Da bør man lage regler for hver flyplass. Ikke stappe det inn i et anbud.
Forøvrig finnes det regelverk, mener jeg, som sier at crew som opererer i nord-norge skal ha tilstrekkelig erfaring. Og om det ikke finnes, så har selskapene dette internt, heldigvis. Jeg tror både Norwegian og SAS har dette, men jeg kjenner ikke til om Norwegian enda har et slikt regelverk.
Hvis regelverket finnes, så vil det bli brukt og man kan diskvalifisere selskaper basert på dette. Og kjempefint at SAS har strengere interne krav. Men man kan ikke si at fordi noen har hevet lista i forhold til det som er krevd, så skal de få «monopol».
I SAS vet jeg 100% sikkert, og oppdatert pdd, får du ikke operere nord for TRD/BOO den første vinteren din i selskapet, som nyansatt styrmann, fordi de ønsker at du skal opparbeide deg god nok erfaring.
Kjempebra, men igjen ikke en del av regelverket.
Som nærmeste nabo til Tromsø flyplass i 20 år kan jeg også fortelle om mange turist-charters som selv på sommeren må foreta go arounds fordi de ikke håndterer 4* glidebane med erfaring. Det kommer som en overraskelse på de, og de kommer inn både for høyt og for raskt. Germania er en gjenganger. Så kan du jo tenke deg hvordan dette vil være med vind og sev wx - når det skjer på en dag med CAVOK.
Nå er det jo sånn at Flyviking både vil ha noen WF piloter ansatt, så de vil ha litt erfaring. Dessuten vil de jo i motsetning til Germania bygge seg erfaring. Germanina kommer jo innom engang i blant, mens Flyviking sine piloter vil fly her hele tiden.
Takk gud at de setter krav til selskapene som skal operere på de aller mest krevende flyplassene i nord. Det er snakk om liv og helse til folk, og det å opprettholde et godt etablert rutenett (for ikke å snakk om med gode tider) er svært viktig for distrikts(nord)norge. Konkurranse er irrelevant. Iallefall med en stormannsgal lyngenværing....
Poenget er at de må sette kravene i det flyoperativt regelverket, ikke i en kommersiell avtale mellom staten og operatøren. Alle flygninger på disse flyplassene bør gjennomføres etter samme regelverk.