Vil du fly med Ryanair

Vil jeg fly med Ryanair?

• Ja

Votes: 87 39.7%
  • Nei

Votes: 123 56.2%
  • Vet ikke

Votes: 9 4.1%

• Total voters
    219
  • Poll closed .
Har ingenting med saken å gjøre. Kommer ikke til å støtte opp den sosiale dumpingen de driver med

O/T, men så vidt jeg vet driver de ikke med sosial dumping. Som flere har vist i andre diskusjoner er sosial dumping noe annet. Det er likevel helt legitimt å være i mot den type ansettelsespolitikk Ryanair har. Den har mange betenkeligheter (hvis det stemmer det mange hevder). Og da er boikott helt greit. Men å kalle det sosial dumping, avsporer debatten, og vi får en debatt om hva sosial dumping er i steden for om realitetene. (Sosial dumping går stort sett ut på å utnytte mennesker i en vanskelig eller underlegen situasjon eller posisjon, og forutsetter oftest flere samtidige og systematiske lovbrudd og avtalebrudd fra oppdragsgiver/arbeidsgiver, f.eks. brudd på arbeidstidsbestemmelser, sikkerhetsregler, sosiale rettigheter, tariffavtaler osv. Man utnytter altså personer som på grunn av fattigdom eller sosial nød ikke har annet valg, og gir dem farlig jobb til luselønn og sterkt kritikkverdige boforhold).

O/T, men så vidt jeg vet driver de ikke med sosial dumping. Som flere har vist i andre diskusjoner er sosial dumping noe annet. Det er likevel helt legitimt å være i mot den type ansettelsespolitikk Ryanair har. Den har mange betenkeligheter (hvis det stemmer det mange hevder). Og da er boikott helt greit. Men å kalle det sosial dumping, avsporer debatten, og vi får en debatt om hva sosial dumping er i steden for om realitetene. (Sosial dumping går stort sett ut på å utnytte mennesker i en vanskelig eller underlegen situasjon eller posisjon, og forutsetter oftest flere samtidige og systematiske lovbrudd og avtalebrudd fra oppdragsgiver/arbeidsgiver, f.eks. brudd på arbeidstidsbestemmelser, sikkerhetsregler, sosiale rettigheter, tariffavtaler osv. Man utnytter altså personer som på grunn av fattigdom eller sosial nød ikke har annet valg, og gir dem farlig jobb til luselønn og sterkt kritikkverdige boforhold).

Vel ser ut til at FR`s egene ansatte kanskje ikke er helt enige med deg..... Men det er jo prisen en betaler for å fly for mindre enn det det koster å parkere bilen på flyplassen...

http://www.moss-avis.no/nyheter/flr-tror-ryanair-kan-droppe-rygge-1.5754321

Svaret er nei. Har fløyet med de et par ganger og det blir nok lenge til neste gang. Slutter meg til Dag Viking sin begrunnelse.

Har ingenting med saken å gjøre. Kommer ikke til å støtte opp den sosiale dumpingen de driver med
Men denne sosiale dumpingen er grei?
http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/sas-anklages-for-sosial-dumping-1730696.html
"Kabinpersonalets fagforening i SAS Danmark trekker flyselskapet for Arbeidsretten med påstand om at SAS driver sosial dumping"

http://www.boarding.no/art.asp?id=23702
"Fagforbundet Parat beskylder Norwegian for å utnytte lærlingeordningen - og for å drive med sosial dumping."

Men denne sosiale dumpingen er grei?
http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/sas-anklages-for-sosial-dumping-1730696.html
"Kabinpersonalets fagforening i SAS Danmark trekker flyselskapet for Arbeidsretten med påstand om at SAS driver sosial dumping"

http://www.boarding.no/art.asp?id=23702
"Fagforbundet Parat beskylder Norwegian for å utnytte lærlingeordningen - og for å drive med sosial dumping."

Det hjelper ikke å komme med fem-seks år gamle saker, som (hvis jeg ikke husker feil) ble løst på fornuftig vis. SK og DY prøver seg de også, men til forskjell fra Ryanair har jeg inntrykket at det er vesentlig mer takhøyde for forhandling og dialog når slike saker oppstår.

Vel ser ut til at FR`s egene ansatte kanskje ikke er helt enige med deg..... Men det er jo prisen en betaler for å fly for mindre enn det det koster å parkere bilen på flyplassen...

http://www.moss-avis.no/nyheter/flr-tror-ryanair-kan-droppe-rygge-1.5754321
Er det sånn, er det sterkt kritikkverdig behandling av kabinansatte. Dette er en viktig kamp å kjempe. Om det er sosial dumping, er jeg usikker på (det vil forhåpentlig vise seg), men det spiller ingen rolle. Klart det er lett å drive billig når man gir ansatte dårlige arbeidsvilkår.

(Artikkelen forteller om urimelige arbeidsvilkår for kabinansatte som er ansatte i et rekrutteringsbyrå. Foreningen for luftfart og reiseliv (FLR) er sterkt kritisk og tar opp kampen for å forhindre at denne typen praksis blir en ny standard i luftfarten. FLR mener det kan dreie seg om lovbrudd og sosial dumping.)

Det hjelper ikke å komme med fem-seks år gamle saker, som (hvis jeg ikke husker feil) ble løst på fornuftig vis. SK og DY prøver seg de også,
Takk for at du informerer om at også disse har prøvd seg på sosial dumping over en årrekke. Saken med SAS var 2 og ett halvt år gammel.

http://www.kabin.no/images/St%C3%B8tteerkl%C3%A6ring..pdf
AFS støtteærklæring mot sosial dumping i Norwegian, signert for under en måned siden.

Det er merkelig hvordan logikk endres og alt nedtones når det gjelder andre selskaper enn Ryanair.

men til forskjell fra Ryanair har jeg inntrykket at det er vesentlig mer takhøyde for forhandling og dialog når slike saker oppstår.
Så det er egentlig lederstilen til MOL og hans ablegøyer i media som er problemet?

Last edited:
Takk for at du informerer om at også disse har prøvd seg på sosial dumping over en årrekke. Saken med SAS var 2 og ett halvt år gammel.
I så tilfelle har den saken vært oppe flere ganger, for denne saken ble diskutert rundt 2005, hvis jeg ikke husker feil var det ca samtidig som de startet Shanghai-ruten sist.

http://www.kabin.no/images/St%C3%B8tteerkl%C3%A6ring..pdf
AFS støtteærklæring mot sosial dumping i Norwegian, signert for under en måned siden.
Nok en sak som løste seg på en svært god måte ved hjelp av dialog og forhandling. Her dro riktignok DY saken litt vel langt, men det kom til enighet til slutt.

Det er merkelig hvordan logikk endres og alt nedtones når det gjelder andre selskaper enn Ryanair.
Så det er egentlig lederstilen til MOL og hans ablegøyer i media som er problemet?

Dette er et av de mest fordummende utsagnene som kommer i slike tråder, og er effektive avsporinger fra den faktiske diskusjonen.. I de fleste tilfeller gidder jeg ikke å kommentere slike utsagn en gang, men for en gangs skyld - Jeg dømmer likt hvis det oppdages dumping hvor selskapet ikke er villig til å ta tak - uansett hvilket selskap det er snakk om.

Alle selskaper - inklusiv din arbeidsgiver, min arbeidsgiver og alle andre arbeidsgivere - er ute etter å skvise mest mulig verdiskapning og arbeidstimer ut av hver krone. Det er fair enough, vi vet at alle driver butikken slik. Det som teller er hvordan bedriften reagerer når man går for langt.

Dette er et av de mest fordummende utsagnene som kommer i slike tråder, og er effektive avsporinger fra den faktiske diskusjonen..
Ryanair ansetter polakker, SAS ansetter Kinesere.
Ryanair annonserer reiser til 50 Kr, SAS annonserer reiser til 0 Kr.

Men dette spiller ingen rolle for mange er jo enige om at Ryanair uansett er verre. Da er det naturlig at mange også vil se det å komme med fakta som en avsporing av debatten. :D

Her kommer dobbeltmoralen. De som død og liv ikke vil fly med Ryanair men som kjøper elektronikk produsert i Kina med underbetalte arbeidere osv.
Noe jeg selv gjør som gadget entusiast. Nesten alt vi kjøper og forbruker her i vesten er produsert i lavkostland med dårlige arbeidsvilkår dessverre.

Vi diskuterer Ryanair, takk.

Der må jeg spise min hatt etter å ha sett på flight statsen din, ser det ut som om du ikke har vært i grisgrendte strøk. Men poenget står fortsatt, sikkert mange flyselskap under mer fjerne himmelstrøk som behandler ansatte dårligere.

Jeg tviler ikke et sekund på at det finnes selskap som er i lavere sjikt enn Ryanair når det gjelder personalpolitikk, prissetting o.l. men enn så lenge jeg ikke har hatt muligheten til å teste eventuelle selskap innen "denne" kategorien så uttaler jeg meg ikke om de.

Ps, så det er sagt..jeg har ingen andre ting i veien enn tid&cash for å teste det elendigste i luftfarten eller besøke grisgrendte strøk - suget er der og det blir tur, jeg har jo bare 20 år på baken og det er ikke allverdens man rekker på den tida.... ;)

(det ble noen flere enn 50 ord mennen..)

De som trekker inn "dobbeltmoral" i sammenlikning med f.eks. kjøp av div. elektronikk må gjerne komme med anbefalninger (ny tråd/PM?). Jeg forsøkte når jeg skulle ha ny mobiltelefon, og slet med å finne relevant informasjon... Og uansett "sosial dumping" i SK/DY, så forhandler disse i alle fall med sine fagforeninger. Det gjør ikke FR...

Mitt svar er JA.

Jeg skjønner at det er ting å kritisere FR for, og liker veldig godt nettverkselskaper. Men passer tid og pris og destinasjon er definitivt Ryanair noe jeg vil bruke. Har fløyet dem bare en gang, tilbake i 2007, men var da veldig fornøyd.

Må også si at litt av kritikken av selskapet i mine øyne svekkes når den blir så svart hvitt som her inne noen ganger. Alt er galt med Ryanair og veldig lite med andre selskaper. Kritikken blir også veldig omfangsrik; alt fra farge i kabinen til påstander om sosial dumping...:8:

Jeg har ikke noe fanboy-forhold til noe spesielt flyselskap, slik det virker som endel andre her inne har, så om Ryanair er det selskapet som gir meg det beste tilbudet, både i forhold til pris og destinasjon så flyr jeg Ryanair. Har fløyet med dem tidligere, og syns det var helt ok, og ikke noe verre enn å fly med f.eks SAS eller Norwegian.

Har kun fløyet FR tre-fire ganger. Synes de har et produkt som ikke appellerer til meg på noen som helst måte, så jeg betaler heller litt mer for å få mye, mye mer igjen for pengene, slik man gjør med f.eks. SAS, Lufthansa og (tildels) Norwegian.

Jeg er også kritisk til å støtte et selskap som fører elendig personalpolitikk og fremstår useriøst og lite imøtekommende overfor sine passasjerer. Skal jeg fly med dem sørger jeg i alle fall for at de ikke tjener en krone på meg - snarere tvert imot!

Og uansett "sosial dumping" i SK/DY, så forhandler disse i alle fall med sine fagforeninger. Det gjør ikke FR...

Desuden er baggrunden for at SK har kinesere og japanere ansat ikke som udgangspunkt for at spare penge, men primært for at overkomme sprog- og kulturbarrierer på disse enkeltstående ruter - og dermed levere et bedre produkt til visse målgrupper. Det ses jo tydeligt ved at kinesere kun bruges på ruter til Kina og japanere kun på ruter til Japan. Desuden er det et yderst begrænset antal medarbejdere der er tale om, som er ansat pga. deres kompetencer (sprog/kultur) og ikke fordi de er billige i drift. Uden at kende tallene, så tror jeg næppe at japanerne er meget lavere lønnet end skandinaver.

Man fandt desuden - sammen med de øvrige ansatte - og løsning på lønproblematikken blandt kineserne, som alle kunne leve fint med. At blande dette ind i socialdumping bliver helt fejl. Det kan ikke sammenlignes overhovedet.

Desuden er baggrunden for at SK har kinesere og japanere ansat ikke som udgangspunkt for at spare penge, men primært for at overkomme sprog- og kulturbarrierer på disse enkeltstående ruter - og dermed levere et bedre produkt til visse målgrupper. Det ses jo tydeligt ved at kinesere kun bruges på ruter til Kina og japanere kun på ruter til Japan. Desuden er det et yderst begrænset antal medarbejdere der er tale om, som er ansat pga. deres kompetencer (sprog/kultur) og ikke fordi de er billige i drift. Uden at kende tallene, så tror jeg næppe at japanerne er meget lavere lønnet end skandinaver.

Man fandt desuden - sammen med de øvrige ansatte - og løsning på lønproblematikken blandt kineserne, som alle kunne leve fint med. At blande dette ind i socialdumping bliver helt fejl. Det kan ikke sammenlignes overhovedet.

Det er ingen besparelser for SAS å ha hverken Japanske, eller Kinesiske ansatte ombord.
Som er der av årsaker du nevner som språk og kultur.
De er en enorm hjelp, og letter hverdagen for alle ombord, både crew og passasjerer.
Men økonomisk så er det omtrent same, same.

De som trekker inn "dobbeltmoral" i sammenlikning med f.eks. kjøp av div. elektronikk må gjerne komme med anbefalninger (ny tråd/PM?). Jeg forsøkte når jeg skulle ha ny mobiltelefon, og slet med å finne relevant informasjon... Og uansett "sosial dumping" i SK/DY, så forhandler disse i alle fall med sine fagforeninger. Det gjør ikke FR...
Det er mer eller mindre håpløst å få tak i forbruks elektronikk ikke produsert i lavkostland. Men disse arbeiderene er avhengige av at folk kjøper produktene som blir produsert for å ha en jobb å gå til. På samme måte som folk i Ryanair eller SK/DY for den saks skyld er avhengige at folk velger å fly med dem.

Hva ville skje om Ryanair ble nedlagt? Kanskje ville alle ansatte blitt absorbert opp i andre selskaper? Trolig ikke, da store deler av kundegrunnlaget til FR ikke ville hatt råd til å fly til fullpris (eller majoriteten her i landet, ikke ville ta seg råd til).
Så kan man lure på om det i det hele tatt burde være tillat å fly rundt halve jordkloden til den lave prisen, med tanke på CO2 utslippene som igjen fører til globaloppvarming, som rammer fattige folk i fjerne himmelstrøk.
Slik som stakkarene i Afghanistan, Bangladesh, India og Pakistan som blir oversvømt. For å putte det litt på spissen...

Back