Wizz Air regularitet norsk innenriks

Vestlig vind der nå og broken 2000 ft. Spørs hva de har på sirklingsminima der, og om de kan fly sirklingen.

Da har de hatt jævlig mye fuel. Og tilsvarende lite pax ....

Tenkte at de måtte ha godt med fuel. Har vært i lufta i 4,5 timer nå.

Lurer på hvor mye W64677 til Alta har. Kan se ut som de har starta descent nå så de vil muligens prøve seg på en landing?

Vestlig vind der nå og broken 2000 ft. Spørs hva de har på sirklingsminima der, og om de kan fly sirklingen.

Noen som vet om de flyr sirklingen "for hånd", eller om de har lagd en company approach i FMS'en som flyr deler av sirklingsprosedyren? Vet at enkelte andre utenlandske flyselskaper har lagd seg det nordpå.

LiveATC-opptaket av missed og påfølgende sirkling til ALF i dag var ikke pent, for å si det mildt! Bar preg av høy workload i cockpit, og et par hårete hendelser. Rett frem i 2000 fot lenge etter missed approach point på ILS11, blant annet. Skal ikke fly Wizz til ALF med det første, merker jeg!

LiveATC-opptaket av missed og påfølgende sirkling til ALF i dag var ikke pent, for å si det mildt! Bar preg av høy workload i cockpit, og et par hårete hendelser. Rett frem i 2000 fot lenge etter missed approach point på ILS11, blant annet. Skal ikke fly Wizz til ALF med det første, merker jeg!

Hvilket tidsrum lyttet du på? Eller finnes det opptak allerede?

Jeg skjønner ikke helt hva bakgrunnen til å si det er. Hørte igjennom nå, og syntes det hele virket ganske så normalt.

Årsak til første go-around var "we're not able to locate the first light" (sirklingslys). Like før dette spurte AT TWR "are you commencing circling", noe som bør tyde på at de var synlige fra tårnet og derfor VMC.

Det du skriver om level flight etter MAPt er direkte feil. Ja, de levlet av i 2000 fot men det var før MAPt (MAPt ILS11 ligger på ca 1NM finale). Virker på ingen måte hårete å levle av i sirklingshøyde, og så gå missed på MAPt når de ikke har fått startet sirkling.

Last edited:
Hva er status på TOS nå?

Norwegian landet vel for en halvtime siden, mens Wizz sin OSL-TOS nå driver med strafferunder sør for EVE

WZZ1723 fra Oslo til Tromsø lå i holding i FL390 i en time før de snudde sørover. Det som "imponerer" meg, er at de gang på gang gjør denne øvelsen; fryr fra sør mot nord for å brenne drivstoff og returnere til utgangspunktet. Det som forundrer mer, er at Wizz tilsynelatende ikke har satt seg inn i vinteroperasjoner i polare kyststrøk. Et intervju i Nordlys bak betalingsmur for noen dager siden sier det meste:

"Både Darwin Triggs, (sjef for flyoperasjoner) og Andras Rado (kommunikasjonssjef) er nysgjerrige på hvordan andre flyselskaper har valgt å lande på det underlaget de blir anbefalt å styre unna.
– Jeg er nysgjerrig, og vil veldig gjerne vite hvordan de har landet, sier Triggs."

Det som overasker meg er at Wizzair ikke nybegynnere på TOS, de har flydd dit fra Gdansk og London før de begynte å fly innenriks, og Tromsø om vinteren er veldig ofte våt snø/slush over is og bremseeffekt medium (i allefall de tre vintrene jeg har flydd der til nå.) Skulle tro dette var info de satt på, og når SAS har vært i kontakt med Airbus for å få dette i orden, kunne vel Wizzair gjort det samme? De måtte jo vite at dette kunne bli en utfordring, og jeg kan ikke tro at de så dumme at de ikke vet hvorfor SAS/Norwegian kan lande på dette.

Last edited:
Blir mange førstesideoppslag i Nordlys.no for tida for Wizzair. Folk blir vel skeptiske til i det hele tatt og vurdere og reise med dette selskapet.

Det som overasker meg er at Wizzair ikke nybegynnere på TOS, de har flydd dit fra Gdansk og London før de begynte å fly innenriks, og Tromsø om vinteren er veldig ofte våt snø/slush over is og bremseeffekt medium (i allefall de tre vintrene jeg har flydd der til nå.) Skulle tro dette var info de satt på, og når SAS har vært i kontakt med Airbus for å få dette i orden, kunne vel Wizzair gjort det samme? De måtte jo vite at dette kunne bli en utfordring, og jeg kan ikke tro at de så dumme at de ikke vet hvorfor SAS/Norwegian kan lande på dette.

Hvis du går ca 120 poster tilbake, forklares dette grundig ...

Hvis du går ca 120 poster tilbake, forklares dette grundig ...

Ja, ser det nå. Men uansett, dette visste vel Wizzair (eller burde ha visst) kunne bli et problem, og synes også det rart de ikke vet hvorfor andre lander. De er riktignok ikke herifra, men noe research må det vel ha gjort på forhånd, eller underveis.

Uansett, for å fortsette diskusjonen fra tidligere blir dette forandret i Norge til neste vinter, enten til det bedre eller verre. Sånn som det står nå, vil det bli mange ganger det ikke landes neste vinter, både for W6 og SK,DY,WF,etc. Men Avinor har meg bekjent søkt om å kunne bruke Specially Prepared Winter Runways, basert på statistikk på oppgitt bremseeffekt og følt bremseeffekt (data hentet fra fly, ikke subjektiv måling). Dette skulle vel være innført allerede, men ble visstnok corona-utsatt.

Rart at avisen ikke Googler IRIS.. Kommentarfeltet har forklart dette gjentatte ganger.

Det tror jeg Nordlys driter i ... unnlater å lese seg opp på.
Virker som Nordlys har en «TaskForce» 24/7 som er på å skriver noe om Wizz Air så fort det er noe som helst de kan skrive om ... 🙈

Back