Nytt norsk flyselskap: Feel Air

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Jeg tror de kan lykkes, skal du lykkes må du minst slå sammen 3 suksessfaktorer, disse har minst 2:

1. Perfekt timing, nå kan de starte opp helt i begynnelsen av en ny oppgangsperiode og har muligheten til¨å bygge opp en flyflåte på rundt 15 - 20 fly og en egenkapital som gjør at de kan overleve en ny finanskrise om kanskje 10 år til. Hadde de startet opp for rundt 4 år siden, vill de nok ha gått under i disse dager.

2. Ekstremt gunsitige innkjøp / leasing av materiell, pga. en skadeskutt flyindustri har de en unik mulighet til lave priser på fly.

3. Mulig kombinasjon av lavpriskonsept og internett basert booking.

4. Burde hatt et sammarbed med et feeding selskap som Norwegian.

Så jeg tror faktisk disse kan klare det umulige, bygge opp et langdistanse lavpriskonsept på lik linje som Virgin Atlantic, og kanskje true SAS enda mer i fremtiden.

Lykke til, jeg gleder meg til å følge med på dette.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Så jeg tror faktisk disse kan klare det umulige, bygge opp et langdistanse lavpriskonsept på lik linje som Virgin Atlantic, og kanskje true SAS enda mer i fremtiden.

Det er ikke noe SAS (IC) å true i fremtiden.. Perfekt timing med andre ord. Nå skal ikke jeg ta fullstendig av her men kanskje Feel blir dødsstøtet for SAS IC.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Har sittet i kulissene på Skei uten PC de siste dagene, men fikk da med meg nyhetene, bl.a via aktive Forumister.

Dette blir bra, og enda bedre er det at dette er starten på mye spennende fra OSL i tiden fremover ;)
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Jeg tror de kan lykkes, skal du lykkes må du minst slå sammen 3 suksessfaktorer, disse har minst 2:

1. Perfekt timing, nå kan de starte opp helt i begynnelsen av en ny oppgangsperiode og har muligheten til¨å bygge opp en flyflåte på rundt 15 - 20 fly og en egenkapital som gjør at de kan overleve en ny finanskrise om kanskje 10 år til. Hadde de startet opp for rundt 4 år siden, vill de nok ha gått under i disse dager.

2. Ekstremt gunsitige innkjøp / leasing av materiell, pga. en skadeskutt flyindustri har de en unik mulighet til lave priser på fly.

3. Mulig kombinasjon av lavpriskonsept og internett basert booking.

4. Burde hatt et sammarbed med et feeding selskap som Norwegian.

Så jeg tror faktisk disse kan klare det umulige, bygge opp et langdistanse lavpriskonsept på lik linje som Virgin Atlantic, og kanskje true SAS enda mer i fremtiden.

Lykke til, jeg gleder meg til å følge med på dette.

Saa Virgin Atlantic er en LCC?? Grunnen til at VS gjoer det straalende er deres fantastiske produkt i business og premium economy. Ett sete i business koster like mye som 20-30 seter ombord i Feel Airs fly. Det er butikk.

Feeder i Norge er en ting, men hva med naar du lander paa JFK?

Det er en grunn til at CO opererer til OSL med en 757...

USA prosjektet deres har vaert proevd av en rekke operatoerer med mye mer enn 200 mill som startkapital. Jeg ville satset paa beachmarkedet der det faktisk er marginer. Ved aa fly ett par timer lengre vil de kunne dra inn langt over dobbelt saa mye pr. sete som man gjoer til og fra USA
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Ja, ja.. Naa er det fortsatt ingen som har lyktes som LLC paa langruter og JFK til halv pris med prisene vi ser naa skulle bli rundt 1500 kroner t/r inkludert skatter og avgifter.

Oensker FEEL Air lykke til, men de har en voksen konkurranse til USA og det er begrenset hvor mange som vil fly pkt til pkt til NYC fra Skandinavia. Og saa var det de gutta fremst i flyet. De betaler ofte mesteparten av regninga pr. avgang saann at man kan selge billetter billig bak. Tviler paa at ett par tre avganger i uka vil svinge der, det samme med produkt.

Men for all del..

Til oesten derimot, har Thai meget godt av konkurranse med deres reisebyraasatsing og tung overprising til OSL og jeg har god tro paa at de kan tjene penger paa BKK og andre destinasjoner i oesten.

JFK = Glem det, ikke kast bort arbeidskapitalen. Oesten = Yes! Det kommer til aa bli en suksess dersom produkt og pris er riktig

Condor, Martinair, LTU (Naa Air Berlin) og tildels Icelandair har alle lykkes med et konsept som har gitt lave priser....ser at FEEL kan foelge en tilsvarende modell og lykkes svaert saa godt....de har vel ikke sagt at de skal bli RyainFeelEasyNorwegianJet ?
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Condor, Martinair, LTU (Naa Air Berlin) og tildels Icelandair har alle lykkes med et konsept som har gitt lave priser....ser at FEEL kan foelge en tilsvarende modell og lykkes svaert saa godt....de har vel ikke sagt at de skal bli RyainFeelEasyNorwegianJet ?

Fair enough, men til JFK??
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Regner med Bangkok og New York, bare er en sniktitt på hva som kommer. Det er garantert flere destinasjoner på vei. Dette er jo ikke noe SAS IC der de fleste rutene baserer seg på daglige rundturer til samme destinasjon. Med to fly klarer de fint å fly til flere enn de to destinasjonene som er nevnt.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Fair enough, men til JFK??
Og fra OSL... Er tross alt et lite land, og det er grenser for hvor mye folk kan reise. De andre som nevnes har litt bedre sentral plassering enn OSL som utgangspunkt.

Hvordan gikk det med 767-charteren som en eller annen operatør forsøkte OSL-FLL? Ble det noen suksess?
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Tror det kan vaere marked fra Oslo, men dette er ett stort fly vi snakker om og man skal fly til over atlanteren til den flyplassen det er suverent mest konkurranse til av alle flyplasser, saa omsetningen pr. sete kommer til aa bli meget lav.

Terskelen aa fly til en destinasjon som ligger saapass langt unna og har en saapass forskjellig tidssone er mye stoerre enn aa ta en impulstur i Europa naar det er billig.

Det er en fysisk meget tung opplevelse aa fly en langweekend/weekend til NYC, saerlig i en 330 med 300+ seter uansett hvor billig det er. De lover halv pris i forhold til hva folk betaler naa. Guess what, prisene er rundt 3K til NYC for tiden, inkudert baggasje, IFE og full servering.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

JEg tror godt at TG kan leve med konkurrencen på BKK, men også her burde de have valgt anden destination....f.ex U Tapao
Hilsen
Ole
Bortsett fra taxiene inn til Pattaya er det vel dårlig med connections til andre steder i Asia fra U-Tapao?
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Regner med Bangkok og New York, bare er en sniktitt på hva som kommer. Det er garantert flere destinasjoner på vei. Dette er jo ikke noe SAS IC der de fleste rutene baserer seg på daglige rundturer til samme destinasjon. Med to fly klarer de fint å fly til flere enn de to destinasjonene som er nevnt.
To fly og to baser. Så det kommer uansett ikke til å bli daglige avganger.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Saa Virgin Atlantic er en LCC?? Grunnen til at VS gjoer det straalende er deres fantastiske produkt i business og premium economy. Ett sete i business koster like mye som 20-30 seter ombord i Feel Airs fly. Det er butikk.

Feeder i Norge er en ting, men hva med naar du lander paa JFK?

Det er en grunn til at CO opererer til OSL med en 757...

USA prosjektet deres har vaert proevd av en rekke operatoerer med mye mer enn 200 mill som startkapital. Jeg ville satset paa beachmarkedet der det faktisk er marginer. Ved aa fly ett par timer lengre vil de kunne dra inn langt over dobbelt saa mye pr. sete som man gjoer til og fra USA

Finnair har heller ikke noe netverk på destinasjon.
Den som intet våger, intet vinner,
jeg har tro på de, men de må få seg noen gode laksevenner, og sammarbeid med Asiatiske turoperatører.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Beklager du har helt rett, men kan ikke Feel også det ?

Man kan ikke bare melde seg inn i en allianse.

De kan inngå avtale(r) om interlining, prissammarbeid m.m., men da drar de på seg kostnader de antagelig ikke ønsker å ha som LCC.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Og fra OSL... Er tross alt et lite land, og det er grenser for hvor mye folk kan reise. De andre som nevnes har litt bedre sentral plassering enn OSL som utgangspunkt.

Hvordan gikk det med 767-charteren som en eller annen operatør forsøkte OSL-FLL? Ble det noen suksess?

OSL-FLL charter har jo vært en av og på sak. Både Star Tour med BLX B767 og Ving med DK DC10 og A330 har gått på denne strekningen enkelte vintre. Med varierende suksess.

Her har også NB flydd charter med B727 via Gander....

Ser det nevnes "flytende" rutetider. Air AsiaX opererer med denne modellen på KUL-STN med sine A343. Flyene går konstant og opererer med minimal bakketid. Noen rutetider blir selvsagt ukurante men hva gjør vel det så lenge det er billig.

Spennende satsning! Gleder meg til fortsettelsen og hvilke andre destinasjoner som måtte komme.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Uansett, man kan klare seg uten allianse, det kan jo være en fordel og ikke ha for store kostnader, så vidt jeg vet så har Virgin kun et lite sammarbeid med Singapore air lines de siste årene, så de startet på samme måte, for seg selv.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Uansett, man kan klare seg uten allianse, det kan jo være en fordel og ikke ha for store kostnader, så vidt jeg vet så har Virgin kun et lite sammarbeid med Singapore air lines de siste årene, så de startet på samme måte, for seg selv.

Singapore eier 49% av Virgin, men samarbeidet dem mellom er ikke det helt store. Eller så har Virgin interline med alle nettverksselskapene og f.eks SAS, og til en viss grad BA, feeder dem inn til Heathrow til en viss grad
 
Back
Top