SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Status
Not open for further replies.
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Hvorfor man kan bakke op om sådan et forbud idag, hvor SAS ikke længere er markedsledende - forstår jeg simpelthen ikke - medmindre man da har en skjult dagsorden som går ud på at give DY særbehandling og skade SAS.

Fordi man mener det skader konkurransen?

Fordi man mener det grenser mot korrupsjon?

Jeg skjønner at du er uenig, og det må du få lov til. At jeg mener det, betyr ikke at jeg vil skade SAS eller gi Norwegian særbehandling. Når du velger å tillegge alle som er uenig med deg, slike meninger, så er det vel bare å avslutte her. En debatt der du skal tillegge meg meninger jeg ikke kjenner igjen fører ikke noe sted.

Fordi man mener det skader konkurransen?

Det er jo netop det der ikke er noget der længere tyder på. Hvis det var tilfældet, så var der nok andre end Norge der havde forbudt bonusprogrammer. Og blot fordi der var specielle vilkår der gjorde at man engang har indført et sådant forbud - betyder jo ikke at man skal holde fast i det når markedet har ændret sig betragteligt siden da.

Fordi man mener det grenser mot korrupsjon?

Så du mener flyselskaber eller andre virksomheder der har bonusprogrammer er korrupte eller hvad? For så kan jeg da godt se det ikke skal være tilladt.

Last edited:

Så du mener flyselskaber eller andre virksomheder der har bonusprogrammer er korrupte eller hvad? For så kan jeg da godt se det ikke skal være tilladt.

Jeg sa "grenser mot", og det var med vilje.

De fleste som reiser mye i jobbsammenheng, har til en viss grad mulighet for å påvirke valg av flyselskap, reisemønster, reiserute og andre forhold som er av interesse for et flyselskap. Kort og greit fungerer den som reiser som en innkjøper av flytjenester for sin arbeidsgiver, med alle forpliktelser det innebærer.

Den innkjøperen som mottar personlige gaver eller fordeler fra en leverandør, vil jeg kalle korrupt. Den som inngår en innkjøpsavtale med mange fordeler for bedriften gjør derimot en god jobb.

Her mener jeg lojalitetsprogrammene til flyselskapene balanserer på ei hårfin linje. Det er lite tvil om at bonuspoeng kan brukes til personlige fordeler, som for eksempel ferier. Samtidig kan de gi den forretningsreisende fordeler også på forretningsreisen.

I den grad et bonusprogram skreddersys for å gi personlige fordeler for den som kjøper de billettene som selskapene tjener mest penger på, uten å gi andre fordeler til den som faktisk betaler for billettene, ligger nær ved å være ulovlig kick back. Er programmert laget med et slik mål, er det sannsynligvis ulovlig.

Bonuspoeng på innenriks flybilletter var ihvertfall slik det var med SAS og Braathens, etter min mening, farlig nær ei slik grense. For en som reiser hovedsakelig innenriks (noe som gjelder ganske mange), har bonuspoengene få bruksområder utover privat uttak. Samtidig gis de hovedsakelig på de dyreste billettene, som ofte er unødvendig å kjøpe. Den som reiser, får altså personlige fordeler av å kjøpe de tjenestene leverandøren tjener mest på, ikke de som er best for den egentlig kunden. Selv med innkjøpsavtaler, som styrer priser, vil den som reiser, få personlige fordeler av å velge å reise i stedet for å velge å ikke reise.

Dette mener jeg er problematisk, og kan grense mot korrupsjon.

Det er jo netop det der ikke er noget der længere tyder på.

Jeg ser at du og TOS er uenige om dette. Ettersom jeg vet hva TOS arbeider med, anser jeg hans synspunkter som mer tungtveiende enn dine. Derfor utelukker jeg ihvertfall ikke at du tar feil.

Så kan man selvfølgelig også diskutere hvor tungtveiende grunner det skal til for å ha et forbud. Så vidt jeg kan se, mener du at man ikke bør ha et slik forbud, selv om lojalitetsprogrammer fører til høyere priser. Det er jeg bare delvis enig i, men det vel først og fremst et verdispørsmål man ikke kan diskutere seg til enighet om.

Hvis det var tilfældet, så var der nok andre end Norge der havde forbudt bonusprogrammer.

Ikke nødvendigvis. Flymarkedet i Norge kan godt skille seg vesentlig fra andre land.

Jeg tror, og jeg understreker tror, at forbud eller begrensninger på lojalitetsprogrammer er viktigst i et duopol som det norske flymarkedet.

Og blot fordi der var specielle vilkår der gjorde at man engang har indført et sådant forbud - betyder jo ikke at man skal holde fast i det når markedet har ændret sig betragteligt siden da.

Helt enig.

De fleste som reiser mye i jobbsammenheng, har til en viss grad mulighet for å påvirke valg av flyselskap, reisemønster, reiserute og andre forhold som er av interesse for et flyselskap. Kort og greit fungerer den som reiser som en innkjøper av flytjenester for sin arbeidsgiver, med alle forpliktelser det innebærer.

Netop derfor er det jo op til den enkelte virksomhed at sørge for at have en rejsepolitik og sørge for at den bliver overholdt. Det er udelukkende en sag mellem medarbejderen og virksomheden og ikke noget der skal lovgives omkring og ikke noget der retfærdiggør at flyselskaber ikke selv kan bestemme hvordan de sammensætter deres produkter. Hvis man som medarbejder bruger sin virksomheds penge uretmæssigt, så er det op til virksomheden hvilke konsekvenser det skal få. Hvis man som medarbejder har gode argumenter for hvorfor det produkt man vælger er det som er det bedste i det enkelte tilfælde, så er der vel ikke noget problem. Og hvis det så skulle resultere i at man vælger den leverandør der har et bonusprogram, så må konklusionen være at konkurrenternes produkt ikke er godt nok og ikke at der er tale om korruption.

Det er lite tvil om at bonuspoeng kan brukes til personlige fordeler, som for eksempel ferier. Samtidig kan de gi den forretningsreisende fordeler også på forretningsreisen.

Medarbejdere der rejser meget har stor glæde af de fordele som et bonusprogram kan give - f.eks. fasttrack, lounge m.v. Noget som virksomheden i virkeligheden kan spare penge på, da de vil kunne købe billige økonomiklasse billetter i nogle tilfælde og stadig tilbyde deres medarbejdere disse goder på rejsen. Mange virksomheder tilbyder netop disse bonuspoint til deres medarbejdere som en lille bonus for den ekstra tid de bruger i lufthavne, hoteller m.v. istedet for at være sammen med familien. Desuden står det alle virksomheder frit at lave rejsepolitiker hvor optjente point skal benyttes jobmæssigt. Det er der også mange der gør. Igen valget er frit og kan tilpasses den enkelte virksomhed ud fra hvad der passer dem bedst. Der er intet korruption over dette.

Bonuspoeng på innenriks flybilletter var ihvertfall slik det var med SAS og Braathens, etter min mening, farlig nær ei slik grense. For en som reiser hovedsakelig innenriks (noe som gjelder ganske mange), har bonuspoengene få bruksområder utover privat uttak. Samtidig gis de hovedsakelig på de dyreste billettene, som ofte er unødvendig å kjøpe. Den som reiser, får altså personlige fordeler av å kjøpe de tjenestene leverandøren tjener mest på, ikke de som er best for den egentlig kunden. Selv med innkjøpsavtaler, som styrer priser, vil den som reiser, få personlige fordeler av å velge å reise i stedet for å velge å ikke reise.

Nu er der jo sket rigtig meget med det norske indenrigs marked siden Braathens og SAS sad på det og DY endnu ikke var etableret. Fair nok (selvom jeg som udgangspunkt er imod lovgivningen) at man fjerner det en periode hvis man mener det kan gavne konkurrencen eller hvis det holder konkurrenten ude. Men nu er DY etableret og der er ingen grund til denne forskelsbehandling længere. Nu må konkurrencen foregå på markedsvilkår og hver enkelt må bestemme hvordan deres produkt skal sammensættes.

Hvilken billet en medarbejder køber er igen en sag mellem virksomheden og medarbejderen. Hvis medarbejderen køber dyrere billetter end nødvendigt, så ville jeg da i min virksomhed sørge for at det ikke gentager sig - ihvertfald ikke for mine penge. Det ser jeg ingen grund til at lovgive omkring. Men bonuspoint for den billet der er den mest oplagte - både mht. kvalitet, afgangstider, pris m.v. må han da hellere end gerne beholde, hvis det tilfældigvis er en billet der giver det. Sjovt nok har jeg endnu tilgode at se det har indflydelse på hvilken billet der vælges. I mit firma rejser vi på de billetter der passer bedst til vores behov - uanset hvilken alliance eller om der er bonuspoint eller ej. Vi benytter gerne Star Allicance selskaber, hvis de kan matche de andre på prisen og vores øvrige behov, men vi betaler da ikke en højere pris for det medmindre vi har gode argumenter for det. Og hvis vi gør det så er det vores frie valg og fordi vi mener vi får et bedre produkt - totalt set.

Medarbejdere der rejser meget har stor glæde af de fordele som et bonusprogram kan give - f.eks. fasttrack, lounge m.v. Noget som virksomheden i virkeligheden kan spare penge på, da de vil kunne købe billige økonomiklasse billetter i nogle tilfælde og stadig tilbyde deres medarbejdere disse goder på rejsen.

Nå snakker vi om norsk innenriks, og da kan du fjerne alle slike fordeler, ettersom de ikke tilbys. Den eneste fordelen som til en viss grad eksisterer er Biz bag-drop på OSL. Alt annet finnes ikke, og på alle andre flyplasser i Norge blir alle passasjerer og alle selvskaper skåret over en kam, og må stå i de samme køene.

Derfor utelukker jeg ihvertfall ikke at du tar feil.

Så kan man selvfølgelig også diskutere hvor tungtveiende grunner det skal til for å ha et forbud. Så vidt jeg kan se, mener du at man ikke bør ha et slik forbud, selv om lojalitetsprogrammer fører til høyere priser. Det er jeg bare delvis enig i, men det vel først og fremst et verdispørsmål man ikke kan diskutere seg til enighet om.

Jeg har ihvertfald stadig til gode at se det skulle betyde højere priser på de rejser jeg foretager. Vi vælger den rejse der passer os bedst - uafhængigt af bonuspoint m.v. Hvis der derimod er to rejser til samme pris som opfylder vores øvrige krav til rejsen, hvor vi kan optjene bonuspoint, så vælger vi naturligvis også den, men så vil jeg også påstå at vi får mere value for money i form af bonuspoint og status.

Og ja jeg mener ikke man skal have forbud mod bonusoptjening - måske fører det til højere priser - måske til lavere - men mest sandsyndlig så betyder det ingenting. Det må markedet og kunderne bestemme. Hvis prisen bliver for høj, så er der konkurrenter uden bonus som tager kunderne til en lavere pris.

Nu er der jo sket rigtig meget med det norske indenrigs marked siden Braathens og SAS sad på det og DY endnu ikke var etableret. Fair nok (selvom jeg som udgangspunkt er imod lovgivningen) at man fjerner det en periode hvis man mener det kan gavne konkurrencen eller hvis det holder konkurrenten ude. Men nu er DY etableret og der er ingen grund til denne forskelsbehandling længere. Nu må konkurrencen foregå på markedsvilkår og hver enkelt må bestemme hvordan deres produkt skal sammensættes.

Men hva om vi drar dette til en ekstremvariant? Som et tankeeksperiment:
Et flyselskap gir den som reiser en sjekk på 500 kroner hver gang han reiser på fullprisbillett. Reiser han mer enn en gang i uka, får han i stedet 1000. Flyselskapet nekter å opplyse til skattemyndigheter eller fakturamottager om den som reiser valgte å ta i mot sjekken.

Ser du noen moralske problemer med et slik lojalitetsprogram?

Nå snakker vi om norsk innenriks, og da kan du fjerne alle slike fordeler, ettersom de ikke tilbys. Den eneste fordelen som til en viss grad eksisterer er Biz bag-drop på OSL. Alt annet finnes ikke, og på alle andre flyplasser i Norge blir alle passasjerer og alle selvskaper skåret over en kam, og må stå i de samme køene.

Så har du til gengæld prioritet på ventelister og garanteret plads hvis du har status. Noget der sagtens kan betyde meget for den forretningsrejsende der er på vej hjem til familien. Hvilke goder der tilbydes betyder i virkeligheden ikke så meget i denne sammenhæng - det må flyselskabet helt selv bestemme (eller det må de jo så ikke p.t.). Hvis goder ikke er tiltrækkende, så giver det ingen kunder, hvis de er, så vælger kunderne at benytte det fordi totalproduktet tiltaler dem mest. Det er fri konkurrence.

Så har du til gengæld prioritet på ventelister og garanteret plads hvis du har status. Noget der sagtens kan betyde meget for den forretningsrejsende der er på vej hjem til familien. Hvilke goder der tilbydes betyder i virkeligheden ikke så meget i denne sammenhæng - det må flyselskabet helt selv bestemme (eller det må de jo så ikke p.t.). Hvis goder ikke er tiltrækkende, så giver det ingen kunder, hvis de er, så vælger kunderne at benytte det fordi totalproduktet tiltaler dem mest. Det er fri konkurrence.
Med det belegget SAS har operert med den siste tiden, så er det ytterst sjelden at dette er en aktuell problemstilling. Stort sett er det ingen problem å få billett, og i hvert fall ikke før de 24 timene som gjelder for garantert plass. Prioritet på venteliste kan selvsagt være fin av og til :)

Men hva om vi drar dette til en ekstremvariant? Som et tankeeksperiment:
Et flyselskap gir den som reiser en sjekk på 500 kroner hver gang han reiser på fullprisbillett. Reiser han mer enn en gang i uka, får han i stedet 1000. Flyselskapet nekter å opplyse til skattemyndigheter eller fakturamottager om den som reiser valgte å ta i mot sjekken.

Ser du noen moralske problemer med et slik lojalitetsprogram?

Det er ikke anderledes end ethvert supermarked har tilbud om køb 3 betal for 2 - køb 10 betal for 5. Jo mere du køber desto mere bonus/rabat får du. Mht. bonusprogrammer så drejer det sig nok mest af alt om at det giver statuskunder bedre mulighed for at beholde status fremover.

Der er intet hemmeligt i hvordan et bonusprogram er skruet sammen og langt hovedparten af alle verdens bonusprogrammer fungerer på denne måde. Om virksomheden vil have pointene eller ej - bestemmer de helt selv i deres rejsepolitik og det er en sag mellem medarbejder og virksomhed.

Mht. skatten, så er det en sag mellem medarbejderen og Skattemyndighederne og det er ulovligt ikke at oplyse udtag af bonuspoint. Om folk så overholder lovgivningen er op til dem selv og må være skattemyndighederne opgave at kontrollere. Et forbud fjerner jo ikke bonuspoint, da norske myndigheder ikke kan forhindre KLM i at give deres kunder point for at flyve AMS-NCE.

Blot fordi biler kan køre hurtigere end hastighedbegrænsningerne, så forbyder vi jo ikke biler.

Det er ikke anderledes end ethvert supermarked har tilbud om køb 3 betal for 2 - køb 10 betal for 5. Jo mere du køber desto mere bonus/rabat får du. Mht. bonusprogrammer så drejer det sig nok mest af alt om at det giver statuskunder bedre mulighed for at beholde status fremover.

Nei, mitt tenkte lojalitetsprogram skiller seg fra dette på et vesentlige punkter:
Det gis en fordel til den som kjøper eller bruker tjenesten, ikke en rabatt til den som betaler for den.

Det du beskriver er en rabattmodell som ikke er forbudt for flyreiser i Norge. For eksempel et klippekort, der man betaler for 8 billetter og får 10 er lov.

Nei, mitt tenkte lojalitetsprogram skiller seg fra dette på et vesentlige punkter:
Det gis en fordel til den som kjøper eller bruker tjenesten, ikke en rabatt til den som betaler for den.

Det du beskriver er en rabattmodell som ikke er forbudt for flyreiser i Norge. For eksempel et klippekort, der man betaler for 8 billetter og får 10 er lov.

Om det er bonus eller rabat er hip som hap for mig. Jeg kan godt regne den totale sum ud for det jeg køber. Jeg kunne også have omskrevet det til Køb 5 og få 5 gratis eller køb 2 og få 1 gratis. Det giver samme resultat og nu er det pludseligt bonus og ikke rabat.

Og som nævnt tidligere, hvis virksomheder har et problem med at den ansatte optjener bonuspoint privat, så kan de til enhver tid lave en rejsepolitik om at de skal bruges til erhversrejser. Det er der mange virksomheder i DK der gør idag - akkurat som mange giver dem til medarbejderne. Det kan være et ganske fint personalegode, men det er en sag mellem medarbejderen og virksomheden.

Mht. reiser betalt av arbeidsgiver siterer jeg Medlemsvilkår for EuroBonus:
http://www.sas.no/no/EuroBonus/Om-EuroBonus/Meldlemsvilkar/
2. Tjenestereiser
2.1 Medlemmer som skal samle poeng på flyreiser, hotellopphold, bilutleie eller fra annen poenggivende aktivitet som betales av arbeidsgiver, plikter på forhånd å underrette sin arbeidsgiver om dette.
2.2 Poeng opptjent ved aktivitet betalt av arbeidsgiver kan ikke benyttes til private formål uten arbeidsgivers samtykke.
2.3 I følge statens regelverk kan statsansatte ikke benytte poeng opptjent på tjenestereiser til private formål. For andre ansatte i offentlig eller privat tjeneste kan tilsvarende følge av arbeidsreglement eller instrukser.

Nja, men det problemet løses mer eller mindre enten ved hjelp av storkunde avtaler eller med SAS-Credits, som er en bonusprogram for bedrifter

Og som nævnt tidligere, hvis virksomheder har et problem med at den ansatte optjener bonuspoint privat, så kan de til enhver tid lave en rejsepolitik om at de skal bruges til erhversrejser. Det er der mange virksomheder i DK der gør idag - akkurat som mange giver dem til medarbejderne. Det kan være et ganske fint personalegode, men det er en sag mellem medarbejderen og virksomheden.

Hvis det er en tilstrekkelig stor sannsynlighet for at dette innebærer økte priser for resten av kundene (som følge av mindre effektiv konkurranse) så sliter jeg med å se at det er riktig at noen skal betale for at bedrifter skal gi bonuspoeng til sine ansatte som personalgoder.

Er du sikker på at alle bedrifter eller bedrifter i tilstrekkelig stort omfang har en så streng reisepolitikk at man ikke åpner opp for enkeltindivids ønsker hva angår valg av flyselskap?

Noen har nevnt at bonus er "a thing of the past". Det kan så være, men det er kanskje mer riktig i markeder hvor det faktisk er reell & effektiv konkurranse. På norsk innenriks så kan det nok diskuteres i hvor stor grad konkurransen er effektiv. For markeder med stor grad av konkurranse kan det godt stemme, men da er ikke bonus noe reellt problem uansett.

Så begrunnelsen for fortsatt forbud mot bonuspoeng i Norge er altså ikke for å beskytte Norwegian mot SAS, men for å beskytte forbrukerne mot seg selv? Ærlig talt, dersom en reintroduksjon av bonuspoeng fører til så katastrofalt høyere priser, hvorfor ikke bare bytte til Norwegian? Eller vil de også inføre sitt bonusprogram?

Og igjen: hva med bonusprogrammene for bedrifter? Vil ikke de ha en innvirkning på det generelle prisnivået?

Nei, jeg aner absolutt ikke hva TOS jobber med, men jeg sliter like fullt med å se den fullstendige sammenhengen akkurat nå. Var ikke problemet i utgangspunktet at EuroBonus fungerte som en "markedssperre" for Norwegian? I så fall, hva er problemet i dag? Er det at vi trenger en åpning for en tredje markedsaktør på stamrutene? Det snakkes i det vide og det brede om "markedsvridning", men hvem er det egentlig som i dag (over?)-beskyttes av forbudet mot bonuspoeng?

Desuden står det alle virksomheder frit at lave rejsepolitiker hvor optjente point skal benyttes jobmæssigt. Det er der også mange der gør. Igen valget er frit og kan tilpasses den enkelte virksomhed ud fra hvad der passer dem bedst. Der er intet korruption over dette.

Det er sikkert rett, men problemstillingen her er mer i retning av "I will make you an offer you cannot refuse"; dvs. om incentivene er tilstrekkelig sterke så kan en dominerende aktør bidra til å at mindre aktører presses ut av markedet, og/eller redusere den effektive konkurransen. Om det er et fritt valg for den enkelte er for meg knekkende likegyldig, om det er slik at effekten av dette er at konkurransen reduseres. Da vil effekten av dette frie valget være at noen andre må betale en høyere pris for sine flyreiser (og disse andre har ikke internalisert verdien av eventuelle bonuspoeng). Det er jeg ikke villig til å akseptere som en fornuftig løsning. Så må man gjerne undersøke om dette faktisk vil være utfallet, men FlyHi får unnskylde meg for at jeg ikke tar hans ord for god fisk i denne saken.....:)

Last edited:

Så begrunnelsen for fortsatt forbud mot bonuspoeng i Norge er altså ikke for å beskytte Norwegian mot SAS, men for å beskytte forbrukerne mot seg selv? Ærlig talt, dersom en reintroduksjon av bonuspoeng fører til så katastrofalt høyere priser, hvorfor ikke bare bytte til Norwegian? Eller vil de også inføre sitt bonusprogram?

Nei, forbudet er ikke til for å beskytte Norwegian mot SAS, og det er heller ikke å beskytte forbrukerne mot seg selv. Forbudet er grunnet i konkurranseloven som har som målsetting å sikre virksom konkurranse. Bonussystemer kalles også ofte for lojalitetsprogrammer. Mon tro hvorfor? Jo, fordi systemene er designet på en slik måte at kundene skal være mindre tilbøyelig til å switche til en annen konkurrent (gjerne selv om konkurrenten tilbyr lavere priser, korrigert for alle mulige forskjeller i produkt). Blir prisforskjellene tilstrekkelig store så vil nok mange bytte, men er det ikke også et problem om prisene for alle reisende øker med f.eks. 2-3-4-5%?

Og igjen: hva med bonusprogrammene for bedrifter? Vil ikke de ha en innvirkning på det generelle prisnivået?

Det kommer helt an på utformingen av disse programmene. Uten en nevneverdig progressivitet og/eller eksklusivitet i opptjening/fordeler så er det konkurransemessige problemet lite.

Var ikke problemet i utgangspunktet at EuroBonus fungerte som en "markedssperre" for Norwegian? I så fall, hva er problemet i dag? Er det at vi trenger en åpning for en tredje markedsaktør på stamrutene? Det snakkes i det vide og det brede om "markedsvridning", men hvem er det egentlig som i dag (over?)-beskyttes av forbudet mot bonuspoeng?

Nei. Se svaret ovenfor. Hensikten var altså ikke å beskytte DY, men å bidra til virksom/effektiv konkurranse. Om det var DY eller andre var/er uviktig. Noen strekninger innen Norge er vel forøvrig sikkert store nok til å potentielt kunne støtte en tredje aktør.

Jeg er usikker på hvem du mener (over-) beskyttes?

Last edited:

N Bonussystemer kalles også ofte for lojalitetsprogrammer. Mon tro hvorfor? Jo, fordi systemene er designet på en slik måte at kundene skal være mindre tilbøyelig til å switche til en annen konkurrent (gjerne selv om konkurrenten tilbyr lavere priser, korrigert for alle mulige forskjeller i produkt). Blir prisforskjellene tilstrekkelig store så vil nok mange bytte, men er det ikke også et problem om prisene for alle reisende øker med f.eks. 2-3-4-5%?

Og hva er problemet med det?

Status
Not open for further replies.
Back