Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Tipper Kjos er fornøyd med uttrykket Kjosfast :)
God og treffende humor :)

Skånvik dukker nok snart opp i media og informerer om at Boeingfast vil være et mye bedre uttrykk, ettersom de er skyld i alle Norwegians Dreamliner-problemer...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Gjelder problemene alle tre flyene, eller er det en gjenganger blant dem?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Som nevnt litt lenger opp, er det LNA som står, og de to andre flyr som normalt. Tre fly ble hentet inn for å hente inn tre dagers produksjon. Det baller seg fort på...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Ryne Brynhildsen, ikke et helt ukjent medianavn, har skrevet følgende på Facebook:

«Kjære Bjørn Kjos. Nå skulle du ha vært her. På flyplassen i Bangkok. Og sett ditt eget kaos, følt på sinnet, oppgittheten, avmakten. Sett og hørt hva null informasjon om kansellert fly ingen har fått beskjed om, gjør med lojaliteten til merkevaren. Sett hvordan amatørskapet, som tross alt virker systemsatt, preger alle ledd av den skjøre kjeden. Du skulle vært her, Bjørn. Du hadde ikke likt det du så, langt mindre hva du hørte. Selv ikke ditt avvæpnende smil hadde funka».

http://m.db.no/2014/01/01/nyheter/utenriks/norwegian/bjorn_kjos/rune_brynhildsen/31070034/

Jeg blir overrasket om DY ikke gjør noen drastiske grep etter problemene nå i julen og nyttår. Kjos bør nok også komme på banen snart og da ikke bare skylde på Boeing.
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Litt uheldig post fra Norwegian på Facebook: "I morgen feirer jeg nyttår i/på _______________"

Fikk mye eder og galle i svar fra kunder på den:-)
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Utrolig mye problemer det skal være da.
Synes det er mer enn merkelig dersom noen nå faktisk fortsetter å bestille langdistanse med Norwegian.

Jeg tror også alt blir bedre etterhvert når de får flere Dreamlinere i flåten samt blir kvitt flere av barnesykdommene.
Men dersom man leser en avis av og til så kan man jo ikke unngå å legge merke til alle problemene. Hadde holdt meg laaaaangt vekk fra Norwegian sin langdistanse inntil videre. Det er helt sikkert.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Spørs om DY7012 JFK - OSL - Avgang 14:30 norsk tid er i rute da...:)
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Det finnes mange folk som synes ribbe til 39.90 på Rimi er for dyrt, og derfor kjører til Sverige for å få den for 19.90... Så for mange er det kun prisen som er avgjørende. Men også de skriker høyt og lager omdømmestøy når de blir stående kjosfast i BKK et par dager.

Ellers får vel Boeing også et omdømmeproblem etterhvert, de burde nesten låne bort en widebody til Kjos i denne trøblete fasen?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Ellers får vel Boeing også et omdømmeproblem etterhvert, de burde nesten låne bort en widebody til Kjos i denne trøblete fasen?

Hvorfor det? Det hjelper lite å låne bort en widebody, man trenger folk til å bemanne den også. Det er ikke som å leie bil hos Avis. Adskillig enklere med wetlease i flybransjen.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Ryne Brynhildsen, ikke et helt ukjent medianavn, har skrevet følgende på Facebook:

«Kjære Bjørn Kjos. Nå skulle du ha vært her. På flyplassen i Bangkok. Og sett ditt eget kaos, følt på sinnet, oppgittheten, avmakten. Sett og hørt hva null informasjon om kansellert fly ingen har fått beskjed om, gjør med lojaliteten til merkevaren. Sett hvordan amatørskapet, som tross alt virker systemsatt, preger alle ledd av den skjøre kjeden. Du skulle vært her, Bjørn. Du hadde ikke likt det du så, langt mindre hva du hørte. Selv ikke ditt avvæpnende smil hadde funka».

http://m.db.no/2014/01/01/nyheter/utenriks/norwegian/bjorn_kjos/rune_brynhildsen/31070034/

Synes uttrykket "Kjosfast" var veldig bra... :D
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

NAX7012, CS-TFM, taxer i alle fall ut på JFK, nesten på rutetid.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Ser det....men når klarer det ta igjen alle forsinkelsene? Regner med de leier fly helt til alt er i rute.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Hvorfor det? Det hjelper lite å låne bort en widebody, man trenger folk til å bemanne den også. Det er ikke som å leie bil hos Avis. Adskillig enklere med wetlease i flybransjen.
Da lurer jeg på om DY kunne drylease en 777-200/ER. Disse begynner å bli noen år slik at kapital kostnadene ikke er i nærheten av de på et nytt fly. Dessuten har vel de fleste av pilotene erfaring fra typen. Dersom man sørge for at alle piloter oppretholder godkjennelse på 777, som er veldig likt 787 og også cabin crew kan bemanne flyet, så slipper man problemet med crew rest når erstattningsflyet endelig ankommer. Denne løsningen vil selvfølgelig koste mye, men det koster også penger med all wetlease de bedriver i dag, pluss kostnadene på innlosjering av passasjerer og crew. De vil dessuten kunne utnytte 787 flåten enda mer da de har et backup fly som kan settes inn på kort varsel. Crewene hos DY må jo også begynne å bli litt lei av å aldri vite om de faktisk kommer seg hjem som planlagt.

Eller er jeg på helt feil jorde her?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Förseningen beror väl på att HiFly crewet ska ha vilotid.


Det var det informasjonssjefen i Norwegian også sa for å ro seg bort fra den virkelige årsaken til forsinkelsen, en alt for hardt presset IC-flåte...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Det var det informasjonssjefen i Norwegian også sa for å ro seg bort fra den virkelige årsaken til forsinkelsen, en alt for hardt presset IC-flåte...

Den virkelige årsaken til forsinkelsene er vel feilene på flyene? At det så blir ytterligere forsinkelser kan vel godt tilskrives tett flyprogram (for hadde man hatt 3 fly og kun 1 avgang per dag så kunne man sikkert eliminert alt av følgeforsinkelser).
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Eller er jeg på helt feil jorde her?

Regner med at Norwegian ikke har driftstillatelse og prosedyrer for 777 på plass.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Eller er jeg på helt feil jorde her?

Ingen ubetydelig jobb å fase inn en ny flytype, ikke minst på byråkratisiden. Det vil også gi dem nok en flytype de er uerfarne med. Mye av problemene i dag kommer nettop av dette - typen er ny og ukjent for selskapet. 777'er får også teknisk ...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Mye av problemene i dag kommer nettop av dette - typen er ny og ukjent for selskapet. 777'er får også teknisk ...

Er dette årsaken til problemene? Vedlikehold er vel outsourcet til Boeing (som vel igjen outsourcet dette underleverandør, men som man vil anta kjenner flytypen), så sier du at det er større grad av brukerfeil hos DU kontra andre som bruker B787? Det er vel ingen selskaper som har spesielt lang erfaring med B787.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Er dette årsaken til problemene? Vedlikehold er vel outsourcet til Boeing (som vel igjen outsourcet dette underleverandør, men som man vil anta kjenner flytypen), så sier du at det er større grad av brukerfeil hos DU kontra andre som bruker B787? Det er vel ingen selskaper som har spesielt lang erfaring med B787.

Vel, Norwegian har iallefall ignorert alt hva finnes som Operator Experience pa andre longhaul flytyper. Jeg er ikke kjent til en selskap hvor man planlegger sa mye produksjon per fly. Dette kan vaere det du omskriver som "brukerfeil"...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Som OJB også poengterte - man må påregne litt problemer i begynnelsen. Ikke bare er flytypen ny, den er også ny for DY (og underleverandøren) og det tar alltid litt tid å 'kjøre inn' en ny flytype. DY har valgt å gå ut i hundre uten å ha den backup tilgjengelig som andre operatører har i form av andre flytyper som kan settes inn. Lavere utnyttelsesgrad er også vanlig i innkjøringsfasen. Longhaul er også nytt for DY.

Har DY gamblet? Ja, utvilsomt. Det som overrasker meg er at de ikke håndterer uregelmessighetene bedre da de har mange svært kompetente pesoner i organisasjonen. Det har imidlertid kommet meg for øre at hverken verktøy eller fulllmakter er gode nok til å kunne håndtere situasjonen tifredsstillende.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top