SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Status
Not open for further replies.
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Nei, det er det ikke!

Konkurranselovgivningen fremstilles som et særnorsk fenomen, kun opprettholdt fordi Norge utgjør den siste kommuniststat, for å gjengi et etterhvert kjent, svensk sitat.

Saken er den at EU er en pådriver innenfor konkurranselovgivningen i Europa. Tanker om et fritt marked (=ingen restriksjoner) er fullstendig forlatt både i juridisk tankegang og, så vidt jeg vet, i økonomisk teori. Det er utallige eksempler på at uregulerte markeder ikke fungerer til forbrukerne og markedet selvs beste.

Igjen, det kan godt tenkes at tiden er moden for å lempe på restriksjonene i det norske flymarkedet. Men å fremstille enhver konkurranselovgivning som avleggs under mottoet "markedet regulerer seg selv best", det holder rett og slett ikke.

Naturligvis skal der være en vis styring med visse markeder, men personligt mener jeg det er misforstået at lovgivningen skal beskæftige sig med så små ting som dette. Det kan markedet sagtens regulere selv.

Er der derimod tale om dominerende aktører som dumper priserne for at holde konkurrenter ude - eller monopoler/markeder/prisaftaler hvor priserne holdes urealistisk høje eller lave ift. den reelle kostpris - så er det en anden sag.

Jeg synes der er stor forskel på om lovgivningen beskæftiger sig med prissætning af produkter eller med indholdet af produkter. Sidstnævnte bryder jeg mig meget lidt om og synes stadig minder om noget fra Sovjet-tiden - uanset om man så stadig praktiserer det idag i en anden forklædning. Det er og bliver topstyring og formynderisk.

Hvorfor melder ikke DY seg inn i en alianse som Skyteam, Oneworld etc?

Jeg tror Bonus er totalt overvurdert.

Bare en liten tenke-gang.

Gi SAS Bonus tilbake og i samme omgang kutter ut all grand-fathering rights av slots. Da har vi virkelig fri konkurranse.

Hverken SAS eller Norwegian sitt fremtid / ökonomisk suksess star eller faller med Bonus-systemer. Det er produkt de leverer til visse priser og kostnader de har. Derfor er distrikt-utspillet ikke akseptabelt. Bare dumt. Finnes det seg en marked, vil de fly dit. Slik som SK som gjenapnet OSL-BDU.

Bonuspoenger er en relikt av 80 og 90 tallene. Teller man bare FR og EZY sine pax tilsammen, som alle flyr uten Bonus, sa har man en 100+ Mio Pax argument som snakker imot dette. LCC aktörer vokser dobbelt sa hurtig som resten i Europa.

Er der derimod tale om dominerende aktører som dumper priserne for at holde konkurrenter ude - eller monopoler/markeder/prisaftaler hvor priserne holdes urealistisk høje eller lave ift. den reelle kostpris - så er det en anden sag.

Det er jo nettopp dette man mener at bonusordninger kan gi opphav til (dvs. urealistisk høye priser), og det er nettopp derfor det i sin tid ble lagt ned forbud mot slike på norsk innenriks.

Jeg støtter forøvirg sukrams innlegg om konkurranselovgivningen, og kan skyte inn at det innen økonomifaget finnes svært mange eksempler på at markeder ikke gir gode løsninger uten inngrep. Konkurranselovgivingen er et eksempel på at myndighetene innser dette.

Norsk konkurranselovgivning er så godt som et 100% speilbilde av EUs konkurranselovgivning. Vurderingen av ulike instrumenter vil være forskjellig i ulike markeder.

Norsk konkurranselovgivning er så godt som et 100% speilbilde av EUs konkurranselovgivning. Vurderingen av ulike instrumenter vil være forskjellig i ulike markeder.

Det er jo korrekt. men svært mye av konkurranselovgivning i EU, men kanskje mest i USA, går på tiltal mot bygging av "thruster", altså antihrust-lovgivning. Der er hensikten å demme opp for samarbeid mellom dominerende aktører som hindrer konkurranse. Det har vi mange eksempler på, innen byggevare, forsikringsbransjen, etc.

Det vi diskuterer her er egentlig det motsatte...

Det er jo korrekt. men svært mye av konkurranselovgivning i EU, men kanskje mest i USA, går på tiltal mot bygging av "thruster", altså antihrust-lovgivning. Der er hensikten å demme opp for samarbeid mellom dominerende aktører som hindrer konkurranse. Det har vi mange eksempler på, innen byggevare, forsikringsbransjen, etc.

Det vi diskuterer her er egentlig det motsatte...

...og luftfart.;)

Konkurranselovgivningen er egentlig tredelt. Det du snakker om er en av disse delene. Den andre delen går på misbruk av dominerende stilling, og den tredje går på fusjoner/foretakssammenslåinger. Det finnes en rekke eksempler på inngrep i alle disse tre dimensjonene (har du hørt om f.eks. Microsoft-saken så er det et eksempel på inngrep overfor musbruk av dominans)

Jeg støtter forøvirg sukrams innlegg om konkurranselovgivningen, og kan skyte inn at det innen økonomifaget finnes svært mange eksempler på at markeder ikke gir gode løsninger uten inngrep. Konkurranselovgivingen er et eksempel på at myndighetene innser dette.
Samtidig inneholder økonomifaget også et rikholdig utvalg av historier fra myndigheter som har gått for langt i markedsreguleringen... :old

Samtidig inneholder økonomifaget også et rikholdig utvalg av historier fra myndigheter som har gått for langt i markedsreguleringen... :old

Joda, men økonomer mener ikke som en generell regel at markedet alltid ordner opp (selv om første velferdsteorem forteller oss at et frikonkurransemarked realiserer en effektiv løsning...). Noen ganger går man også for langt i avreguleringen av markedet....;)

Det er jo nettopp dette man mener at bonusordninger kan gi opphav til (dvs. urealistisk høye priser), og det er nettopp derfor det i sin tid ble lagt ned forbud mot slike på norsk innenriks.

Jeg nægter simpelthen at tro på at det idag vil give højere priser når man har en konkurrent der er etableret og er i hård konkurrence. I DY's opstartsfase kunne det måske have noget at sige selvom jeg stadig er imod sådanne forbud - men idag har det ingen nævneværdig indflydelse på priserne. Det ser man jo tydeligt på alle andre ruter, hvor der er fri konkurrence mellem selskaber både med og uden bonusoptjening.

SAS går opp som en rakett på børsen i dag. I skrivende stund er aksjen opp 28%. Det må være bonus saken som gir dette løftet, eller er det noe annet nytt som jeg har gått glipp av? Edit: Oppgangen har vel sikkert noe med lysere utsikter i bransjen som helhet. SAS venter jo økt trafikk og økte billettpriser fra neste år, muligens allerede fra i år. Ser flere selskap legger fram gode tall i dag: Norwegian opp 30%, Easyjet opp 13,5% og Ryanair opp 13%. Bunnen er nådd for en tid tilbake. Og godt er det!

Last edited:

SAS går opp som en rakett på børsen i dag. I skrivende stund er aksjen opp 28%. Det må være bonus saken som gir dette løftet, eller er det noe annet nytt som jeg har gått glipp av? Edit: Oppgangen har vel sikkert noe med lysere utsikter i bransjen som helhet. SAS venter jo økt trafikk og økte billettpriser fra neste år, muligens allerede fra i år. Ser flere selskap legger fram gode tall i dag: Norwegian opp 30%, Easyjet opp 13,5% og Ryanair opp 13%. Bunnen er nådd for en tid tilbake. Og godt er det!

Oppgangen skyldes først og fremst at emisjonen er i boks ;)

Jeg nægter simpelthen at tro på at det idag vil give højere priser når man har en konkurrent der er etableret og er i hård konkurrence.

Dersom det ikke gir høyere pris, så kan jeg ikke skjønne at SAS har noe å vinne på at bonuspoengene innføres. Ettersom fordelene bonusprogrammene gir, skal betales, så vil det i så fall bety at SAS tjener mindre penger.

Dersom det ikke gir høyere pris, så kan jeg ikke skjønne at SAS har noe å vinne på at bonuspoengene innføres. Ettersom fordelene bonusprogrammene gir, skal betales, så vil det i så fall bety at SAS tjener mindre penger.

Et veldrevent bonusprogram vil gi flere kunder, hvilket nødvendigvis ikke betyr det samme som høyere pris, selv om selskapet tjener mer penger

Godt de gikk opp, aksjen har virkelig stupt i det siste. Hilsen SAS-aksjonær:cry:

Vel da håper jeg for din del at du enten blir med på emisjonen eller selger tegningsrettene du vil motta....hvis ikke er aksjene dine ned 50% idag

Vel da håper jeg for din del at du enten blir med på emisjonen eller selger tegningsrettene du vil motta....hvis ikke er aksjene dine ned 50% idag

Har planlagt enten eller ja. Hvordan gjoer man dette rent praktisk? Jeg bor i utlandet, saa varer litt ekstra foer jeg faar post hjemmefra.

Jeg nægter simpelthen at tro på at det idag vil give højere priser når man har en konkurrent der er etableret og er i hård konkurrence. I DY's opstartsfase kunne det måske have noget at sige selvom jeg stadig er imod sådanne forbud - men idag har det ingen nævneværdig indflydelse på priserne. Det ser man jo tydeligt på alle andre ruter, hvor der er fri konkurrence mellem selskaber både med og uden bonusoptjening.

Man kan ikke basere seg på tro. Vurderingen som ble gjort i sin tid var at ordningen var konkurransevridende. Om den ikke er det i dag må gjøres gjenstand for en grundig analyse. Litt tilfeldig tro og løsrevne argumenter er nok ikke fundament godt nok. :)

Man kan ikke basere seg på tro. Vurderingen som ble gjort i sin tid var at ordningen var konkurransevridende. Om den ikke er det i dag må gjøres gjenstand for en grundig analyse. Litt tilfeldig tro og løsrevne argumenter er nok ikke fundament godt nok. :)

Men langt hen ad vejen er det et spørgsmål om holdning og hvor meget politisk indflydelse og regulering man ønsker på erhvervslivet. Her er jeg absolut tilhænger af et minimum af indblanding og regulering, men som nævnt andetsted kan det jo være nødvendigt i nogle få tilfælde :)

Men langt hen ad vejen er det et spørgsmål om holdning og hvor meget politisk indflydelse og regulering man ønsker på erhvervslivet. Her er jeg absolut tilhænger af et minimum af indblanding og regulering, men som nævnt andetsted kan det jo være nødvendigt i nogle få tilfælde :)

"Jeg nægter simpelthen at tro på at det idag vil give højere priser(...)" Da er det vel ikke snakk om hva du ønsker, men hva du mener faktisk kommer til å skje. Å mene at (eventuell) prisøkning er greit, er et politisk legitimt standpunkt. Å mene at man ved å "nægte at tro" det vil finne sted, kan påvirke faktum, er bare tåpelig.

"Jeg nægter simpelthen at tro på at det idag vil give højere priser(...)" Da er det vel ikke snakk om hva du ønsker, men hva du mener faktisk kommer til å skje. Å mene at (eventuell) prisøkning er greit, er et politisk legitimt standpunkt. Å mene at man ved å "nægte at tro" det vil finne sted, kan påvirke faktum, er bare tåpelig.

Så må du jo mene jeg er tåbelig, men det havde jeg jo næsten regnet ud at du mener, så det overrasker mig ikke og jeg lever fint med det.

Der er intet der tyder på at priserne er højere på alle andre SAS-ruter, hvor de er i konkurrence med både LLC og andre selskaber med bonus. Hvis det ikke er gået op for dig, så er bonusordningerne er idag så meget anderledes mht. optjening m.v. og konkurrencen på pris er også meget anderledes end tidligere. Når jeg ser på de priser SAS tilbyder fra CPH, hvor konkurrencen er stor, så er priserne ihvertfald ikke højere fordi jeg får bonuspoint. Sidst jeg rejste indenrigs i Danmark var SAS billigste mulighed - og her var der både inkluderet kaffe, bonuspoint, bagage, sædevalg m.v. Så her havde de ihvertfald ikke hævet prisen for billetten for at give mig 300 bonuspoint og 2 statusflights. Generelt ligger SAS en lille smule over Cimbers og Norwegians prisniveau, men de leverer også et betydeligt bedre produkt, så den merpris tilsvarer ganske udemærket forskellene på produkterne. Sjovt nok er der ikke andre EU-lande der har forbud mod bonus, så mon ikke det er fordi de har vurderet at det ikke er så konkurrenceforvridende og virksomheder selv må bestemme hvilke produkter de tilbyder til kunderne. Hvorfor man kan bakke op om sådan et forbud idag, hvor SAS ikke længere er markedsledende - forstår jeg simpelthen ikke - medmindre man da har en skjult dagsorden som går ud på at give DY særbehandling og skade SAS.

Status
Not open for further replies.
Back