Nytt norsk flyselskap: Feel Air

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Lurer fælt på hva som skjer med bagasjesaken på OSL. Har det kommet noe nytt der? For OSL er og blir en B-flyplass så lenge en må gå og hente bagasjen for å sjekke den inn igjen ved retur OSL. Jeg er sikker på at både Thai, Continental og US Airways taper en god del passasjerer på det.

Den saken diskuteres her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=50206

focus.gif

Bare støyrestriksjoner :) Du får ikke komme med noe gammalt ræl på natta sånn helt uten videre :)

Bare en avsporing fra tråden for morro skyld; På slutten når Servisair drev groundhandling på OSL, støyet utstyret til dem mer enn noe fly som noen gang har vært på OSL:colgate: Og det værste, utsyret så ut som gammelt ræl, selv om det faktisk ikke var så gammelt:cool:

Men..jeg håper Feel overlever, de bør være rom for flere aktører. Når de som står bak selskapet har klart å skaffe egenkapitalen i den størrelsen det er snakk om, så har de nok en plan for reserver også. Synes det virker spennende og krysser fingrer for de.

Mener til og med å huske at det opprinnelig var 407 seter. Men her er det som står på deres hjemmesider nå:

Under vintersäsongen 2009/2010 flyger Thomas Cook Airlines Scandinavia med två olika versioner av Airbus 330-200 med 323 respektive 360 platser.

På A330-200 med 323 platser erbjuder vi RoyalClass i den främre kabinen (se information ovan) och SunClass med benplats på 84 cm i resterande del av flyget. Denna flygtyp flyger nonstop både ut och hem till de flesta långdistansresmålen.

På A330-200 med 360 platser erbjuder vi SunClass i den främre kabinen med benplats på 90 cm. Resterande del i flyget är ekonomiklass.Denna flygtyp flyger nonstop på utresan till alla långdistansresmål.

På våra A330-300 flyg erbjuder vi SunClass i den främre kabinen med benplats på 84 cm. resterande del i flyget är ekonomiklass.

------------
Thomas Cook's A330-200 går som nevnt med 323 respektive 360 seter, hvorav 49 seter er "business". Disse flyr Oslo-Phuket / Oslo-Krabi direkte uten mellomlanding øst / vest.

A330-300 har setekonfigurasjon 405 (407, men to stoler selges ikke), men på de to ovennevnte turene vil de i vinter gå med ca 370 pax fra OSL, slik at de kan gå direkte østover, men med fuelstopp i SHJ (Emiratene) hjemover.

En A330-200 med setekonfigurasjon 307 er ikke i nærheten av fuelproblemer på turen vestover (hjem fra BKK, med 10,5 timers flytid.)
Det er så man undrer på hvorfor ikke FEEL vil ha flere seter inn, når de har mulighet til det, vektmessig, volummessig og fuelmessig?

Thomas Cook Scandinavia låner ved behov A330-backup fra Thomas Cook UK.

Dersom FEEL ikke har en backup på disse to individene, er det en vel dristig satsing, og uhyre sårbart ved snag.
Når det er sagt, er A330 en "moneymaker" og særdeles lite utsatt for nettop snag.

New York innebærer ETOPS (operasjonelle krav til tomotorige fly over bl.a. lange havområder), og et nytt selskap må opparbeide seg den nødvendige autorisasjon over tid. D.v.s. at de ikke kan regne med å hoppe rett inn på 180 eller 208 min. ETOPS, men starte med redusert ETOPS.
Dette vil enkelt oversatt bety at de i en startfase ikke nødvedigvis kan få fly direkte rute, men i starten fly en nordligere rute, som igjen betyr ekstra omkostninger/flytid.

Det er en grunn til at det er lettere å starte LCC for å fly Bergen-Oslo, enn det å fly longhaul. Sterling hadde planene for dette, Norwegian har nok skjønt at dette er en annen utfordring. Blir svært overrasket om dette blir en realitet.

Tally-Ho

Last edited:

Man kan ju inte vara något annat än skeptisk till ett sånt här projekt. Men lycka till säger jag.

Først og fremst, lykke til Feel Air! Liker godt å se at noen er villige til å satse i Norge og det Skaninaviske markedet.

Er forsiktig optimist utifra det jeg hører. Dyktige og drevne folk som er med, to meget store desitnasjoner fra både Stockholm og Oslo. Regner med det er en god del flere destinasjoner som vurderes her. Kan godt tenke meg Dubai, Bombay, Rio de Janeiro, Chicago, Miami, Hong Kong m.fl. er under vurdering.

Flott livery, teit navn. På A.net spurte noen Engelske/Amerikanske medlemmer om "Feel" betyr noe annet på Norsk, for ellers var det teit. Der er jeg enig. Vi får trøste oss med at det ihvertfall ikke er nok en "Blue" klone, det være seg med Jet, Fly, Air, Airways før eller etter navnet. Rimelig oppbrukt.

Ved problemer med de to fabrikknye A330, kan jeg nevne en ACMI spesialist som kanskje kan hjelpe, nemlig Titan Airways. De har nå en B763ER, dog bare med 265 seter.
http://www.titan-airways.co.uk/passenger-charter/fleet/boeing-767---300er

Ønsker Feel Air lykke og håper at de vil klare å få til det de ønsker. Men må si som andre her, er litt skeptisk.

Enig med LN-AFG at Feel Air ikke et bra navn, men at liveryet er bra.:)

Navnet skjemmer ingen, og det fremgår av informasjonen at man skal ha en god følelse ombord. Det indikerer muligens at navnet kan ha mer enn symbolsk relevans til produktet. Dette blir det spennende å følge med på!

Spennende!
Lurer på hva slags businessklasse de har tenkt seg. Noe ala Sun Class hos Thomas Cook, eller en "ordentlig" businessclass med lie flat seter etc?

Synes det var en overraskende bra livery :)

Vi får håpe det vil gå bra med dem, og uten for store/lange snager (eller andre problemer).

New York innebærer ETOPS (operasjonelle krav til tomotorige fly over bl.a. lange havområder), og et nytt selskap må opparbeide seg den nødvendige autorisasjon over tid. D.v.s. at de ikke kan regne med å hoppe rett inn på 180 eller 208 min. ETOPS, men starte med redusert ETOPS.
Dette vil enkelt oversatt bety at de i en startfase ikke nødvedigvis kan få fly direkte rute, men i starten fly en nordligere rute, som igjen betyr ekstra omkostninger/flytid.
Hva regnes som redusert ETOPS? Må de begynne med 60, 90 min eller får de 120min ETOPS range?

Ja, ja.. Naa er det fortsatt ingen som har lyktes som LLC paa langruter og JFK til halv pris med prisene vi ser naa skulle bli rundt 1500 kroner t/r inkludert skatter og avgifter.

Oensker FEEL Air lykke til, men de har en voksen konkurranse til USA og det er begrenset hvor mange som vil fly pkt til pkt til NYC fra Skandinavia. Og saa var det de gutta fremst i flyet. De betaler ofte mesteparten av regninga pr. avgang saann at man kan selge billetter billig bak. Tviler paa at ett par tre avganger i uka vil svinge der, det samme med produkt.

Men for all del..

Til oesten derimot, har Thai meget godt av konkurranse med deres reisebyraasatsing og tung overprising til OSL og jeg har god tro paa at de kan tjene penger paa BKK og andre destinasjoner i oesten.

JFK = Glem det, ikke kast bort arbeidskapitalen. Oesten = Yes! Det kommer til aa bli en suksess dersom produkt og pris er riktig

får håpe at den f`n de har på halen ikke kommer i konflikt med en liten gjeng som lager strengeinstrumenter i scottsdale, arizona da ;-) Veldig gøy dette, krysser fingra jeg for dem :-)

Fender.jpg
Logo.gif

Ikke helt ulik..

Nå er det ikke bare kunskapen til de som starter opp om de lykkes, men heller hvordan dette blir tatt imot av kundene som skal gjøre dette levedyktig! Litt skeptisk, men supert om dette lykkes!

Folk står visst i kø for å få jobb i det nye selskapet. Allerede i løpet av tre timer i går formiddag hadde de fått inn så mange søknader at det var nok til å bemanne hele selskapet.

Sirpjalle: Jeg tror det er snakk om tur/returpriser, men det gjenstår jo og se. Hvis ikke tilbyr de jo strengt tatt ikke noe særlig nytt heller.

Det sa da vitterlig ikke den artikkel jeg sikter til

Reisende får tilbud om enveisbilletter helt ned i under 2000 kroner for strekningen Oslo - Bangkok.

Du får snart en e-mail fra Lufthansa som sier at billetten er kansellert da den er for billig!

Nja, tror ikke det. Jeg kjøpte billettene for lenge siden, på Farmers eminente side. Og det var ikke 29,95,- tilbud ;)

Hmm... er vel litt mer skeptisk i dag enn jeg var i går angående dette selskapet. I gårsdagens artikkel på aftenposten.no/E24 stod det at de HADDE hentet inn 240 millioner kroner. I dagens artikkel står det at de "skal reise 240 millioner kroner igjennom DnB Markets". Har de penga eller har de ikke penga?

Dagens artikkel: http://e24.no/naeringsliv/article3301201.ece
Gårsdagens artikkel: http://e24.no/boers-og-finans/article3299424.ece

Back