SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Status
Not open for further replies.
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Først vil jeg si at dette er moro! Her har vi en (for det meste) god debatt (i motsetning til DY/SK-krangel) på et saklig og godt faglig nivå! Takk!!

I hvor stor grad er egentlig et lojalitetsprogramm "innlåsende" når alle aktører har bonusprogram? Sist gang vi hadde to likeverdige konkurrenter på norsk innenriks hadde jo "alle" begge kortene. Det er jo konkurranse også mellom de ulike lojalitetsprogrammene, som mange diskusjoner omkring Miles&More contra EuroBonus på forumet viser.

Jeg tror ganske sikkert at SAS vil forsøke å få opphevet forbudet mot lojalitetsprogrammer innenriks - uten at jeg vet med hvilke midler. ESA har vært nevnt i media tidligere, men det vil kanskje være bedre å endre oppfatningene til gjengen på Stortinget...

Jeg tror ganske sikkert at SAS vil forsøke å få opphevet forbudet mot lojalitetsprogrammer innenriks - uten at jeg vet med hvilke midler. ESA har vært nevnt i media tidligere, men det vil kanskje være bedre å endre oppfatningene til gjengen på Stortinget...

Uten at Konkurransetilsynet går inn for det, så har jeg veldig vondt for å tro at forbudet blir opphevet eller endret. Mulig at ESA kan være aktuelt, men jeg ser ikke helt hvordan det kan lykkes.

Å lobbye for at Stortinget skal endre loven for å gjøre ei slik forskrift umulig, tror jeg er ekstremt lite sannsynlig at det vil lykkes.

Gustav:
Lar SAS bedrifter inngå avtaler der bedriftens reiser ikke gir bonuspoeng?
Nei - det er ikke praktisk mulig ettersom jeg forstår.
Lar SAS brukerne ha to kort, for å skille bedrift og privat, slik mange kredittkortselskaper gjør?
Nei, kun én konto per person. Det blit opp til den enkelte selv å holde styr på det.
Får Skatteetaten tilgang til informasjon om EB-kontoer, for å kontrollere ligning?
Nei. Og der har SAS sitt på det tørre juridisk
Har bedrifter med avtale hos SAS noen enkel måte å få oversikt over bonusopptjening på sine reiser? Er slik informasjon eventuelt tilgjengelig for revisorer, slik at de kan kontrollere at bedriftens retningslinjer overholdes?
Det kommer vel an på hvordan og gjennom hvem de bestiller sine billetter, men ut fra bilagene skal de kunne se hvilke bookingklasser som er benyttet og de kan dermed (om de skulle ønske det) regne ut hvor mange poeng som er opptjent (om den reisende har oppgitt sitt EB-nummer). Men, igjen så er det jo opp til bedriften og den ansatte å bli enig om hvordan opptjente poeng skal behandles. Jeg aner ikke hvordan dette gjøres, ettersom jeg uansett ikke opptjener poeng på mine jobbreiser....

Å lobbye for at Stortinget skal endre loven for å gjøre ei slik forskrift umulig, tror jeg er ekstremt lite sannsynlig at det vil lykkes.
Synes du har altfor høye tanker om integriteten til norske politikere. Norge er vel blant de landene i verden med dårligst kontroll over lobbyister, så ingen grunn til at bakveien ikke bør fungere. Hvor riktig det er i et etisk perspektiv, er en annen diskusjon.

Nå er det vel også slik at stortingsrepresentantene har gullkort hos SAS, så de ser nok ikke nødvendigheten av å tillatte bonusopptjening innenriks. De har jo alle "fordelene" uansett...

Nei - det er ikke praktisk mulig ettersom jeg forstår.
Nei, kun én konto per person. Det blit opp til den enkelte selv å holde styr på det.
Nei. Og der har SAS sitt på det tørre juridisk
Det kommer vel an på hvordan og gjennom hvem de bestiller sine billetter, men ut fra bilagene skal de kunne se hvilke bookingklasser som er benyttet og de kan dermed (om de skulle ønske det) regne ut hvor mange poeng som er opptjent (om den reisende har oppgitt sitt EB-nummer). Men, igjen så er det jo opp til bedriften og den ansatte å bli enig om hvordan opptjente poeng skal behandles. Jeg aner ikke hvordan dette gjøres, ettersom jeg uansett ikke opptjener poeng på mine jobbreiser....

Det er altså i praksis umulig å følge reglene i SAS sitt bonusprogram, og SAS gjør ikke noe for å gjøre det enkelt. Man forventer at alle som har både jobbreiser og privatreiser fører et skyggeregnskap over opptjening, bruk og utløp av bonuspoeng samt at bedrifter som vil kontrollere om ansatte følger reglene kjenner detaljene i hvordan bonusopptjening i SAS fungerer.

Synes du har altfor høye tanker om integriteten til norske politikere. Norge er vel blant de landene i verden med dårligst kontroll over lobbyister, så ingen grunn til at bakveien ikke bør fungere. Hvor riktig det er i et etisk perspektiv, er en annen diskusjon.

Kan hende jeg har for høye tanker om politikerne, ja. Uansett så er det lite tradisjon for at denne type private lovforslag, på vegne av en enkelt bedrift, vedtas i Norge. Det er noe litt annet enn å påvirke utfallet av et forslag som kommer mer normale veger, og da må lovforslaget i så fall komme fra regjeringshold først.

Lidt sent jeg har fået fulgt op på tråden, men jeg vil give CK 100% opbakning. En rigtig god gennemgang af situationen og hvorfor det i virkeligheden er konkurrenceforvridende for SAS at have dette forbud.

Den gang både SAS og Braathens opererte på norsk innenriks i konkurranse med hverandre hadde begge selskaper gode bonusprogrammer, og jeg husker ikke tallene, men de aller fleste som reiste med fly hadde både BRAcard og EuroBonus.

...og vi husker alle hvor billig det var å fly den gang....;)

Det kan tenkes, men jeg kjenner dessverre lite til New Zealand. Landet er vel en del mindre enn Norge, men det kan tenkes at det er likhetstrekk hva angår transportbehov/-alternativer/bosettingsmønster/osv.
Flytransport er et mye benyttet transportmiddel i New Zealand. Da Qantas trakk seg ut av store deler av innenriksmarkedet på New Zealand (ca. 2002-2003?) stod Air New Zealand i praksis igjen som en meget dominerende aktør med monopol på flere ruter. Konkurransemyndighetene på New Zealand lot Air New Zealand beholde sitt bonusprogram innenriks, men det har ikke stoppet verken Pacific Blue (avlegger av Virgin Blue, begynte innenriksflyvninger november 2007. Har også bonusprogram) eller Jet Star (Qantas-eid, innenrikstrafikk på New Zealand begynte i mars/april 2009. Ingen bonusprogram.) fra å etablere seg i New Zealand på innenriksmarkedet.

før 8. oktober 1998 var jo konkurransen uansett begrenset av kapasiteten på FBU

før 8. oktober 1998 var jo konkurransen uansett begrenset av kapasiteten på FBU

Det virker for meg som at mange her inne i ren "desperasjon" synes og tror at Eurobonus på innland er det siste "våpen" SAS har for å redde bolaget. Her skal bonus inn på harde livet for å komme til DY til livs. Andre metoder er tydeligvis brukt opp.

Støtter meg på TOS, alle husker hvor billig det var den gang.......

Tror ikke det er snakk om å komme "til livs" MD11 , men muligens spesielt i kampen mot de store der ute kan det vel både for SAS og "andre" sees på som et + om kundene kan tjene opp poeng også på innenriks.

Tror ikke det er snakk om å komme "til livs" MD11 , men muligens spesielt i kampen mot de store der ute kan det vel både for SAS og "andre" sees på som et + om kundene kan tjene opp poeng også på innenriks.

Tror ikke det har noe med "de store" der ute og gjøre. Dette handler rett og slett om innenlandsmarkedet der SAS ser at de taper markedsandeler mot et DY som driver meget effektivt. SAS har f eks ikke gjort noe spesielt for å ta opp en effektiv konkurranse mot KLM som stadig spiser seg kraftigere inn i Norge.

En ting jeg ser ikke er nevnt handler om banknorwegian-kortet. Det står klart trykt at man ikke får noen bonus ved kjøp av innenlandsreiser. Allikevel har jeg alltid -uten unntak- fått den 1% i CashPoints når jeg har bestilt innenlandsbilletter både hos SAS og Norwegian... Sånn sett ser jeg på det som bonuspoeng (uten at det nødvendigvis betyr at jeg mislikte det, om det virker innlåsende eller ei vet jeg ikke, men pointsene kan jo bare brukes hos DY)

Kjapt søk hos sas.no
Tur-retur Oslo - Bergen 12. mai: 1165 NOK (billigst), 3897 NOK (dyrest). Ingen poengopptjening.
Tur-retur Oslo - Stokholm 12. mai: 1175 NOK (billigst), 4445 NOK (Business Unrestricted, dyrest. Vanlig Business er 3965 NOK). Og her kan det tjenes poeng.
Tur-retur Stokholm - Gøteborg: 829 NOK (billigst), 3479 NOK (dyrest). Her tjenes det også poeng.

Prisforskjellen er altså marginal, og man kan lure på om prisargumentet egentlig har noe for seg. :8:

Kjapt søk hos sas.no
Tur-retur Oslo - Bergen 12. mai: 1165 NOK (billigst), 3897 NOK (dyrest). Ingen poengopptjening.
Tur-retur Oslo - Stokholm 12. mai: 1175 NOK (billigst), 4445 NOK (Business Unrestricted, dyrest. Vanlig Business er 3965 NOK). Og her kan det tjenes poeng.
Tur-retur Stokholm - Gøteborg: 829 NOK (billigst), 3479 NOK (dyrest). Her tjenes det også poeng.

Prisforskjellen er altså marginal, og man kan lure på om prisargumentet egentlig har noe for seg. :8:

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette? Mener du at en sammenlikning på pris mellom OSL-BGO og OSL-ARN/CPH gir noe informasjon som gir oss grunn til å konkludere at prisargumentet ikke har noe for seg i forhold til bonus eller ikke? Jeg vil kanskje hevde at disse destinasjonene ikke er helt sammenliknbare (selv om flytiden kanskje er lik).

Mitt poeng er at når BU og SK konkurrerte på å tilby gode bonusprogrammer så var prisnivået et noe annet enn det vi ser i dag (generelt sett så var det nokså mye dyrere å fly). Noe av grunnen kan nok komme av en annen type konkurranse; nemlig hvor det er mer fokus på pris i konkurransen (og kanskje spesielt siden den ene konkurrenten innenlands mer eller mindre utelukkende fokuserer på pris).

Mitt poeng er at når BU og SK konkurrerte på å tilby gode bonusprogrammer så var prisnivået et noe annet enn det vi ser i dag (generelt sett så var det nokså mye dyrere å fly). Noe av grunnen kan nok komme av en annen type konkurranse; nemlig hvor det er mer fokus på pris i konkurransen (og kanskje spesielt siden den ene konkurrenten innenlands mer eller mindre utelukkende fokuserer på pris).
Så i konklusjon:
Konkurranse basert på bonusprogrammer = høye priser.

Men hva skjer når minst en av aktørene i hovedsak konkurrerer på pris, og ignorerer bonusprogrammer? Vil ikke det begrense evt. prisøkninger hos selskaper med bonusprogram?

Så i konklusjon:
Konkurranse basert på bonusprogrammer = høye priser.

Det kan være en mulig effekt, ja. Litt av problemstillingen er at priser blir mindre sammenliknbare, og dermed kan intensiteten i priskonkurransen bli redusert (den samme type effekt kan man forøvrig også få når man begynner å introdusere elementer som "forvirrer" kundene, som f.eks. å trekke ut diverse elementer fra en bundlet pris - f.eks. baggasjegebyr, setereservasjoner, Grandiosabonus osv.). Dette kan da gi økte priser.

Men hva skjer når minst en av aktørene i hovedsak konkurrerer på pris, og ignorerer bonusprogrammer? Vil ikke det begrense evt. prisøkninger hos selskaper med bonusprogram?

Effekten av bonusprogrammet vil nok kunne modereres, fordi man stadig har en konkurrent som utelukkende fokuserer på pris (eller sagt på en annen måte; om jeg har et bonusprogram så vil jeg dra fordel av at mine konkurrenter også har lojale kunder - f.eks. gjennom bruk av egne bonusprogrammer, fordi de da vil ha mindre incentiver til å konkurrere på pris). Dette betyr da at et bonusprogram blir mindre effektivt i å generere lojale kunder når det er tilstrekkelig stor grad av konkurranse fra andre aktører.

Så den korte konklusjonen er at for å gjøre seg opp en vurdering av hva totaleffekten er må man derfor se på flere forhold/faktorer som potensielt trekker i forskjellige retninger. Det er altså ikke slik at bonus uten videre er dårlig nytt, eller at bonus uten videre er godt nytt.

Hvordan ligger man an i dette. Blir det noe bonus-opptjening på innenriks igjen?

Hvordan ligger man an i dette. Blir det noe bonus-opptjening på innenriks igjen?
Jeg kontaktet konkurransetilsynet i vår angående bonuspoeng, og fikk svar om at det ikke var planer om å fjerne forbudet...

Status
Not open for further replies.
Back