Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Er det noe nytt om LNA? Står den fortsatt på JFK?
LNB gjør nå OSL-JFK, LNC flyr ARN-FLL mens HiFly 9H-SEA gjør ARN-BKK.

LNA lämnade JFK igår kväll som NLH83E, vet ej om den gick till OSL eller ARN.

Men skulle tro att hon ska flyga ARN-JFK imorgon då CS-TRN lämnade ARN idag.

LNA lämnade JFK igår kväll som NLH83E, vet ej om den gick till OSL eller ARN.

Men skulle tro att hon ska flyga ARN-JFK imorgon då CS-TRN lämnade ARN idag.

Ser at den flighten ikke er logget på nevnte flyindivid i FlightAware, OSL-JFK 29 desember er siste. Er det slik at ingen posisjons-/ferry-flighter logges der?

Nå har VG fått Kjos i tale
På telefon fra USA sier Bjørn Kjos til VG at han har stor medfølelse med passasjerene som har fått jule- og nyttårshøytiden ødelagt på grunn av forsinkede Norwegian-fly.

Jeg er imponert over hvor mye rare ting de lirer av seg:

Dette er altfor dårlig, sier Kjos, og legger til:
Det skal sies at det har vært ekstremvinder som nok har ført til en del langdistnaseforsinkelser jevnt over i det siste.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10149131

Ser at den flighten ikke er logget på nevnte flyindivid i FlightAware, OSL-JFK 29 desember er siste. Er det slik at ingen posisjons-/ferry-flighter logges der?

NLH er ikke registrert i FAA's datastream. Dette er visst noe de selv må 'melde inn' men er visst ikke så kritisk siden de ikke var scheduled carrier selv. Derfor vil du hverken se delivery eller ferryflights på NLH flightnummer. (Fikk dette forklart av en hos Flightaware)

NLH er ikke registrert i FAA's datastream. Dette er visst noe de selv må 'melde inn' men er visst ikke så kritisk siden de ikke var scheduled carrier selv. Derfor vil du hverken se delivery eller ferryflights på NLH flightnummer. (Fikk dette forklart av en hos Flightaware)

Den var synlig på flightradaren i går etter avgangen fra JFK, jeg fulgte den selv ett stykke på veien....

Kikket akkurat innom DY's Facebookside og ser dette ....

Noen med litt mer detaljer? Hi-Fly .. ?

Hittade denna tråd på Facebook jag med och DY har nu lämnat ett meddelande där de ber kunden att kopiera mailet och lägga ut på Facebook, då DY inte verkar veta vad detta handlar om.

Enligt mig låter det som ett sånt mail som skickades ut i somras när HiFly flög innan Dreamlinerna var levererad.

Det skal være korrekt etter noe jeg leste et annet sted ..

Det blir CS-TFM Euro Atlantic 772 som flyr 7005/7006 ARN-JFK-ARN i morgen.

LNA skal få litt mer tid og tester på bakken for å kvalitetssikre.

Har 2 stykk fra Boeing til stede på hver turn på OSL. De rører ikke flyet, men går ut i fra at de er rådgivere.
Bor på Grand i Oslo gjør de også. Tydelig at Boeing ikke sparer på hotellkostnader, ift andre aktører som hadde HiFLY personell boende på Thon Hotel ved McDonalds på Jessheim i 3 mnd. Hihihi. :colgate:

Boeingfolka er også innom QRs turnaround stort sett hver dag, hyggelige folk. Heldigvis har dem ikke alt for mye å gjøre, men dersom det skjer noe er dem veldig greie å ha siden dem har en direktelinje til folka i Seattle som kan flytypen best. Snags, små eller store, rapporteres inn til Boeing som samler all info og forbedrer manualer og prosedyrer ol med hjelp av den. Etter en softwareoppdatering for noen uker siden har mengden nuisancemeldinger gått kraftig ned hos oss, og det er god stund siden pulsen min har gått opp pga tilbakemeldinger fra tekniker - det som dukker opp klareres som regel alltid innen vår skedulerte bakketid. Så bare siden 01SEP13, når vi startet med flytypen på OSL, har påliteligheten blitt forbedret stort, store snags er veldig sjeldne nå, og jeg regner med at det blir enda bedre fremover.

Hvorfor ikke 9H-SEA som kommer inn fra BKK i morgen formiddag?

9H-SEA lander ikke før 22:00lt grunnet crewrest, noe som ville ha medført
mer enn 8 timers forsinkelse på 7005.

Jeg har lest samtlige poster, og er enig med deg XPilot. Vi har dog fått fine og nøyaktige forklaringer (takknemlig for det) av flere her inne som har faglig innsikt, og det går i korte trekk på en rekke hendelige uhell og omstendigheter, som har skjedd 10-15 ganger på rad, gjør at 787 ikke flyr til oppsatt tid, men det er hverken Boeing, Norwegian eller noen annens feil, det er rett og slett tilfeldigheter. Mer teknisk ble det jo forklart at flyene krever mer strøm enn konvensjonelle wide-body fly, slik at man ofte fikk ustabil strømforsyning og feilmeldinger i 787 maskinene som tar lang tid å kansellere / få klarhet i.

Da en 787 koster (tipper rundt 1,2 mrd NOK) mye, så er det jo ikke lett å ha "en på lur" for Norwegian. Uten samarbeid med andre som kan frakte passasjerene ved feil, så måtte det jo bli mye krise. Det er vel ganske sannsynlig at Norwegian måtte forstå at feil vil jo oppstå. Også feil som man ikke greier å rette opp i "på timen".

Jeg har spurt et par ganger om dette, men ser ikke at noen har svart enda:
Er det noen av de med klare meninger om at programmet er for tett som har en formening om hvor "løst" programmet burde vært for å være ansvarlig?

Det som med engang slår meg når jeg ser på Norwegians program er turn around tidene i USA, det ser ut som man har lagt seg på 1:30 uansett flyplass. Sammneligner vi med selskaper som "går på rute" også i lavpris segmenget som f.eks Condor ligger de fleste på 2 timer og opp til 3:30 avhengig av flyplass.

Det er helt greit å ha mål om en effektiv operasjon, men man burde kanskje ha startet med litt mere "vingle rom" mens man bygger opp erfaring og driver innkjøring av rutiner - så om man hadde startet med 2:30 med klart mål om 1:30 hadde kanskje ikke vært helt på kordet.

Å forvente samme effektivitet på JFK i alle sesonger som i FLL er vel noe optimistisk, JFK er litt større enn FLL og det er vel ganske vanlig med 30-40 minutter taksetider før været slår til (uheldig kombinasjon av rullebane - terminal)- det gir ned mot 50 minutter turn around og det er stramt.

Så både JFK og LAX synes å ligge mellom svært stramt og på grensen til urealistisk, mens FLL og OAK sikkert vil klare ned mot 1:30 når allt er innkjørt.

LNB DY7002 avgangstid 2130 .. Sto på deicing da jeg sjekket FR24 ved 23-tiden. 23.47 ba han om klarering tilbake til gate....

Ser ut som LNB taxer ut nå på JFK. Da er den vel i Oslo i 15-15.30 tiden en gang om alt går som planlagt. Det er vel samme maskin som skal tilbake til JFK senere i dag. Siden avgang ikke er før 18.00 bør det vel være mulig å få den avgårde sånn noenlunde i rute.

Ser ut som LNB taxer ut nå på JFK. Da er den vel i Oslo i 15-15.30 tiden en gang om alt går som planlagt. Det er vel samme maskin som skal tilbake til JFK senere i dag. Siden avgang ikke er før 18.00 bør det vel være mulig å få den avgårde sånn noenlunde i rute.

Ser ikke ut som den kom seg i luften nå heller. Virker som den taxet tilbake til gaten nok en gang.

Igjen dette med mangel på informasjon: Hvis jeg nå hadde tatt på meg å hente noen som skal komme fra New York, rutetid er 10.50, så går jeg inn på Norwegian.no og ser "er flyet i rute". Der står det at fredag 3. januar, fra New York DY7002, rutetid 10.50, ankommet 05.55! Hva er det de driver med, egentlig?

Igjen dette med mangel på informasjon: Hvis jeg nå hadde tatt på meg å hente noen som skal komme fra New York, rutetid er 10.50, så går jeg inn på Norwegian.no og ser "er flyet i rute". Der står det at fredag 3. januar, fra New York DY7002, rutetid 10.50, ankommet 05.55! Hva er det de driver med, egentlig?

OSL :Forventet ankomst kl 13.50 i dag men hvor er flyet nå ?

Ja, det er hårreisende at det står 13.50 som ny tid, så lenge flyet fortsatt er på Kennedy og skal fly til Keflavik i første omgang!

La oss avvente å se om det havner der, da. Det hender jo at man filer en flightplan til et annet sted underveis og endrer den i luften av operative årsaker.

Da er NAX7002 klarert for takeoff fra 4L på JFK.

Det som med engang slår meg når jeg ser på Norwegians program er turn around tidene i USA, det ser ut som man har lagt seg på 1:30 uansett flyplass. Sammneligner vi med selskaper som "går på rute" også i lavpris segmenget som f.eks Condor ligger de fleste på 2 timer og opp til 3:30 avhengig av flyplass.

Det er helt greit å ha mål om en effektiv operasjon, men man burde kanskje ha startet med litt mere "vingle rom" mens man bygger opp erfaring og driver innkjøring av rutiner - så om man hadde startet med 2:30 med klart mål om 1:30 hadde kanskje ikke vært helt på kordet.

Å forvente samme effektivitet på JFK i alle sesonger som i FLL er vel noe optimistisk, JFK er litt større enn FLL og det er vel ganske vanlig med 30-40 minutter taksetider før været slår til (uheldig kombinasjon av rullebane - terminal)- det gir ned mot 50 minutter turn around og det er stramt.

Så både JFK og LAX synes å ligge mellom svært stramt og på grensen til urealistisk, mens FLL og OAK sikkert vil klare ned mot 1:30 når allt er innkjørt.

Jeg ser dette poenget, men jeg hadde et inntrykk av at det var snakk om for tett program av rent tekniske årsaker. Mulig at jeg misforstod.

Med kort turnaround så kan man vel forvente noe forsinkelser, men ikke forsinkelser i den størrelsesorden vi ser nå (og så tidligere i høst). DU/DY har vel også i en periode i høst klart å være rimelig on-time (når flyene ikke sliter med tekniske problemer) selv med ambisiøst program? Er det da rutinene på turnaround som er mangelfulle (innkjøringsproblemer), eller er det andre forhold som forsårsaker de lange forsinkelsene?

Status
Not open for further replies.
Back