• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Reiseåret 2025

I år blev det kun til en sølle tur-retur CPH - KEF!
Udrejsen blev påvirket af dronebegivenheden aftenen forinden på CPH: min morgenafgang med SAS blev
aflyst. Jeg havde i forvejen regnet ud, at der ikke var meget for SAS at booke om til, og deres foreslåede
ombooking lignede da også noget, som kunne være lavet af Bongo’s på en dårlig dag :rolleyes:! Jeg bookede derfor det
absolut sidste sæde på Icelandair, der gik først på eftermiddagen.Det var på Saga class, og det blev mit livs dyreste
flybillet i forhold til den fløjne distance! Hvad billetten da kostede? Se, det er en hemmelighed, jeg tager med mig i graven!

Til gengæld fik jeg fløjet med den højt besungne Boeing 757 (TF-FIO). Wow, sikke et spark ved take-off🤩! Saga class
havde en nydelig kabine og et godt sæde, servicen var OK, men ikke af en karat, som frister til en gentagelse. I hvert
fald ikke til de penge!
Det fuldbookede SAS fly hjem til CPH havde fin service og catering ( og det i Plus!)

Nu skal jeg til at planlægge min næste tur til Australien, i 2026!

Kun 15 flighter i år, laveste siden 2021. 11 av dem helt privat, ingen med den ordentlige jobben, men 4 flighter med min lille sidehustle LN-Cargo, hvilket også var alle de flightene jeg hadde innenriks, til da TRD og TOS. Ingen nye flytyper eller flyselskap. Siden jeg regner SAS Link som SAS, og selv når min easyJet flight var operated by ITA, så teller jeg den som easyJet. To nye flyplassen derimot: LIN og BGY. Ellers hadde jeg ikke vært i Italia på 13 år, også ble det jammen 3 turer innom der i år. To av dem med fly, og en av dem via en ukes togtur fra Zürich til Nice. OSL-ZRH var forresten eneste rute fløyet mer enn en tur i år.

I tillegg ble det jo noen turer til Beitostølen, Bergensbanen til Finse, tur til Gøteborg med bil, og en "rundttur" i Värmland ifm hockeycup for eldstemann.

Byer besøkt: Lech, Chur, St.Moritz, Arentzano, Padova, Milano (2x), Gøteborg, Arvika, Venezia, Trondheim, Tromsø, Tallinn, Varenna, Bassano del Grappa, Breganze

1766647837936.webp

1766647869316.webp

Last edited:
To flygninger igjen i 2025, da blir det totalt 70 i år. Mesteparten er jobbreiser i Norge, men det ble plass til litt mer artige ting: Fantastisk Færøyene-tur, Finnmark i vegg-til-vegg sol og testing av SAS business i Europa. Det ble også en komplett meningsløs (eller svært meningsfull avhengig av øyet som ser) senator-tur med Swiss og Lufthansa til Birmingham. To nye flyplasser - FAE og VNO.

Kan man juleønske t/r fra Turkmenistan Airlines🎅
Har dessverre kun et dårlig bilde av selvet flyet.(standart 737) Retur var med Turkish. Det finnes en del skildringer på youtube som ligner noe det jeg opplevede, bare att flyet mitt var stappa fult. På hjemreisen ble jeg faktisk oppgradert til BIZ helt gratis. Det har aldri skjedd meg før. :)

Såfremt det ikke skulle dukke opp noe uforutsett i romjulen lander jeg på 55 flyturer i år. En liten økning sammenlignet med de siste par årene.

Reiseåret 2025 startet med SQ hjem fra Singapore i januar. Ellers har det vært diverse korte turer innenriks, i Norden og Europa før årets høydepunkt som var 3 uker i Sør-Korea og Japan i høst. Første gang i Sør-Korea, og jeg besøkte deler av Japan jeg ikke har vært tidligere.

Beste flyopplevelse var vel SAS Business på A350 fra København til Seoul i september. Ellers i år har det vært noen turer hvor reisen og flyet har vært hovedformålet. En tur til Umeå for å prøve Beech King Air, ut til Værøy for å fly helikopter og en liten helg i Paris hvor jeg fikk flydd A318 på vei ned før den pensjoneres.

Flyselskap:
SK (Mainline, Link, Connect og Cityjet) - 36
WF - 5
KL (Cityhopper) - 3
AF, AY (Mainline og Norra) - 2
SQ, NH (Wings), DX, LJ, LTR, DY, JON - 1

Topp 5 flytyper:
Airbus A320neo - 21
Embraer E195 - 8
Dash 8-400 - 5
CRJ-900 - 4
Airbus A350-900 - 3

Topp 5 flyplasser:
SVG - 29
OSL - 25
CPH - 12
BGO - 6
AMS, ARN, HEL - 4

Nye flyselskap:
JON, DX, LTR, LJ (og så vil jeg nesten telle AF da jeg var noen måneder gammel da jeg fløy de sist. 😝)

Nye flytyper:
BE20, AW139, AT45 og A318

Nye flyplasser:
OSD, UME, RRS, VRY, ICN, PUS, FUK, KMJ og NGO

Nytt land: Sør-Korea

Attachments

• Screenshot_20251225_203516_Chrome.webp
    Screenshot_20251225_203516_Chrome.webp
    59.1 KB · Views: 18
  • Like
Reactions: EB
Reiseåret 2025 ble for min del et beskjedent år.

Nye destinasjoner var Ho Chi Minh City og Vilnius.
Ellers ble det litt gjengangere: Paris x2, Warszawa x2, Athen x2,
foruten CPH, ARN, RIX, FRA, YYZ, BKK, KRK, ZRH.
Vietnam Airlines ble en ny og positiv opplevelse.
Dette er alle private "leisure/pleasure"-reiser ettersom mine jobbreiser er så kjipe at de fortrenger jeg så snart jeg er kommet hjem.

Håper reisevirksomheten tar seg opp i 2026!

Attachments

• Skjermbilde 2025-12-28 kl. 15.47.44.webp
    Skjermbilde 2025-12-28 kl. 15.47.44.webp
    47.4 KB · Views: 15
  • Skjermbilde 2025-12-28 kl. 15.31.28.webp
    Skjermbilde 2025-12-28 kl. 15.31.28.webp
    60.4 KB · Views: 16
Last edited:
Ikke mye å skrive om her nei,
5x t/r SVG-WAW via CPH/AMS LO/SK/KL
WAW-IST TR LO
IST-DLM/ESB-IST TK
WAW-YYZ-YVR-HNL-SFO-CPH-OSL-WAW med LO/AC/HA/SK/LO

Har ønskeliste for '26, men om den går inn gjenstår å se.
Forberedelse er iallefall unnagjort

Hoj hoj!

Imponert over alle som fører «regnskap» over turene sine! Her ble det i 2025 ca 90 reiser, fordelt på rundt 150 overnattingsdøgn! (Ned fra 182 hotellnetter i 2024)

Vært i USA 4 ganger, Dubai et par ganger, og en haug i Europa.

Året 2026 begynner først 19 Jan reisemessig, men så er det utenlands nesten hver uke til slutten av Mars. Fotball-VM i USA blir det også! :)

Kim

• Like
Reactions: EB
Hoj hoj!

Imponert over alle som fører «regnskap» over turene sine! Her ble det i 2025 ca 90 reiser, fordelt på rundt 150 overnattingsdøgn! (Ned fra 182 hotellnetter i 2024)

Vært i USA 4 ganger, Dubai et par ganger, og en haug i Europa.

Året 2026 begynner først 19 Jan reisemessig, men så er det utenlands nesten hver uke til slutten av Mars. Fotball-VM i USA blir det også! :)

Kim
….for noen av oss så er det faktisk en veldig enkel jobb;-)

Det ble et veldig rolig flyår i år. Mange turer til ferieleiligheten i Larvik har skylda for det. ;)
Men noen ble det.
Antall 12 flighter.
SAS og Austrian var selskapene.
Dessuten veteranflyene Tiger moth, Cornell pt19 og birddog. Hadde også turer med Cessna 170 og Diamond da40.
Ny flyplass ble Rakkestad hvor jeg var med på en del touch and go.
Ellers Kjeller, Stockholm Arlanda og Vienna.

Men jeg opplevde noe av det råeste i mitt liv. Ja nesten bedre enn Concorde turen i 98.
Det var og fly i formasjon med Cornell og Tiger moth. Jeg satt i Cornellen og Tiger moth kom opp på siden av oss og vi fløy sammen mot Oslo og Oslofjorden.
Satt og filmet og tok bildet av en tiger moth som lå veldig nærme, litt foran oss. Utrolig syn og se tiger mothen duve opp og ned så nærme i real life som det heter på engelsk. ;)

Dessuten i slutten av august fikk jeg en flott tur med Cornellen. Piloten jobber i SAS og fløy skikkelig bra. En del relativt luftige manøvre var det. Bortimot 90 grader i åpen cockpit er luftig for meg i alle fall. :)
Fikk også styre Cornellen ca 1/3 av tiden og piloten var relativt fornøyd med innsatsen min!

Hmm, ikke så mange turer, men sett tilbake var det skikkelig bra flyturer de som var.

Så er tiden inne for å oppsummere reiseåret 2025. Rolig start på året, ingen jobbreiser i hverken januar eller februar. Så årets første reise var den årlige Thailands-turen med Companion Ticket i slutten av februar. Blitt vrient å finne bonusbilletter i C østover, men fant til slutt en OK rute med Air India. Har flydd med de en tur for et par år siden og det var overraskende greit. Og denne gangen ble det enda greiere. Ruten var OSL-FRA med LH og derfra FRA-DEL-BKK med AI. FRA-DEL var nemlig satt opp med en tidligere Vistara B789 som er vesentlig freshere enn AI sine egne maskiner. Siste legget var med A320 i 2+2 konfig. Og akkurat det samme i motsatt rekkefølge på vei hjem.

Ellers bød 2025 på en jobbreise til Chicago. Utreise via CPH med A330 i Plus, men svidde av noen poeng på en budrunde for oppgradering. Fin tur over og med hyggelig CC og helt grei servering. Hjemreisen skulle vært ORD-JFK-OSL. Men slik gikk det ikke, for å gjøre en lang historie kort ble det i stedet JFK-CDG med AF og 77W i Premium Economy. Hverken mat, drikke, service eller sete var noe å rope hurra for. Men flytypen trekker jo opp da.

Ellers var årets jobbdestinasjoner Ørsta-Volda, Tromsø, München, Stavanger, Trondheim, Nürnberg, Sandane og Vaasa i kronologisk rekkefølge.

Årets øvrige fritidsreiser var en påsketur til Stockholm, et par helgeturer til Køben, en guttetur til Hamburg, klassefest i Trondheim og en drøy ukes togferie i Spania. Sistnevnte med AF på OSL-CDG-MAD og retur med DY fra Malaga.

Og årets MC-tur til Vestlandet gikk for første gang faktisk til Vestlandet. Upåklagelig vær på hjemlige trakter i juli, så det ble en drøy uke med overnattinger i Arendal, Flekkefjord, Stavanger, Bergen og Geilo. Så kanskje vel så mye Sørlandet son Vestlandet…

2024 endte med 52 flighter på til sammen 64.891 km, og 2025 endte med 54 flighter og 64.689 km. Forutsigbare reisevaner får man si😊 Nøyaktig 50% jobb og 50% privat.
Høydepunkt? Gjensyn med USA (som jeg egentlig ikke gledet meg til), Air India/Vistara og togferie i Spania.

Nye flytyper: Ingen
Nye selskaper: Delta, ASL Airlines
Nye flyplasser: NUE Nürnberg, VAA Vaasa
Nye land: Ingen

Topp flytyper:
Airbus A320neo (16)
Boeing 737-800 (9)
Airbus A320 (9)
Dash 8-100 (5)
Airbus A321 (3)
Boeing 737-900ER (2)
Boeing 787-9 (2)
Og en flight med hver av disse: Boeing 777-300ER, ATR 72-500, ATR 72-600, CRJ900, CRJ1000, A220-300, A319, A330-300.

Topp selskaper:
SAS (16)
Lufthansa (9)
Norwegian (7)
Widerøe (5)
Air India (4)
Air France (3)
Thai Lion Air (3)
Finnair (2)
Og en flight hver med City Jet, ASL Airlines, Air Baltic, Thai, Delta.

Topp 10 flyplasser:
Oslo (36)
Trondheim (8)
Frankfurt (8)
København (6)
München (5)
Paris (4)
New Delhi (4)
Stockholm (4)
Amsterdam (4)
Bangkok BKK (3)
Bangkok DMK (3)

Klasser:
Economy (31)
Premium Economy (13)
Business (10)
First (0)

Og dett var dett 😊

2025 ble innholdsrikt i opplevelser og reiser, også med fly!

Screenshot 2026-01-04 at 20.48.04.webp

Totalt antall flyvninger: 16
Total distanse: 24 768 mi / 39 860 km
Tid: 56 t 23 min
Flyplasser: 9
Flyselskap: 5
Nye flytyper: B787-10, DHC-6 Twin Otter
Nye flyplasser: EDI, YYC, YVR, NAN, SUV, TVU

Beste opplevelse? "Klappsete" på Twin Ottern, NAN-TVU og TVU-SUV

IMG_7646.webp
NAN-TVU, innflyving TVU (Matei/Taveuni)

IMG_8232.webp
TVU - Matei/Taveuni

Litt sjalu på dere som har noen få. Ikke ferdig selv enda, men ligger an til å ende på 56. Ca 50 for mange. I førersetet ender jeg på ca 650 timer, også alt for mye 🤣
Fikk statistikk i en app nylig, som jeg kan legge til. Ble tilgjengelig sent i desember, men jeg logga ikke inn før januar, så januar 2025 falt ut

Attachments

• a.webp
    a.webp
    31 KB · Views: 7
  • b.webp
    b.webp
    23.1 KB · Views: 8
  • c.webp
    c.webp
    23.9 KB · Views: 7
  • d.webp
    d.webp