Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Ingen nevnes spesifikt i den noe diplomatiske pressemeldingen, men her sies det vel litt gjennom linjene at Regjering nå ber Konkurransetilsynet undersøke om Wizz driver med ulovlig prisdumping?

https://www.regjeringen.no/no/aktue...1966-topic2692388-documentTypeaktuelt/nyheter

Oppdraget til Konkurransetilsynet er ett av mange tiltakene som er innført i luftfarten. Vi er opptatt av at det ikke skal bli ulovlig prisdumping som kan føre til sosial dumping
 
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Vi er opptatt av at det ikke skal bli ulovlig prisdumping som kan føre til sosial dumping

Kommentaren til Hareide om angivelig link mellom prisdumping og sosial dumping er vel litt søkt og er forøvrig ikke nevnt i oppdraget til konkurransetilsynet med et ord såvidt jeg kan se.

Predatory pricing er jo ikke et tema her da Wizz jo er den nye aktøren i markedet. Hadde det vært motsatt, hvis f.eks
SAS som en eksisterende dominerende aktør hadde dumpet prisene for å holde Wizz ute, hadde det vært et problem...

"Prisdumping" er en kortsiktig strategi, og ikke noe som vil vedvare.
 
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Kommentaren til Hareide om angivelig link mellom prisdumping og sosial dumping er vel litt søkt og er forøvrig ikke nevnt i oppdraget til konkurransetilsynet med et ord såvidt jeg kan se.

Predatory pricing er jo ikke et tema her da Wizz jo er den nye aktøren i markedet. Hadde det vært motsatt, hvis f.eks
SAS som en eksisterende dominerende aktør hadde dumpet prisene for å holde Wizz ute, hadde det vært et problem...

"Prisdumping" er en kortsiktig strategi, og ikke noe som vil vedvare.

Hva er ulovlig prisdumping uansett? Det eneste jeg kan tenke på er om en dominerende aktør benytter det, og det er jo ikke Wizz.

Man skal passe seg for å bli dobbeltmoralsk også -- ikke SÅ stor forskjell på dette og da Norwegian satset i utenlandske markeder... Begynner man ymte om å gripe inn i markedet er veien kort til at man får betalt tilbake med samme mynt (kanskje i en annen bransje). Og da på måter som går utover sunne norske bedrifter!

Eller er bekymringen her at SAS prisdumper slik at Norwegian går under og man får en dominerende aktør (SAS) pluss en ULCC som "skummer fløten" slik at man ikke har reell konkurranse i markedet for reisende? I et slikt scenario vil man jo være avhengig av SAS om man trenger gjennomgående billetter f.eks. Kan lett se at det er en situasjon SAS ikke akkurat skjelver i buksene av...
 
Last edited:
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Eller er bekymringen her at SAS prisdumper slik at Norwegian går under og man får en dominerende aktør (SAS) pluss en ULCC som "skummer fløten" slik at man ikke har reell konkurranse i markedet for reisende? I et slikt scenario vil man jo være avhengig av SAS om man trenger gjennomgående billetter f.eks. Kan lett se at det er en situasjon SAS ikke akkurat skjelver i buksene av...

Tror nok det er bedre for SK å ha en «svak» konkurrent som DY, enn wizz og flere utenlandske aktører som vil komme inn hvis DY forsvinner. Går DY dukken kommer også Ryanair og andre inn, det er garantert. Ble vel sagt noe av det samme i 2012, nemlig at det var bedre for DY å ha en «svak» konkurrent som SK, enn at en rekke nye aktører kom inn.
 
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Hva er ulovlig prisdumping uansett? Det eneste jeg kan tenke på er om en dominerende aktør benytter det, og det er jo ikke Wizz.

Norwegian må vel sies å være en dominerende aktør, de har i perioder vært større enn SAS. Og Norwegian dumpet vel prisene da Wizz kom på banen?

Går DY dukken kommer også Ryanair og andre inn, det er garantert.

Nettopp. Derfor er skremmebildet mange bruker med priser fra "monopoltiden" helt uten rot i virkeligheten.
 
Last edited:
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Nettopp. Derfor er skremmebildet mange bruker med priser fra "monopoltiden" helt uten rot i virkeligheten.

Ja, og nei. På flere ruter vil det nok bli ett prispress, men det er lite trolig at nye "ikke-norske" aktører ønsker å operere på rutene med mindre profitt. Dermed vil troligvis de mindre norske byene lide. Norwegian, SAS og Widerøe føler nok mer ett ansvar for å dekke "hele" Norge.
 
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Ja, og nei. På flere ruter vil det nok bli ett prispress, men det er lite trolig at nye "ikke-norske" aktører ønsker å operere på rutene med mindre profitt. Dermed vil troligvis de mindre norske byene lide. Norwegian, SAS og Widerøe føler nok mer ett ansvar for å dekke "hele" Norge.

Dette er bare drømmerier. Når gikk DY til KSU f.eks.? De starter og driver de rutene de tjener penger på.

SK pleide fly propellfly opp og ned vestlandskysten, f.eks. MOL-TRD. Stengt av kommersielle hensyn.

Forskjellige ruter egner seg bedre til forskjellige typer selskaper pga flytype osv. men å tro at noen driver veldedighet er naivt. Man ser jo også hvordan Widerøe har kuttet og overført fly til mer lønnsomme ruter.

Ulønnsomme ruter havner under FOT -- resten er kommersielt levedyktig. Med billigere drift og nye aktører kan man faktisk se at de er MER kommersielt levedyktig (det kommer med en pris selvsagt).

Men det skal mye til for å få meg til å tro at Kristiansund blir uten fly om SK drar eller at SK får et varig monopol på KRS nå når DY har trukket seg tilbake...
 
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Ja, og nei. På flere ruter vil det nok bli ett prispress, men det er lite trolig at nye "ikke-norske" aktører ønsker å operere på rutene med mindre profitt. Dermed vil troligvis de mindre norske byene lide. Norwegian, SAS og Widerøe føler nok mer ett ansvar for å dekke "hele" Norge.


Og WF vil fort kunne utnytte den muligheten. Forrige gang var de jo eid av SAS, men nå står de på egne bein. De bør kunne ta endel av de tynne rutene og tjene penger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Mulig det ikke er ledig flykapasitet og monitorering av trafikkutviklingen nå i COVID-19 situasjonen, men jeg hadde forventet at WIF meldte sin ankomst på KRS-OSL ruten etter at DY trakk seg ut.

Espen
 
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

OSL-KRS-OSL er en veldig tynn rute i disse dager, så jeg er ikke overrasket over det.
 
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

DY ser ut til å sette inn OSLKRSOSL igjen

Kristiansand - Oslo-Gardermoen
Thu 3. des 2020 kl. 16:40
Rute DY277 - Flex
Flys av Norwegian Air Sweden
 
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Det skal visstnok være et møte mellom ledelsen i Wizz Air i ettermiddag.

Næringsminister Iselin Nybø (V) og samferdselsminister Knut-Arild Hareide (KrF) skal ha møte med flyselskapet Wizz Air torsdag ettermiddag.

Møtet finner sted digitalt klokken 15.

Det er Wizz Air som har bedt om et møte for å orientere om selskapets planer for norske innenlandsruter og internasjonale ruter, opplyser kommunikasjonsrådgiver Erika A. Vartdal i Nærings- og fiskeridepartementet.

https://www.aftenbladet.no/direkte/i/BJjxb0/aftenbladets-nyhetsstudio?pinnedEntry=47824
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Hareide og Nybø hatt møte med Wizz

https://e24.no/naeringsliv/i/gW3001/hareide-etter-wizz-air-moete-jeg-snakket-som-harald-eia

– Jeg følte jeg snakket som Harald Eia når han forklarer den norske modellen, sier Knut Arild Hareide etter det digitale møtet med det ungarske flyselskapet.

Siden flyselskapet varslet de ville etablere seg i det norske innenriksmarkedet i starten av oktober har politikere og fagforeninger uttalt seg kritisk til selskapets driftsmodell og ansattes manglende rettigheter.

Etter etableringen sa selskapets sjef József Váradi at han ikke kommer til å forholde seg til tariffavtaler og fagforeninger. Uttalelsene førte til at statsminister Erna Solberg tok til orde for en boikott av selskapet i Stortinget.
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Wizz saksøker en rekke norske kommuner og offentlige selskap som har varslet boikott. Jeg tenker at her bør de ha en god sak.... https://e24.no/naeringsliv/i/PR5pv0/wizz-air-varsler-soeksmaal-etter-boikottvedtak

Jeg tenker at de har en dårlig sak.

De fleste av de som saksøkes har nok etiske retningslinjer for innkjøp, som det er godt mulig at Wizz bryter. Jeg tviler på at Wizz har noe reelt ønske om å føre bevis i en norsk rettssal for hvordan de motarbeider sosial dumping, for eksempel.

Dessuten er mye av dette politiske vedtak om oppfordringer. Det skal nok en del til før en norsk domstol bestemmer at disse vedtakene er ulovlig fattet.

Til slutt kjøper de fleste av de saksøkte inn flyreiser på rammeavtaler. Wizz har ikke vært med i en konkurranse om slike rammeavtaler, og har derfor problemer med å forklare at de har hatt økonomisk tap.
 
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Litt usikker på om det akkurat er den PR strategien som lønner seg for Wizz

Ellers så virker det jo som det overrasket dem litt at de er i ferd med å bli kanskje gå i "Lidl fella" her i landet :p
 
Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Litt usikker på om det akkurat er den PR strategien som lønner seg for Wizz



Ellers så virker det jo som det overrasket dem litt at de er i ferd med å bli kanskje gå i "Lidl fella" her i landet :p
Lil-fella er ganske artig, Lidl hadde et system som fungerte ypperlig i hjemlandet, men vi nordmenn er eller var veldig glad i tine-melk, gilde osv.
Mulig at Lidl var 10 år for tidlig ute, for EMV (Egne MerkeVarer) står sterkere i dag, men i dag er kjedemakten i dagligvarehandelen ekstrem og jeg er overrasket over at Kolonial.no fortsatt holder hodet over vannet.

SAS og Norwegian har jo et velfungerende duopol, som dekker de fleste behov, noen liker det ene og noen det andre, om vi ser bort fra Korona, så er jeg litt usikker på hvor lett det hadde vært for Wizz å få noen andre enn de mest prissensitive kundene, men de har ei svær krigskasse å ta av, men det er jo begrenset hvor lenge de gidder.

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Wizz saksøker en rekke norske kommuner og offentlige selskap som har varslet boikott. Jeg tenker at her bør de ha en god sak.... https://e24.no/naeringsliv/i/PR5pv0/wizz-air-varsler-soeksmaal-etter-boikottvedtak

Så lenge ikke Wizz ønsker å la sine medarbeidere ha tariffavtale, tror jeg de vil streve med å få norske innkjøper i offentlig sektor til å handle med dem.

I alle offentlige instanser jeg kjenner til, er det et KRAV at tilbyder skal ha ordnede arbeidsforhold for sine medarbeidere.
De tilbydere som ikke har dette, blir ikke vurdert som leverandør, enkelt og greit.

Se med i denne linken f,eks

https://www.anskaffelser.no/ofte-st...onns-og-arbeidsvilkar-i-offentlige-kontrakter
 
Back
Top