Til Provence via Sveits og Italia

Fine greier dette. Graubünden er virkelig et vakker kanton. Det er lenge siden jeg var i St. Moritz, og da på vinteren. Jeg fikk hadde utsikt til innsjøen og så en polokamp på isen, man var da i St. Moritz.
 
Videre fra St.Moritz hadde vi booket i panoramavognene på Bernina Express som tok oss over Berninapasset og ned til Tirano i Italia.

8d22d21205e25b527be174caa8e5f450.jpg



cc6ff43ab188dad5fec4e0045e46b027.jpg

becdb857ae80416761888563e51aa7da.jpg

df3de243cbe9ee612dd50074e40fb874.jpg

64a36ddd4b8e790d0465990444453e2f.jpg

a13b9477ceacf765355547f710e5fc91.jpg

0bfe322e6765ac1d7850210518c513fd.jpg

5920746478e43b399a9b5176f6502247.jpg


Noen som var ute med veterantog
553372ab9b581ea4e9a31e204ee400b2.jpg


Servering i setet av en brukbar meny, men nøyde meg med en kaffe
445ed92594b27abdb3e638c67f624435.jpg


I Alp Grum var det et 10 minutters stop, så man kunne gå ut.

add60c6144748e71ab1178c33af25dd6.jpg


085ca203f89405b1646b06e60db0f282.jpg

d4fdb0aaec31ca5bf927829b5649eaa9.jpg


Utdeling av sjokolade
1105bc69af388cd8936b64a83450917c.jpg


Spiral viadukten i Brosio
d58308bca638c23cdc7fa471485fea76.jpg

5aed4eefbf05a02237acd38047eb4d36.jpg
 
På grunn av OL er det mye forbedring av jernbanenettet nord for Milano, som gjorde det var buss for tog videre fra Tirano. Men tok den så videre til Colico, for en lunsj.

Selv om bussen fungerte greit, hadde vi uansett såpass god til før vi kunne overta leiligheten i Varenne at vi isteden gikk for en av somlebåtene nedover Comosjøen.

6a7bba283e4e9dc308e60f343531d60b.jpg


3e305bcb013aff17f9a598a63ce96541.jpg


Varenna, hvor vi bor en natt

825712c7cb722883946874ff26b72d35.jpg

e13dc3680c59544b77c9c27b755227a3.jpg
 
Nydelig rapport fra et av våre favoritt områder, aner at Someone har litt sans for tog også ;) - jeg glemte å tipse om den spesielle kaken på Alp Grűm (note to self - ikke glem dette tipset til HK :colgate: )

Graubunden er fantastisk - har mange lange turer opp på topper fra Bergűn og langs Davos linjen fra Filisur. Der jeg klatret for 30 år siden for å nyte Landwasser - er det i dag holdeplass.

Uansett ha en fin tur videre - lunsj i Bellagio er ikke å forakte og en annen slow boat ned til Cernobbio og Harry’s bar (har en slektning som er Kaptein på en av de klassiske skipene på Lago di Como.
 
Liker mye innen transport ;)

Skulle gjerne vært lenger i området, men skal videre ned til kysten i dag. Så det blir det avsted etter frokost. Bellagio (som autokorrekt forsøker endre til Bekkjarvik) var kona og jeg innen pre-barn for 12 år siden. På gå en liten misforståelse i en butikk endte kona med å bli regelrett kastet ut av innehaveren. Det er forlengst både fortalt barna og påminnet fruen da vi nærmet oss i går :colgate:
 
Så var turen kommer til transporten fra Comosjøen ned til Middelhavet. Så jo innebar litt reising.

Startet med planlagt buss for tog fra Varenna til Lecco, også videre med et relativt fresh lokaltog videre til Milano Centrale

bf2abf9b34706724226c2d19e9ca0236.jpg


5782539ce7b7875350c0ac8119f02829.jpg


Her var vi ikke akkurat alene, og selv om det er en «sekkestasjon» så kommer togene relativt sent inn virker det som. Og er relativt sent før boarding de opplyser om hvilket spor.
eea38310d483a6cb53eeba8242d55a05.jpg


Dessverre ikke noe Frecciarossa eller Italia på oss her, men et vanlig InterCity tog til Genova som skulle ende opp i La Spezia
596a23fcdce628c9b4cd09a665bfa39b.jpg


Bortimot fullt tog, men er slik jeg forstår uansett obligatorisk plassreservasjon. Ikke det store utvalget om bord, kun noen automater som både var halvfulle og ikke virker. Med vi hadde bunkret opp på forhånd.
2d7179e34a9391822e76059c4741c87d.jpg



I Genova skulle vi bytte videre med et lokaltog videre til Arenzano. Men siden det ble en halvtimes forsinkelse rakk vi ikke det planlagte toget videre. Men det gjorde lite da vi med en gang fant en kafé med både espresso og gelato.
5142ffff57a33c42e1c7451d158ccbbb.jpg



808287d2584dd2a1a573447e4a11f00f.jpg


Lokaletoget i Genova og minstemann var fornøyd med å endelig få et toetasjers tog.
023cb99555a66af8a834ea824719048a.jpg
 
Last edited:
Arenzano var en hyggelig kystby for et stopp i 2 netter. Virker som det var mer italienere enn utenlandske turister. Vi var riktignok litt uheldige med været, men barna kan fint bade i bassenget på hotellet selv om det regnet litt.

Så også bort på havnen i Genova i det fjerne og fikk litt av trafikken inn til flyplassen over oss.

2ddec905d88a8832cbfb1967199ff27d.jpg


841cd75b5d2d2c941752a3516071b1d5.jpg


dada1b62cdbe7615fa55a2dddfb8e7b4.jpg


d5301c6b9f1b8fa3afc731a5aac5bf8c.jpg
 
Last edited:
Så var det komme oss videre fra Arenzano og Italia til Frankrike.

Det var litt sånn melkerute. Etter taxien tok oss det korte stykket ned til stasjonen var det først lokaltoget til Savona.

5daf6a6c46b96d6e012370a9813e624b.jpg

0373b9464796db95cceaf1e71192c6fa.jpg


Videre hadde vi plassreservasjoner på InterCity toget som starter i Milano og ender opp i grensebyen Ventimiglia. Det som startet som en 5 minutters forsinkelse hadde vel blitt 30 min innen vi ankom Ventimiglia.
f76290ff87abc4e37a980cf493a9c69b.jpg

16bf4e0a2dbb2857c856bb928040b467.jpg


Derfra går ikke italienske tog videre, så enter litt bunkring på Jernbanekafeen ble det videre med SNCF og den lokale utgaven av L1. Somletoget videre, men tok den til Nice St.Augustin og derfra er det bare 1 stopp med trikken til T1 og 2 til T2 hvor leiebilsenteret på NCE er.
423eb59330590c363ffc7484631be03e.jpg

8f70cdfbbc6adf4caa5219f801fcb4c7.jpg


Litt rot hos Hertz denne dagen, da hverken de eller vi kunne finne bilen vi var tildelt, da den ikke stod der den skulle. Men etter litt tråling av Hertz-damen, ble den funnet halvveis gjemt…
 
Last edited:
Nydelige bilder og for et opplegg. Har tenkt på å ta en tur via via på vei til eller fra Milano nå når sesongen sparkes i gang, ble inspirert av dette.

Takk for at du deler. Venter på resten :)
 
Som flere ganger før så ble det først et pitstop i St.Paul du Vence på vei opp fra flyplassen. Det tar egentlig bare en halvtime fra NCE og til Tourrettes-sur-Loup, men når vi uansett ikke kunne overta huset før på ettermiddag og de gamle hadde vært i den bjen fra kvelden før, så passet det jo utmerket. Dessuten var det bare å komme i gang med entrecôte-kjøret

ecdb8e08fa572e84c2d9071f4d8ca632.jpg


Leiebilen: BMW 120i
f3772435e6f8ce21f76701456dd995ed.jpg


Tourrettes-sur-Loup har jeg dekket her inne før. Hyggelig by, men en klassisk gammelby utpå klippe. Selv om det er turisme som er en viktig inntektskilde, så føler jeg det aldri er noen trengsel der. Livet er rolig og det er stort sett ganske trygt snakke norsk uten at noen vet hva du sier.
Det er to bakere, en slakter, flere isbarer, mange hyggelige restauranter og et par basic butikker. Selv om nærmeste supermarked er i Vence, 10 minutter unna.

c4caf65cae831f26c48038403a0d9183.jpg


f5d8456d926ee71316bc4eac5fa1560e.jpg


bf2cc264f1de43f91752fffe9442e6c2.jpg


953321636094d7663360ce358eed789a.jpg

0288e56faa2d750a49ce2c2ac28f3378.jpg


Tartar

47e52eae3dae56d2c87ca034bcec5ae1.jpg


Viktig holde kake-spisingen oppe i ferien
85cd11c6fb14f3202dc4c9ba1e522bac.jpg


83c071727beca98af102bad96101ec33.jpg
 
Tusen takk for en veldig bra Tog rapport Someone!!
Nå blir det tog tur, man fikk veldig lyst på en tog tur når man så alle de flotte tog bildene.
 
Så gjaldt det komme seg hjem, og denne første lørdagen i august var vi ikke de eneste. Så noen heftige priser. Endte om med Norwegian og DY1403 som går fra NCE 10:35.

Fikk avlevert leiebilen også tok trikken fra T2 til T1. En forbedring fra sist er nå at man kan printe ut bagtags på automat. Det er satt opp utstyr for å selv kunne levere bagasjen, men dette er tydeligvis ikke i bruk ennå. Så var manuell bagdrop med sjekk av pass og greier. Heldigvis gikk køen langt raskere enn den store køen for alle de som ikke evner printe ut og sette på en bagtag selv.

Overraskende raskt gjennom sikkerhetskontrollen, men så var det det glade kaos inne på den alt for lille T1. Bare det å få seg en kaffe innebar en laaang kø.
83c4539025f716def0e991052580f40f.jpg


BAs E190 til LCY
cf2842b3a138068740e0fa3106f65424.jpg


Skjermen påstod lenge DY1403 skulle være in rute, men både FR24 og sunn fornuft tilsa noe annet. Så allerede innen boarding kunne starte, var det lagt på de første 15 minuttene. Det sagt, det aller meste var litt forsinket, så en klassisk kø dag i Europa.

Reklame for Norge og Lofoten
0c7be4a16521a78a8b62a0a12ea848b4.jpg


Gate A07, betyr ned i kjelleren og bussgate. Rett ved en av Uniteds 767-300ER maskiner.
673e025830b692fe0c184a497369215b.jpg


Med boarding sone A, fikk vi lov å om bord i den første av 3 busser, og kunne kjøres ut til LN-DYM som stod i solen og ventet.
166d2f4876bb702e070e99b6823abc06.jpg



41adf6c5bff166da024e7a385e5870e8.jpg



Fullt fly, og 5AB og 6AB for familien.
228f25e3cc8d4f5a37bb3cb0640b3fff.jpg


Innen buss nummer 3 hadde kommet så kunne vi legge til et nytt kvarter forsinkelse. Også kom kapteinen på anlegget da vi var klare og kunne opplyse at vi hadde fått slot om først 25 minutter.

En ire kom å parkerte ved siden av.

3e86ad93bf5c3d344c0eb43d5705856d.jpg



c7ebc218bb13d8656e994d11a665cc16.jpg
 
Last edited:
Kunne begynne taxi i «retning Antibes» og kunne ta få utsikt over disse gutta som landet mens vi var der.

69b3d004783f1a5583c75e628cc39c2a.jpg


Bak oss kom TK og DL. Mens foran oss var det en latvisk leiesoldat og først i køen en av Norwegians helhvite 737 maskiner som skulle til BGO

e4d3a29958435043e1b822a14943b9eb.jpg





Som vanlig en fin utflyvning utifra NCE

79088502122c5c2f9a137239d18a29ae.jpg



4c62a33db5e78870c2dd843c11f50d13.jpg



Virket fullt fly og mer eller mindre kun nordmenn hjem fra ferien
8c3066b1475fdcab461023f942e77f91.jpg


Gikk for Panini pakken deres, som de reklamerte for. Var tydeligvis populær for allerede ved rad 6 var den utsolgt fra trallen som startet foran. Barna gikk for den pasta bolognese «boksen»….vel dem om det. Men Paninien var god.
508540a50708c385637dcf5af7a2292a.jpg


Gadd ikke kjøpe nettilgang, men de har et slags kart som funker på mobilen for det.
a475c082eb214632b30596913a97a7bf.jpg


Kom inn fra sør på OSL og landet på 01R, men så ikke så mye i regnværet for det.

Passerte FIs logojet på vei inn til gaten på østsiden av D-piren.
8c3a4b64aa4c831999ab93cecbe5cade.jpg

34101c9f68585e1380a7b99222739b88.jpg


Tapte litt på bagasjelottoriet, så når være sekker var blant de siste ble det litt venting. Rakk akkurat ikke Flytoget, men gjorde lite når det kom et Vy tog 3 minutter etter. Hadde jo endt på samme L1 det siste stykker uansett.
 
Last edited:
Nydelig og inspirerende rapport, kjenner savnet fra både Albula og Bernina Bahn.

Noen spørsmål (Cnausen Style)
leier dere det samme huset hvert år ?
Eller er det forskjellige hus ?
Leier dere gjennom et Fransk firma eller via Norske eiere ?
Hvordan er temperaturene i slutten av juli / august ?

Vi tenker på kjøpe hus i området for pensjonisttilværelsen - den lille Italienerinnen har allerede vært på recognisering en gang….
 
Nydelig og inspirerende rapport, kjenner savnet fra både Albula og Bernina Bahn.

Noen spørsmål (Cnausen Style)
leier dere det samme huset hvert år ?
Eller er det forskjellige hus ?
Leier dere gjennom et Fransk firma eller via Norske eiere ?
Hvordan er temperaturene i slutten av juli / august ?

Vi tenker på kjøpe hus i området for pensjonisttilværelsen - den lille Italienerinnen har allerede vært på recognisering en gang….

Dette var 5. gangen på 8 år vi leide huset. Og vi var i området. Det har vært privatleid, da det er noen bekjente av mine foreldre som eide det. Dessverre er det nå solgt, så var nok siste gang der for oss.

Min erfaring fra 2022, 2023 og 2025 er temperaturer mellom 25 og 33 grader. Denne gangen lå det mest rundt 25-27, og dippet under 20 om natten så var nok litt "kaldere" enn normalen. Om mer hva vi opplevde da vi var der i september. Men mitt inntrykk er at disse hetebølgene i litt mindre grad treffer den delen av Provence.

Her vi var er vi også 400moh, så det gjør det jo litt kaldere.
 
Back
Top