Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

At staten som kunde setter tilleggskrav til tjenester de kjøper utover minimumskrav for å drive i vedkommende bransje er selvsagt og naturlig, og ikke spesielt for luftfart.

Hvor lang tid har man fra Anbudet er tilkjennt til oppstart ? Det er vel noe begrenset tilgang til Dash-8 Q100/200 (eller flytyper som kan benyttes) og tilgang til Mannskap med erfaring (la oss for orden skyld si fra Grønnland og Island) er vel også begrenset.

I utgangspunktet var fristen 8. august (men den fristen ble vel utsatt). De som legger inn anbud forventes å stå ved sitt tilbud i 120 dager etter fristens utløp. Oppstart er planlagt til 1. april 2017.

At staten som kunde setter tilleggskrav til tjenester de kjøper utover minimumskrav for å drive i vedkommende bransje er selvsagt og naturlig, og ikke spesielt for luftfart.

Ja, man kan legge til krav. ESA/EU er imidlertid ikke spesielt begeistret for krav som er laget slik at det forhindrer reell konkurranse.

I utgangspunktet var fristen 8. august (men den fristen ble vel utsatt). De som legger inn anbud forventes å stå ved sitt tilbud i 120 dager etter fristens utløp. Oppstart er planlagt til 1. april 2017.

Ja, man kan legge til krav. ESA/EU er imidlertid ikke spesielt begeistret for krav som er laget slik at det forhindrer reell konkurranse.

Hvordan stiller ESA/EU seg til krav som er laget slik at de bidrar til reell opprettholdelse av Flysikkerheten ?

Nei, for Flight Safety har nok ikke "pri en" hos den gjengen der .... dessverre.

Hvordan stiller ESA/EU seg til krav som er laget slik at de bidrar til reell opprettholdelse av Flysikkerheten ?

Jeg tipper, basert på min kjenneskap til liknende tilfeller, at ESA/EU vil stille nøyaktig de samme spørsmålene som storg stiller:
1. Dersom det er så sikkerhetskritisk, hvorfor er ikke slik erfaring innarbeidet i de generelle regler som er utformet?
2. Er det noe med selve anbudsrutene som gjør det viktigere med denne typen tilleggskrav enn eventuelle kommersielle flygninger på de samme flyplassene?
osv.

Last edited:

Nei, for Flight Safety har nok ikke "pri en" hos den gjengen der .... dessverre.

Se mitt svar til dc-8-63. Det ser ikke ut til at noen er interessert i å adressere det storg tar opp. Kanskje du tar hansken?

Så du tenker at SD når de lager anbud skal vurdere hvilke aktører som er aktuelle up front før anbudet lyses ut? Det er ikke helt vanlig prosess, men du vet kanskje noe om at SD i dette anbudet gjør slike vurderinger? SD må faktisk forholde seg til EØS-regelverket i slike saker - også selv om noen mener at dette er irrelevante i en praktisk situasjon som dette. Det vitner kanskje om en manglende forståelse av hva som ligger til grunn i slike prosesser.

Det kan tenkes at man når man kjører anbud har prekvalifiseringsrunder som gir informasjon om hvem som er aktuelle anbydere, men jeg tror ikke det er tilfellet i dette anbudet.

Poenget mitt er enkelt: Anbudets utforming forhindrer alle andre (også de med relevant operativ erfaring fra vinteroperasjoner) fra å legge inn anbud (kanskje bortsett fra Lufttransport, som heller ikke har riktig type fly - om nå det skulle være relevant).

Det jeg har I tankene er at SD har også et ansvar for å levere en tjeneste som I varetar sikkerhet og operasjonell kvalitet som kundene kan forvente. Så det skal sette krav til sikkerhet og krav til at den som vinner anbudet kan levere.
Jeg vil vel si at den operative erfaringen nok må gå lenger enn vinteropersjoner, en må også kunne operere på Kortbaner. Air Greenland har noen Kortbaner på sitt rutenett, men jeg har vært på over 30% av Fixed Wing flyplassene de operer på, med henholdsvis DC-8-55 og A340-600 ;)

At ordlyden I erfaringsdelen er uheldig utformet er det ikke vanskelig å være enig I. Det er vel en sak mellom EØS og SD.

Det jeg har I tankene er at SD har også et ansvar for å levere en tjeneste som I varetar sikkerhet og operasjonell kvalitet som kundene kan forvente. Så det skal sette krav til sikkerhet og krav til at den som vinner anbudet kan levere.
Jeg vil vel si at den operative erfaringen nok må gå lenger enn vinteropersjoner, en må også kunne operere på Kortbaner. Air Greenland har noen Kortbaner på sitt rutenett, men jeg har vært på over 30% av Fixed Wing flyplassene de operer på, med henholdsvis DC-8-55 og A340-600 ;)

At ordlyden I erfaringsdelen er uheldig utformet er det ikke vanskelig å være enig I. Det er vel en sak mellom EØS og SD.

Da er vi kommet et stykke på vei, i alle fall. Hva angår sikkerhet og operasjonell kvalitet er vel dette Luftfartstilsynets ansvarsområde og de er vel også en etat underlagt SD. Så spisskompetansen på dette sitter i LT som forvalter det regelverket som alle operatører av kommersiell lufttransport må oppfylle.

Hva er så forklaringen på at det skal kreves mer (i form av ekstra krav) for å fly FOT-ruter til Hasvik, Hammerfest, Sørkjosen, Lakselv, Svolvær, Leknes, Røst, osv. enn det skal kreves for å fly rene kommersielle ruter til de samme flyplassene? Disse er vel åpne for kommersiell trafikk så lenge en operatør ikke går inn på anbudsrutene. Uten tilfredsstillende svar på slike spørsmål er jeg redd at SD har en litt dårlig sak om det kommer en klage.

Last edited:

Hva er så forklaringen på at det skal kreves mer (i form av ekstra krav) for å fly FOT-ruter til Hasvik, Hammerfest, Sørkjosen, Lakselv, Svolvær, Leknes, Røst, osv. enn det skal kreves for å fly rene kommersielle ruter til de samme flyplassene? Disse er vel åpne for kommersiell trafikk så lenge en operatør ikke går inn på anbudsrutene.

Som nevnt, har anbudsgiver rett til å stille høyere krav enn 'minimum'. Å f.eks. kreve sertifiseringer inen fagområdet er da ikke unormalr selv om det ikke er noe formelt krav for å få oppdraget utført. Tenker f.eks. innen IT.

Som nevnt, har anbudsgiver rett til å stille høyere krav enn 'minimum'. Å f.eks. kreve sertifiseringer inen fagområdet er da ikke unormalr selv om det ikke er noe formelt krav for å få oppdraget utført. Tenker f.eks. innen IT.

Dette er snakk om bruk av statlige penger for å støtte flyruter. Hvis kravene som stilles synes å resultere i begrenset konkurranse/favorisering av spesifikke tilbydere så sliter man med argumentasjonen. Se forøvrig spørsmålene om hvorfor dette er viktig for anbud, men ikke for kommersielle operasjoner på de samme flyplassene.

Jeg tipper, basert på min kjenneskap til liknende tilfeller, at ESA/EU vil stille nøyaktig de samme spørsmålene som storg stiller:
1. Dersom det er så sikkerhetskritisk, hvorfor er ikke slik erfaring innarbeidet i de generelle regler som er utformet?
2. Er det noe med selve anbudsrutene som gjør det viktigere med denne typen tilleggskrav enn eventuelle kommersielle flygninger på de samme flyplassene?
osv.

1. De generelle reglene er vel utarbeidet av LT ?. SD som kjøper av en tjeneste kan ha tilleggskrav for hvordan de mener at denne tjenesten skal leveres.
2 Her tror jeg man skal se på ruter og ikke flyplasser, en rute kan være mellom en flyplass hvor det ikke er nødvendig med tilleggskrav (f.eks. Bodø) og til en flyplass hvor det er nødvendig med tilleggskrav pga, banelengde, topografiske forhold. Det kan også være topografiske og vær forhold underveis. Vi bør huske at innen dette området har det skjedd flyulykker, det er en flyplass som er stengt.

Det er snakk om å heve anbudet noe opp fra det helt minimale av det LT/EASA krever. Dette da sannsynligvis fordi det både hever sikkerheten, men også regulariteten.

Jeg er partisk, men sliter allikevel med å skjønne hvorfor det skal være så fy å sette krav som etter alle solemerker sørger for en mer stabil operasjon.

Mener å huske at det kostet SD ganske dyrt å ad hoc-leie WF inn første tiden etter at DAT måtte avvises i Lofoten. Og selv om det den gang var delvis SDs egen feil at det ble slik, kan det tenkes at de har lært. Det blir forferdelig dyrt for oppdragsgiver når et anbud går i dass og tilbyderen er ulastelig eller konk...

Gavepakke til Widerøe, og plaster på såret til Torghatten fordi de ikke fikk kjøpe Fjord1 ?

Mulig jeg burde sette meg mere inn i det som diskuteres her, men jeg har ikke sett noe i kravene, ei heller kravet til 300 timer eller en vinter med operasjoner i Nord-Norge, som burde kunne hindre FV i å starte operasjoner.
Kravet til restriksjoner på vær/vind i 300t/1vinter vil evt. bety noe dårligere regularitet med to ombord som er ferske i området.

1. De generelle reglene er vel utarbeidet av LT ?. SD som kjøper av en tjeneste kan ha tilleggskrav for hvordan de mener at denne tjenesten skal leveres.
2 Her tror jeg man skal se på ruter og ikke flyplasser, en rute kan være mellom en flyplass hvor det ikke er nødvendig med tilleggskrav (f.eks. Bodø) og til en flyplass hvor det er nødvendig med tilleggskrav pga, banelengde, topografiske forhold. Det kan også være topografiske og vær forhold underveis. Vi bør huske at innen dette området har det skjedd flyulykker, det er en flyplass som er stengt.

Igjen, hadde jeg vært ESA/EU ville jeg sagt at du her ikke egentlig svarer på spørsmålet, men du gjentar kun at SD skal ha rett til å utforme tilleggskrav som de ønsker. ESA vil si:
1. Påvirker disse kravene konkurransen urettmessig slik at man ikke kan få reell konkurranse uten at det er noen grunn til det? ESA vil si at det kan man ikke. Det du egentlig sier her er vel også at SD ikke synes at regelverket som LT forvalter på vegne av SD er godt nok.

dette basert på
2. Disse spesielle topologiske forholdene og værforholdene - er det slik at disse kun inntreffer når man flyr på oppdrag for staten, og ikke når man flyr kommersielt til de samme flyplassene?
(se forøvrig listen med flyplasser jeg nevner i et tidligere innlegg som alle (?) er åpne for kommersiell flygning i tillegg til FOT-rutene)

Last edited:

Mener å huske at det kostet SD ganske dyrt å ad hoc-leie WF inn første tiden etter at DAT måtte avvises i Lofoten. Og selv om det den gang var delvis SDs egen feil at det ble slik, kan det tenkes at de har lært. Det blir forferdelig dyrt for oppdragsgiver når et anbud går i dass og tilbyderen er ulastelig eller konk...

Det er riktig bommer man her er SD virkelig ille ute.
SD har ganske sikkert lært fra forrige gang og etter hva jeg har forstått har de denne gang endret anbudsprosessen ved at det etter anbudsåpning skal føres drøftelser omkring anbudet.Det vil ikke være slik at laveste anbud automatisk får tildelt FOT.
Leverer Flyviking et anbud som tilsier et behov for 5-10-15 fly.
Så antar jeg at de må de dokumentere hvordan de skal anskaffe flyene,settes i drift,finansieres,besetning ansettes, trening gjennomføres,vedlikehold,osv.osv.før anbudet blir tildelt.
Er ikke alt 100% antar jeg at man faller ut.

Mulig jeg burde sette meg mere inn i det som diskuteres her, men jeg har ikke sett noe i kravene, ei heller kravet til 300 timer eller en vinter med operasjoner i Nord-Norge, som burde kunne hindre FV i å starte operasjoner.
Kravet til restriksjoner på vær/vind i 300t/1vinter vil evt. bety noe dårligere regularitet med to ombord som er ferske i området.

Hva forstår du med det som formuleres som "Restriksjonar i minimum 300 timar + ein vintersesong"? Hvilke restriksjoner er det snakk om?

Kan man fly, men bare i klarvær? Hvis så er tilfellet så vil jeg tro at kostnadene for FlyViking vil bli store når staten krever refusjon for ikke utførte flygninger.;)

Det er riktig bommer man her er SD virkelig ille ute.
SD har ganske sikkert lært fra forrige gang og etter hva jeg har forstått har de denne gang endret anbudsprosessen ved at det etter anbudsåpning skal føres drøftelser omkring anbudet.Det vil ikke være slik at laveste anbud automatisk får tildelt FOT.
Leverer Flyviking et anbud som tilsier et behov for 5-10-15 fly.
Så antar jeg at de må de dokumentere hvordan de skal anskaffe flyene,settes i drift,finansieres,besetning ansettes, trening gjennomføres,vedlikehold,osv.osv.før anbudet blir tildelt.
Er ikke alt 100% antar jeg at man faller ut.

Ja, dersom SD vurderer det dithen at anbudsgiver ikke kan oppfylle kravene så faller de ut. Formuleringen er: "Samferdsledepartementet gjer ei sjølvstendig vurdering av kor sannsynleg det er at tilbydaren kan starte opp innan oppstartsfristen og oppfylle dei øvrige kontraktsforpliktingane."

Man trenger imidlertid ikke tilleggskrav basert på sikkerhet for dette.

Hva forstår du med det som formuleres som "Restriksjonar i minimum 300 timar + ein vintersesong"? Hvilke restriksjoner er det snakk om?

Det kunne være interessant å vite. Jeg regner med at det er spesifisert et sted, selv om jeg ikke fant det, men det presiseres jo at det kun er snakk om vær. Å ha restriksjoner på f.eks. vind er ikke akkurat uvanlig.

Det kunne være interessant å vite. Jeg regner med at det er spesifisert et sted, selv om jeg ikke fant det, men det presiseres jo at det kun er snakk om vær. Å ha restriksjoner på f.eks. vind er ikke akkurat uvanlig.

Det står lite konkret om dette i anbudet. Det ligger imidlertid under "treningsprogram" og LIFUS, om det sier deg noe mer.

Back