Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Man leverer et produkt som kundene vil ha heller enn det de etablerte leverer, eller at man er mer effektiv (har lavere kostnader).[/QUOTE]

Skulle like å vite hvordan Flyviking skal kunne operere billigere enn Widerøe.
Materiell og drift koster det samme eller mer. Antall flytimer i luften kan sannsynligvis ikke økes.
Lavere personell kostnader betyr lavere lønn til de som ansettes, blant annet flygere.
Hvor finner han disse ?
Mer effektiv drift enn Widerøe? Lite sannsynlig.
Tilsist,Widerøe et sterkt merkenavn og oppfattes som kvalitet.Hva blir FV oppfattes som?


Etter min oppfatning liker Giæver å profilere seg selv og han har, i mine øyne, kommet med bemerkninger i Nordlys om at han har verdens største fly leverandør i ryggen og kan raskt skaffe 14-15 fly.Hvem tar det seriøst?
Materiell er ikke problemet.
Hva med organisasjon,treningsprosedyrer, flygere,vedlikeholdsregime etc.etc.
Kan det tenkes at LT er litt skeptiske også?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Tilsist,Widerøe et sterkt merkenavn og oppfattes som kvalitet.Hva blir FV oppfattes som?

Tja, jeg fly mye WF. Og jeg må ærlig innrømme at de har gått fra å være en "favoritt" (ikke at jeg har noe spes å velge mellom) til å bli en litt kjedelig greie. Spesielt de siste par åra.

Flyene ser skitne å uflidd ut innvendig, jeg syns personellet ombord har tapt seg, menyer og alle mulige detaljer ser shabby ut, ikke samme punktlighet (mulig innbilling) og noen andre småting.

Så jeg tror det kan være sunt for luftfarten og WF faktisk om de får en god konkurrent.

Kanskje kan FV bli det? Aner ikke.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Jeg forteller bare hva som skal til - ikke hvorvidt FlyViking kan levere dette. Det får være opp til dem dersom de kommer opp i luften (jeg er skeptisk, men hvem vet). At han skal være i stand til å skaffe 15-16 fly er kommentert tidligere i tråden, og de som leverer det første har i alle fall dette tilgjengelig.

Det kan kanskje være på sin plass å minne om at en rekke folk på forløperen til dette forumet (insidere som skulle kjenne bransjen... ;)) mente at DY maks ville klare seg i 6 måneder. :)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Synes det er synd å lese at man ønsker status quo, og ingen konkurranse i nord.
Tenk på hvordan flynorge ville sett ut uten Norwegian. Sikker på at masse SAS folk brukte samme argumentasjon da, som Widerøe folket her bruker nå.

Sunn konkurranse skader ingen, men at noen får skreddersydd anbudsreglene minner mye om tilstander jeg håper ikke finner i Norsk offentlig forvaltning, fordi det ligger snublende nær å klappe hverandre på ryggen, og det er som kjent ikke lov!
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Her er det jo for det meste teori samlinger til grunn uten tanke/r på det praktiske som f.eks den samfunnsnyttige oppgaven Widerøe leverer til stort sett hele utkants-Norge. Norge har jo i motsetning til f.eks nabolandet i øst valgt å opprettholde distriktene i mye større grad. Om Widerøe svekkes vil etter min mening også tilbudet til distrikts-Norge også kunne svekkes - noe som neppe er det ønskede resultatet. Selv i teorien.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Tror ingen er tjent med å fire på sikkerhets krav , og så får heller reelet interesserte begynne å fly der de kan nordpå for å opparbeide erfaring. Ikke starte opp 6 mnd før flygingen skal startes som en stikk i siden til tidligere arbeidsgiver.... og så spiller offer rollen når man ser at det var muligens litt mer som skulle til for å drive flygeselskap enn et fly og et par piloter.

Er anbudet rigget for WF ? , eller er det bare WF's operasjoner som er så tett opp til pga. xx års erfaring på ruteområdet ?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Her er det jo for det meste teori samlinger til grunn uten tanke/r på det praktiske som f.eks den samfunnsnyttige oppgaven Widerøe leverer til stort sett hele utkants-Norge. Norge har jo i motsetning til f.eks nabolandet i øst valgt å opprettholde distriktene i mye større grad. Om Widerøe svekkes vil etter min mening også tilbudet til distrikts-Norge også kunne svekkes - noe som neppe er det ønskede resultatet. Selv i teorien.

Hva tenker du på her? Er det kun Widerøe som er egnet til å opprettholde bosettingen i distriktene, og dersom dette er påstanden din er ikke det du legger frem her da også "teori"?

Tror ingen er tjent med å fire på sikkerhets krav , og så får heller reelet interesserte begynne å fly der de kan nordpå for å opparbeide erfaring. Ikke starte opp 6 mnd før flygingen skal startes som en stikk i siden til tidligere arbeidsgiver.... og så spiller offer rollen når man ser at det var muligens litt mer som skulle til for å drive flygeselskap enn et fly og et par piloter.

Er anbudet rigget for WF ? , eller er det bare WF's operasjoner som er så tett opp til pga. xx års erfaring på ruteområdet ?

Hva legger du i "offerrolle" her? Det sitter tydeligvis ganske langt inne for en del her inne å innrømme at kravene i anbudet innebærer at ingen andre enn Widerøe kan levere inn anbud.

Ja, det skal mer til å drive flyselskap enn å ha et par piloter og fly. Jeg tror det er optimistisk å tro at FlyViking klarer å stable alt på beina så raskt, men tidsaspektet ble også hentet frem når DY skulle starte opp (og sikkert fra mange av de samme - de klarte det og lever i beste velgående fortsatt, selv om en del nok fortsatt mener at de ikke har livets rett).

Jeg påstår ikke at anbudet er rigget til WF, men at det ikke er mange (noen) andre som kan oppfylle kravene (selv om man blir litt konspiratorisk med tanke på tidligere utlysningers krav som også ga WF monopol - dette er nå dels ute, men nå kommer et nytt krav inn som ser ut til å gjøre det samme). Jeg tenker en god begynnelse hadde vært å i alle fall innrømme at det ikke er mange andre selskaper som kan tilfredsstille kravene som ligger i anbudet. Da hadde i grunnen jeg vært tilfreds.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Jeg mener bare at Widerøe er en samfunnsaktør utover det å kun være et flyselskap og at dette krever mer enn bare et fly elelr to for å overta. Tror ikke distrikts-Norge er tjent med et svekket Widerøe selv om man kan ønske konkurranse i teorien...
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Jeg mener bare at Widerøe er en samfunnsaktør utover det å kun være et flyselskap og at dette krever mer enn bare et fly elelr to for å overta. Tror ikke distrikts-Norge er tjent med et svekket Widerøe selv om man kan ønske konkurranse i teorien...

I så fall så kan jo bare anbudskonkurransene droppes, dersom det ikke er ønskelig med konkurranse om disse rutene. Slik utlysningen er utformet per i dag, så er det hele kun et spill for galleriet rent konkurransemessig, selv om det kan være aldri så mange andre gode grunner. Enig med TOS, det er slett ikke sikkert denne går igjennom hos ESA dersom det klages inn.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Det er et selskap til med mye operativ erfaring i Nord og det er Lufttransport, men jeg kan ikke se at de vil satse på ruter med det første :)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Synes det er synd å lese at man ønsker status quo, og ingen konkurranse i nord.
Tenk på hvordan flynorge ville sett ut uten Norwegian. Sikker på at masse SAS folk brukte samme argumentasjon da, som Widerøe folket her bruker nå.

Ikke helt det samme å se på Norwegian som et eksempel.Norwegian gikk inn i et marked i vekst og strategien var nye markeder ,nye destinasjoner, nye tilbud til kunden(enveis prising),effektiv booking system etc.Norwegian baserte seg ikke på å ta markedsandeler fra SAS , men å få en stor andel av et markedet i vekst.
FV går inn i et marked som i realiteten har minsket(på grunn av olje), det er statisk,politisk styrt(forutsetter at politikere velger å opprettholde kortbanenettet) og hvor mulig vekst kun er basert på å ta markedsandeler fra en etablert konkurrent.
Et svært dårlig grunnlag å starte ny virksomhet på.
Hva så med andre muligheter? Tja hvilke muligheter finnes med en maskin som antagelig koster minst 20 mill pr. år?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Jeg mener bare at Widerøe er en samfunnsaktør utover det å kun være et flyselskap og at dette krever mer enn bare et fly elelr to for å overta. Tror ikke distrikts-Norge er tjent med et svekket Widerøe selv om man kan ønske konkurranse i teorien...

Utgangspunktet mitt er at det i alle fall tilsynelatende er slik at myndighetene ønsker at disse rutene legges ut på anbud (dvs de er sannsynligvis tvunget til det pga EØS-avtalen). Når ting legges ut på anbud så krever regelverket at man ikke lager et anbud som (urimelig) favoriserer en aktør.

På FOT-rutene får vel staten det staten ber om, så om det er FlyViking, Air Iceland, Air Greenland, Lufttransport eller FlyViking som leverer tjenestene så har det neppe så mye å si. Det er utvilsomt slik at lufttransport er viktig for distriktene, men på meg høres det kanskje en smule konservativt ut å tro at det kun er en aktør som kan levere denne tjenesten. Det er nå min (teoretiske) vurdering som kanskje står i kontrast til din (teoretiske) vurdering.

Det er vel heller ingen som tror at et selskap med et par fly klarer å overta for Widerøe, men skal FlyViking vinne hele anbudet så må de naturligvis ha betydelig flere fly. Det var nok mange i sin tid som aldri så for seg et Norwegian som vi ser i dag med til forveksling likt rutenett som "store" SAS, som jo også ble kalt en samfunnsbygger (sikkert med rette før i tiden).
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Ikke helt det samme å se på Norwegian som et eksempel.Norwegian gikk inn i et marked i vekst og strategien var nye markeder ,nye destinasjoner, nye tilbud til kunden(enveis prising),effektiv booking system etc.Norwegian baserte seg ikke på å ta markedsandeler fra SAS , men å få en stor andel av et markedet i vekst.
FV går inn i et marked som i realiteten har minsket(på grunn av olje), det er statisk,politisk styrt(forutsetter at politikere velger å opprettholde kortbanenettet) og hvor mulig vekst kun er basert på å ta markedsandeler fra en etablert konkurrent.
Et svært dårlig grunnlag å starte ny virksomhet på.
Hva så med andre muligheter? Tja hvilke muligheter finnes med en maskin som antagelig koster minst 20 mill pr. år?

Klart at Norwegian (dels) baserte seg på å ta markedsandeler fra SAS Braathens (på den tiden) i starten - alle rutene de startet opp på var i konkurranse med SASBU. Det gjorde de også, men de skapte også nye markeder - det er riktig.

Ja, oljealderen er nok på hell, men enn så lenge så tror jeg myndighetene vil støtte flyruter til distriktene. Det er derfor behov for selskap som opererer med denne typen materiell. Det er nok også enkelte nisjemarkeder som kan utvikles, men vekstpotensialet er nok ikke i nærheten av det DY har/hadde.

Og så til slutt: I siste instans er det vel opp til selskapene som etablerer seg å finne lønnsomme markeder å operere innenfor. Et litt retorisk spørsmål kan kanskje være: Bør man sette stopper for disse før de er etablert, fordi man ikke tror at det finnes et marked for dem?
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Jeg sliter med å forstå at erfaringen er et sikkerhetskrav. Og det med utgangspunkt i at det er helt OK å fly i Nord-Norge. Bare ikke på FOT oppdraget. Så sikkerheten er ikke så viktig på de andre rutene da.....
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Jeg sliter med å forstå at erfaringen er et sikkerhetskrav. Og det med utgangspunkt i at det er helt OK å fly i Nord-Norge. Bare ikke på FOT oppdraget. Så sikkerheten er ikke så viktig på de andre rutene da.....

Sikkerheten og erfaring er like viktig på den andre rutene selvom det ikke fremkommer I form av anbudskrav. Det var (er?) sjelden at det er Dansk cockpit på SAS sine ruter spesiellt I Finnmark på vinteren, det gikk på erfaring som Svenske og Norke besetninger opparbeidet seg.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Sikkerheten og erfaring er like viktig på den andre rutene selvom det ikke fremkommer I form av anbudskrav. Det var (er?) sjelden at det er Dansk cockpit på SAS sine ruter spesiellt I Finnmark på vinteren, det gikk på erfaring som Svenske og Norke besetninger opparbeidet seg.

Men ikke viktig nok til å stå i noe regelverk, ergo bør det ikke være endel av anbudet.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Kan det tenkes at kriteriene i anbudet kort og godt reflekterer kompleksiteten i å operere på kortbanenettet.
Kort sagt, LT vil ikke ha "nybegynnere" til en slik operasjon.
Kortbanenettet regnes som et av verdens desidert mest krevende å fly på og etter hva jeg vet har WF flygere flere timer i simulator pr. år enn SAS og Norwegian.
Er det en grunn til det?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Kan det tenkes at kriteriene i anbudet kort og godt reflekterer kompleksiteten i å operere på kortbanenettet.
Kort sagt, LT vil ikke ha "nybegynnere" til en slik operasjon.
Kortbanenettet regnes som et av verdens desidert mest krevende å fly på og etter hva jeg vet har WF flygere flere timer i simulator pr. år enn SAS og Norwegian.
Er det en grunn til det?

Dette er krav som Samferdselsdepartementet har satt og er utover det LT har satt. Det står i anbudspapirene. Hvis det er så krevende som du indikerer (det er godt mulig - det kjenner ikke jeg til) så burde da kanskje LT ha krevd det samme for rene kommersielle operasjoner på kortbanenettet?
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Sikkerheten og erfaring er like viktig på den andre rutene selvom det ikke fremkommer I form av anbudskrav. Det var (er?) sjelden at det er Dansk cockpit på SAS sine ruter spesiellt I Finnmark på vinteren, det gikk på erfaring som Svenske og Norke besetninger opparbeidet seg.



Nå krever vel f.eks Alta en form for spesialutsjekk, og det således jo ikke er noe poeng gi dette til "alle"?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Morsomt at da er et departement styrt av FrP som har satt så strenge krav... I min naivitet trodde jeg dette partiet frontet større konkurranse...
 
Back
Top