Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Så kom den seg endelig i lufta. For håpe de ender opp i OSL og ikke KEF.

Tok de av 1050 så får de vel problemer med å holde seg innen arbeidstid om de skulle fly direkte til OSL?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Den står oppført på KEF sin hjemmeside med ankomst KEF 14.30 og avgang 17.00. Så får vi se om den skal nedom der eller ikke.

http://www.kefairport.is/english/

Kommer det et nytt crew inn med FI319 siden avgangstid er satt til 17.00? FI319 skal lande 16.10
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Noen som fikk med seg årsaken til at LNB var forsinket ut fra JFK?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Norwegian har ikke noe rute til Bangkok i dag. Derimot har de rute til JFK i kveld. Den står allerede som forsinket til 21.30 så jeg tipper LNB skal dit.

Bare for å helle litt mere salt i (DU) såret så er det marginale værforhold i New York. Det lukter problemer for denne flighten allerede :headbang
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Noen som fikk med seg årsaken til at LNB var forsinket ut fra JFK?

Ja?

METAR KJFK 031051Z 34018G32KT 1/2SM R04R/4000V5000FT -SN BLSN VV009 M11/M14 A2978 RMK AO2 PK WND 34032/1043 SLP082 SNINCR 1/7 P0001 T11111139 $

Bare for å helle litt mere salt i (DU) såret så er det marginale værforhold i New York. Det lukter problemer for denne flighten allerede

FM032200 33015G23KT P6SM SCT200
FM040300 33012KT P6SM SKC
FM040900 29005KT P6SM SKC=

Mao. været skal lette til kvelds.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Lasse Sandaker-Nieselen sier til Avisene at det er været som var synderen i New York i dag. De stakkars folka satt i flyet i seks timer (!). Flere runder med de-ice, osv.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Flyvende arroganse - I femti år har transportselskapene totalt ignorert kundenes behov for informasjon. En arroganse uten sidestykke.

Mest oppsiktsvekkende har likevel forklaringen på tausheten vært. Norwegians PR-folk har forklart at Kjos er på reise og derfor ikke tilgjengelig. At en toppsjef i et stort flyselskap i 2014 ikke kan kommunisere fordi han er på reise, er ikke til å tro. Selv Phileas Fogg hadde telegrafisk kontakt med omverdenen da han reiste jorda rundt på rekordtid (80 dager).

Syntes denne var bra lesing. Helt utrolig hvor dårlig Norwegian er til å kommunisere. En ting jeg er litt uenig i er sammenligningen med SAS under askeskyen. Husker de satt å ombooket folk på twitter og facebook.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Store nyheter på alle kanaler om flere tusen canceled flights I US I dag. Hercules blizzard setter mange pax grounded i dag. :/
Skal sende hjem familie i dag, heldig vis ikke via northeastern, men dir fra FL, bare litt bekymret for at de også havner Kjosfast i kveld.

Klarer ikke helt å forstå om hvem som flyr DY7032 i dag. Noen?

Er vel EI-LNC, kommer som DY7041 fra CPH. Den boarder (i CPH) nå så den kommer sikkert i luften på tiden.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

En viss Steinar Farstad kommenterer:

- Det var tydelig at crewet og agenten ikke var forberedt på en slik situasjon, og de var heller ikke i stand til å håndtere det som skjedde. En ting er når noe går galt på bakken – men hva hvis det hadde skjedd noe i luften, spør Farstad.

Hans opplevelse var at de ansatte ved gaten ikke kunne kommunisere med hverandre, ikke visste de hva de skulle gjøre, samtidig som det var total mangel på kvalifisert ledelse.
- At crewet kan noen engelske ord, gjør dem ikke engelsktalende, sier han.
Han mener dette ikke kun handler om kundebehandling, men om sikkerhet, dårlige rutiner og opplæring.
- For min egen sikkerhet vil jeg ikke fly Norwegian long haul igjen. Jeg har ikke så stor risikoapetitt som Kjos, sier Farstad, som baserer konklusjonen sin på opplevelsene på JFK-flyplassen den siste uken.


Personlig, så syns jeg vel det er vel drøyt å begynne å snakke om fare for sikkerheten ved å fly Norwegian ... Useriøs kommentar fra denne personen.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Da, ser det endelig ut til at DY7002 har gått fra gate på KEF. :-)
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

så fikk vi avisingsvæske i instrumentene,

Nok et skritt opp lærekurven ... lurte på om det var noe slikt som hadde hendt i går da AZ'en tok av og LNB takset tilbake etter å ha blitt deicet side om side..

Men drittværet får selvfølgelig ta 99% av skylden. Bare være glade for å komme seg ut når det er slik. Flere som sprakk på holdovertid og annet på JFK i går kveld .. Bedre å bytte crew på KEF enn å sitte en natt på JFK.

Nå takser den ut til rullebanen, ser jeg ..
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Ny ankomst på OSL.

Reykjavik Oslo Ank. 20:00 Norwegian - Ny tid 21:46
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Dokumentet til EC som DY linker til viser vel med stor sannsynlighet at de aller fleste forsinkelsene
som skyldes teknisk med 787 går under "Ekstraordinære omstendigheter" og således ikke gir grunnlag
for erstattning.. Som f.eks;
--
22. Failure of the bleed-air system/environmental control system on an aircraft
(which had been properly maintained) either immediately prior to departure or in-flight.


23. Premature failure of life-limited parts (as referenced in applicable maintenance data,
contained within the aircraft maintenance manual, or Maintenance Planning Document (MPD),
or Maintenance Review Board Report (MRBR)) prior to their scheduled inspection/removal/retirement
date (where those parts had been maintained in accordance with the required maintenance programme).


25. Failure of necessary or required aircraft systems (for example the cooling system, avionics
system, flight control system, flaps, slats, rudders, thrust reverser, landing gear) either immediately
prior to departure or in-flight (where those systems had been maintained in accordance with the
required maintenance programme)


26. Any other technical defects which become apparent immediately prior to departure or in-flight
(where the system or part had been maintained in accordance with the required maintenance
programme
) and which require investigation and/or repair before the aircraft is airworthy for the
intended flight.
---

Årsaken til at det er slik er jo åpenbart sikkerhet. Man vil ikke at ett selskap skal velge å fly av frykt
for store økonomiske konsekvenser i etterkant. Og er det noe de fleste av oss vel kan være enige, så er det vel at disse
3 flyene til DY har hatt "Required Maintenance" - og vel så det - når de vel mer eller mindre kommer rett ut av
fabrikken og vel har hatt Boeing personell rundt seg daglig.
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Enig i det som sies her.
Men, de må få opp kundeservice, og informasjon. De må booke om når slikt skjer (i dette tilfellet var det relativt mange ledige seter ut fra JFK som var bookbare)
Samt at de må ha en back up til 787 operasjonene blir stabile over lang tid.
Jeg tror de vil klare det, men de må ta en del drastiske tak, og slutte å skylde på alle andre.

Helt enig! Selv om de nok har en del å diskutere med Boeing så er det i det store & hele irrelevant for kundene. De ønsker å reise fra A til B, og sannsynligvis tilbake til A igjen, og bryr seg vel ofte lite om det er vær, teknisk feil på flyene, syke ansatte eller hva det nå er. Her er det utelukkende snakk om å kaste seg rundt å ordne opp.

Her inne er det vel imidlertid kanskje på sin plass å se litt på de bakenforliggende forholdene, for jeg stusser fortsatt over at DU sliter tilsynelatende såpass mye med tekniske problemer som ikke bare gir noen få timers forsinkelser (som kunne forklares med for tett program til å ordne opp i småting), men forsinkelser som telles i dager (kunne man forvente at dette ville løst seg med et mindre ambisiøst program? Jeg vet ikke. Enten så akkumulerer små feil seg til store problemer pga at man ikke har tid nok på turn-arounds, eller så måtte DU hatt en dag eller så mellom flygningene.).
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Andre1980: Du må huske på at en del av de som nå er veldig skeptiske til DU/DY også var det når DY startet opp med 4-5 fly i 2002. Standardfrasen var at det ikke kom til å vare mer enn 6 måneder... ;)

Men det er opplagt utfordrende å drive flyselskap med så få fly (long haul), og DY har et betydelig stykke å gå i forhold til å gi kundene det de burde av service på bakken.

Men her ligger ogsa litt ironi inne.

DY i sitt tid started opp med fa ruter og fa fly og de started SVG senere pga flymangel og de leide inn fly fra andre selskaper for a kunne ha en stort nok flypark. Pluss at de hadde nok fagfolk som kjente eksakt den daglige drift.

DU har valgt a starte mange ruter med for fa fly, de har bare som siste utvei leid inn fly fra annen selskaper. Her ligger den systemisk forskjell og den systemisk feil.

Det er absolut tenklig at DU klarer a fa driften opp til normal og stabilt. Men da ma de ta noen grep, skaffe seg reserver og redusere kompleksitaet. Dette vil i förste omgang koste penger, men man sparer mye mer senere.

Ellers er dette trolig ikke klok a forlike oppstarten av DY mot den av DU. I 2002 hadde SAS monopol innenriks, men i 2012 fant seg ingen monopol pa langruter, mens OSL-NYC i konkurranse mellom UA og SK og mange unserved markets.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top