Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Kommer LNA gå utan passagerare hem nu då?
Och när kommer hon hem?

Hun tok av for et par minutter siden som NLH83E, ikke begreper om hvor hun skal.

Litt OT, men har flyklagenemda behandlet noen saker ennå rundt forsinkelser hos DU? Og hvilken linje har de i så fall lagt seg på

Ingen som er offentligort, med mindre jeg har blingsa.

Hun tok av for et par minutter siden som NLH83E, ikke begreper om hvor hun skal.

Tippar på ARN jag.

Någon som vet när dagens DY7206 BKK-ARN med 9H-SEA ska landa, all info är borta från DY´s hemsida, och enligt FR24 verkar hon inte lyft från BKK än.

Last edited:

Bruker de det nye NLH bare når det er ferry-flighter? Og NAX med passasjerer?

Jeg så at HiFly brukte NAX når de fløy tomme opp hit. Men hva er "greia" med dette NLH, er det et "flyselskap" som ikke har lov til å ta med pax ennå på grunn av noe godkjenningsdetaljer?

'Interndebitering' ... Det bare betyr at de betaler avgiftene selv. På NAX-rutenummer betaler moderselskapet. Men det er NAX som har trafikkrettighetene og med pax ombord må man bruke NAX flightnummer.

Tippar på ARN jag.

Någon som vet när dagens DY7206 BKK-ARN med 9H-SEA ska landa, all info är borta från DY´s hemsida, och enligt FR24 verkar hon inte lyft från BKK än.

Det var en stipulert avgangstid kl 09.05 lokal tid 2 januar. Dvs ett døgn forsinket DY7206. Og det er jo pga hviletid for crewet.

Nå kommer det frem at det kanskje ikke bare er Boeing sine feil de sliter med. Et uhell kommer sjelden alene, Dreamlineren er som tidligere omtalt ikke helt komfortabel med å miste strømmen/gå strømtom:
Så feilet bakkestrømsaggregatet på JFK-flyplassen som påførte flyet ytterligere feilmeldinger. Det tok ett døgn bare å sjekke ut alle feilmeldingene før selve feilsøkingen på flyet kunne starte. Da tok alt mye lenger tid. Det kunne man jo ikke forutse.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10149022

(Kjøp av billetter er allerede diskutert her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=122580)

Jeg har spurt et par ganger om dette, men ser ikke at noen har svart enda:
Er det noen av de med klare meninger om at programmet er for tett som har en formening om hvor "løst" programmet burde vært for å være ansvarlig?

Verkar även bli 9H-SEA på dagens ARN-BKK då avgången är försenad till 17.30, SEA landar ju på ARN under eftermiddagen :)

HiFly har aldri vært i Oslo med A340-600, så skjønner ikke hvorfor det plutselig skulle skje.
Fact er at Hi Fly har fløjet meget for DU, om det er med den ene airbus eller den anden, er egentlig underordnet.

Men åbenbart er det ikke alle der forstår ironi.

Er det noen av de med klare meninger om at programmet er for tett som har en formening om hvor "løst" programmet burde vært for å være ansvarlig?

Det blir litt som å spørre 'Hvor lang er en strikk?', men du vil nok finne at en erfaren operatør vil være litt mer konservativ enn fabrikanten, av årsaker jeg har beskrevet tidligere.

Det er iklke helt lett a svare uten a gi altfor mye inn i detaljer som kanskje kan anses som sensitiv. Likevel pröver jeg meg med en meget diplomatisk svar:

Dersom man kikker litt pa Flightradar og sjekker e.g. en Finnair, Lufthansa eller andre, sa finner man at de har vanligvis en kort turn-around i USA av ca. 2 timer og en 5-6 timers ground-time ved sine baser i Europa. Dette gir deg en effektiv utnyttelse av flyet av ca. 16 timer.
Vil du opp til 18,5 timer, sa ma du korte inn den "lange" bakke-opphold i Europa. Dette pavirker pa den andre side tilgjenglighet av flyet for vedlikehold...

Kikker man pa EI-LNB og EI-LNC, sa finner man mange mange sporty turn-arounds av 1,5 timer. Siden ogsa de andre turns er med 3h relativ korte, har man fort domino effekter, dersom ett fly gar AOG. Pa toppen kommer at flyene er slinget NYC-OSL/ARN-BKK vv. Ogsa dette har implikasjoner fordi pga tids-soner finnes det seg ikke mange muligheter nar man kan fly uten a ha en service-nivea pa bunn med avganger noen tid i natta.

Nå kommer det frem at det kanskje ikke bare er Boeing sine feil de sliter med. Et uhell kommer sjelden alene, Dreamlineren er som tidligere omtalt ikke helt komfortabel med å miste strømmen/gå strømtom:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10149022

Dette med å kjøre den tom for strøm har da DU testet i full skala på OSL tidligere, så vidt meg bekjent, så å påstå at dette var noe de ikke kunne vite om er vel direkte løgn (det også).

Søk utilisation og 787, alt fra 8- 16,5 timer. Her fra en CAPA artikkel om ANA:

"787 utilisation typically low at 10.5 hours

Utilisation rates are also typically low for Japanese carriers. Although ANA does not disclose any such information, OAG scheduling data indicates ANA would have had an average 787 utilisation rate across its network of 10.5 hours, although this is weighed down by the carrier not yet having significant scale on its long-haul operations."

Forskjellige flytyper på ruten, store flyflåter, IRR beredskap, reserveberedskap på fly, AOG beredeskap på deler, egen maintenance, alliansetilknytning, egne frekvenser og kapasitet på destinasjonen o.s.v o.s.v. Det er vanskelig å gi eksakt svar på hva som er ansvarlig utilisation, men de "store" ser i hvert fall ut til å kjøre nokså konservativt.

Dette med å kjøre den tom for strøm har da DU testet i full skala på OSL tidligere, så vidt meg bekjent, så å påstå at dette var noe de ikke kunne vite om er vel direkte løgn (det også).

Mener å huske fra en samtale med Dr. Johnsen at det finnes en 'fix' for dette. Det var et problem for UA i begynnelsen også. LNA har kanskje ikke fått den innstallert.

Mener å huske fra en samtale med Dr. Johnsen at det finnes en 'fix' for dette. Det var et problem for UA i begynnelsen også. LNA har kanskje ikke fått den innstallert.

Sitat Dr. Johnsen fra denne tråden http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=120281&highlight=gpu :

..men er blitt mye bedre etter Block Point 90 software var lastet opp. Flyet boer normalt ha 2 X 90KVA stinger koblet opp paa gate da det trenger mye stroem til de forskjellige systemene. Vi har sett at enkelte GPU'er ikke taaler den store in-rush current naar systemene kommer opp og detter av. Dette skaper problemer for enkelte computer funksjoner og du kan faa feilmeldinger naar de starter opp igjen, samme som skjer med PC'en din om du drar ut kontakten... ^_^ Dette er som regel ikke noe stort problem som The Ticketor nevner, en trent mekaniker kan ofte klarere disse feilene med et system test.

Litt interessant, skal du starte motoren fra ground power maa du ha 3 X 90KVA stingers koblet opp. Du bruker 180KVA bare paa motor start og den tredje 90KVA stingeren som kobles opp rett bak vingen holder systeme i live til motoren starter.

Har vi -LNA redo på ARN nu till JFK flighten till imorgon?

CS-TRN har nu lämnat ARN

Tror Boeing's reisekontor har relativt gode avtalepriser rundtomkring ..

Registrerer forøvrig at flere såkalte eksperter har vært innom og lest postene mine ... :p

http://www.nrk.no/norge/_-har-strukket-strikken-for-langt-1.11446821

– Norwegian har strukket strikken for langt
På sine langdistanseflyginger operer Norwegian med tre fly på tre kontinenter. Altfor ambisiøst mener flyanalytiker, og sier at ruteprogrammet til Norwegian er svært sårbart mot forsinkelser

Last edited by a moderator:

Er det noe nytt om LNA? Står den fortsatt på JFK?
LNB gjør nå OSL-JFK, LNC flyr ARN-FLL mens HiFly 9H-SEA gjør ARN-BKK.

Status
Not open for further replies.
Back