Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Siste oppdatering vedr. ARN-FLL:

20. nov 16:04 Updated info regarding your delayed flight DY7035 Stockholm-Fort Lauderdale 20th of November: new estimated departure time is 21st of November 03:00 local time. Check-in will close 02:00 local time. Please contact our representatives at the airport for meal vouchers. We sincerely apologize for the heavy delay. Tickets can be rebooked or refunded free of charge on our homepage, or you can contact us on 46 (0) 770 45 77 00.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Mycket märkligt att man inte kan få iväg FLL-flighten i skaplig tid, EI-LNC gick ju ferry till ARN samt att -LNB kommer in strax från BKK.. eller har både -LNC & -LNF tech helt plötsligt?

Kan det ha att göra med att när ett plan redan är försenat så spelar det ingen roll längre? Dvs man prioriterar andra longhaul att komma iväg på tid. Bättre ett plan superförsenat än två som båda är "mediumförsenade" s a s.

Finns väl någon/några andra longhauls som ska lämna ARN under eftermiddagen?
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Kan det ha att göra med att när ett plan redan är försenat så spelar det ingen roll längre? Dvs man prioriterar andra longhaul att komma iväg på tid. Bättre ett plan superförsenat än två som båda är "mediumförsenade" s a s.

Finns väl någon/några andra longhauls som ska lämna ARN under eftermiddagen?

EI-LND har redan lämnat ARN till BKK på utsatt tid
EI-LNA tog dagens enda longhaul flight från CPH till BKK.
Från OSL är det endast en flight till JFK ikväll och den tar EI-LNG

Därmed har man då tre st B787 på ARN nu (-LNB,-LNC,-LNF), men ändå denna försening... plus att SP-LRB står "ledig" på CPH
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

EI-LND har redan lämnat ARN till BKK på utsatt tid
EI-LNA tog dagens enda longhaul flight från CPH till BKK.
Från OSL är det endast en flight till JFK ikväll och den tar EI-LNG

Därmed har man då tre st B787 på ARN nu (-LNB,-LNC,-LNF), men ändå denna försening... plus att SP-LRB står "ledig" på CPH

Er det tre som har "technical" på ARN? Høres jo veldig rart ut. Men DY/DU vet sikkert hva de gjør.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Er det tre som har "technical" på ARN? Høres jo veldig rart ut. Men DY/DU vet sikkert hva de gjør.

Men hva om 2 av de etter planen skulle inn til ettersyn i dag da? Og det skaper forsinkelser når den som skulle flydd står med tech.

Vet ikke om sånt kan utsettes om flyet trengs i trafikk.

Ikke sikkert LOT heller har crew tilgjengelig i CPH i ettermiddag da de også har vært ute og flydd i dag.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Det blev till slut LNF som tog oss till FLL. Förseningen berodde på fel med hydralik och reservdel som behövdes flygas in.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

CS-TFZ är en riktigt fräsch maskin!, de absolut bästa alternativet att ha som lånemaskin efter B787 :)
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Ser DY7001 er 4 timer sen i dag, syk Dreamliner?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Ser DY7001 er 4 timer sen i dag, syk Dreamliner?

LNB var på vei til og starte opp rett før kl 18. Så har det sikkert oppstått noe tech med den.
Nå er LNF på vei istedenfor.
 
Last edited by a moderator:
Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2015-tråden)

Er det noen som har oversikt over regularitet for New York-ruten for 2014?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Regner med at det er DY7001 du mener og av 207 planlagte flighter ble 207 flydd, altså en regularitet på 100%.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Regner med at det er DY7001 du mener og av 207 planlagte flighter ble 207 flydd, altså en regularitet på 100%.


Har du tall over on-time og. Tenker da på hvor mange som faktisk gikk i.h.h til det som står i billetten?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Har bare sett på punktlighetstallene til OSL for både DY7001 og DY7002. Dermed er det avgangstallene for vestgående og ankomsttallene for østgående. Det som hadde vært interessant hadde vært å få tallene for ankomst av DY7001 på JFK og avgang av DY7002 derfra. Har fulgt en del ankomster av DY7001 inn til JFK med flightradar24, og de viser at mange forsinkede avganger fra OSL lander til dels lang tid før tid på JFK, men så var det taksingen inn til gate da. Flere ganger er DY7001 plassert i vent på en ubrukt taksevei siden gate var ikke ledig enda (forsinket avgang for forrige gate-holder).

Da er det på tide å se litt på tallene:

DY7001 OSL-JFK
Planlagte: 207
Flydde: 207
Forsinkede med mer enn 15 minutter: 86
Punktlighet: 58%
Gjennomsnittlig forsinkelse av forsinkede avganger: 81 minutter

DY7002 JFK-OSL
Planlagte: 207
Flydde: 206
Forsinkede med mer enn 15 minutter: 127
Punktlighet: 39%
Gjennomsnittlig forsinkelse av forsinkede avganger: 89 minutter

Dette viser helt klart at det er problemer på JFK - flyplassen er vanskelig for et flyselskap som ønsker å ha flyene luften og ikke på bakken. For å vise at dette kanskje ikke bare er et JFK-problem, en liten titt på UA038s regularitet og punktlighet på OSL for 2014 er en bra illustasjon.

UA038 EWR-OSL
Planlagte: 346
Flydde: 343
Forsinkede med mer enn 15 minutter: 82
Punktlighet: 76%
Gjennomsnittlig forsinkelse av forsinkede avganger: 59 minutter

Disse tallene til United for ankomst til OSL er faktisk ikke så helt ulike DY7001 ved ankomst til JFK hadde det ikke vært for den dramatiske forskjellen mellom landet tid og tid for parkert ved gate for de to flyplassene. At det er mulig å ha bort i mot perfekt punktlighet viser SAS med deres flight EWR-OSL hadde en (1) flight i desember som var 19 minutter forsinket til OSL av alle flightene i hele 2014. SAS da fordelen at deres robuste Airbus er på EWR 5 timer og 30 minutter, mens Norwegian med 90 minutter på bakken på JFK med en Boeing som er langt fra så robust er programmert til å ha mye dårligere punktlighet.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Takk for oversikten LN-KGL. Klart de er mer sårbare med så trang t/round.
For øvrig en ting jeg har undret meg over lenge, hvorfor selskapene slinger med liggetid på alt fra 5t og oppover på longhaul.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

For øvrig en ting jeg har undret meg over lenge, hvorfor selskapene slinger med liggetid på alt fra 5t og oppover på longhaul.

Det er ulempen med slike tradisjonelle to turer pr. 24 timers selskaper. Enda verre blir det med "liggetiden" hvis en rundtur tar mer enn 24 timer. Som et eksempel så har SAS sin A343 OY-KBC flydd 82 timer 40 minutter de siste 7 dager og dermed hatt en "liggetid" på 85 timer 20 minutter. Siden Bravo Charlie har flydd 8 flighter (CPH-PEK-CPH-SFO-CPH-NRT-CPH-PEK-CPH) i løpet av denne tiden så gir det en gjennomsnittlig "liggetid" pr stopp på 10 timer 40 minutter. Med andre ord har vårt eksempelfly bare vært 49% av tiden i luften.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top