Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Morsomt at da er et departement styrt av FrP som har satt så strenge krav... I min naivitet trodde jeg dette partiet frontet større konkurranse...

Ja, sånn feil kan man ta...;)

Nå krever vel f.eks Alta en form for spesialutsjekk, og det således jo ikke er noe poeng gi dette til "alle"?

Det betyr vel at det er nedfellt I et Regelverk at man skal ha spesialutsjekk, som kanskje er relater til Sikkerhet ?;)

Det betyr vel at det er nedfellt I et Regelverk at man skal ha spesialutsjekk, som kanskje er relater til Sikkerhet ?;)

Som nevnt 2 eller 3 ganger: De kravene vi har diskutert her i tråden er forhold som kommer til tillegg til de eksisterende regelverk setter; dvs. "Krav utover dei som følgjer av lover, reglar og vedtak". Se tidligere innlegg i tråden.

Dette betyr mao at dersom regelverket krever spesialutsjekk så må alle (også de som legger inn anbud) naturligvis oppfylle disse kravene.

Men ikke viktig nok til å stå i noe regelverk, ergo bør det ikke være endel av anbudet.

Kanskje fordi det ikke er noen jalla-selskaper som opererer på ruter i Nord-Norge? Slik at det ikke har vært noe behov? Fordi du har innflyvningsteknologi som hjelper deg på nesten alle de store flyplassene i NN? Er du klar over hvor stor forskjell det er å fly inn til Svolvær eller Honningsvåg i en vinterstorm, enn å fly inn til Lakselv eller Kirkenes i en vinterstorm?

Forøvrig finnes det regelverk, mener jeg, som sier at crew som opererer i nord-norge skal ha tilstrekkelig erfaring. Og om det ikke finnes, så har selskapene dette internt, heldigvis. Jeg tror både Norwegian og SAS har dette, men jeg kjenner ikke til om Norwegian enda har et slikt regelverk.

I SAS vet jeg 100% sikkert, og oppdatert pdd, får du ikke operere nord for TRD/BOO den første vinteren din i selskapet, som nyansatt styrmann, fordi de ønsker at du skal opparbeide deg god nok erfaring.

Som nærmeste nabo til Tromsø flyplass i 20 år kan jeg også fortelle om mange turist-charters som selv på sommeren må foreta go arounds fordi de ikke håndterer 4* glidebane med erfaring. Det kommer som en overraskelse på de, og de kommer inn både for høyt og for raskt. Germania er en gjenganger. Så kan du jo tenke deg hvordan dette vil være med vind og sev wx - når det skjer på en dag med CAVOK.

Takk gud at de setter krav til selskapene som skal operere på de aller mest krevende flyplassene i nord. Det er snakk om liv og helse til folk, og det å opprettholde et godt etablert rutenett (for ikke å snakk om med gode tider) er svært viktig for distrikts(nord)norge. Konkurranse er irrelevant. Iallefall med en stormannsgal lyngenværing....

Last edited:

Som nevnt 2 eller 3 ganger: De kravene vi har diskutert her i tråden er forhold som kommer til tillegg til de eksisterende regelverk setter; dvs. "Krav utover dei som følgjer av lover, reglar og vedtak". Se tidligere innlegg i tråden.

Dette betyr mao at dersom regelverket krever spesialutsjekk så må alle (også de som legger inn anbud) naturligvis oppfylle disse kravene.

Og hvorfor er dette et problem ? Er det viktigere å tilrettelegge for konkuranse enn å ivareta sikkerheten ? Jeg er ikke sikker på at SD er tvunget til å legge tilrette for konkuranse I FOT rutene, såvidt jeg forstår er det ikke krav om konkuranse I de andre rutene I Europa som operereres med tilsvarende vilkår som FOT.

Og hvorfor er dette et problem ? Er det viktigere å tilrettelegge for konkuranse enn å ivareta sikkerheten ? Jeg er ikke sikker på at SD er tvunget til å legge tilrette for konkuranse I FOT rutene, såvidt jeg forstår er det ikke krav om konkuranse I de andre rutene I Europa som operereres med tilsvarende vilkår som FOT.

Jeg har litt problemer med å forstå hva du vil med dette. Det som var mitt poeng var at dersom det kreves spesialutsjekk i regelverket så skal alle oppfylle disse kravene. Det det er snakk om i forhold til erfaring fra vinteroperasjoner i Norge er i tillegg til eksisterende regelverk.

SD har lagt ut FOT på anbud og jeg tror også at offentlige innkjøp (som jo dette er) i denne størrelsesorden må legges ut på anbud, men dette har du kanskje mer informasjon om enn meg når du indikerer at andre tilsvarende ruter ikke må legges ut på anbud (jeg mener imidlertid å ha registrert at EU krever anbud på statsstøttede flyruter, men kan ta feil).

Hvis de derimot ikke må legge dette ut på anbud så bør du kanskje spørre deg om hvorfor de likevel har gjort det. Du bør kanskje også stille deg spørsmål ved om hvorfor LT ikke pålegger tilsvarende krav for operatører som skal operere på rene kommersielle vilkår på en del av de samme flyplassene. Og til sist: Nei, det er ikke et problem å fokusere på sikkerheten. Det jeg ganske enkelt påpeker her er at disse kravene tilsynelatende utelukker alle bortsett fra en aktør. Jeg tror heller ikke det vil ses på som i henhold til anbudsreglene å ha krav som gjør det tilnærmet umulig for nye aktører å etablere seg, men kan selvsagt ta feil.

Last edited:

Kanskje fordi det ikke er noen jalla-selskaper som opererer på ruter i Nord-Norge? Slik at det ikke har vært noe behov? Fordi du har innflyvningsteknologi som hjelper deg på nesten alle de store flyplassene i NN? Er du klar over hvor stor forskjell det er å fly inn til Svolvær eller Honningsvåg i en vinterstorm, enn å fly inn til Lakselv eller Kirkenes i en vinterstorm?

Forøvrig finnes det regelverk, mener jeg, som sier at crew som opererer i nord-norge skal ha tilstrekkelig erfaring. Og om det ikke finnes, så har selskapene dette internt, heldigvis. Jeg tror både Norwegian og SAS har dette, men jeg kjenner ikke til om Norwegian enda har et slikt regelverk.

I SAS vet jeg 100% sikkert, og oppdatert pdd, får du ikke operere nord for TRD/BOO den første vinteren din i selskapet, som nyansatt styrmann, fordi de ønsker at du skal opparbeide deg god nok erfaring.

Som nærmeste nabo til Tromsø flyplass i 20 år kan jeg også fortelle om mange turist-charters som selv på sommeren må foreta go arounds fordi de ikke håndterer 4* glidebane med erfaring. Det kommer som en overraskelse på de, og de kommer inn både for høyt og for raskt. Germania er en gjenganger. Så kan du jo tenke deg hvordan dette vil være med vind og sev wx - når det skjer på en dag med CAVOK.

Takk gud at de setter krav til selskapene som skal operere på de aller mest krevende flyplassene i nord. Det er snakk om liv og helse til folk, og det å opprettholde et godt etablert rutenett (for ikke å snakk om med gode tider) er svært viktig for distrikts(nord)norge. Konkurranse er irrelevant. Iallefall med en stormannsgal lyngenværing....

Mitt poeng er hvis sikkerhet er viktig så nedfeller man det i regelverket. Ikke i et anbud, hvor sikkerheten bare kommer de som flyr på anbudsrutene til gode. Mens hvem som helst som følger reglene kan fly så mye de vil i området, med det du kaller dårligere sikkerhet.

Jeg har litt problemer med å forstå hva du vil med dette. Det som var mitt poeng var at dersom det kreves spesialutsjekk i regelverket så skal alle oppfylle disse kravene. Det det er snakk om i forhold til erfaring fra vinteroperasjoner i Norge er i tillegg til eksisterende regelverk.

SD har lagt ut FOT på anbud og jeg tror også at offentlige innkjøp (som jo dette er) i denne størrelsesorden må legges ut på anbud, men dette har du kanskje mer informasjon om enn meg når du indikerer at andre tilsvarende ruter ikke må legges ut på anbud (jeg mener imidlertid å ha registrert at EU krever anbud på statsstøttede flyruter, men kan ta feil).

Hvis de derimot ikke må legge dette ut på anbud så bør du kanskje spørre deg om hvorfor de likevel har gjort det. Du bør kanskje også stille deg spørsmål ved om hvorfor LT ikke pålegger tilsvarende krav for operatører som skal operere på rene kommersielle vilkår på en del av de samme flyplassene. Og til sist: Nei, det er ikke et problem å fokusere på sikkerheten. Det jeg ganske enkelt påpeker her er at disse kravene tilsynelatende utelukker alle bortsett fra en aktør. Jeg tror heller ikke det vil ses på som i henhold til anbudsreglene å ha krav som gjør det tilnærmet umulig for nye aktører å etablere seg, men kan selvsagt ta feil.

Det jeg vil frem til er at anbuds mekanismen kan vel (og skal vel) brukes for å gi innsikt I en prosess, selv om det er nokså opplagt at det kun finnes en leverandør, selv med en leverandør må det jo leveres inn et anbud som kan aksepteres eller ikke. Dette anbudet kan vel også etter en periode gjøres offentlig slik at man får innsikt.

Jeg vil også frem til at SD må ta hensyn til alle aspekter ved anbudet og at de nok har en større kompetanse til dette enn hva vi her inne har. SD kan ikke "henge" seg opp I en ordlyd om erfraingskrav, som vi nå har brukt et høyt antall innlegg til å "plukke I fra hverandre". Situasjonen vil jo ikke endre seg på noen helst måte om ordlyden ble endret slik at Air Greenland og Air Iceland's erfaring ble 100% godkjennt. Det skal vel 7-10 Dash-8-Q100/Q200 for å kunne levere disse rutene, og ser vi på Air Greenland som til tross for at de kan fly I sne, is og vind på korte baner - så har de I dag en flåte på 7 Dash-8 Q200, jeg tviler på at de er I stand(eller ønsker) til å dobble flåten med og mannskap for å sette opp en helt ny operasjon langt unna baser og dagens fly operasjon. Derfor blir dette en nokså teoretisk diskusjon.

Mitt poeng er hvis sikkerhet er viktig så nedfeller man det i regelverket. Ikke i et anbud, hvor sikkerheten bare kommer de som flyr på anbudsrutene til gode. Mens hvem som helst som følger reglene kan fly så mye de vil i området, med det du kaller dårligere sikkerhet.

I utgangspunktet kan man vel stille særkrav til anbudsrutene.

I utgangspunktet kan man vel stille særkrav til anbudsrutene.

Selvfølgelig. Men det blir veldig rart at staten stiller særkrav på anbudsruter og ikke på all flygning når argumentet er sikkerhet.

Du fikk altså ikke med deg forskjellen på store nasjonale flyplasser (der "alle" opererer) og regionale flyplasser? Og at det antakeligvis finnes (jeg bruker ordet antakeligvis fordi jeg ikke gidder å raske det opp) et lovverk rundt dette? Og at det faktisk finnes et internt reglement om dette hos de flyselskap som opererer på flyplassene i nord? Var hele posten min uforståelig?

Norwegian har på lik linje med SAS egen Nord-Norge utsjekk og diverse krav, så du har helt rett Polaris.

Selvfølgelig. Men det blir veldig rart at staten stiller særkrav på anbudsruter og ikke på all flygning når argumentet er sikkerhet.
Det er antagelig så enkelt at staten ønsker en høyere sikkerhet på anbudsnettet enn hva det internasjonale regelverket sier.

Vi blir nok ikke enige Polaris.

Kanskje fordi det ikke er noen jalla-selskaper som opererer på ruter i Nord-Norge? Slik at det ikke har vært noe behov?
Så du mener at det er greit for det offentlige å ikke lage regler fordi det ikke har vært noen jalla-selskaper som har flydd der oppe?
Polaris;1060734 Fordi du har innflyvningsteknologi som hjelper deg på nesten alle de store flyplassene i NN? Er du klar over hvor stor forskjell det er å fly inn til Svolvær eller Honningsvåg i en vinterstorm said:
Da bør man lage regler for hver flyplass. Ikke stappe det inn i et anbud.
Hvis regelverket finnes, så vil det bli brukt og man kan diskvalifisere selskaper basert på dette. Og kjempefint at SAS har strengere interne krav. Men man kan ikke si at fordi noen har hevet lista i forhold til det som er krevd, så skal de få «monopol».
Kjempebra, men igjen ikke en del av regelverket.
Nå er det jo sånn at Flyviking både vil ha noen WF piloter ansatt, så de vil ha litt erfaring. Dessuten vil de jo i motsetning til Germania bygge seg erfaring. Germanina kommer jo innom engang i blant, mens Flyviking sine piloter vil fly her hele tiden.
Poenget er at de må sette kravene i det flyoperativt regelverket, ikke i en kommersiell avtale mellom staten og operatøren. Alle flygninger på disse flyplassene bør gjennomføres etter samme regelverk.

Det er antagelig så enkelt at staten ønsker en høyere sikkerhet på anbudsnettet enn hva det internasjonale regelverket sier.

Nå er det vel ganske store friheter til å legge restriksjoner på flyplassnivå. Og hva med de selskapene som TOS nevner, som ifølge disse kravene ikke kvalifiserer. Hvis du kan fly på Grønland/Island, så funker det i Nord-Norge også.

Nå er det vel ganske store friheter til å legge restriksjoner på flyplassnivå. Og hva med de selskapene som TOS nevner, som ifølge disse kravene ikke kvalifiserer. Hvis du kan fly på Grønland/Island, så funker det i Nord-Norge også.

...men du må kanskje ha fly tilgjengelig om du skal fly I Nord Norge ? Selvom ordlyden til erfarings kravene ble endret slik at Air Greenland og Air Iceland ble akseptert star man jo nøyaktig på samme utgangspunkt, ingen av de to har fly eller mannskap tilgjengelig til å starte opp en operasjon av denne størrelsen. For Air Greenland vil det bety mer enn dobling av Dash-8 flåten. SD er I motsetning til forumet nødt til å ta med slike detaljer også....muligens de har tenkt litt på det ?

Norwegian har på lik linje med SAS egen Nord-Norge utsjekk og diverse krav, så du har helt rett Polaris.

Thank you!

@storg - nei vi blir nok ikke enige. For jeg forholder meg til den virkelige, praktiske verden hvor nord-norge er fylt av polare lavtrykk, alpint landskap og vanskelige flyveforhold. Ikke prinsippelle saker på papiret hvor man føler for å kver.... nei. Skal ikke bruke det ordet. For da fyrer nok noen på pluggene. You get the point.

Hvis du kan fly på Grønland/Island, så funker det i Nord-Norge også.

Sier du det? På hvilken måte er flyplassene på Island tilsvarende Norge? Med unntak av Isafjordur, hvor krevende er det egentlig å lande i et landskap som er flatt? Har du tatt en kikk på flyplassene på Island? Det er ikke akkurat Honningsvåg vi snakker om.

You'd be surprised om du så nærmere på Grønland og. Noe villere natur, men en del av flyplassene er ikke så ekstreme som man skulle tro.

...men du må kanskje ha fly tilgjengelig om du skal fly I Nord Norge ? Selvom ordlyden til erfarings kravene ble endret slik at Air Greenland og Air Iceland ble akseptert star man jo nøyaktig på samme utgangspunkt, ingen av de to har fly eller mannskap tilgjengelig til å starte opp en operasjon av denne størrelsen. For Air Greenland vil det bety mer enn dobling av Dash-8 flåten. SD er I motsetning til forumet nødt til å ta med slike detaljer også....muligens de har tenkt litt på det ?

Sist jeg sjekket så var det lov å kjøpe/lesase in fly og ikke minst så kan man lyse ut stillinger og ansett personal. Kan vel til og med være på grensen til at vi er på nivået for virksomhetsoverdragelse hvis noen andre enn WF skulle få hele pakken.

SD behøver ikke å finne på noen finurlige krav i annbudsinbydelsen. Når de inngår kontrakten så må vinneren fortelle hvordan de skal skaffe fly og manskap. Har de ikke en god plan, så får de ikke anbudet.

Så du tenker at SD når de lager anbud skal vurdere hvilke aktører som er aktuelle up front før anbudet lyses ut? Det er ikke helt vanlig prosess, men du vet kanskje noe om at SD i dette anbudet gjør slike vurderinger? SD må faktisk forholde seg til EØS-regelverket i slike saker - også selv om noen mener at dette er irrelevante i en praktisk situasjon som dette. Det vitner kanskje om en manglende forståelse av hva som ligger til grunn i slike prosesser.

Det kan tenkes at man når man kjører anbud har prekvalifiseringsrunder som gir informasjon om hvem som er aktuelle anbydere, men jeg tror ikke det er tilfellet i dette anbudet.

Poenget mitt er enkelt: Anbudets utforming forhindrer alle andre (også de med relevant operativ erfaring fra vinteroperasjoner) fra å legge inn anbud (kanskje bortsett fra Lufttransport, som heller ikke har riktig type fly - om nå det skulle være relevant).

Last edited:

Hvor lang tid har man fra Anbudet er tilkjennt til oppstart ? Det er vel noe begrenset tilgang til Dash-8 Q100/200 (eller flytyper som kan benyttes) og tilgang til Mannskap med erfaring (la oss for orden skyld si fra Grønnland og Island) er vel også begrenset.

Back