Det var da voldsomt til generaliserende påstand? Hvem sier at man IKKE prøver å gjøre aktive "etiske" valg ellers i husholdningen? Skal man virkelig trenge å gi full CV med kjøpshistorikk for å få lov å si "nei til Ryanair"? Kanskje vi også burde blande inn politisk ståsted, arbeidssted (nåværende og tidligere), alle restaurantbesøk og hvorvidt ikke maten stammer fra dårlige arbeidsvilkår her og der i verden, alle gaver man noen sinne har mottatt, alle de menneskerettighetsorganisasjonene man IKKE har donert penger til....
Tror du skal holde dette fantastiske argumentet om dobbeltmoral langt unna en slik diskusjon, for man har ekstremt liten evne til å sette seg inn i hva et menneske - i løpet av en livstid - har støttet og støtter gjennom sine handlinger. Ingen kan være en helgen, det er lov å ta standpunkt allikevel.
Og bare sånn helt på tampen, så går det ikke utover min "livssikkerhet" at jeg evt. skulle støtte f.eks arbeidere uten rettigheter på en Applefabrikk - slik som jeg føler det gjør hvis jeg skulle ta et aktivt valg og fly Ryanair. Da føler jeg jeg direkte bidrar til å gjøre luftfarten mindre trygg.