det skal bli interessant å følge den diskusjonen. Jeg er ikke helt overbevist om at det å oppheve bonusforbudet - kanskje noe selektivt - er en dårlig ide, men det krever grundig analyse.

Last edited:

Påstanden om at bonusprogram er korrupsjon faller på sin egen urimlighet - om det er sånn at du som ansatt velger unødvendig dyre reiseveier for å skaffe deg personlige fordeler så har man et lojalitetsproblem i forhold til arbeidsgiver.

Dersom man lar seg påvirke ved korrupsjon, så har man alltid et lojalitetsproblem og bryter regler. Spørsmålet blir derfor i hvilken grad SAs bidrar til at Eurobonus ikke kan oppfattes som korrupsjon og at misbruk kan oppdages.

• Lar SAS bedrifter inngå avtaler der bedriftens reiser ikke gir bonuspoeng?
  • Lar SAS brukerne ha to kort, for å skille bedrift og privat, slik mange kredittkortselskaper gjør?
  • Får Skatteetaten tilgang til informasjon om EB-kontoer, for å kontrollere ligning?
  • Har bedrifter med avtale hos SAS noen enkel måte å få oversikt over bonusopptjening på sine reiser? Er slik informasjon eventuelt tilgjengelig for revisorer, slik at de kan kontrollere at bedriftens retningslinjer overholdes?

Status
Not open for further replies.
Back