TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking
Mitt poeng er at innsigelsen kan synes å være reell - uavhengig av om man ser for seg at det FlyViking, Air Iceland og Air Greenland (som vel begge har noenlunde riktig type fly og som har operert en stund) eller andre med både operativ erfaring, finanser i orden, osv., skal legge inn anbud her. Det er ingen andre enn de som har operert i Norge på kortbanenettet som vil kvalifisere i henhold til disse kravene (om nå det er slik disse kravene skal forstås at man må ha operert i minimum en vintersesong).
Det har altså ikke noe med FlyViking per se å gjøre, men krav i anbudet som kan synes å være slik at det ikke finnes andre aktører som kan kvalifisere når anbudet utlyses.
At ikke alle markeder er egnet for konkurranse er selvsagt riktig. Her har imidlertid SD lyst ut en anbudskonkurranse, så man må regne med at de i utgangspunktet har ment at flere enn WF skulle kunne konkurrere om disse rutene.
Igjen som andre antyder er det vel for tidlig å sette konkuranse behovet foran, Flyviking har ennå ikke flydd en eneste time med revenue, flyet er ennå ikke på plass I Norge. Noen økonomer stiller spørsmål om den finasielle situasjonen (ikke jeg fordi jeg ikke vet)
Kanskje det er for tidlig å starte med å redusere kravene (sikkerhetsbaserte) for å tilpasse seg en aktør som er på planleggingsstadiet. En kan vel også stille spørsmål om disse rutene egner seg til å bygge opp ny Fly Operativ Standard, opplæring etc.
Og kanskje er ikke alle ruter egnet til konkuranse, ser vi på en annen vær utsatt kyststrekning, opp langs kysten av Alaska, hvor også et Flyselskap har utviklet dedikert sikkerhets utstyr for landinger, så har dette markedet og byene langs kysten utviklet seg solid uten konkuranse.
Mitt poeng er at innsigelsen kan synes å være reell - uavhengig av om man ser for seg at det FlyViking, Air Iceland og Air Greenland (som vel begge har noenlunde riktig type fly og som har operert en stund) eller andre med både operativ erfaring, finanser i orden, osv., skal legge inn anbud her. Det er ingen andre enn de som har operert i Norge på kortbanenettet som vil kvalifisere i henhold til disse kravene (om nå det er slik disse kravene skal forstås at man må ha operert i minimum en vintersesong).
Det har altså ikke noe med FlyViking per se å gjøre, men krav i anbudet som kan synes å være slik at det ikke finnes andre aktører som kan kvalifisere når anbudet utlyses.
At ikke alle markeder er egnet for konkurranse er selvsagt riktig. Her har imidlertid SD lyst ut en anbudskonkurranse, så man må regne med at de i utgangspunktet har ment at flere enn WF skulle kunne konkurrere om disse rutene.
Last edited: