Hvor lang tid har man fra Anbudet er tilkjennt til oppstart ? Det er vel noe begrenset tilgang til Dash-8 Q100/200 (eller flytyper som kan benyttes) og tilgang til Mannskap med erfaring (la oss for orden skyld si fra Grønnland og Island) er vel også begrenset.
At staten som kunde setter tilleggskrav til tjenester de kjøper utover minimumskrav for å drive i vedkommende bransje er selvsagt og naturlig, og ikke spesielt for luftfart.
I utgangspunktet var fristen 8. august (men den fristen ble vel utsatt). De som legger inn anbud forventes å stå ved sitt tilbud i 120 dager etter fristens utløp. Oppstart er planlagt til 1. april 2017.
Ja, man kan legge til krav. ESA/EU er imidlertid ikke spesielt begeistret for krav som er laget slik at det forhindrer reell konkurranse.
Ja, man kan legge til krav. ESA/EU er imidlertid ikke spesielt begeistret for krav som er laget slik at det forhindrer reell konkurranse.
Hvordan stiller ESA/EU seg til krav som er laget slik at de bidrar til reell opprettholdelse av Flysikkerheten ?
Nei, for Flight Safety har nok ikke "pri en" hos den gjengen der .... dessverre.
Så du tenker at SD når de lager anbud skal vurdere hvilke aktører som er aktuelle up front før anbudet lyses ut? Det er ikke helt vanlig prosess, men du vet kanskje noe om at SD i dette anbudet gjør slike vurderinger? SD må faktisk forholde seg til EØS-regelverket i slike saker - også selv om noen mener at dette er irrelevante i en praktisk situasjon som dette. Det vitner kanskje om en manglende forståelse av hva som ligger til grunn i slike prosesser.
Det kan tenkes at man når man kjører anbud har prekvalifiseringsrunder som gir informasjon om hvem som er aktuelle anbydere, men jeg tror ikke det er tilfellet i dette anbudet.
Poenget mitt er enkelt: Anbudets utforming forhindrer alle andre (også de med relevant operativ erfaring fra vinteroperasjoner) fra å legge inn anbud (kanskje bortsett fra Lufttransport, som heller ikke har riktig type fly - om nå det skulle være relevant).
Det jeg har I tankene er at SD har også et ansvar for å levere en tjeneste som I varetar sikkerhet og operasjonell kvalitet som kundene kan forvente. Så det skal sette krav til sikkerhet og krav til at den som vinner anbudet kan levere.
Jeg vil vel si at den operative erfaringen nok må gå lenger enn vinteropersjoner, en må også kunne operere på Kortbaner. Air Greenland har noen Kortbaner på sitt rutenett, men jeg har vært på over 30% av Fixed Wing flyplassene de operer på, med henholdsvis DC-8-55 og A340-600
At ordlyden I erfaringsdelen er uheldig utformet er det ikke vanskelig å være enig I. Det er vel en sak mellom EØS og SD.
Hva er så forklaringen på at det skal kreves mer (i form av ekstra krav) for å fly FOT-ruter til Hasvik, Hammerfest, Sørkjosen, Lakselv, Svolvær, Leknes, Røst, osv. enn det skal kreves for å fly rene kommersielle ruter til de samme flyplassene? Disse er vel åpne for kommersiell trafikk så lenge en operatør ikke går inn på anbudsrutene.
Som nevnt, har anbudsgiver rett til å stille høyere krav enn 'minimum'. Å f.eks. kreve sertifiseringer inen fagområdet er da ikke unormalr selv om det ikke er noe formelt krav for å få oppdraget utført. Tenker f.eks. innen IT.
Jeg tipper, basert på min kjenneskap til liknende tilfeller, at ESA/EU vil stille nøyaktig de samme spørsmålene som storg stiller:
1. Dersom det er så sikkerhetskritisk, hvorfor er ikke slik erfaring innarbeidet i de generelle regler som er utformet?
2. Er det noe med selve anbudsrutene som gjør det viktigere med denne typen tilleggskrav enn eventuelle kommersielle flygninger på de samme flyplassene?
osv.
1. De generelle reglene er vel utarbeidet av LT ?. SD som kjøper av en tjeneste kan ha tilleggskrav for hvordan de mener at denne tjenesten skal leveres.
2 Her tror jeg man skal se på ruter og ikke flyplasser, en rute kan være mellom en flyplass hvor det ikke er nødvendig med tilleggskrav (f.eks. Bodø) og til en flyplass hvor det er nødvendig med tilleggskrav pga, banelengde, topografiske forhold. Det kan også være topografiske og vær forhold underveis. Vi bør huske at innen dette området har det skjedd flyulykker, det er en flyplass som er stengt.
Mener å huske at det kostet SD ganske dyrt å ad hoc-leie WF inn første tiden etter at DAT måtte avvises i Lofoten. Og selv om det den gang var delvis SDs egen feil at det ble slik, kan det tenkes at de har lært. Det blir forferdelig dyrt for oppdragsgiver når et anbud går i dass og tilbyderen er ulastelig eller konk...
Mulig jeg burde sette meg mere inn i det som diskuteres her, men jeg har ikke sett noe i kravene, ei heller kravet til 300 timer eller en vinter med operasjoner i Nord-Norge, som burde kunne hindre FV i å starte operasjoner.
Kravet til restriksjoner på vær/vind i 300t/1vinter vil evt. bety noe dårligere regularitet med to ombord som er ferske i området.
Det er riktig bommer man her er SD virkelig ille ute.
SD har ganske sikkert lært fra forrige gang og etter hva jeg har forstått har de denne gang endret anbudsprosessen ved at det etter anbudsåpning skal føres drøftelser omkring anbudet.Det vil ikke være slik at laveste anbud automatisk får tildelt FOT.
Leverer Flyviking et anbud som tilsier et behov for 5-10-15 fly.
Så antar jeg at de må de dokumentere hvordan de skal anskaffe flyene,settes i drift,finansieres,besetning ansettes, trening gjennomføres,vedlikehold,osv.osv.før anbudet blir tildelt.
Er ikke alt 100% antar jeg at man faller ut.
Hva forstår du med det som formuleres som "Restriksjonar i minimum 300 timar + ein vintersesong"? Hvilke restriksjoner er det snakk om?
Det kunne være interessant å vite. Jeg regner med at det er spesifisert et sted, selv om jeg ikke fant det, men det presiseres jo at det kun er snakk om vær. Å ha restriksjoner på f.eks. vind er ikke akkurat uvanlig.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.